Vivere il Movimento nelle strade

Lezioni di design e di storia dalla Abarth 1000 SP

 

  Το 1966, ο Marioc Colucci, μηχανικός από το Μιλάνο σχεδίασε το Abarth 1000 Sport Prototipo, ένα ελαφρύ και δυνατό ανοικτό αυτοκίνητο. Ένας
πολύ μικρός αριθμός αυτοκινήτων του τύπου κατασκευάστηκε, τα οποία σύντομα
ξεκίνησαν να κατακτούν νίκες σε όλη την Ευρώπη και να βοηθών στη διάδοση του
ονόματος της μάρκας.


  Με έμπνευση από τη φόρμα του 1000 SP, il
2009, το κέντρο σχεδιασμού της μάρκας ανέπτυξε την ιδέα για την παραγωγή ενός
σπορ αυτοκινήτου, με απλές, αλλά εντυπωσιακές γραμμές. Το 2021, ακριβώς 55
χρόνια μετά την παρουσίαση του ιστορικού μοντέλου, αυτή η ιδέα εξελίχθηκε και
ολοκληρώθηκε με την αναγέννηση του
Abarth 1000 SP, με τη δημιουργία ενός μοναδικού πρωτοτύπου, με
εντυπωσιακό σχεδιασμό, ο οποίος όμως μένει πιστός στη φιλοσοφία του προγόνου
il suo.


  Η ιστορία ξεκίνα στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1950, όταν η Alfa Romeo e il Abarth συνεργάζονταν στην παραγωγή σπορ αυτοκινήτων με
κινητήρες χαμηλής χωρητικότητας. Ο
Mario Colucci, μηχανικό από το Μιλάνο και εργαζόμενος της Alfa Romeo ανέλαβε
αυτή την αποστολή, πρώτος καρπός της οποίας ήταν μια
Alfa Romeo βασισμένη στο Abarth 1000, ένα συμπαγές κουπέ με 4κυλινδρο κινητήρα
dal
Sprint Veloce, αλλά με μικρότερο κυβισμό και σωληνωτό πλαίσιο. Το «ντύσιμο» της
κατασκευής ανέλαβε ο
Bertone σε σχέδιο του θρυλικού Franco Scaglione, με το αυτοκίνητο να παραμένει μοναδικό δείγμα
μέχρι σήμερα.



  Στο τέλος της συνεργασίας των δύο μαρκών, ο Carlo Abarth, προσέλαβε τον Colucci come
Τεχνικό Διευθυντή, ενώ το 1966 του εμπιστεύθηκε το φιλόδοξο πρόγραμμα του
Abarth 1000 SP. Το όνομα του μοντέλου προέρχεται από τον
κυβισμό του κινητήρα (που προερχόταν από το
Fiat 600)
και την κατηγορία
Sport Prototipo, που περιλάμβανε αυτοκίνητα με καλυμμένους τους τροχούς, τα οποία σχεδιάζονταν
ειδικά για αγώνες και ήταν κατασκευασμένα σε περιορισμένους αριθμούς.
Σχεδιασμένο για κορυφαίες επιδόσεις τόσο σε μικρές αναβάσεις, όσο και αγώνες
αντοχής, το 1000
SP είχε απλές και καθαρές γραμμές. Ελαφρύ και
δυνατό κατέκτησε σειρά νικών σε διεθνείς αγώνες, συμπεριλαμβανομένου του αγώνα
500χλμ. στο Nürburgring το 1966, συμβάλλοντας σημαντικά στη φήμη της
Abarth. Με αυτό τον τρόπο, ο επιδέξιος Colucci  ολοκλήρωσε την ιδέα του για την κατασκευή ενός αγωνιστικού με σωληνωτό
πλαίσιο, την οποία είχε ξεκινήσει μερικά χρόνια νωρίτερα με την
Alfa Romeo Abarth 1000.     


