Η Mazda Motor Corporation ιδρύθηκε
στις 30 Ιανουαρίου του 1920, καθώς η εταιρεία Toyo Cork Kogyo, κατασκευαστής
φελλού για στεγάνωση, μονωτικών και απορροφητικών υλικών. Το 1931 το πρώτο
όχημα κύλησε από τη γραμμή παραγωγής – ήταν το τρίτροχο φορτηγό Mazda-Go και χρειάστηκε
να περάσουν 29 χρόνια έως ότου η Mazda κατασκευάσει το πρώτο της επιβατικό
αυτοκίνητο – το R360 coupe το 1960.
Μια εταιρεία με διεθνείς φιλοδοξίες
και εξαγωγές στην Ευρώπη, ξεκίνησε μόλις επτά χρόνια αργότερα και τα τελευταία
60 χρόνια το θάρρος της Mazda να αμφισβητεί κοινές πρακτικές και να σφυρηλατεί
νέες διαδρομές στον τομέα της μηχανικής και του σχεδιασμού, βρίσκει την Mazda
να είναι η πρώτη ιαπωνική μάρκα που κέρδισε τον αγώνα 24ωρων Le Mans, να είναι
η πρώτη που παρήγαγε και κυκλοφόρησε στην αγορά τον περιστροφικό κινητήρα στο
εμβληματικό Cosmo Sport 110S, που δημιούργησε το 2θέσιο roadster με τις
καλύτερες πωλήσεις στον κόσμο: το Mazda MX-5, και την εταιρεία που με την
τεχνολογία Skyactiv-X εισήγαγε τον πρώτο στον κόσμο βενζινοκινητήρα ανάφλεξης
με μπουζί και αυτανάφλεξη λόγω συμπίεσης.
Σε όλο αυτό το ταξίδι των 100 ετών, η
εταιρεία που ξεκίνησε από κατασκευαστής βιομηχανικών προϊόντων φελλού μέχρι να
φτάσει να γίνει μια παγκόσμια ανεξάρτητη αυτοκινητοβιομηχανία, το σήμα και το
εταιρικό λογότυπο της Mazda, εξελίχθηκε παράλληλα με την επιχείρηση. Στις
αντιπροσωπείες της Αγγλίας τώρα, οι επετειακές εκδόσεις των 100 ετών των
Mazda3, Mazda CX-30 και Mazda MX-5, φέρουν ένα μοναδικό σήμα που επικαλύπτει το
σημερινό σήμα Mazda, πάνω από το αρχικό στρογγυλό λογότυπο της Toyo Kogyo
Company.
Ιδρύθηκε το 1920 όταν ο Jujiro Matsuda επέστρεψε στη
γενέτειρά του, την πόλη της Χιροσίμα μετά από μια επιτυχημένη καριέρα μηχανικού
στην Osaka – Toyo Cork Kogyo που μετονομάστηκε το 1927 σε Toyo Kogyo καθώς η
επιχείρηση πέρασε στην κατασκευή μηχανημάτων. Το απλό αλλά αποτελεσματικό σήμα
της εταιρείας παρουσίαζε έναν κόκκινο κύκλο με μικρές οριζόντιες κόκκινες
γραμμές και χαρακτηρίστηκε από τον Matsuda, ότι αντικατοπτρίζει την επιθυμία της
Toyo Kogyo να συμβάλει στον κόσμο μέσω της μηχανικής και της αποφασιστικότητας για
διαρκή προσπάθεια εξέλιξης. Η πρώτη εμφάνιση του ονόματος Mazda έγινε το 1934,
όταν ξεκίνησε η παραγωγή τρικύκλων φορτηγών και η εταιρεία χρειαζόταν ένα
εμπορικό σήμα για την απεμπλοκή της από τα εργαλεία και τα βαριά μηχανήματα.
Το όνομα Mazda επιλέχθηκε από τον Ahura Mazda, τον θεό
της αρμονίας, της νοημοσύνης και της σοφίας. Επίσης βοήθησε το όνομα της
οικογένειας Matsuda του ιδρυτή, καθώς η προφορά του ήταν πολύ κοντά στο
«Mazda». Το λογότυπο ήταν μια απλή στυλιζαρισμένη έκδοση του ονόματος Mazda και
τοποθετούνταν στις πλευρικές δεξαμενές του Mazda Go και υπήρχε στη διαρκώς
αυξανόμενη γκάμα των τρίκυκλων φορτηγών της Mazda, μέχρι το 1954.
