Η 22η Δεκεμβρίου ειναι μια σημαδιακή μέρα για τη Mercedes- Benz. Γιατί, ουσιαστικά, είναι η μέρα που της… έδωσε το όνομά της. Τέτοια μέρα, το 1900, ο Αυστριακός Emil Jellinek, οδηγός αγώνων, έμπορος καπνού και έμπορος αυτοκινήτων (μόνο οι rich and famous είχαν τότε), παραλαμβάνει το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάζεται με το όνομα Mercedes. Ήταν το όνομα της, 11χρονης, τότε, κόρης του. Η ιστορία, έχει αρκετό πόνο, μιας και, όπως φαίνεται, η γυναίκα που έδωσε το όνομά της στη διάσημη αυτοκινητοβιομηχανία δεν ευτύχησε ποτέ και… δεν οδήγησε ποτέ Mercedes…
Ο Jellinek, είχε παραγγείλει τη Mercedes από τη γερμανική εταιρεία Daimler-Motoren-Gesellschaft. Ήταν γρηγορότερη και ελαφρύτερη από κάθε αυτοκίνητο που είχε, ως τότε, φτιάξει η εταιρεία και ο Αυστριακός ήταν σίγουρος πως θα κέρδιζε τόσο εύκολα όποιους αγώνες συμμετείχε που οι υποψήφιοι αγοραστές θα έκαναν… ουρά. Γι’ αυτό και παρήγγειλε 36 Mercedes, πληρώνοντας την D-M-G το, αστρονομικό για την εποχή, ποσό των 550.000 μάρκων. Έτσι, η εταιρεία δεν χρειάστηκε και πολύ πίεση για να συμφωνήσει να δώσει στο νέο της μοντέλο το όνομα της 11χρονης κόρης του Jellinek, Mercedes.
O Emil Jellinek και η κόρη του, Mercedes, περίπου την περίοδο που το όνομά της δόθηκε στο μοντέλο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας
Νωρίτερα, το 1886, οι Γερμανοί μηχανικοί Gottlieb Daimler e Wilhelm Maybach, θα έφτιαχναν την πρώτη “άμαξα που κινείται χωρίς άλογο“. Το 1889, οι ίδιοι θα έφτιαχναν το πρώτο τετράτροχο αυτοκίνητο που κινείτο από έναν τετρακύλινδρο κινητήρα e, il επόμενο έτος θα δημιουργούσαν την εταιρεία Daimler-Motoren-Gesellschaft.
Ο καπνοβιομήχανος και τραπεζίτης Jellinek, είδε μια διαφήμιση του αυτοκινήτου της D-M-G σε ένα γερμανικό περιοδικό και του ήρθε η ιδέα να αγοράσει ένα γρήγορο αυτοκίνητο. Πήρε το μεγαλοπρεπές μουστάκι του και πήγε στο εργοστάσιο της εταιρείας, στο Cannstatt και απαίτησε “το πιο εντυπωσιακό και γρήγορο αυτοκίνητο που έχετε“. Η D-M-G του το έδωσε. Ο θρύλος λέει ότι εμφανίστηκε στο εργοστάσιο, φορώντας το κράνος και την αγωνιστική στολή του.
Πανευτυχής ο Jellinek, οδηγεί το 16 ίππων D-M-G Phoenix, κατά τη διάρκεια του Semmering Race, στις 27 Αυγούστου 1899. Δίπλα του, κάθεται ο Hermann Braun. Ναι, ήταν δεξιοτίμονο
Με δεδομένο ότι τα 24 χιλιόμετρα την ώρα τελικής ταχύτητας που έβγαζε το αυτοκίνητο το οποίο αγόρασε δεν θα τον ικανοποιούσαν για πολύ, το 1898 ο Αυστριακός παρηγγειλε άλλα δύο. Αυτή τη φορά, το ιπποδύναμης οκτώ (ναι, 8) ίππων Phoenix έβγαζε περίπου 40 χιλιόμετρα την ώρα τελική και ο Jellinek εντυπωσιάστηκε τόσο, που άρχισε να τα πουλά στους -πλούσιους- φίλους του.
Ευχαριστημένος από τη δουλειά της D-M-G, ο Jellinek επέστρεψε στο εργοστάσιο με μια επαγγελματική πρόταση: Αν του έφτιαχναν το γρηγορότερο αυτοκίνητο του πλανήτη και του έδιναν το όνομα της κόρης του, Mercedes, θα αγόραζε 36. Οι Γερμανοί, δεν το πολυσκέφτηκαν.
Εδώ, υπάρχει ένα “μικρό” παρασκήνιο”. Το Μάρτιο του 1900, στην “εβδομάδα ταχύτητας” της Νίκαιας, ο Wilhelm Bauer χάνει τη ζωή του στη διάρκεια δυστυχήματος con un Daimler Phoenix 23HP, που είχε δηλωθεί ως “Mercedes II”. Ο συνοδηγός του, Hermann Brown, που είχε νωρίτερα τουμπάρει με τη “Mercedes I”, γλιτώνει και πάλι, ελαφρά τραυματισμένος. Σοκαρισμένη η Στουτγάρδη, κατηγορεί την “υπερβολική δύναμη του αυτοκινήτου” για την τραγωδία και αποσύρεται από όλα τα γεγονότα ταχύτητας.
