Για τους οίκους δημοπρασιών, το next big thing at συλλέκτες, μετά από το σκάσιμο της φούσκας των έργων τέχνης και τα αλλεπάλληλα σκάνδαλα (με πλαστούς πίνακες που πουλήθηκαν πανάκριβα) είναι τα αυτοκίνητα. Σπάνια, συλλεκτικά τετράτροχα, οι τιμές των οποίων ανεβαίνουν κατακόρυφα σε απίστευτα επίπεδα και μονοπωλούν το ενδιαφέρον συλλεκτών και όχι μόνο. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι στην Ελβετία, the υπόγεια θησαυροφυλάκια των rich and famous έχουν όλα, ανεξαιρέτως πια, εκτός από χρυσό, μετρητά, πίνακες και αγάλματα και σπάνια αυτοκίνητα…
Αύριο, ο RM Sotheby’s βγάζει σε δημοπρασία, στο Παρίσι, κάποια από τα πιο διάσημα και πιο σπάνια αυτοκίνητα του κόσμου. Αν ενδιαφέρεσαι (παρότι είναι κάπως αργά) για να βρεθείς στο τέταρτο ετήσιο “παζάρι” Rétromobile show week, μπορείς να επικοινωνήσεις με τον οίκο here. Το show, γίνεται στην Place Vauban στο κέντρο της Πόλης του Φωτός και περιλαμβάνει αγωνιστικά και μη αυτοκίνητα, είτε της προπολεμικής, είτε της μεταπολεμικής περιόδου. Όλα τους, σπάνια διαμάντια με βαριά ιστορία.
Το ερώτημα είναι αν θα υπάρξει φέτος κάποιο μοντέλο που θα πιάσει τη “βασίλισσα”. Που θα σπάσει το ρεκόρ των ρεκόρ για τον οίκο. Αν θα υπάρξει αυτοκίνητο που θα πουληθεί για περισσότερα από τα 2.744.000 δολάρια που έπιασε η Porsche 550 Spider. Η οποία δεν ήταν όποια κι όποια, αλλά το show car που είχε η Porsche στην έκθεση της Φρανκφούρτης το 1955. Άλλα αυτοκίνητα που έπιασαν top τιμές, είναι η Ferrari 400 Superamerica LWB Coupé Aerodinamico, η οποία πουλήθηκε για €2.950.000, και η BMW 507 Roadster Series II, η οποία έπιασε €2.016.000.
Αλλά, ας δούμε ποια είναι τα αστέρια της δημοπρασίας του Sotheby’s. Το TopSpeed.gr σήμερα σου ξεχώρισε, ανάμεσα στα πολλά άλλα, 15 συν 1 πραγματικά ξεχωριστά αυτοκίνητα. Απόλαυσέ τα:
1. 1970 Porsche 917/10 PrototypeΤις περισσότερες πιθανότητες να σπάσει όλα τα ρεκόρ συγκεντρώνει και πάλι μια Porsche. Πρόκειται για την 917/10 η οποία, για να καταλάβεις τη σπανιότητα και τη σημασία της, έχει αριθμό πλαισίου 917/10-001.
Ναι, καλά κατάλαβες: Είναι η πρώτη 917 Can Am Spyder που έφτιαξε ποτέ η γερμανική φίρμα και, το απόλυτο πρωτότυπο δεν θα πάει σε όποια κι όποια χέρια.
Εάν αναρωτιέσαι, φοράει ένα πεντάλιτρο μοτέρ με περισσότερα από 600 -αερόψυκτα- άλογα. Με δεδομένη τη σφαγή που θα γίνει μεταξύ των συλλεκτών για να αποκτήσουν την 910 με τον αριθμό 001 στο πλαίσιο, αναμένεται ότι η τιμή της θα κινηθεί ανάμεσα στα 4,6 με 5,5 εκατομμύρια ευρώ.