Aπό το 1936 η Mazda είχε επίσης ένα νέο
λογότυπο εμπνευσμένο από το έμβλημα της πόλης της Χιροσίμα. Το έμβλημα της
πόλης που είχε την έδρα της η Mazda, απαρτίζονταν από τρεις κυματιστές λευκές
γραμμές σε πράσινο φόντο που αντιπροσώπευαν τις τρεις κοίτες του δέλτα του
ποταμού Ota στη Χιροσίμα. Το έμβλημα της Mazda αποτελείτο από
τις ευθείες λευκές γραμμές που κατέληγαν σχηματίζοντας το γράμμα Μ στο μέσον
κάθε γραμμής. Τα τρία «Μ» αντιστοιχούσαν
στην ονομασία Mazda Motor Corporation, ενώ οι μακριές πλευρικές προεκτάσεις
αντιπροσώπευαν τα φτερά και την ευελιξία, την ταχύτητα και την ικανότητα
κατάκτησης νέων κορυφών. Αυτό το αεροπορικό σύμβολο βρισκόταν στο μπροστινό
μέρος πολλών από τις νεότερες εκδόσεις του Mazda Go και στην πραγματικότητα
διήρκεσε έως και το 1959.
Ταυτόχρονα με το σήμα με τα φτερά, η
Mazda χρειάστηκε να χρησιμοποιήσει και ένα εμπορικό σήμα, καθώς από το 1949, είχε
ξεκινήσει να εξάγει τρίτροχα φορτηγά και στο εξωτερικό. Το παραπάνω απλό
λογότυπο καταχωρήθηκε για πρώτη φορά στην Ταϊβάν το 1954, αντικαθιστώντας το
προηγούμενο καλλιγραφικό λογότυπο της Mazda, που παρουσιάστηκε το 1934, και το
1959 ήταν το λογότυπο της εταιρείας σε 21 χώρες σε όλο τον κόσμο.
Ωστόσο, μέχρι το 1959, η Mazda ήταν έτοιμη για την
παρουσίαση του πρώτου της επιβατικού και αναζητούσε ένα σήμα που θα ταίριαζε
στο κύρος μίας αυτοκινητοβιομηχανίας και που θα μπορούσε να τοποθετηθεί επάξια στο
καπό του Mazda R360. Το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο της Mazda κυκλοφόρησε το
1960, και κατασκευάστηκε σύμφωνα με τους περιορισμούς της ιαπωνικής νομοθεσίας για
τα «Κai cars», αυτό όμως δεν εμπόδισε τους μηχανικούς της Mazda να
δημιουργήσουν ένα ξεχωριστό όχημα που ήταν προσανατολισμένο στην αισθητική, την
αξιοπιστία και την άνεση, όπως θα περίμενε κανείς μόνο από ένα μεγαλύτερο
αυτοκίνητο, και είχε και το νέο όμορφο σήμα τοποθετημένο στο καπό.
Στο Mazda R360 το σήμα είχε έναν απλό κύκλο χρωμίου με ένα ασημένιο ‘m’ στο κέντρο με τις δύο
εξωτερικές του πλευρές να επεκτείνονται πάνω και κάτω για να συναντήσουν τον
εξωτερικό κύκλο. Παρόλο που το μήκος του Mazda R360 Coupe είναι κάτω από τρία
μέτρα, το αυτοκίνητο μπορεί να φιλοξενήσει τέσσερις ενήλικες, ανεβάζοντας έτσι
πολύ ψηλά τον πήχη στην κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων στην Ιαπωνία. Το
αυτοκίνητο διέθετε ελκυστικό στυλ, ελαφριά κατασκευή και έξυπνη τεχνολογία
κινητήρα.
Οικονομικό αλλά και
ευχάριστο στην οδήγηση, το αυτοκίνητο κατάφερε να κυριαρχήσει στην κατηγορία
του από την στιγμή της παρουσίασής του, πουλώντας μάλιστα 4.500 μονάδες την
πρώτη μέρα της κυκλοφορίας του, το Μάιο του 1960. Στη συνέχεια, την ίδια χρονιά
ήρθε η κατάκτηση του 15% της Ιαπωνικής αγοράς αυτοκινήτου, γεγονός που βοήθησε
τη Mazda και το νέο της έμβλημα, να γίνουν γνωστά σε ολόκληρη την Ιαπωνία. Το
νέο σήμα έκανε την εμφάνιση του και στο Mazda P360 Carol, το οποίο έμελλε να
γίνει ακόμα μεγαλύτερη επιτυχία, ενώ το διάσημο σήμα της εταιρείας συνέχισε να
διακοσμεί τα αυτοκίνητα της μάρκας μέχρι το 1975.
