Live η Κίνηση στους δρόμους

ACEA: Αυτές είναι οι προβλέψεις της για την ευρωπαϊκή αγορά το 2024

Η συνολική αγορά θα αυξηθεί μόλις κατά 2,5%, αλλά το μερίδιο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα ανέλθει στο 20%, υποβοηθούμενο από τα προσιτά μοντέλα.

Το μερίδιο αγοράς των ηλεκτροκίνητων οχημάτων με μπαταρία στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα αυξηθεί κατά 43% το επόμενο έτος, λόγω της αύξησης των νέων μοντέλων, προβλέπει η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων ACEA.

Το μερίδιο των BEVs θα αυξηθεί στο 20 τοις εκατό το 2024 από το αναμενόμενο 14 τοις εκατό το 2023, δήλωσε ο πρόεδρος της ACEA Luca de Meo, αν και η συνολική αγορά προβλέπεται να αυξηθεί ελάχιστα το επόμενο έτος.

Ο de Meo, ο οποίος είναι διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Renault, δήλωσε ότι η κυκλοφορία προσιτών BEV θα συμβάλει στην αύξηση του μεριδίου των EV.

“Θα υπάρξει επίδραση στο προϊόν από αυτό. Προσπαθούμε να εφαρμόσουμε τις κινητήριες μονάδες EV σε προϊόντα που είναι πιο mainstream και στον πυρήνα της αγοράς”, δήλωσε ο de Meo, αναφέροντας τα επερχόμενα μικρά EV όπως το Renault 5 και τα μελλοντικά χαμηλού κόστους EV του Volkswagen Group.

Αυτά τα αυτοκίνητα θα χρησιμοποιούν μικρότερες και φθηνότερες μπαταρίες, συμβάλλοντας στη μείωση των τιμών και στην αύξηση της ζήτησης. Το Renault 5 θα πωλείται για περίπου 25.000 ευρώ και τα μοντέλα της Citroen και της Renault θα είναι κάτω από 20.000 ευρώ στα επόμενα δύο χρόνια.

Χαμηλή ανάπτυξη το 2024

Η συνολική αγορά της ΕΕ θα αυξηθεί κατά περίπου 12% φέτος, δήλωσε η γενική διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries, για συνολικό όγκο περίπου 10,4 εκατομμυρίων αυτοκινήτων, ο οποίος είναι 20% χαμηλότερος από τον αριθμό του 2019 πριν από την πανδημία. Η πρόβλεψη για το 2023 είναι μια αναβάθμιση από την πρόβλεψη της ACEA τον Ιανουάριο για ανάπτυξη 5 %.

Η ανάπτυξη το 2024 θα είναι περίπου 2,5%, με τον όγκο να ανέρχεται σε 10,7 εκατομμύρια μονάδες, δήλωσε η de Vries. Άλλοι αναλυτές, συμπεριλαμβανομένης της τράπεζας ING και της Economist Intelligence Unit, έχουν αναφέρει παρόμοια, χαμηλά μονοψήφια ποσοστά για την Ευρώπη.

Οι προβλέψεις της ACEA ήρθαν καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν επιβράδυνση στην αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς χώρες όπως η Γερμανία αποσύρουν τις επιδοτήσεις, οι καταναλωτές διστάζουν να πληρώσουν τις υψηλές τιμές ενώ οι υποδομές φόρτισης συνεχίζουν να αναπτύσσονται αργά και ανομοιόμορφα.

Αυτό έχει θέσει υπό αμφισβήτηση τις δεσμεύσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών να πωλούν μόνο πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα πολύ πριν από την προθεσμία της ΕΕ το 2035 για την απαγόρευση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis Κάρλος Ταβάρες δήλωσε πρόσφατα ότι η αυτοκινητοβιομηχανία του θα μπορούσε να αλλάξει στρατηγική “εάν η πολιτική και η κοινή γνώμη τείνουν προς λιγότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα”.