2. 1934 Alfa Romeo Tipo B P3Το επόμενο είναι η Alfa Romeo Tipo B P3 του 1934. Το οποίο, από την εμφάνιση καταλαβαίνεις ότι είναι αρκετά σκληροπυρηνικό για την εποχή, αλλά και για σήμερα. Και αν δεν κατάλαβες, θα στο εξηγήσουμε: Φοράει έναν DOHC
οκτακύλινδρο εν σειρά, performance 255 ίππων που μεταδίδονται στους πίσω τροχούς.
Πρόκειται για ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο που χρησιμοποίησε η Scuderia Ferrari for the Grand Prix του 1934 και του 1935 και, για να καταλάβεις ακόμα καλύτερα πόσο σκληροπυρηνικό είναι, δεν έχει καν ζώνη ασφαλείας. Ναι, τότε έτρεχαν σε αγώνες χωρίς ζώνες.
Η τιμή του αναμένεται να κινηθεί ανάμεσα στα 3,8 με 5 εκατομμύρια ευρώ.
3. 1982 Renault 5 Turbo Group BΑλήθεια, θες συστάσεις για αυτό το αυτοκίνητο; Μιλάμε για ένα παλιό, καλό, πρησμένο εργοστασιακό Renault 5 Turbo, ομολογκαρισμένο για να τρέξει στο Group B. Ήταν το αυτοκίνητο δοκιμών της Renault και φοράει, στο πίσω μέρος του, έναν 1,4 λίτρων turbo with performance 255 ίππων.
Συνοδεύεται από “προίκα” ανταλλακτικών και με τα αυθεντικά έγγραφα της homologation του για να τρέξει στο Group 4 and the Group B.
Παρότι είναι σπάνιο και κάνει τον αληθινό petrolhead to weep with emotion στη θέα του, η τιμή του αναμένεται να κινηθεί περί τις 200.000 με 250.000 ευρώ.
Update: Όπως μας ενημερώνουν φίλοι, το συγκεκριμένο 5άρι has ελληνική “καταγωγή”. Είναι ένα από τα 20 Group B που ήρθαν στη χώρα και έμεινε 31 χρόνια, κάνοντας 200 αγώνες με οδηγό του τον Δ. Μανωλόπουλο. Σχετικό υλικό έχει αυτή η σελίδα στο Facebook.
4. 1989 Ferrari F40 Αν σου περισσεύει ένα εκατομμύριο ευρώ (λέμε τώρα), δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να το ξοδέψεις από αυτή την F40 (ξανά λέμε τώρα). Όχι μόνο επειδή είναι μια F40, αλλά επειδή είναι η συγκεκριμένη.
Φτιαγμένη το μακρινό 1989, είναι μη καταλυτική έκδοση, η οποία πέρασε τα χρόνια της στα χέρια του πρώτου Ιταλού ιδιοκτήτη της, εκτός από μια μικρή περίοδο που είχε κλαπεί. She has air-conditioned, ζώνες τεσσάρων σημείων της Sabelt και είναι σε -όπως θα περίμενες- άριστη κατάσταση.
Αναμένεται να κινηθεί ανάμεσα στις 950.000 με 1 εκατομμύριο ευρώ.
5. 1965 Alfa Romeo Giulia Sprint GTA
Είναι σπάνια και ακριβή για έναν λόγο. Όχι επειδή είναι GTA, όχι επειδή είναι σε εργοστασιακή μορφή, αλλά και επειδή δεν είναι σαν όλες τις άλλες.
Είναι μία από τις μόλις 501 “Peraluman” που φτιάχτηκαν και σου εξηγούμε αμέσως: Ελαφρωμένη από την From Autode, ζυγίζει 740 κιλά, με εκτεταμένη χρήση aluminium σε όλο της το αμάξωμα, πόρτες από ανθρακόνημα and ζάντες μαγνησίου Campagnolo.
