Ο επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το κλίμα Wopke Hoekstra επιβεβαίωσε τα σχέδια της ΕΕ για τον τερματισμό των πωλήσεων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 το 2035 και την αυστηροποίηση των ορίων CO2 το επόμενο έτος, μετά από πιέσεις ορισμένων κυβερνήσεων και αυτοκινητοβιομηχανιών να επανεξετάσουν τις πολιτικές αυτές.
Η ΕΕ έχει ψηφίσει νόμο που θα επιτρέπει την πώληση μόνο νέων αυτοκινήτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων από το 2035, απαγορεύοντας ουσιαστικά τα μοντέλα ντίζελ και βενζίνης.
Αυστηρότερα όρια CO2 για τους στόλους των αυτοκινητοβιομηχανιών τίθενται επίσης σε ισχύ το επόμενο έτος. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν πρόστιμα συνολικού ύψους άνω των 15 δισεκατομμυρίων ευρώ για την παραβίαση των στόχων του 2025, οι οποίοι είναι περίπου 15% χαμηλότεροι από τα επίπεδα του 2021.
Η Ιταλία και η Τσεχική Δημοκρατία δήλωσαν ότι η πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημαίνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν μπορούν να επιτύχουν αυτούς τους στόχους και ζήτησαν από τις Βρυξέλλες να τους επανεξετάσουν επειγόντως.
Ερωτηθείς από νομοθέτες της ΕΕ σχετικά με τα σχέδιά του για τον τομέα των αυτοκινήτων, ο Hoekstra δήλωσε ότι οι κανόνες για το κλίμα παρέχουν ένα προβλέψιμο επενδυτικό περιβάλλον.
Γιατί η ΕΕ κάνει μια εξαίρεση για τα ηλεκτρονικά καύσιμα;
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διεξάγει συνομιλίες με τη βιομηχανία «για να αρθρώσει βασικά πώς μπορούμε να διαμορφώσουμε αυτό το λαμπρό μέλλον, πώς μπορούμε να τηρήσουμε τους στόχους, πώς μπορούμε να φέρουμε προβλεψιμότητα», δήλωσε ο Hoekstra σε ακρόαση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
«Πολλοί από τους διευθύνοντες συμβούλους των αυτοκινητοβιομηχανιών με τους οποίους συνομιλώ έχουν πει ότι μπορούν να επιτύχουν τους στόχους», δήλωσε ο Hoekstra, χωρίς να κατονομάσει συγκεκριμένες εταιρείες.
Είπε, ωστόσο, ότι η βιομηχανία απαιτεί μεγαλύτερες δημόσιες επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
«Και νομίζω ότι αυτό είναι ένα δίκαιο αίτημα», πρόσθεσε.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη συμφωνήσει να τροποποιήσει την ημερομηνία σταδιακής κατάργησης του 2035, ώστε να επιτραπεί η πώληση αυτοκινήτων που κινούνται με ηλεκτρονικά καύσιμα μετά την προθεσμία αυτή, κατόπιν αιτήματος της Γερμανίας.
Ερωτηθείς από τους νομοθέτες αν οι Βρυξέλλες θα εξέταζαν επίσης έναν μεγαλύτερο ρόλο για τα βιοκαύσιμα, ο Hoekstra είπε: «Αυτό που δεν μπορώ να κάνω, επειδή αυτή ήταν μια διαδικασία που χρειάστηκε πολύς χρόνος για να επιτευχθεί συναίνεση, είναι να σπάσω αυτό που έχουμε συμφωνήσει στους τομείς των αυτοκινήτων».
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προειδοποιήσει ότι δεν μπορούν να τηρήσουν τα όρια CO2 των αυτοκινήτων της ΕΕ για το επόμενο έτος.
Ο Hoekstra δήλωσε ότι ο φόβος των προστίμων για την απώλεια των στόχων του 2025 μπορεί να είναι υπερβολικός, δεδομένου ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετώπισαν σχετικά χαμηλά πρόστιμα για την απώλεια των στόχων εκπομπών της ΕΕ για το 2020. Η Volkswagen αντιμετώπισε πρόστιμα που ξεπερνούσαν τα 100 εκατομμύρια ευρώ.
Ο Hoekstra επιδιώκει την έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για πέντε ακόμη χρόνια στη θέση του που εποπτεύει τις πολιτικές της ΕΕ για την κλιματική αλλαγή. Το Κοινοβούλιο πρόκειται να αποφασίσει αν θα εγκρίνει τη νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή αργότερα αυτόν τον μήνα.