Vivere il Movimento nelle strade

Quando Nissan ha creato la Z

Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Νέας Υόρκης, αυτές τις μέρες, έκανε ντεμπούτο ένα διαφορετικό μοντέλο. Πρόκειται για ένα Nissan 370Z με περίεργο χρωματισμό και ένα “50th” στα πλαϊνά του. Είναι το επετειακό Ζ, με το οποίο η ιαπωνική μάρκα αποδίδει τιμές στη θρυλική σειρά Ζ, που κλείνει μισό αιώνα ζωής. 

Δίπλα από το πολύχρωμο, επετειακό 370Ζ που εκτίθεται στο Μεγάλο Μήλο, στέκεται ένα Datsun 240Z, το μοντέλο το οποίο, ουσιαστικά, σύστησε στην αμερικανική αυτοκινητιστική σκηνή τα ιαπωνικά σπορ αυτοκίνητα. Ίσως γι’ αυτό τα Ζ, και ιδιαίτερα τα Datsun, είναι τόσο δημοφιλή στις τάξεις των συλλεκτών, στις ΗΠΑ. Με αφορμή τα 50 χρόνια της σειράς Ζ, η Nissan κάνει σήμερα μια αναδρομή στο θρυλικό σήμα. 



Το πρωτότυπο Datsun Z που σχεδίασε ο Kumeo Tamura, το 1968, έναν χρόνο πριν κάνει το παγκόσμιο ντεμπούτο του

Όταν το αυθεντικό Datsun Z έκανε το ντεμπούτο του το 1969, ήταν μια αποκάλυψη για τον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας.Ένα οικονομικό, αξιόπιστο σπορ αυτοκίνητο με στυλ και άνεση που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για καθημερινή οδήγηση, ήταν κάτι ανήκουστο εκείνη την εποχή. Με βασική τιμή στα 3.626 δολάρια, το Z  (γνωστό και ως Datsun 240Z) στη Βόρεια Αμερική, ήταν ένα σπορ αυτοκίνητο, με μια προσιτή τιμή.

Σε σύντομο χρονικό διάστημα, οδηγοί ανά την Υφήλιο, απολάμβαναν την  “ελευθερία” της σπορ οδήγησης, στις αγαπημένες τους διαδρομές. Το 1970, οι παγκόσμιες πωλήσεις ξεπέρασαν τις 40.000 αυτοκίνητα. Κάπως έτσι, η πρώτη γενιά Z,  έθεσε τα θεμέλια για μια κληρονομιά, της οποίας η αξία, το ύφος και η απόδοση, συνέχισαν να δείχνουν το δρόμο για καινοτομίες στην αυτοκίνηση,  διατηρώντας τη σειρά Z στην κορυφή της κατηγορίας, για δεκαετίες.

Κατά τις επόμενες πέντε δεκαετίες, η Nissan κυκλοφόρησε διάφορα μοντέλα επετειακών εκδόσεων του Ζ, όπως : 

1980 Datsun 280ZX 10th  Anniversary Edition 

Για να γιορτάσει τη 10η επέτειο του πρώτου Z, η Nissan κυκλοφόρησε ένα ειδικό μοντέλο του 280ZX, με περιορισμένη παραγωγή. Η επιτυχία των προηγούμενων αυτοκινήτων της σειράς Z, έδωσε την ευκαιρία στη Nissan να εξοπλίσει τα μοντέλα 280ZX με πολυτελή υλικά όπως δερμάτινα καθίσματα και στερεοφωνικά hi-fi, ως μια ευχάριστη “απόκλιση” από την σπορ, αλλά οικονομική προσέγγιση,  του αρχικού 240Z.

Με μόλις 3.000 αυτοκίνητα, το 280ZX 10th Anniversary Edition θεωρείται σήμερα ένα πολύ συλλεκτικό μοντέλο. 

1984 Nissan 300ZX Turbo 50th  Anniversary Edition


To Nissan 300ZX Turbo 50th  Anniversary Edition του 1984, λανσαρίστηκε με αφορμή τα πενήντα χρόνια από την ίδρυση της Nissan, το Δεκέμβριο του 1933. Μόνο 5.148 από αυτά τα αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν για την αγορά των Η.Π.Α., ενώ  επιπλέον 300 κατασκευάστηκαν για τον Καναδά.

Το έτος 1984 σηματοδότησε όχι μόνο ένα ορόσημο για την ιστορία της Nissan, ως κατασκευαστή αυτοκινήτων, αλλά και για τα μοντέλα της σειράς Ζ, ως τα καλύτερα σε πωλήσεις σπορ αυτοκίνητα στην Αμερική. 

1989 Nissan 300ZX (Z32) 


Η δεύτερη γενιά του μοντέλου που αντικατέστησε το 280Ζ, ήταν τουλάχιστον εντυπωσιακή και, ίσως, το ομορφότερο Nissan που έχει κατασκευαστεί ποτέ. Το 300ΖΧ ΤΤ φόραγε έναν φοβερό και τρομερό 3λιτρο twin turbo V6 με 208 kW (283 hp, με αυτόματο 268 PS), ηλεκτρονικά περιορισμένη τελική ταχύτητα στα 250 χλμ/ώρα, ενώ έβγαινε σε εκδόσεις coupe, cabrio και Τ-bar (targa). 