‘Δεν υπάρχει δρόμος επιστροφής’

Ο De Meo δήλωσε ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία παραμένει πλήρως προσηλωμένη στην επίτευξη των στόχων μηδενικών εκπομπών, κυρίως μέσω ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρίες, αν και είπε ότι στο μέλλον θα μπορούσε να υπάρξει θέση για τις κυψέλες καυσίμου υδρογόνου και τα συνθετικά συστήματα κίνησης με ηλεκτρονικά καύσιμα.

“Θα έχουμε σκαμπανεβάσματα στα ηλεκτροκίνητα οχήματα, αλλά μακροπρόθεσμα, δεν υπάρχει δρόμος προς τα πίσω, επειδή είναι γραμμένο στους κανόνες”, είπε, αναφερόμενος στον κανονισμό για την Πράσινη Συμφωνία του 2035.

Το πολιτικό τοπίο στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, το οποίο ήταν ευνοϊκό για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα τελευταία χρόνια, θα μπορούσε να αλλάξει το 2024, όταν θα εκλεγεί το νέο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ.

Η ACEA, η οποία εκπροσωπεί τους περισσότερους μεγάλους κατασκευαστές επιβατικών αυτοκινήτων και φορτηγών στην Ευρώπη, με τις αξιοσημείωτες εξαιρέσεις της Stellantis και της Volvo, δημοσίευσε την Τετάρτη τις νομοθετικές προτεραιότητές της για τα έτη 2024-29.

Μεταξύ αυτών είναι μια ολοκληρωμένη βιομηχανική στρατηγική σε όλα τα στάδια των πράσινων και ψηφιακών αλυσίδων εφοδιασμού και ένας μειωμένος ρυθμός νέων κανονισμών.

Ο De Meo δήλωσε ότι ο τομέας βρίσκεται αντιμέτωπος με οκτώ έως εννέα κανονισμούς της ΕΕ που τίθενται σε ισχύ κάθε χρόνο έως το 2030, ορισμένοι από τους οποίους είναι αντικρουόμενοι.

“Εάν οι κανονισμοί ανεβάζουν το κόστος του προϊόντος, τότε η αγορά θα είναι πολύ μικρότερη από ό,τι στο παρελθόν”, δήλωσε. “Βλέπουμε ξεκάθαρα την πίεση των ανθρώπων που δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά νέα αυτοκίνητα”.

Η βιομηχανία κερδίζει παραχωρήσεις

Κατά τη διάρκεια της τρέχουσας νομοθετικής περιόδου, η ACEA πίεσε την ΕΕ για “τεχνολογικά ουδέτερους” κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων και γενικά αντιτάχθηκε στις περισσότερες πτυχές των προτεινόμενων νέων κανόνων ρύπανσης Euro 7, λέγοντας ότι είναι πολύ δαπανηροί, δεν δίνουν στους κατασκευαστές αυτοκινήτων αρκετό χρόνο για να συμμορφωθούν και εκτρέπουν τις επενδύσεις από τον πραγματικό στόχο των οχημάτων μηδενικών εκπομπών.

Ωστόσο, η βιομηχανία έχει κερδίσει κάποιες αξιοσημείωτες παραχωρήσεις από τις ρυθμιστικές αρχές τους τελευταίους μήνες. Η τρέχουσα πρόταση Euro 7 είναι πολύ πιο αδύναμη από ό,τι αρχικά προβλεπόταν, με τα περισσότερα επίπεδα εκπομπών επιβατικών αυτοκινήτων να παραμένουν ουσιαστικά αμετάβλητα από τα ισχύοντα Euro 6.

Μια εξαίρεση για τα συνθετικά ηλεκτρονικά καύσιμα έχει διαγραφεί από την προθεσμία της ΕΕ για το 2035 για την πώληση μόνο οχημάτων με μηδενικές εκπομπές. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης, η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Ρίσι Σουνάκ ανέβαλε την προθεσμία μηδενικών εκπομπών για το 2035 από το 2030.

Και ενόψει του πιθανού ανταγωνισμού από τα αυτοκίνητα χαμηλού κόστους που κατασκευάζονται στην Κίνα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει έρευνα σχετικά με τις άδικες, όπως λένε οι επικριτές, επιδοτήσεις που δίνονται στις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες εκεί από την κυβέρνηση του Πεκίνου.