Καμια φορά, αν ενθουσιάζομαι πολύ, χρησιμοποιώ πομπώδεις εκφράσεις. Ενίοτε, το κάνω και για άλλους λόγους. Για παράδειγμα, χρησιμοποιώ συχνά τη φράση “καλό αμάξι, αλλά έχει την κίνηση στον λάθος άξονα“. Και γι αυτό, έχει ανοίξει μια συζήτηση. Υπάρχει, τελικά, η κίνηση στον λάθος άξονα;
Θα σε εκπλήξω (λέμε τώρα), φίλε αναγνώστη, επιμένοντας στην άποψή μου ότι αυτοκίνητα με την κίνηση στον λάθος άξονα, υπάρχουν. Κυκλοφορούν ανάμεσά μας. Είναι σπορ κατασκευές που, για λόγους κόστους, μεταδίδουν την κίνηση στους εμπρός τροχούς. “Μα, είναι απαραίτητα κακό αυτό;” θα αναρωτηθείς. Όχι. Ή, μάλλον, όχι πάντα.
Από τα πράγματα που κάνει ένα πισωκίνητο και λατρεύουν οι petrolhead
Ναι, ένα προσθιοκίνητο μπορεί να είναι διασκεδαστικό με τον τρόπο του, ή να παίζει με την ουρά του τόσο καλά όσο και ένα πισωκίνητο (και πάλι λέμε τώρα). Ναι, ένα Rallye, δεν θα χρειαζόταν, ή δε θα μπορούσε να είναι πισωκίνητο. Όπως και δεκάδες άλλα αυτοκίνητα. Ένα Clio RS, ένα Megane RS, ένα Civic Type R, ή ακόμα και μια 147 GTA.
Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά. Φαντάσου πόσο fun to drive θα ήταν ένα MX-5 αν είχε την κίνηση εμπρός. Αν θα είχε γίνει ο θρύλος που έγινε. “Απέναντί του”, για παράδειγμα, βρέθηκε για λίγο το Fiat Barchetta.Το οποίο, σε βεβαιώνω ότι αν δεν ήταν trazione anteriore, σήμερα θα ήταν ένα icon car.
Ή, να πιάσω ένα άλλο παράδειγμα: Τις BMW. Ποιος μπορεί να διανοηθεί κάποια από τα μοντέλα των Βαυαρών με την κίνηση στον εμπρός άξονα και δεν θα απογοητευθεί; Δηλαδή, πόσοι από εμάς θα ενθουσιαζόμασταν αν η BMW παρουσίαζε τη Μ4, στα μισά λεφτά απ’ όσα έχει, αλλά… προσθιοκίνητη; Ή, τα RX-7 και RX-8 θα είχαν τόσους φίλους αν ήταν προσθιοκίνητα; Το S2000; Il BRZ/GT86;
Διαφήμιση της BMW για την εμμονή της στην πίσω κίνηση. Όποιος κατάλαβε, κατάλαβε
Η πικρή αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι κατασκευαστές επιλέγουν την κίνηση εμπρός, για μια πλειάδα λόγων, που δεν έχουν να κάνουν με την οδηγική ευχαρίστηση. Κάποιοι απ αυτούς, είναι το κόστος παραγωγής, η εξοικονόμηση χώρων στην καμπίνα, η μείωση της κατανάλωσης και αύξηση της απόδοσης, αφού δεν υπάρχουν οι απώλειες του διαφορικού κ.α.
Και όποιος συμφώνησε, συμφώνησε…
Η περίπτωση των Smart και του νέου Twingo, βέβαια, μας απέδειξε πως υπάρχουν λύσεις και πως η πίσω κίνηση δεν αφορά τα αυτοκίνητα επιδόσεων, αλλά ακόμα και των πόλης, που είναι εστιασμένα στην οικονομία. Υπάρχει, βέβαια και η πλευρά της φιλικότητας. Ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης είναι πιο φιλικό και προβλέψιμο για τον μέσο οδηγό, υποστηρίζουν πολλοί, εάν είναι προσθιοκίνητο, καθώς η απρόσμενη υπερστροφή τρομάζει.
Και θα περάσω τώρα σε μια μάρκα που θα πονέσει. Την Alfa Romeo. Όσοι με ξέρουν , ξέρουν ότι είμαι λάτρης των Alfa. Αλλά, ας αναρωτηθούμε: Γιατί η παρουσίαση της νέας Giulia QV πήρε τέτοιες διαστάσεις; Γιατί πανηγυρίζουν οι Alfisti; Γιατί τη συζητάγαμε και τη συζητάμε συνέχεια; Γιατί της είπαν “welcome back” ακόμα και οι Γερμανοί της Mercedes- Benz;
Λόγω της ιπποδύναμης; Ναι, είναι ένας λόγος το μοτέρ της. Αλλά ποια Alfa ήταν “ψόφια”; Μήπως λόγω του design; Αλλά υπάρχουν ομορφότερες πρόσφατες, ή σχετικά πρόσφατες Alfa που δεν προκάλεσαν τέτοια θύελλα. Μήπως λόγω των τεχνολογικών λύσεων που χρησιμοποιεί, ή λόγω των επιδόσεών της; Ή μήπως επειδή πρόκειται για Alfa; Η αλήθεια είναι πως για όλα αυτά, συν κάτι άλλο.
È η κίνηση στον σωστό άξονα. Άσε κατά μέρος την (αναγκαία) τετρακίνητη και παραδέξου το: Κι εσύ, όταν άκουσες ότι η επόμενη Alfa θα είναι ένα πισωκίνητο sedan με 500+ άλογα, έστω και για λίγο, την ονειρεύτηκες. Ή, καλύτερα, ονειρεύτηκες τον εαυτό σου να την υποβάλλει σε ατέλειωτη πλαγιολίσθηση, με το μοτέρ που έχει dna από Ferrari. Θα έκανες το ίδιο εάν ήταν προσθιοκίνητη; Και 1.000 άλογα να ήταν, ακόμα και ο πιο φανατικός Alfisti αν είσαι, μια πίκρα μέσα σου, θα την είχες.
Κανείς δεν θα ασχολούταν a un grado così superlativo se la Giulia non era a trazione posteriore. Se non fosse che, in questo modo, richiama gli allori del passato. Perché, davvero, come si può chiedere uno sguardo al mondo delle supercar se si è a trazione anteriore?
D'altra parte, pensate se, il prossimo del primo, generazioni di Alfa Romeo Spider e GTV sarebbe un livello superiore nella stima di tutti noi, se fossero al contrario. "Soggettivo", si potrebbe dire. Ma è così? Di comune accordo, il ragno è così belli che potete aggiungerli al vostro garage come... gioielli. Il piede, hanno eccellente. Sensazione di guida, molto buona, motori abbastanza buoni. Ma con l'eccezione della prima, ormai classica, generazione, nessuno di loro è in grado di offrire il divertimento che avrebbe se fosse a trazione posteriore. Ecco, dunque, quello che Chacon chiamerebbe "caso classico" asse sbagliato…
Naturalmente, ogni auto ha il suo pubblico di riferimento. Ha uno (o più) scopi da soddisfare, al di là della "Portami lì in sicurezza.". Alcune vetture, realizzate come antidepressivi. Come macchine di gioia e di emozione. Oppure, come macchine da guerra. Secondo me, in queste auto, o almeno nella maggior parte di esse, la scelta dell'asse posteriore è a senso unico. Perché nessuno di noi si metterebbe a scrivere su un desktop Hellcat per fare il burnout bruciando entrambi i suoi... pneumatici anteriori.