ΝΕΑ

Απαγόρευση κινητήρων εσωτερικής καύσης: Το χρονικό που οδηγεί στο τέλος μιας τεχνολογίας αιώνων

8 Ιουνίου 2022, μια ιστορική ημερομηνία για το αυτοκίνητο. Είναι η ημέρα κατά την οποία το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εγκαινιάζει επίσημα τον δρόμο που θα οδηγήσει την Ένωση να αποχαιρετήσει μια τεχνολογία που σημάδεψε την οικονομική και βιομηχανική ανάπτυξη της Γηραιάς Ηπείρου, τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.  Μια εφεύρεση που έφερε την επανάσταση στον κόσμο των μεταφορών και σε ολόκληρη την κοινωνία, ειδικά μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Αλλαγές και διορθώσεις

Στις αρχές Ιουνίου, οι ευρωπαίοι βουλευτές εγκρίνουν το “Fit for 55”, το πακέτο προτάσεων που εκπόνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και την απαλλαγή από τον άνθρακα για την ηπειρωτική οικονομία.  Μεταξύ των διαφόρων διατάξεων είναι η υποχρέωση των κατασκευαστών αυτοκινήτων να πωλούν μόνο αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές έως το 2035. Δεν λείπουν, ωστόσο οι αλλαγές μεταξύ των μερών και, κυρίως, οι διορθώσεις στο κείμενο που παρουσίασαν οι Βρυξέλλες, ξεκινώντας από τις παρεκκλίσεις που χορηγήθηκαν σε εξειδικευμένους κατασκευαστές (η σχετική τροπολογία βαφτίζεται αμέσως “save Motor Valley”).  Οι πιο ουσιαστικές αλλαγές, ωστόσο, φτάνουν λίγες μέρες αργότερα σε μια από τις φάσεις του λεγόμενου Τριλόγου, δηλαδή των άτυπων διαπραγματεύσεων μεταξύ των διαφόρων συνιστωσών της ηπειρωτικής διακυβέρνησης.  Το Συμβούλιο της ΕΕ αποφασίζει, μεταξύ άλλων, να ανοίξει ένα παράθυρο για εναλλακτικές τεχνολογίες αντί της ηλεκτρικής ενέργειας, όπως το ηλεκτρονικό καύσιμο ή το υδρογόνο, ορίζοντας ότι το 2026 η Επιτροπή θα πρέπει να αξιολογήσει «την πρόοδο που σημειώθηκε προς την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών κατά 100% και την ανάγκη αναθεώρησης αυτών των στόχων λαμβάνοντας υπόψη τις τεχνολογικές εξελίξεις, μεταξύ άλλων όσον αφορά τα plug-in υβριδικά και τη σημασία μιας βιώσιμης και κοινωνικά δίκαιης μετάβασης σε μηδενικές εκπομπές».

Η απόφαση

Στη συνέχεια, το νέο κείμενο προχωρά στη φάση των διαπραγματεύσεων μεταξύ των εκπροσώπων των κρατών μελών, του Κοινοβουλίου και της Επιτροπής και επίσης στην περίπτωση αυτή οι αλλαγές επιβεβαιώνονται υπό το λάβαρο μιας προσέγγισης που βασίζεται στην τεχνολογική ουδετερότητα: «Μετά από διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη , η Επιτροπή υποβάλει πρόταση για την ταξινόμηση οχημάτων που κινούνται αποκλειστικά με καύσιμα ουδέτερα σε CO2 μετά το 2035 σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ, εκτός του πεδίου εφαρμογής των κανόνων του στόλου και με σεβασμό του αντικειμενικού κλίματος ουδετερότητας».  Επιπλέον, επιβεβαιώνεται η «ρήτρα επανεξέτασης», δηλαδή το ενδιάμεσο στάδιο του 2026.

Οι πρώτες ρωγμές

Τώρα, το μόνο που λείπει είναι η προφανής επίσημη έγκριση της πολιτικής και προσωρινής συμφωνίας που επιτεύχθηκε στο τέλος του Τριλόγου, αλλά ήδη σήμερα δεν είναι προφανές ότι ολόκληρο το σύστημα θα περάσει το κοσκίνισμα του 2026. Πρόσφατα, ο Επίτροπος για την Εσωτερική Αγορά and Industry of the European Union, Thierry Breton, τόνισε τη σημασία της ρήτρας αναθεώρησης και κάλεσε την ΕΕ να «εξετάσει την ημερομηνία σταδιακής κατάργησης χωρίς κανένα ταμπού», υπό το φως των μεγάλων διακυβεύσεων.

Νικόλαος Μιχαλόπουλος

Recent Posts

Tavares: Η ελληνική κυβέρνηση είναι ευχαριστημένη που χρησιμοποιούμε το όνομα Lancia Ypsilon

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της νέας Lancia Ypsilon, ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos…

5 ώρες ago

BMW Concept Skytop: Ένα ανοιχτό διθέσιο αυτοκίνητο για πολυτελή ταξίδια

Με την σχεδιαστική σπουδή που ακούει στο όνομα BMW Concept Skytop, το BMW Group φέρνει…

15 ώρες ago

Η BMW Motorrad παρουσιάζει την R20 concept

Με φόντο τη γραφική Villa d'Este στη λίμνη Κόμο, η BMW Motorrad αποκαλύπτει το τελευταίο…

16 ώρες ago

Ο Lee Iacocca: Ένα Σύμβολο Αμερικανικής καινοτομίας και ηγεσίας στην Αυτοκινητοβιομηχανία

Η καριέρα του Lee Iacocca είναι ένα χρονικό σημαντικών επιτευγμάτων στην αυτοκινητοβιομηχανία, χαρακτηρισμένη από τολμηρή…

2 ημέρες ago

Jeep: Επιστρέφει το 2025 το εμβληματικό Cherokee

Το νέο Jeep Cherokee, θα επιστρέψει στη γκάμα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, δεδομένου πως αποσύρθηκε από…

3 ημέρες ago

Volkswagen: Οι περικοπές κόστους και όχι οι δασμοί θα προστατεύσουν την Ευρώπη από τα κινεζικά EVs

Ο όμιλος Volkswagen ανέφερε ότι οι υψηλότεροι εισαγωγικοί δασμοί για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής…

3 ημέρες ago