Τα πρωτοβρόχια μας έπεισαν: Το καλοκαιράκι τέλειωσε και, σιγά – σιγά χειμωνιάζει. Και, επειδή ο χειμώνας δεν αστειεύεται, φρόντισε να κάνεις τα απαραίτητα στο αυτοκίνητό σου, για να γλιτώσεις από δυσάρεστες καταστάσεις. Γνωρίζοντας ότι οι καιροί είναι δύσκολοι, το TopSpeed.gr σου δίνει κάποιες συμβουλές, υπενθυμίζοντάς σου ότι τα χρήματα που δεν θα δώσεις στη συντήρηση του αυτοκινήτου σου, θα τα πληρώσεις διπλά και τριπλά όταν, μοιραία, θα σε αφήσει στη μέση του δρόμου, την ώρα που θα βιάζεσαι, θα βρέχει περισσότερο από τον κατακλυσμό της Παλαιάς Διαθήκης και θα έχει θερμοκρασία Βόρειου Πόλου (νόμος του Μέρφι). Τι πρέπει να κάνεις λοιπόν;
Λάστιχα: Τα ελαστικά του αυτοκινήτου σου, είναι το Α και το Ω. Σε αυτά βασίζεσαι για να γλιτώσεις τη ζωή σου, τη ζωή των άλλων, την αρτιμέλειά σου, ή μια (τσουχτερή) επίσκεψη στο φανοποιείο. Με την ποιότητα του ελληνικού οδοστρώματος (αλήθεια, ποιος εγκληματίας παραλαμβάνει αυτούς τους δρόμους και γιατί ένας απ’ αυτούς δεν είναι φυλακή;) να προσφέρει χειρότερη πρόσφυση από ολυμπιακό παγοδρόμιο, στην πρώτη ψιχάλα, μπορεί το αυτοκίνητό σου να βρεθεί να κάνει χορευτικές πιρουέτες μέχρι τη μπαριέρα, το πεζοδρόμιο, ή τον άτυχο που θα βρεθεί στο δρόμο σου, αν τα ελαστικά σου δεν είναι σωστά. Έλεγξέ τα λοιπόν.
Το ιδανικό είναι να τα αντικαθιστάς μετά από τρία χρόνια, ή 30.000 χιλιόμετρα. Δες την ημερομηνία κατασκευής τους στο πλάι. Έλεγξε, με ένα κέρμα, το πέλμα τους. Δες αν έχουν ρωγμές, σκισίματα, αν είναι ξερά.
Έλεγξε την πίεση. Ακολούθησε αυστηρά τις οδηγίες του κατασκευαστή. Αν το λάστιχο είναι παραφουσκωμένο, μειώνεται η επαφή του πέλματος με το οδόστρωμα. Είναι σαν να περπατάς σε εικοσάποντα τακούνια. Μπορείς; Αν είναι ξεφούσκωτο, θα το κλάψεις νωρίς και θα χρειαστείς καινούριο. Αν έχουν διαφορετική πίεση σε κάθε πλευρά, στο πρώτο φρενάρισμα θα σε «τραβήξουν» και θα βιώσεις την αγκαλιά με τη μπαριέρα.
Αν χρειάζονται αλλαγή, μην το σκέφτεσαι: Βρωμάει ο τόπος από προσφορές. Εκμεταλλεύσου το. Μην παίζεις με την ασφάλειά σου και, κυρίως, με την ασφάλεια των άλλων. Έτσι όπως έχουν κάνει τα νοσοκομεία, καλύτερα κανείς μας να μην τα επισκεφθεί.
Μπαταρία: Οι αυξομειώσεις της θερμοκρασίας, ταλαιπωρούν τη μπαταρία του αυτοκινήτου σου. Εάν η μπαταρία σου είναι παλιά ή/και ταλαιπωρημένη, προτίμησε να την αλλάξεις πριν σε «προδώσει» κάποιο κρύο χειμωνιάτικο πρωινό (ή βράδυ). Εάν την αφήσεις, κινδυνεύεις να συμπαρασύρεις στη φθορά και άλλα εξαρτήματα του αυτοκινήτου σου. Κατά τους κρύους χειμώνες να ελέγχεις μια φορά την εβδομάδα την μπαταρία, ειδικά αν είναι πάνω από τριών ετών.
Κινητήρας: Πριν έρθουν τα μεγάλα κρύα, φρόντισε το ψυγείο του αυτοκινήτου σου να έχει αντιψυκτικό. Να το ελέγχεις συχνά. Σε περίπτωση που το αμελήσεις και η θερμοκρασία πέσει χαμηλά, το σύστημα ψύξης του κινητήρα σου κινδυνεύει να σταματήσει να λειτουργεί. Αν γίνει αυτό, θα κλάψεις τον κινητήρα σου.