Θα κινηθεί ανάμεσα στις 350.000 με 425.000 ευρώ.
6. 1954 OSCA MT4 1500 by Frua
Την OSCA, προφανώς δεν θα την ξέρεις, αλλά μόλις μάθεις την
ιστορία της, θα την εκτιμήσεις. Η OSCA ιδρύθηκε από τους αδελφούς Maserati, όταν πούλησαν την εταιρεία τους (τη Maserati, ντε) στον βιομήχανο Adolfo Orsi.
Η συγκεκριμένη OSCA, είναι επί της ουσίας μια Maserati Tipo 4 με εκτεταμένες αλλαγές και έναν τετρακύλινδρο κινητήρα 135 ίππων.
Το αυτοκίνητο αυτό, που δεν έχει καν παρμπρίζ (παρατήρησε πού έχει τοποθετηθεί ο κεντρικός καθρέφτης), μπορεί να μην είναι σούπερ γρήγορο, είναι όμως σούπερ ακριβό, αφού αναμένεται να πουληθεί σε τιμή η οποία θα κινηθεί από τις 975.000 μέχρι το 1.175.000 ευρώ.
7. 1998 Ruf CTR2 SportΌχι, δεν είναι μια κίτρινη Carrera από τα 90s. Ειναι μια RUF και, όταν βλέπεις κίτρινη RUF, καταλαβαίνεις ότι δεν πρόκειται για αστείο.
Η συγκεκριμένη κυρία, είναι μία από τις μόλις 15 RUF CTR2 Sport και μπορεί να γίνει wild bitch στα χέρια του άπειρου, ή του ανυποψίαστου. Ο λόγος, είναι τα 580 άλογα of επίπεδου εξακύλινδρου, twin turbo κινητήρα της.
Διαθέτει μεταξύ πολλών άλλων all-wheel drive, εξατάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο και κεραμικά φρένα. Θα πουληθεί ανάμεσα στις 450.000 με 550.000 ευρώ.
8. 1957 Lancia Appia GT by ZagatoΔεν είναι απλά μια ακόμα Lancia Appia GT. Είναι ένα από τα ελάχιστα αυτοκίνητα που έφτιαξε με τα χέρια του ο Zagato ως παράδειγμα προπαραγωγής για λογαριασμό της ιταλικής μάρκας.
Παρότι η Appia βγήκε στην αγορά σε βερσιόν Pininfarina και Vignale, η Lancia δεν έβγαλε ποτέ προς πώληση τα μοντέλα που έφτιαξε ο Zagato γι’ αυτή.
Έτσι, αυτό το μικρό θαυματάκι των 43 ίππων, είναι σπάνιο και αναμένεται να πουληθεί ανάμεσα στις 180.000 και 200.000 ευρώ.
9. 1970 Lamborghini Jarama 400 GTΚατ’ αρχάς, είναι μια Lamborghini. Έπειτα, είναι μια Lamborghini που δεν έχει “πολυφορεθεί”. Σχεδιασμένη από τον Bertone, η Jarama φοράει έναν V12 απόδοσης 350 ίππων with a πεντατάχυτο (χειροκίνητο, φυσικά) κιβώτιο.
Για να καταλάβεις πόσο σπάνια είναι, θα σου πούμε ότι η Lamborghini δημιούργησε μόλις 328 τέτοια αριστουργήματα.
Η τελική της φτάνει τα 260 χ.α.ω. και έχει 77.000 χιλιόμετρα στο κοντέρ της. Αναμένεται να πουληθεί σε τιμή από 130.000 ως 175.000 ευρώ.
10. 1965 Mercedes-Benz 600Αν είσαι λάτρης της κλασικής πολυτέλειας, εδώ είσαι: Μιλάμε για μια Mercedes-Benz 600, ειδικά κατασκευασμένη για τις μετακινήσεις ενός Γερμανού βιομηχάνου (ο οίκος δεν μας λέει ποιου) της εποχής.
