Με την κινεζική Great Wall να δηλώνει ανοιχτά το ενδιαφέρον της για την εξαγορά της FCA, ή μερών της –ιδιαίτερα της Jeep- φαίνεται πως το φετινό καλοκαίρι είναι πολύ θερμό για την Fiat Chrysler. Γιατί, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η κοινοπραξία σχεδιάζει να προχωρήσει σε απόσχιση της Maserati και της Alfa Romeo, όπως και των δραστηριοτήτων τους.
H Alfa Romeo (στη φωτό η Giulia) είναι εκ των υποψηφίων για απόσχιση από το group
Σκοπός, για τον ιταλοαμερικανικό όμιλο είναι να εστιάσει σε αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής και να αυξήσει τα κέρδη, αλλά και την αξία του, καθώς και να ξεκλειδώσει αξίες για την οικογένεια Agnelli και άλλους μετόχους της εταιρείας που υποαποδίδει σε αυτό τον τομέα -είναι η εταιρεία με τη χαμηλότερη απόδοση στον δείκτη Stoxx 600 Automobiles- καθώς και να ξεφορτωθεί χρέη ύψους 4,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, ως το τέλος του έτους.
Να καρπωθεί υπεραξίες από το NYSE θέλει η FCA
Προς ώρας, η δραστηριότητα στα αυτοκίνητα πολυτελείας κοστολογείται περίπου στα 7 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ η Magneti Marelli και οι άλλες επιχειρήσεις του, κοστολογούνται στα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με αναλυτές. Η Goldman Sachs, πάντως, υπολογίζει ότι η αξία των επιχειρήσεων της Fiat Chrysler φτάνει, συνολικά, τα 50 δισεκατομμύρια ευρώ.
Για τη Ferrari, έγινε ήδη απόσχιση, το 2016. Τώρα, Maserati, Alfa Romeo, Comau, Teksid, προβάλλουν ως πιθανές υποψήφιες
Όπως μεταδίδει το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, ενώ οι συζητήσεις μεταξύ των executives συνεχίζονται με πολλές προτάσεις να πέφτουν στο τραπέζι, μεταξύ των οποίων το «διαζύγιο» με μία ή περισσότερες μονάδες του ομίλου, η τελική απόφαση δεν αναμένεται να ληφθεί πριν από τις αρχές του 2018, ενώ στους “υποψηφίους” για “διαζύγιο” είναι και οι Teksid και Comau.
Maserati Gran Turismo
Με τους Κινέζους να πιέζουν για συγχώνευση, εξαγορά ή… οτιδήποτε υπάρχει διαθέσιμο, προσπαθώντας να αποσπάσουν χρήσιμη τεχνογνωσία από την Jeep (είναι ο κύριος τομέας δραστηριότητας της Great Wall) αλλά και να προλάβουν τις νομοθετικές ρυθμίσεις οι οποίες έρχονται τον Σεπτέμβριο στην ΕΕ, ενώ ήδη έχουν αρχίσει να εφαρμόζονται στις ΗΠΑ (με κύριο σκοπό την απαγόρευση πώλησης επιχειρήσεων, ή μετοχών τους σε κινεζικούς ομίλους για να μη διαρρεύσει η τεχνολογία) τα χρονικά περιθώρια γι’ αυτούς μοιάζουν να στενεύουν.
Όχι όμως για τον CEO της FCA, Sergio Marchionne, 65 ετών, ο οποίος προετοιμάζει την τελική μορφή του πενταετούς του πλάνου, πριν αποχωρήσει από τον όμιλο, το 2019. Και, για τον Ιταλό, η απόσχιση, ο διαχωρισμός μερών από το γκρουπ είναι κάτι που συνηθίζει. Άλλωστε, το έχει ξανακάνει το 2011, όταν έκανε spin off τον κατασκευαστή βαρέων οχημάτων CNH Industrial NV και, μόλις το 2016 ο όμιλος πήρε «διαζύγιο» από τη Ferrari.
Ο 57χρονος CEO της FCA, Sergio Marchionne είναι μεγάλος φαν των… διαζυγίων
Σήμερα, οι δύο παραπάνω εταιρείες έχουν συνδυασμένη χρηματιστηριακή αξία 57 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αρκετά μεγαλύτερη με τα 6 δισεκατομμύρια που ήταν η αξία τους το 2004, όταν ανέλαβε ο Marchionne.
Υπ’ αυτή τη λογική, η FCA φαίνεται να προτίθεται να κρατήσει την Jeep για να αγκιστρώσει την μαζική αγορά και να ενισχύσει τις πωλήσεις της, κρατώντας παράλληλα και τις Dodge και Ram.
Παρόλα αυτά, το σχέδιο του Marchionne, αν δεν προχωρήσει η συμφωνία με τη Great Wall –που φαίνεται δύσκολο να προχωρήσει– έχει και τα ρίσκα του. Η Alfa Romeo, για παράδειγμα, είναι σε πρώιμο στάδιο της προσπάθειάς της να (ξανα)γίνει μια παγκόσμια μάρκα πολυτελείας και χρειάζεται ακόμη δισεκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις ώστε να εξελίξει νέα μοντέλα που θα ανταγωνιστούν αυτά των BMW – Mercedes-Benz. Και, ούτε η Maserati, ούτε κυρίως η Alfa Romeo έχουν την αίγλη της Ferrari.