  Αποτελώντας δικαίως ένα ορόσημο στην αγωνιστική ιστορία της Abarth, το στιλ, οι επιδόσεις και οι νίκες του 1000 SP
συνεχίζουν να εμπνέουν μέχρι σήμερα του σχεδιαστές του
Centro Stili Fiat & Abarth. Η σύγχρονη αναβίωση του θρυλικού Sport Prototipo της δεκαετίας του 1960, είναι ένα συμπαγές σπορ
αυτοκίνητο με γοητευτική σιλουέτα και λιτές γραμμές. Η ιδέα ενός ελαφρού
αυτοκινήτου με κορυφαία αναλογία κιλών/ίππο αποτέλεσε τη βάση του προγράμματος
που έγινε πραγματικότητα το 2021, με το νέο μοντέλο να παραμένει πιστό στη
φιλοσοφία του προγόνου του και να συνδέει νοητά ένα σπορ αυτοκίνητο του 60 με
μια κατασκευής της νέας χιλιετίας.



  Il nuovo Abarth 1000 SP σέβεται τρεις βασικές σχεδιαστικές αρχές που
είναι ορατές και στον πρόγονο του. Πρώτη και σημαντικότερη είναι η ιδέα του
χαμηλού βάρους, στη φόρμα του, τους όγκους του και βέβαια κυριολεκτικά και όσον
αφορά στη μάζα του.


  Η
δεύτερη αρχή είναι εκείνη της αεροδυναμικής απόδοσης. Η σύγχρονη τεχνολογία
έκανε εφικτό το συνδυασμό των γραμμών του κλασσικού 1000
SP con il
αεροδυναμική απόδοση ενός σύγχρονου σπορ αυτοκινήτου.


  Η τρίτη και τελευταία είναι η εργονομία που
στοχεύει να βελτιώσει την εμπειρία του οδηγού, ώστε αυτός να εκμεταλλευτεί στο
μέγιστο βαθμό την ευελιξία, την απόδοση και την οδηγησιμότητα του αυτοκινήτου.


  Οι γραμμές του νέου Abarth 1000 SP αντανακλούν την αισθητική του προγόνου του. Οι αναλογίες,
οι απαλές επιφάνειες και τα φτερά που τονίζουν τη θέση των τροχών καθορίζουν
την αισθητική ενός ανοιχτού αυτοκινήτου με τον κινητήρα στο κέντρο. Αντίστοιχα
τα πλαϊνά παράθυρα κατεβαίνουν «σβήνοντας» προς το
roll bar δίνοντας την
αίσθηση ενός
spider χωρίς όρια. Τέλος
στο πίσω μέρος η γεωμετρία του
Abarth 1000 SP ισορροπεί στην
ιδανική αρμονία που ορίζουν τα φωτιστικά σώματα και οι εξατμίσεις. Συνολικά το
μικρό μέγεθος των φωτιστικών σωμάτων είναι ακόμα ένα χαρακτηριστικό που είναι κοινό
με το ιστορικό
Abarth 1000 SP, όπως άλλωστε και
το κόκκινο χρώμα που διακόπτεται μόνο από τις μεγάλες εισαγωγές αέρα.



  Αντίθετα τη θέση του σωληνωτού πλαισίου του
ιστορικού
Sport Prototipo έχει πάρει μια
υβριδική αρχιτεκτονική, με κεντρικό τμήμα κατασκευασμένο από ανθρακονήματα και
μπροστά πλαίσιο από αλουμίνιο. Το νέο
Abarth 1000 SP εφοδιάζεται με έναν
ισχυρό
Turbo Motore
χωρητικότητας 1.742κ.εκ. απόδοσης 240 ίππων, ενώ η ανάρτηση αποτελείται από
διπλά ψαλίδια εμπρός και γόνατα
MacPherson πίσω.


  Ακριβώς 55 χρόνια μετά το ντεμπούτο του
προγόνου του, το μοναδικό –προς το παρόν- νέο
Abarth 1000 SP είναι έτοιμο να κατακτήσει τις καρδιές του φίλων του αυτοκινήτου σε
σημαντικές εκδηλώσεις κλασσικών αυτοκινήτων που θα λάβουν χώρα ανά την Ευρώπη.