Η λιμουζίνα αυτή σε navy blue, έχει plush seats, air-conditioned (μιλάμε για αυτοκίνητο του 1965, σου θυμίζουμε), κουρτίνες για τους πίσω επιβάτες και ειδικό μηχανισμό για να κλείνουν μαλακά οι πόρτες.
Λέγεται ότι τα ανταλλακτικά της είναι ακριβότερα από μεζονέτα στην Εκάλη, αλλά λέγεται επίσης πως αξίζει τα 70-95.000 ευρώ που αναμένεται να “πιάσει” στη δημοπρασία.
11. 1974 BMW 2002 Tii Alpina A4SΕκείνα τα παλιά χρόνια, πριν καν γεννηθεί ο γράφων, όταν η BMW παρουσίασε τη 2002 Turbo, όλος ο καλός κόσμος έσπευδε να την αγοράσει. Υπήρχαν όμως και κάποιοι λίγοι τρελοί, οι οποίοι έδιναν τα διπλα΄λεφτά για να πάρουν μια ατμοσφαιρική 2002 Alpina Tii.
Όχι ότι αστειευόταν. Αυτό το πανάλαφρο μηχάνημα παραγωγής χαμόγελων, έστελνε στους πίσω τροχούς του 195 ίππους.
Διατηρημένη σε άριστη κατάσταση, αυτή η BMW αναμένεται να πουληθεί σε τιμή από 65.000 ως 85.000 ευρώ.
12. 1991 Porsche 911 Carrera CupΑπλά, κοίτα αυτά τα οπίσθια. Και, αν έχεις αυτοκολλητάκι “Nurburgring” στο αυτοκίνητό σου, ήρθε η ώρα να σκύψεις το κεφάλι. Η συγκεκριμένη κυρία με το χοντρό οπίσθιο, έχει τρέξει τρεις φορές στο Nurburgring 24 Hour.
Φοράει τον αυθεντικό αερόψυκτο κινητήρα της Porsche, πειραγμένο ώστε να αποδίδει 260 ίππους, has χειροκίνητο κιβώτιο πέντε σχέσεων and ρυθμιζόμενο roll cage.
Εκτός των άλλων, είναι μια από τις μόνο 270 Carrera Cup που φτιάχτηκαν ποτέ, γεγονός που εκτοξεύει την αξία της στα 225.000 με 275.000 ευρώ.
13. 2008 Ferrari F430 GTCΕάν η Porsche ακριβώς πριν δεν είναι αρκετά extreme για εσένα, άρχισε να μετράς τα scalps που έχει πάρει αυτή η Ferrari. Μιλάμε για την αγενέστατη κυρία, η οποία κέρδισε τον 24ωρο αγώνα του Spa, το 2008. Η F430 GTC που πωλείται, πήγε, τους πήρε ολών τα… εσώρουχα και την επόμενη σεζόν αποσύρθηκε, άρα είναι ανίκητη.
Με εμφάνιση μεταξύ Charlize Theron, Arnold Swharzeneger και του αρχηγού φυλής κανίβαλων του Αμαζονίου, αυτή η Ferrari στέλνει 450 λυσσασμένους ίππους στους πίσω τροχούς, μέσω ενός εξατάχυτο σειριακού κιβωτίου.
Θα πουληθεί με τιμή εκκίνησης τις 300.000 ευρώ και θα είναι ένα από τα λίγα μοντέλα στα οποία δεν γίνεται reserve, αλλά όποιος θέλει να την αποκτήσει, θα πρέπει να αναμετρηθεί με τους άλλους ενδιαφερόμενους. Το αξίζει.
