Live η Κίνηση στους δρόμους

Η μέρα που γεννήθηκε ο Porsche

Μια μέρα σαν τη σημερινή, το μακρινό 1875, στο Λίμπερετς της Τσεχίας έρχεται στον κόσμο ένα παιδί, που οι γονείς του ονομάζουν Ferdinand. Ήταν ο Ferdinand Porsche, ιδρυτής της φερώνυμης αυτοκινητοβιομηχανίας και δημιουργός του θρυλικού “σκαραβαίου”. 

Το σπίτι στο Vratislavice του Liberec, όπου ο Ferdinand Porsche γεννήθηκε

Ένας άνθρωπος αμφιλεγόμενος, καθώς, σύμφωνα με νεότερα στοιχεία, ο Hitler και ο Porsche, στενά συνδεδεμένοι μεταξύ τους, έκλεψαν το σχέδιο του Εβραίου μηχανικού Josef Ganz και το παρουσίασαν ως δικό τους, δημιουργώντας τον “σκαραβαίο”. 

Ο Josef Ganz και το πρωτότυπο του, το οποίο ο Αδόλφος Χίτλερ είδε το 1933, λίγο πριν παρουσιάσει τα σχέδια του για τον σκαραβαίο στον Ferdinand Porsche.

Ο Ferdinand, από μικρός έδειξε… ερωτευμένος με τα κατσαβίδια και τις βίδες. Και, πέρναγε όλη του τη μέρα στο μηχανουργείο του πατέρα του, ενώ τα βράδια, φοιτούσε σε νυχτερινό σχολείο. Σε ηλικία μόλις 23 ετών, το παιδί αυτό που δεν είχε λάβει ποτέ ανώτερη εκπαίδευση, θα παρουσίαζε το πρώτο αυτοκίνητο- δική του δημιουργία. 

 Το 1898 το πρώτο σχέδιο του Porsche

Το 1902 κλήθηκε να υπηρετήσει τη στρατιωτική του θητεία. Έγινε οδηγός του διαδόχου του θρόνου Αρχιδούκα Φραγκίσκου Φερδινάνδου, η δολοφονία του οποίου το 1914 στο Σεράγεβο προκάλεσε την έκρηξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Η φήμη του ως ικανού μηχανικού γρήγορα έκανε το γύρο της Κεντρικής Ευρώπης και το 1906 ξεκινά τη συνεργασία του με την Daimler (προδρόμου της Mercedes), ως επικεφαλής σχεδιαστής και αργότερα ως τεχνικός διευθυντής. Παράλληλα, σχεδιάζει αγωνιστικά αυτοκίνητα, που κάνουν θραύση στα ράλι. Το 1917 αναγορεύεται επίτιμος διδάκτωρ του Πολυτεχνείου της Βιέννης.

Τo όνειρο του Πόρσε ήταν η κατασκευή ενός μικρού, ελαφρού αυτοκινήτου, προσιτού στον πολύ κόσμο. Η Mercedes απορρίπτει το σχέδιό του κι αυτός την εγκαταλείπει το 1929. Προσλαμβάνεται στη Στάγιερ, η οποία γρήγορα θα καταρρεύσει οικονομικά, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Ο Πόρσε μένει άνεργος.

Μόλις το 1900 παρουσιάστηκε το Lohner-Porscheμ ένα όχημα με κίνηση στους εμπρόσθιους τροχούς με ενσωματωμένους ηλεκτρικούς κινητήρες

Η έδρα για την εταιρεία Porsche το 1938 στο Zuffenhausen

Αποφασίζει να πάρει την τύχη στα χέρια του και το 1931 ιδρύει τη δική του εταιρεία, με τίτλο το επώνυμό του. Επικεντρώνεται στο σχεδιασμό ενός οικογενειακού αυτοκινήτου, προσελκύοντας το ενδιαφέρον του Αδόλφου Χίτλερ, που φιλοδοξεί κάθε Γερμανός να έχει το δικό του αυτοκίνητο και τρακτέρ.

