Live η Κίνηση στους δρόμους
der lyen

«Άνοιγμα» von der Leyen στην τεχνολογική ουδετερότητα: «Εξασφαλίστε βασικό ρόλο για τα ηλεκτρονικά καύσιμα»

Σχέδιο βιομηχανικής δράσης της ΕΕ για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ζήτησε από τον Έλληνα Επίτροπο Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολο Τζιτζικώστα

der lyen

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen κάνει πράξη τις εξαγγελίες της για «άνοιγμα» στην της Κομισιόν στην τεχνολογική ουδετερότητα για την οικολογική μετάβαση του τομέα του αυτοκινήτου, προτρέποντας τον Ολλανδό Επίτροπο για το κλίμα, Wopke Hoekstra, να εξασφαλίσει βασικό ρόλο για τα ηλεκτρονικά καύσιμα. Παράλληλα, δίνει σαφή εντολή, στον συμπατριώτη μας, Απόστολο Τζιτζικώστα, ως Επίτροπο Βιώσιμων Μεταφορών να εκπονήσει σχέδιο βιομηχανικής δράσης της ΕΕ για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ειδικότερα, η Ursula von der Leyen επιβεβαιώνει το άνοιγμα στην «τεχνολογική ουδετερότητα» για την αντιμετώπιση της απεξάρτησης από τον άνθρακα και, ειδικότερα, την οικολογική μετάβαση του αυτοκινήτου. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απέστειλε σε όλους τους νέους επιτρόπους επιστολή στην οποία περιγράφονται οι στόχοι του ανώτατου εκτελεστικού οργάνου της ΕΕ για τα επόμενα χρόνια και, κυρίως, περιγράφονται οι «αποστολές» του κάθε μέλους.

Μία από τις επιστολές απευθύνεται στον επίτροπο που θα έχει μεγαλύτερη σχέση με τους κατασκευαστές, τον Wopke Hoekstra, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη δράση για το κλίμα και, συνεπώς, για πολλούς από τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας. Ένα απόσπασμα του εγγράφου αναφέρει ρητά τα αυτοκίνητα και τα επαγγελματικά οχήματα, καθώς και ότι η von der Leyen συνιστά στον Ολλανδό πολιτικό «να διασφαλίσει μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση», καθώς και «βασικό ρόλο» για τα ηλεκτρονικά καύσιμα που προωθούνται από τη Γερμανία. Τα βιοκαύσιμα, τα οποία ανέκαθεν υποστήριζε η ιταλική κυβέρνηση, δεν αναφέρονται καν. Σε αυτό το σημείο, είναι ασφαλές να υποθέσουμε ότι οι Βρυξέλλες τα έχουν βάλει στο πατάρι, υποστηρίζοντας την τευτονική γραμμή ακόμη και στα σχέδιά τους για το μέλλον.

Ο στόχος

«Για τα αυτοκίνητα, η κλιματική ουδετερότητα έως το 2035 δημιουργεί επιφυλάξεις για τους επενδυτές και τους κατασκευαστές», έγραψε η επικεφαλής της Επιτροπής στον Hoekstra, αναφερόμενη στην απαγόρευση των πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. «Θα πρέπει να εξασφαλίσετε μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση στην οποία τα συνθετικά καύσιμα θα έχουν βασικό ρόλο, μέσω τροποποίησης του σχεδιαζόμενου κανονισμού για τα πρότυπα εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα και τα επαγγελματικά οχήματα, στο πλαίσιο της σχεδιαζόμενης αναθεώρησης».

Φυσικά, η von der Leyen έστειλε επίσης «επιστολές με καθήκοντα» σε όλους τους άλλους επιτρόπους, και μια γρήγορη επισκόπηση των κειμένων αποκαλύπτει επανειλημμένα την έκκληση για τεχνολογική ουδετερότητα και σε άλλους οικονομικούς τομείς, καθώς και για βιομηχανικές πολιτικές που εστιάζουν, για παράδειγμα, στις «καθαρές» τεχνολογίες ή στην κυκλική οικονομία για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τον άνθρακα.

Το μήνυμα στον Τζιτζικώστα

Ωστόσο, το αυτοκίνητο εμφανίζεται μόνο σε ένα ακόμη μήνυμα, αυτό προς τον Απόστολο Τζιτζικώστα, αρμόδιο για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό. Προς τον Έλληνα εκπρόσωπο, η φον ντερ Λάιεν ζητά να αναπτυχθεί, όπως προτείνεται στην πρόσφατη έκθεση του Μάριο Ντράγκι για την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ, «ένα σχέδιο βιομηχανικής δράσης της ΕΕ για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας». Ο κόσμος των τετράτροχων δεν αναφέρεται καν στις επιστολές προς την Teresa Ribera, η οποία θα είναι υπεύθυνη της αντιπροσωπείας για μια «καθαρή, δίκαιη και ανταγωνιστική μετάβαση» και, ως εκ τούτου, για την Πράσινη Συμφωνία, προς την Jessika Roswall, Επίτροπο Περιβάλλοντος, Υδάτων και Κυκλικής Οικονομίας, και προς τον Dan Jørgensen, αρμόδιο για την Ενέργεια. Στην ουσία, φαίνεται ότι τα επόμενα πέντε χρόνια ο υπεύθυνος επικοινωνίας των κατασκευαστών στο ανώτατο εκτελεστικό όργανο της ΕΕ θα είναι ο Hoekstra.