14. 2010 Porsche 911 GT3 RSRΚι όμως! Υπάρχει κάτι ακόμα πιο extreme από τις παραπάνω δύο κυρίες. Γιατί, αν η F430 GTC περηφανεύεται ότι έχει κερδίσει τον 24ωρο του Spa, τι να πει αυτή η Porsche 911 GT3 RSR; Γιατί, έχει κερδίσει την πρώτη θέση στον 24ωρο του Spa, επίσης, αλλά και την third place στην κατηγορία της στον 24ωρο του Le Mans, το 2010.
Αυτή η 911 που έκανε συλλογή scalps με το που φτιάχτηκε (το 2010, δηλαδή) φοράει τον παντοδύναμο 4λιτρο M97/81 που στέλνει 455 ίππους στους πίσω τροχούς και κάνει αρκετό θόρυβο ώστε να σε προειδοποιήσει ότι δεν αστειεύεται.
Το φοβερό είναι ότι παρά την αγωνιστική της καριέρα, δεν έπαθε ποτέ καμία ζημιά, δεν την ακούμπησε ποτέ… ξένος προφυλακτήρας, δεν είχε κανένα ατύχημα. Αναμένεται να κινηθεί ανάμεσα στις 200.000 με 300.000 ευρώ.
15. 1956 Inter 175A BerlineΠοιος είπε ότι είσαι ξεχωριστός μόνο αν έχεις “βαρύ όνομα”, αγωνιστικές περγαμηνές, μεγάλη ιστορία, μεγάλη ιπποδύναμη; Αυτό το γαλλικό microcar είναι ο ορισμός του ξεχωριστού: Έχουν απομείνει μόλις 30 σε αυτό τον πλανήτη και κανένα από τους survivors δεν μοιάζει με τα “αδελφάκια” του.
Διαθέτει έναν λιλιπούτειο κινητήρα 175 κυβικών εκατοστών, which attributes 8 ίππους. Με αυτή τη δύναμη και αυτό το μέγεθος, κάθε διαδρομή δεν μοιάζει μόνο με μακρύ ταξίδι, αλλά με μια μεγάλη περιπέτεια.
Θα πουληθεί σε τιμή από 50.000 ως 70.000 ευρώ. Παρατήρησε το κάθισμα, που, για την ακρίβεια είναι καρέκλα, αλλά και το μοναδικό τιμόνι που διαθέτει. Ναι. Είναι τρίκυκλο.
BONUS: Η σκουριά κοστίζει!This Volkswagen Beetle Type 1 του 1952 δεν είναι ούτε βαμμένο στο χρώμα της σκουριάς, ούτε φοράει car wrap για μια πιο χιπστεράδικη άποψη. Είναι ένα από τα λίγα Beetles με το χωριστό πίσω παράθυρο που έχει μείνει ΑΚΡΙΒΩΣ όπως όταν αγοράστηκε, με τα σημάδια του χρόνου να περνάνε από πάνω του.
Αυτός ο “σκαραβαίος” βγήκε από τη γραμμή παραγωγής στις 4 Μαρτίου 1952 and κυκλοφόρησε μέχρι το 1963. Τότε, μετά από 77.000 χιλιόμετρα, ο (Σουηδός) ιδιοκτήτης του το παράτησε σε μια αποθήκη μέχρι το 2014, οπότε και αποτέλεσε ένα εκπληκτικό barn find.
Όπως αντιλαμβάνεσαι, εκτός από τη σκουριά, έχει όλα τα αυθεντικά ανταλλακτικά με τα οποία βγήκε από το εργοστάσιο, γεγονός που το κάνει ένα από τα σπανιότερα και πιο original Beetles που υπάρχουν στον πλανήτη. Γι’ αυτό και πωλείται σε τιμή από 55.000 ως 80.000 ευρώ. Στην τιμή περιλαμβάνεται και το ξύλινο ζευγάρι του σκι που ξέχασε το ’53 ο ιδιοκτήτης επάνω στο αυτοκίνητό του.
Tip: Η πηγή των φωτογραφιών είναι ο οίκος RM Sotheby’s