Κάνε ένα τσεκ απ στον κινητήρα σου. Έχει λάδια; Χρειάζονται αλλαγή; Οι ιμάντες σε τι κατάσταση είναι;Τι μπορεί να χρειάζεται ώστε να είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει τον χειμώνα; Τα ηλεκτρικά σου κυκλώματα δουλεύουν και είναι σωστά μονωμένα, ή θα τα «σκοτώσει» η υγρασία; Η ασφαλειοθήκη σου σε τι κατάσταση είναι;Βεβαιώσου ότι το αντιψυκτικό σου είναι ανάμεσα στις ενδείξεις min και max. Να προτιμήσεις καλής ποιότητας ισχυρό αντιψυκτικό, αν είσαι σε περιοχή που συνηθίζονται οι χαμηλές θερμοκρασίες.
Καλοριφέρ: Κάνε μια δοκιμή του συστήματος ψύξης/θέρμανσης της καμπίνας του αυτοκινήτου σου. Δες αν αποδίδει σωστά, έλεγξε τους αεραγωγούς. Δεν θέλεις να είσαι στη δύσκολη θέση που τα τζάμια σου θα θαμπώνουν λες και είναι σε εξέλιξη ομαδικό όργιο από swingers στο αυτοκίνητό σου και το καλοριφέρ δεν θα μπορεί να τα ξεθαμπώσει. Αν δεις μειωμένη απόδοση, ζήτα να σου κάνουν ένα service. Άλλωστε, θυμήσου πως ό,τι βγάζει το σύστημα κλιματισμού, το αναπνέεις εσύ και όσοι βρίσκονται στο αυτοκίνητό σου. Καθάρισε τα τζάμια σου καλά. Ιδιαίτερα αν καπνίζεις, ο καπνός κάθεται (και) στα τζάμια και το θάμπωμα θα σου γίνει συνήθεια.
Υαλοκαθαριστήρες: «Καινούριοι είναι, τους έβαλα τον Ιούλιο». Αυτό που μπορεί να μην ξέρεις, είναι ότι το ελληνικό καλοκαίρι δεν δρα ακριβώς ευεργετικά στις λαστιχένιες επιφάνειες. Ο ήλιος και οι υψηλές θερμοκρασίες τις ξεραίνουν και τις ταλαιπωρούν. Οι υαλοκαθαριστήρες σου είναι εκτεθειμένοι στον ήλιο, τη ζέστη, τις υψηλές θερμοκρασίες. Θέλεις στη βροχή να καθαρίζουν τέλεια τα τζάμια σου. Η ορατότητα είναι βασικός παράγοντας της ασφάλειάς σου. Θυμήσου πως ένας σκισμένος υαλοκαθαριστήρας μπορεί να σου χαράξει το παρμπρίζ. Βεβαιώσου ότι έχουμε αρκετό υγρό για το παρμπρίζ. Πρέπει να είναι καλής ποιότητας και να αντέχει σε βαθμούς κάτω του μηδενός. Συνήθως βάζουμε ένα μέρος υγρού, ένα μέρος νερού. Αν βάλεις μόνο νερό, μπορεί η αντλία του να παγώσει, να κάψει την ασφάλειά της και να σταματήσει και η λειτουργία των υαλοκαθαριστήρων μιας και συχνά έχουν την ίδια ασφάλεια με την αντλία.
Πόρτες- παράθυρα: Οι λαστιχένιες μονώσεις στα παράθυρα και τις πόρτες του αυτοκινήτου σου, πρέπει να είναι σε άριστη κατάσταση. Δεν θέλεις η πρωινή υγρασία να περνά στο εσωτερικό του. Αν γίνει αυτό, εκτός του ότι θα μπαίνεις σε ένα… βρεγμένο αυτοκίνητο, το εσωτερικό του καμαριού σου θα παραδοθεί στη φθορά με συνοπτικές διαδικασίες. Σε ακραίες περιπτώσεις, κινδυνεύεις και με μικροζημιές στα ηλεκτρικά σου. Μην παραλείψεις να καθαρίσεις τους αεραγωγούς ανάμεσα στο καπό και το παρμπρίζ, να παρατηρήσεις αν οι υδροροές είναι ανοιχτές ή θα γίνεις… Τιτανικός.
Φώτα: Προφανώς, αν τα φώτα σου φέγγουν σαν τα καντηλάκια της γιαγιάς στο εικονοστάσι, δεν σου είναι χρήσιμα. Ομοίως επικίνδυνα είναι αν φωτίζουν περισσότερο από τους προβολείς γηπέδου που φιλοξενεί τον τελικό του Champions League. Αν τα φώτα σου είναι ρυθμισμένα ψηλά, ή είναι “xenon” που κάποιος σε έπεισε να βάλεις, απλά είσαι εγκληματικά επικίνδυνος. Για να καταλάβεις πόσο, πάρε μια φωτογραφική μηχανή. Βάλε το φλας. Γύρνα το στα μάτια σου. Πάτα το κουμπί και άρχισε να τρέχεις, προσπαθώντας να αποφύγεις τους τοίχους του σπιτιού σου.
Έλεγξε αν λειτουργούν τα φλας και τα φώτα των φρένων. Έλεγξε αν έχεις κάποια καμμένη λάμπα.