Και εδώ, μπαίνει στη μέση ο Jellinek. Ο Αυστριακός καταφέρνει να πείσει τον Wilhelm Maybach (ο Daimler είχε ήδη πεθάνει στις αρχές Μαρτίου του 1900) ότι αιτία των ατυχημάτων των αυτοκινήτων του, ήταν το ψηλό κέντρο βάρους. “Οι νίκες σε κάνουν παγκοσμίως γνωστό. Οι άνθρωποι αγοράζουν τη φίρμα που κερδίζει και πάντα αυτό θα κάνουν. Θα είναι οικονομική αυτοκτονία το να μείνεις εκτός των αγώνων“, φέρεται να του είπε -σύμφωνα με το αρχείο της Mercedes- Benz. Ο Maybach συμφωνεί και αρχίζει να κατασκευάζει το πρώτο Daimler- Mercedes.
Οι Γερμανοί μηχανικοί δημιούργησαν ένα πλαίσιο από πεπιεσμένο χάλυβα, χρησιμοποίησαν αλουμίνιο στο στρόφαλο του κινητήρα, δημιούργησαν ένα νέο είδος συμπλέκτη και, το κυριότερο, παρουσίασαν το κυψελοειδές ψυγείο, το οποίο χρησιμοποιείται μέχρι και σήμερα. Ήταν μεγαλύτερο και φαρδύτερο, ελαφρύτερο e χαμηλότερο από τα άλλα μοντέλα της εταιρείας και είχε καλύτερα φρένα. Στα bonus, το ότι ένας μηχανικός της εταιρείας μπορούσε μέσα σε λίγα μόλις λεπτά, να το μετατρέψει από διθέσιο αγωνιστικό, in τετραθέσιο οικογενειακό αυτοκίνητο! Το κτήνος της εποχής, ονομαζόταν Mercedes 35HP και, όπως καταλαβαίνεις, είχε ιπποδύναμη 35 ίππων. Ήταν το prima auto που είχε αυτόνομη σχεδίαση και δεν “δανειζόταν” στοιχεία από άμαξες και σχεδιάστηκε εξ ολοκλήρου από τον Wilhelm Maybach. (Δηλαδή η πρώτη Mercedes ήταν Maybach).
Ο Jellinek παρουσιάζει τη Mercedes 35HP, κατά τη διάρκεια της “εβδομάδας αγώνων”, στη Νίκαια της Γαλλίας, το 1901
Όπως μπορείς να φανταστείς, το αυτοκίνητο αυτό, είχε επιτυχία. Μόλις δύο χρόνια μετά, η εταιρεία D-M-G θα κατοχύρωνε νόμιμα το όνομα Mercedes, που χρησιμοποιεί ως σήμερα. Ο Jellinek ονόμασε τη δική του εταιρεία Jellinek- Mercedes το 1903.
Μόλις δύο χρόνια αργότερα, το 1905, η Mercedes και ο Jellinek θα χώριζαν τους δρόμους τους. Οι ριζοσπαστικές (;) ιδέες του Αυστριακού “κούρασαν” την εταιρεία και οι σχέσεις τους έφτασαν σε τέτοιο σημείο που η Daimler αφαίρεσε από τη Jellinek- Mercedes τα δικαιώματα πώλησης των προϊόντων της.
Μοναδική φωτογραφία: Η Mercedes, μέσα στη Mercedes. Η γυναίκα που έδωσε το όνομά της στην αυτοκινητοβιομηχανία, φωτογραφίζεται -προσπαθώντας να χαμογελάσει- στο πρώτο μοντέλο που ήταν αφιερωμένο σε αυτή. Η φωτογραφία, που ονομάστηκε εύλογα “Mercedes in Mercedes”, ανακαλύφθηκε μόλις το 2012!
Νωρίτερα, το 1899, ο Jellinek -ο οποίος είχε μήνει χήρος– θα ξαναπαντρευόταν και η κόρη του, Mercedes, θα αισθανόταν τρομερά παραμελημένη (μητριάς το ανάγνωσμα). Έτσι, φτάνουμε στο 1909 που, ενώ ο Jellinek ταλανίζεται από οικονομικά προβλήματα, η Mercedes φεύγει από το σπίτι για να ψάξει την ευτυχία. Θα τη βρει στην αγκαλιά του Βαρώνου Karl von Schlosser, με τον οποίο θα κάνει δύο παιδιά.
Η εταιρεία του Αυστριακού χρεοκόπησε το 1914, κατά τη διάρκεια του Ά Παγκοσμίου Πολέμου, εν μέσω κατηγοριών για τον Jellinek ότι ήταν κατάσκοπος των Γάλλων. Η Mercedes, όταν È morto ο πατέρας της, στις 21 Ιανουρίου 1918, ήδη αισθανόταν δυστυχισμένη, με τη μίζερη ζωή της. Τουλάχιστον, είχε δουλειά, ως δημόσια υπάλληλος. Έτσι, το 1923, αναζητώντας την καλλιτεχνική της ταυτότητα, εγκαταλείπει την οικογένειά της e κλέβεται con il -άφραγκο- γλύπτη Βαρώνο Rudolf Weigl, τον οποίο θα παντρευτεί λίγο αργότερα.
Σύντομα, ο Weigl θα πεθάνει. Και η Mercedes, θα αφήσει την τελευταία της πνοή στην Αυστρία, στις 23 Φεβρουαρίου 1929, πριν καν φτάσει τα 40 της χρόνια…
Ο θρύλος λέει πως η Mercedes μπορεί να ανέβηκε και να φωτογραφήθηκε σε Mercedes, όμως ποτέ δεν οδήγησε μία. Τι ειρωνεία: Η Mercedes δεν οδήγησε ποτέ Mercedes…
Σου άρεσε το ρεπορτάζ μας; Δώσε δύναμη στην προσπάθειά μας κάνοντας κάτι πολύ απλό e μικρό για εσέναma πολύ μεγάλο για εμάς: A like στη σελίδα μας, στο Facebook! Άλλωστε, δεν κοστίζει τίποτα…