Καθώς η Mazda προχώρησε σε εξαγωγές
των οχημάτων της σε ολόκληρο τον κόσμο, αυτό το ξεχωριστό M στον κύκλο ήταν το
σήμα όλων των αυτοκινήτων της μάρκας. Όταν η Mazda το 1964 παρουσίασε στο κοινό
το πρωτότυπο Cosmo, παρουσίασε το ίδιο Mazda M στο εσωτερικό ενός
καμπυλόγραμμου τριγώνου το οποίο αναπαριστά το σχήμα από τους ρότορες στον
μοναδικό περιστροφικό κινητήρα του αυτοκινήτου.
Η έντονη αντίθεση του σκούρου κόκκινου με το ανοιχτό
πράσινο μεταλλικό αποτέλεσε αναμφίβολα ένα από τα χαρακτηριστικά εκείνου του
σπορ πρωτότυπου. Στη συνέχεια ήταν η σειρά του Cosmo Sport το 1967, που είχε το
ίδιο σήμα, αλλά αυτή τη φορά ο συνδυασμός μπλε φόντου με τις ασημί λεπτομέρειες
ξεχώριζε από το λευκό αμάξωμα του Cosmo. Το σήμα τοποθετήθηκε στο ρύγχος, στις
ζάντες και στο τιμόνι του Cosmo, ενώ η έκδοση «ρότορα» αυτού του σήματος τοποθετήθηκε
στα επόμενα μοντέλα με περιστροφικό κινητήρα, όπως τα R130 Luce, RX-2 και RX-3.
Modelli con motore a pistoni fino a
nel 1975, hanno indossato la versione rotonda, rendendo questo distintivo uno dei più
riconoscibile nella storia di Mazda.
Tuttavia, in linea con la tendenza degli anni '70 e
Negli anni '80, Mazda mise da parte il logo monogramma e per un certo periodo
che ha visto l'uscita di alcuni dei suoi modelli più iconici come la RX-7, la RX-7 e la RX-7.
323 e 626, il marchio utilizzava un tipo di logo molto semplice con una forte
con la Z come elemento centrale. Il distintivo è stato apposto sulle automobili,
camion e furgoni in
un periodo di intenso sviluppo di Mazda, questo semplice scudetto adornava la carrozzeria, le ruote e le
e gli interni di un gran numero di modelli Mazda, e
è apparso in tutte le campagne pubblicitarie, negli edifici, nella rete di
rappresentanti e in ogni espressione della sua identità aziendale. Utilizzato da
fino al 1997, è ancora immediatamente riconoscibile e assomiglia molto allo stemma Mazda che
è utilizzato oggi.
Il desiderio di un
è tornato all'inizio degli anni '90 e nel 1991 Mazda ha introdotto il marchio Mazda
una forma di diamante all'interno di un cerchio, che è stato progettato per rappresentare
l'immagine delle ali e del sole in un cerchio luminoso. Tuttavia, solo una
un anno dopo il logo è stato modificato arrotondando i bordi del
diamante per differenziarlo dall'analogo marchio Renault, ed è stato realizzato
lo stemma che è familiare a molti possessori di Mazda, soprattutto perché ornava il modello di
versioni successive dei modelli MX-5 di prima generazione.
Nel 1997, il carattere del nome del
marchio insieme al marchio, assumendo la forma che conosciamo oggi. Η
del nome Mazda introdotto negli anni Settanta,
è diventato blu per rappresentare il nuovo colore aziendale di Mazda, mentre la nuova
Il segno aveva delle ali a forma di V che rappresentavano la "crescita" e il "miglioramento",
al posto del diamante del segnale precedente. La forma della coppia di
ali che si riferiscono alla lettera M, è stato progettato per rappresentare la
Il desiderio di Mazda di perseguire un miglioramento continuo attraverso un'incessante
sviluppo con il pensiero flessibile e la creatività.
All'inizio del 21° secolo, questo marchio Mazda è stato fondato
in tutto il mondo e nel 2015 ha rilasciato una versione aggiornata in argento
e blu con una maggiore profondità, mentre oggi la versione rivisitata in argento
(utilizzato principalmente su sfondo nero) è il tema centrale dell'estetica.
identità che esiste nelle aziende e nei partner di Mazda in
tutto il mondo.
L'attuale marchio Mazda
è riconosciuto in tutto il mondo e adorna i modelli moderni della gamma,
tra cui la prima auto elettrica di Mazda, la
Mazda MX-30 nuova di zecca.