Live η Κίνηση στους δρόμους

100 χρόνια Mazda

30 Ιανουαρίου 2020. Η μέρα που η Mazda συμπλήρωσε και επίσημα, έναν αιώνα λειτουργίας. Με αφορμή τα 100α της “γενέθλια”, η εταιρεία ξεκινά μία σειρά απο εκδηλώσεις, με αυτές να αρχίζουν απο την έδρα της στη Hiroshima, όπου θα γιορτάσει τον έναν αιώνα λειτουργία της στη διάρκεια όλου του 2020, με ανασκοπήσεις στο παρελθόν, στο σήμερα και στο μέλλον της εταιρείας.

Αψηφόντας το συνηθισμένο

Απο το 1920, η Mazda κινούνταν σε δικά της μονοπάτια, σε μηχανολογία, τεχνολογία και design, “αμφισβητόντας” κάθε τι συμβατικό και κοινώς αποδεκτό, απο την αυτοκινητοβιομηχανία. Σε αυτή τη πορεία, η Mazda έγινε ο πρώτος κατασκευαστής απο την Ασία, που κέρδισε τον αγώνα του Le Mans, το 1991, έβαλε στη μαζική παραγωγή τον περιστροφικό κινητήρα και δημιούργησε το πιο εμπορικά επιτυχημένο διθέσιο roadster, το MX5.

Απο το φελλό, στα αυτοκίνητα

Πριν απο 100 χρόνια, η Mazda, είχε την ονομασία “Toyo Cork Kogyo Co.” και ήταν μία ετιαρεία παραγωγής φελλού. Το 1921, ο Jujiro Matsuda, αγόρασε την εταιρεία, την οποία αρχικά μετέτρεψε σε εταιρεία παραγωγής εργαλείων μηχανών και έπειτα σε κατασκευαστή αυτοκινήτων.

Το πρώτο της μοντέλο, ήταν το Mazda Go, ένα τρίτροχο “φορτηγάκι”, το οποίο βγήκε στην αγορά το 1931. Το μοντέλο γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία και επιδέχτηκε πολλές βελτιωτικές αλλαγές στη διάρκεια του κύκλου ζωής του, όπως για παράδειγμα το 1938, που απέκτησε ένα κιβώτιο 4 ταχυτήτων, μειώνοντας τη κατανάλωση του κατά 20%. Μετά το τέλος του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, η παραγωγή των οχημάτων συνεχίστηκε μόλις μετά απο μερικούς μήνες, απο τη ρίψη της ατομικής βόμβας στη Hiroshima.

Τα επαγγελματικά οχήματα, παρέμειναν ως το βασικό προϊόν στόχος για τη Mazda μετά το πόλεμο, με το πρώτο αυτοκίνητο της, το Mazda R360, να παρουσιάζεται το 1960. Στην ανερχόμενη αγορά τον Kei-car, το R360 γνώρισε αμέσως μεγάλη εμπορική επιτυχία.

Πετυχαίνοντας το ακατόρθωτο 

To 1961, η ετιαρεία ανέθεσε στη γερμανική NSU, την ανάπτυξη και κατασκευή ενός νέου είδους, ελαφρού και compact κινητήρα, του γνωστού Wankel περιστροφικού κινητήρα. Οι μηχανικοί της Mazda, πέτυχαν κάτι που πολλοί έως τότε, θεωρούσαν ακατόρθωτο.

Το 1967, το futuristic Mazda Cosmo Sport 110S, έγινε το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής, εφοδιασμένο με περιστροφικό κινητήρα. Αυτή ήταν η αρχή, για τη πετυχημένη πορεία της Mazda στο χώρο των αυτοκινήτων με περιστροφικό κινητήρα, μέσα απο πολλά μοντέλα, όπως το RX7.

Η Mazda ήταν επίσης, ο μόνος κατασκευαστής που κατάφερε να κερδίσει ποτέ το Le Mans με ένα αγωνιστικό , εφοδιασμένο με κινητήρα χωρίς πιστόνια. Η νίκη αυτή, ηρθε για την εταιρεία το 1991, με το four-rotor 787B.

H Mazda λέει πως η σημερινή της τεχνολογική γκάμα κινητήρων, κιβωτίων και πλατφορμών μοντέλων, SkyActiv, έχει ως πηγή έμπνευσης το Wankel κινητήρα. Με τη σημερινή τεχνολογία, SkyActiv, η Mazda στοχεύει στη βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας αλλά και στο να φέρει το “Jinba Ittai”, τη “συνδεση” μεταξύ οδηγού και αυτοκινήτου, σε κάθε της μοντέλο.

Χαρακτηριστική Ταυτότητα – Το πάθος για οδήγηση

Μπορεί ο περιστροφικός κινητήρας Wankel, να έχει ταυτιστεί με τη Mazda, ωστόσο, υπάρχει ένα μοντέλο της, το οποίο πέρα με τη ταύστιση του με την ίδια την εταιρεία, έχει ταυτιστεί και με το πάθος για οδήγηση και τη χαρά αυτής, Πρόκειται φυσικά, για το MX5, το οποίος μετά απο 4 γενιές (με τη πρώτη του να παρουσιάζεται το 1989), παραμένει ένα απο τα πλέον αγαπημένα driver’s cars, γεγονός το οποίο φάνηκε ιδιαίτερα το 2016, όπου και κατασκευάστηκε το Nr 1.000.000 .

Τα επόμενα 100 χρόνια

Σήμερα, η Mazda έχει μία ευρεία γκάμα μοντέλων που έχουν σχεδιαστεί ακολουθώντας τη σχεδιαστική γλώσσα της, Kodo – Soul Of Motion, έχοντας κερδίσει πολλά design awards. Το 2019, η Mazda παρουσίασε το ΜΧ-30, το πρώτο της αμοιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Πρόκειται για ένα μοντέλο για το μέλλον, το οποίο ωστόσο έχει μία άμεση σύνδεση με το παρελθόν της εταιρείας, μέσα απο τα eco-friendly διακοσμητικά στοιχεία του, απο φελλό !

All in all

Η Mazda ανήκει σε εκείνους τους κατασκευαστές που κάνουν τα πράγματα με το δικό τους τρόπο. Έχουν μία δική τους εικόνα για το τι είναι το “ιδανικό” ή το “σωστό” αυτοκίνητο. Είναι απο εκείνους τους κατασκευαστές που έχουν κάτι για όλους. Απο το Mazda 2, που είναι ένα εξαιρειτκό αυτοκίνητο πόλης, το Mazda 3 και Mazda 6 για όσους θέλουν κάτι οικογενειακό (με τις εκδόσεις MPS για τους πιο ανήσυχους) και φυσικά, το αγαπημένο όλων, το MX5. Μετά την μεγάλη ανανέωση που έκανε στη γκάμα των μοντέλων της και με τη τεχνολογία SkyActiv, σίγουρα έχουμε να δούμε πολλά στο επόμενα χρόνια.