Θεωρούμε αυτονόητο ότι έχεις όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό ασφαλείας (τρίγωνο, καλώδια, φακό, φορτιστή κινητού, γάντια κλπ). Δεν είναι κακή ιδέα μια κουβέρτα στο πορτ μπαγκάζ. Την τελευταία φορά που έμεινα, ενώ χιόνιζε, τουρτούριζα μέχρι να έρθει η οδική…
Οδήγηση: Ο σωστός και καλός οδηγός είναι αυτός που ρυθμίζει την συμπεριφορά του ανάλογα με τις συνθήκες και προβλέπει τι θα γίνει. Ρύθμισε λοιπόν την ταχύτητά σου ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν. Με τη βροχή, ελαττώνεις τη μέση ταχύτητά σου, αφού ξέρεις ότι γλιστράει, όμως μην πάς τόσο αργά ώστε να προκαλείς κυκλοφοριακό φόρτο πίσω σου και εκνευρισμό. Κράτα την απόσταση από τον μπροστινό σου και γενικά, να προβλέπεις, ώστε να αποφύγεις βίαιο φρενάρισμα. Εσύ, μπορείς να προλάβεις να σταματήσεις. Ο πίσω σου όμως;
Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να προλάβεις την υδρολίσθηση, πριν σου συμβεί, ρυθμίζοντας την ταχύτητα, αλλά και τον τρόπο οδήγησής σου, που θα πρέπει να είναι πιο «γλυκός» -δηλαδή να αποφεύγεις τις απότομες κινήσεις- όταν το οδόστρωμα είναι βρεγμένο. Σε περίπτωση που σου συμβεί, να θυμάσαι πως ο πανικός είναι κακός σύμβουλος. Με ψυχραιμία, όση ώρα προσπαθείς να το επαναφέρεις με γρήγορες, αλλά όχι βίαιες κινήσεις (η βία φέρνει βίαιη αντίδραση, άλλωστε) ψάξε να βρεις «δίοδο διαφυγής». Το σημείο που δεν κινδυνεύεις να τρακάρεις και να τραυματίσεις κάποιον και προσπάθησε να κατευθύνεις το αυτοκίνητό σου προς τα εκεί. Θυμήσου πως κάθε αυτοκίνητο έχει τη δική του συμπεριφορά και μην παρασύρεσαι από άλλους οδηγούς, ή απ’ ότι σου είπε κάποιος, κάποτε. Άφησε εμάς να παλεύουμε με την υποστροφή και την υπερστροφή σε κλειστές, ασφαλείς διαδρομές μακριά σου και τον Τσουτσίγια να διδάσκει πλαγιολίσθηση. Αν θες να μάθεις τα όρια του αυτοκινήτου σου και τα δικά σου, υπάρχουν και οι πίστες.
Όταν βρέχει, οι (πανάθλιοι) ελληνικοί δρόμοι, σε πολλά σημεία τους συγκεντρώνουν νερά. Πέρνα με χαμηλή ταχύτητα από αυτά. Όχι μόνο επειδή μπορεί να βρέξεις τον κακόμοιρο στο πεζοδρόμιο, ή να πετάξεις νερά στο απέναντι αυτοκίνητο και να το «τυφλώσεις». Αλλά και επειδή μπορεί τα ελαστικά σου να χάσουν την επαφή με το οδόστρωμα και να χάσεις τον έλεγχο. Συχνά, όταν περνάς από τέτοιες «λίμνες», τα φρένα σου μπορεί να μειώσουν την απόδοσή τους για κάποια δευτερόλεπτα.
Όταν το αυτοκίνητό σου είναι κρύο, να μην είσαι βίαιος/η μαζί του. Δώσε χρόνο ώστε ο κινητήρας να έρθει στη σωστή θερμοκρασία λειτουργίας. Όπως κι εσύ δεν μπορείς να ξυπνήσεις και να αρχίσεις να τρέχεις σαν το παλαβό, γιατί θα πάθεις ζημιά, έτσι και το αυτοκίνητό σου χρειάζεται λίγο χρόνο. Λίγο. Λιγότερο από εσένα. θυμήσου ότι συχνά και τα ελαστικά σου πρέπει να ζεσταθούν για να αποδώσουν όπως θέλεις.
Καλά όλα αυτά, αλλά λεφτά, πού θα βρω; Οι περισσότερες αντιπροσωπείες λανσάρουν αυτή την εποχή δελεαστικές προσφορές για τον χειμερινό έλεγχο και το service των μοντέλων τους, ακόμα και αν είναι αρκετά παλιά. Ψάξε στο site της μάρκας του αυτοκινήτου σου, ή κάνε ένα τηλέφωνο στην αντιπροσωπεία.
Από εκεί και πέρα, υπάρχουν χιλιάδες συνεργεία με εξαίρετους μηχανικούς, που θα σου κάνουν τον έλεγχο και τις απαραίτητες εργασίες σε προσυμφωνημένη, συμφέρουσα τιμή. Κάνε μια έρευνα αγοράς! Πρόσεχε το αυτοκίνητό σου για να σε «προσέχει» και αυτό και να έχουμε όλοι έναν καλό χειμώνα!