Το 300ΖΧ ηταν τόσο καλό, που το Car and Driver το είχε στη λίστα Ten Best (Τα 10 καλύτερα αυτοκίνητα του κόσμου) για επτά συναπτά έτη! Δυο- τρία πραγματάκια που δεν θα ξέρεις για το 300ΖΧ, είναι ότι το μοντέλο διατίθετο στην αγορά στην έκδοση “Version R” που ήταν “φουσκωμένο” εξωτερικά και στο εσωτερικό φόραγε καθίσματα Recaro. 

Στην Αμερική, το 1996 πουλήθηκαν τα τελευταία 300ΖΧ που παρήχθησαν, με ειδικά αυτοκόλλητα και πιστοποιητικά γνησιότητας. Το 1990, στο Texas, η Waco και η HKS δημιούργησαν το Nissan 300ZX SR-71 που, τότε, ήταν το γρηγορότερο αυτοκίνητο του κόσμου. 

2005 Nissan 350Z 35th  Anniversary Edition 


Μετά από μια προσωρινή παύση πωλήσεων στην Ιαπωνική αγορά το 2000 (και από το 1997 στη Βόρεια Αμερική), το νέο Z “έλαμψε” ξανά  το 2003. Το πρώτο αναγεννημένο Z χτίστηκε στην πρωτοποριακή πλατφόρμα FM (Front Midship) της Nissan με έναν υψηλής απόδοσης, ατμοσφαιρικό κινητήρα V6, 3,5 λίτρων. Γνωστός και ως VQ (συντομογραφία από το VQ35ED), ο κινητήρας αυτός αποδίδει 287hp και 371Nm ροπής.

Το 2005, η Nissan δημιούργησε μια ειδική έκδοση με αφορμή την 35η  επέτειο του Z. Η έκδοση Nissan 350Z 35th  Anniversary Edition ήταν διαθέσιμη στα χρώματα Ultra Yellow, Silverstone  και Super Black, ενώ συνοδευόταν και από μια σουίτα ρυθμίσεων και αναβάθμισης των επιδόσεων.

2010 Nissan 370Z 40th Anniversary Edition 


Το 2009, η χωρητικότητα του κινητήρα VQ του 350Z αυξήθηκε στα 3,7 λίτρα, με αποτέλεσμα το όνομα του αυτοκινήτου να αλλάξει σε 370Z. Ένα χρόνο αργότερα, η Nissan λάνσαρε την έκδοση της 40ης επετείου του 370Z. Περιορισμένη σε μόλις 1.000 αυτοκίνητα, το μοντέλο της ειδικής έκδοσης ήταν εξοπλισμένο με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων και ένα σπορ πακέτο που περιλάμβανε εμπρός και πίσω spoilers, σπορ φρένα, ζάντες RAYS ελαφρού κράματος 19 ιντσών, διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης και την πρωτοποριακή τεχνολογία μετάδοσης SynchroRev Match®, της Nissan.

Το πρώτο μοντέλο Z κατασκευάστηκε για πρώτη φορά το 1969 ως ένα οικονομικό, καθημερινό σπορ αυτοκίνητο. Από τότε, αυτή η φιλοσοφία εξακολουθεί να βρίσκεται στον “πυρήνα” της κατασκευής κάθε μοντέλου Ζ. Δεν είναι τυχαίο που όσοι βρεθούν πίσω από το τιμόνι ενός τωρινού Ζ, είναι εξίσου ενθουσιασμένοι όπως εκείνοι που βρέθηκαν τα τελευταία 50 χρόνια. 

Bonus: Γιατί η Lamborgini Diablo έχει πάνω της κάτι από 300ΖΧ


Ίσως να το έχεις ακούσει, ίσως όχι: Το 1999, όταν η Lamborghini έκανε ένα facelift στη Diablo, έπρεπε να ξεφορτωθεί τα pop-up φανάρια, που είχαν απαγορευθεί για λόγους ασφαλείας (διάβασε εδώ πόσο μας αρέσουν τα pop-up). Με δεδομένο ότι η Lamborghini είχε ήδη αρχίσει να ετοιμάζει τον διάδοχο της Diablo, τη Murcielago, οι ιθύνοντες της VAG (στην οποία ανήκει η Lamborghini) δεν χάρηκαν πολύ που θα έπρεπε να ξοδευθούν εκατομμύρια για την εξέλιξη νέων φαναριών για ένα απερχόμενο μοντέλο.

Η λύση ήρθε με τη μέθοδο του… διαμοιρασμού. Μετά από την λήψη της απαραίτητης άδειας, η Lamborghini χρησιμοποίησε τα εμπρός φωτιστικά σώματα του 300ΖΧ στη Diablo. Το hint είναι ότι τα φανάρια της Diablo γράφουν “Nissan”, κάτι που οι Ιταλοί έκρυψαν αριστοτεχνικά κάτω από ένα ανθρακονημάτινο “χειλάκι”.