Το 1934 λαμβάνει την έγκριση και παρουσιάζει την πρώτη εκδοχή του γνωστού μας «Σκαραβαίου», του πιο επιτυχημένου μοντέλου στην ιστορία της αυτοκίνησης. Το «λαϊκό αυτοκίνητο», όπως ονομάστηκε (Volkswagen στα γερμανικά), σηματοδότησε τη δημιουργία της γνωστής αυτοκινητοβιομηχανίας «Φολξβάγκεν» το 1937. 

Τα πρώτα σκίτσα του μηχανικού Josef Ganz που θάφτηκαν στο παρελθόν 

Ελαφρύ και με  χαμηλό κόστος ήταν η ιδέα του του κύριου Ganz  το 1923  

Περισσότερες αποδείξεις από τα εκτενή σχέδια του κ Ganz

Όμως, σύμφωνα με ιστορικούς, ο Hitler είχε δει το σχέδιο του Εβραίου μηχανικού Josef Ganz το 1933, σε μια έκθεση αυτοκινήτου και είχε δώσει εντολή στον Porsche να το κοπιάρει. Εκτός από τις σχεδιαστικές ομοιότητες, “έκλεψε” και το κόστος παραγωγής και το γεγονός ότι ήταν αερόψυκτο, αλλά και το ότι ήταν τετραθέσιο. Λέγεται μάλιστα ότι ο Hitler έδωσε ένα προσχέδιο στον Porsche, με την εντολή να το κάνει αυτοκίνητο…

Το σκέτσο που εικάζεται οτι ο Χίτλερ έδωσε στον Ferdinand Porsche το 1934.

Όπως και να χει, η “Porsche” πήρε και άλλα συμβόλαια από το Γ’ Ράιχ για το σχεδιασμό και κατασκευή των αρμάτων μάχης «Τάιγκερ» και «Έλεφαντ». Παράλληλα, σχεδίαζε αγωνιστικά που ανταγωνίζονταν τα αντίστοιχα της Mercedes σε ράλι που άφησαν ιστορία προπολεμικά. Το 1937 τιμήθηκε από το ναζιστικό καθεστώς με το Εθνικό Βραβείο για την Τέχνη και την Επιστήμη.

Μετά την πτώση του Γ’ Ράιχ, ο Πόρσε συλλαμβάνεται από τους συμμάχους ως εγκληματίας πολέμου (15 Δεκεμβρίου 1945) και περνά 20 μήνες στη φυλακή. Την πατρική επιχείρηση αναλαμβάνει ο γιος του Φέρι, που επικεντρώνεται στο σχεδιασμό των πανάκριβων σπορ αυτοκινήτων, αρχής γενομένης με το μοντέλο 911. Στην Πόρσε εισέρευσε ζεστό χρήμα, γιατί η Φολξβάγκεν αναγνώρισε στον Φέρντιναντ Πόρσε δικαιώματα για κάθε σκαραβαίο που κατασκεύαζε.

Τα πρώτα σκαθάρια  μπροστά από την Πύλη του Βραδεμβούργου στο Βερολίνο το 1938

Ο Φέρντιναντ Πόρσε υπέστη βαρύ εγκεφαλικό στα τέλη του 1950 και πέθανε στις 30 Ιανουαρίου 1951, σε ηλικία 76 ετών. Το 1999 ανακηρύχθηκε μεταθανάτια «Μηχανικός του Αιώνα» από το σινάφι του αγωνιστικού αυτοκινήτου. 

1949 Ο  F.Porsche με τα εγγόνια του Ferdinand Alexander “Butzi” Porsche (αριστερά) και Ferdinand Piech (δεξιά).

1937-1938 Ο Ferdinand Porsche απεβίωσε στην ηλικία των 62 στο γραφείο σχεδιασμού που βρίσκεται στο Kronenstrasse 24 στη Στουτγκάρδη.

Με πληροφορίες από www.sansimera.gr