Στην ιαπωνική κουλτούρα, για να γίνει κανείς “Takumi”, χρειάζονται
δεκάδες χιλιάδες ώρες εργασίας και εκπαίδευσης στην τελειότητα. Οι
Takumi είναι δεξιοτέχνες, αριστοτέχνες, άριστοι. Έχουν τελειοποιημένη
τεχνογνωσία, σπάνιες δεξιότητες και αποτελούν τους θεματοφύλακες μιας
αριστοτεχνικής φιλοσοφίας που εφαρμόζει την εξαιρετική λεπτότητα του
ανθρώπινου αγγίγματος σε κάθε πτυχή του σχεδιασμού και της κατασκευής
ενός αντικειμένου.
H Mazda, ως μια από τις εταιρείες που
δημιουργούν έργα τέχνης σε τέσσερις τροχούς, δεν θα μπορούσε να έχει
τους δικούς της Takumi. Στην περίπτωση της αυτοκινητοβιομηχανίας με έδρα
τη Χιροσίμα, οι οι σχεδιαστές, οι υπεύθυνοι εξέλιξης, και οι τεχνίτες
των πήλινων μοντέλων ‘Takumi’ (Takumi clay modellers) δίνουν πνοή στα
σχέδια όλων των νέων μοντέλων της Mazda, στα κέντρα έρευνας και
σχεδιασμού της εταιρείας, στην Ιαπωνία και στη Γερμανία. Και ενώ οι
Takumi συμβολίζουν τη δεξιότητα και την ακρίβεια, αντιπροσωπεύουν τη
μακρά παράδοση της χειροτεχνίας στην Ιαπωνία, στη Mazda δουλεύουν κυρίως
με τον πηλό και το μέταλλο. Αυτό που χαρακτηρίζει όλους τους τεχνίτες,
είναι η βαθιά αγάπη και η πίστη στην τέχνη τους.
Από τον πηλό στα αυτοκίνητα
Χρησιμοποιώντας
τη φαντασία και τις αφαιρετικές τους ικανότητες, οι διαμορφωτές του
πηλού με τον τίτλο Takumi, αναλαμβάνουν να δημιουργήσουν αυτοκίνητο από
ένα κομμάτι πηλό. Λίγοι τεχνίτες πηλού έχουν κερδίσει τον τίτλο Takumi,
ωστόσο υπάρχουν σημαντικές διαφορές τόσο στις δυνατότητες όσο και στην
ταχύτητα:
Ένας τεχνίτης πηλού χρειάζεται:
- 4 εβδομάδες για να δημιουργήσει ένα μικρό ομοίωμα
- 8 εβδομάδες για ένα μοντέλο σε κλίμακα 1:4
- 6 μήνες για ένα ομοίωμα σε κλίμακα 1:1.
Ο
Takumi, ο εξειδικευμένος μοντελιστής πηλού, είναι σημαντικά πιο
γρήγορος στην δουλειά του και χρειάζεται περίπου το ¼ του χρόνου από τον
απλό τεχνίτη δηλαδή:
- 1 εβδομάδα για ένα μικρό ομοίωμα
- 2 εβδομάδες για ένα ομοίωμα πηλού σε κλίμακα 1:4
- 2 μήνες για την ολοκλήρωση ενός μοντέλου σε κλίμακα 1:1
Από
την ιδέα έως την ολοκλήρωση, σε ένα ομοίωμα 1:1 απασχολείται μια πλήρως
στελεχωμένη ομάδα για περίπου ένα χρόνο. Και ενώ στη φάση εξέλιξης ενός
νέου Mazda δημιουργούνται πολλά μοντέλα από πηλό, ένα μόνον είναι αυτό
που θα καταλήξει να γίνει η έμπνευση για το μοντέλο παραγωγής.
Χαρακτηριστικά στοιχεία:
- Ένα
μοντέλο από πηλό σε κλίμακα 1:1 ζυγίζει περίπου 1.5 τόνο (μαζί με τον
ατσάλινο σκελετό του), πράγμα που σημαίνει ότι είναι πιο βαρύ από ένα
σημερινό Mazda MX-5 roadster (996κιλά), και λίγο πιο ελαφρύ από ένα
Mazda6 wagon (1,635κιλά) - Οι ταλαντούχοι σχεδιαστές Takumi
λειτουργούν εντελώς αυτόνομα και είναι σε θέση να δημιουργήσουν και να
κατασκευάσουν μια δεδομένη φόρμα χωρίς να χρειάζεται να συνεργαστούν
στενά με τους πραγματικούς σχεδιαστές. - Στα κεντρικά της Mazda στην Ιαπωνία υπάρχουν μόνο τρείς τέτοιοι μοντελιστές που φέρουν τον τίτλο του Takumi.
- Οι
τεχνίτες του πηλού πρέπει να τελειοποιήσουν τις δεξιότητές τους σε
διαφορετικές θέσεις, για περίπου 20 χρόνια πριν μπορέσουν να πάρουν τον
τίτλο Takumi. Δεν υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία εκμάθησης για αυτή την
τέχνη. - Ξεκινώντας ως μαθητευόμενοι μοντελιστές, και εξελίσσονται μέσα
από την πολύωρη ενασχόληση. - Ο μοντελιστής θερμαίνει πρώτα τον
πηλό, ένα ειδικό μείγμα κεριού, λαδιού, χρωστικής και υλικού πλήρωσης,
στους 60°C. Το εύπλαστο υλικό στη συνέχεια εφαρμόζεται στο πλαίσιο
στήριξης πριν διαμορφωθεί και πάρει το σχήμα ενός αυτοκινήτου. Η δουλειά
πάνω στον πηλό γίνεται με το χέρι, μεταφέροντας ενέργεια και συναίσθημα
σε κάθε πτυχή της επιφάνειας. - Η φόρμα γίνεται ψηφιακό μοντέλο 3D, μόνο όταν το μοντέλο από πηλό επιτύχει την απόλυτη ισορροπία.
Στην
Ιαπωνία είναι βαθιά ριζωμένη η πεποίθηση ότι η καλλιτεχνική ομορφιά
επιτυγχάνεται μόνο με τη δύναμη και την ακρίβεια των ανθρώπινων χεριών.
Για αυτό η Mazda εξακολουθεί να δίνει τόσο μεγάλη αξία στις
χειρωνακτικές διαδικασίες, και στην τεχνική των Takumi – και
χρησιμοποιεί, όσο καμία άλλη αυτοκινητοβιομηχανία, τον πηλό στην εξέλιξη
των μοντέλων της.