Τον Ιούλιο του 2023, η αγορά αυτοκινήτων της ΕΕ συνέχισε την αναπτυξιακή της πορεία, σημειώνοντας αύξηση κατά 15,2% – ο δωδέκατος συνεχόμενος μήνας ανόδου. Οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων έφτασαν τις 851.156 μονάδες, καθώς η ένωση ανακάμπτει από τις περσινές ελλείψεις εξαρτημάτων. Οι περισσότερες αγορές σημείωσαν σταθερή ανάπτυξη, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγαλύτερων: Γαλλία (+19,9%), Γερμανία (+18,1%), Ισπανία (+10,7%) και Ιταλία (+8,7%).
Από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο του 2023, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν σημαντικά (+17,6%) και ανήλθαν σε 6,3 εκατομμύρια μονάδες. Παρά τις ενδείξεις ανάκαμψης της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας από τις διαταραχές του εφοδιασμού που σχετίζονται με την πανδημία, οι όγκοι από το έτος μέχρι σήμερα εξακολουθούν να είναι κατά 22% χαμηλότεροι από ό,τι το 2019. Υπήρξαν διψήφια ποσοστιαία κέρδη στις περισσότερες αγορές κατά τη διάρκεια αυτού του επταμήνου, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγαλύτερων: Ισπανία (+21,9%), Ιταλία (+20,9%), Γαλλία (+15,8%) και Γερμανία (+13,6%).
Τύποι καυσίμων των νέων αυτοκινήτων
Τον Ιούλιο, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία αυξήθηκε στο 13,6% (από 9,8% τον ίδιο μήνα πέρυσι). Τα υβριδικά αυτοκίνητα διατήρησαν τη θέση τους ως δεύτερη επιλογή μεταξύ των αγοραστών νέων αυτοκινήτων, καταλαμβάνοντας πάνω από το ένα τέταρτο της αγοράς. Ωστόσο, τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ), συμπεριλαμβανομένων των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων μοντέλων, διατήρησαν συνδυαστικά το μισό μερίδιο αγοράς των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων.
Auto elettriche
Τον Ιούλιο, οι ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία στην ΕΕ αυξήθηκαν σημαντικά κατά 60,6%, φθάνοντας τις 115.971 μονάδες, ενώ αντιπροσωπεύουν το 13,6% της αγοράς. Οι περισσότερες αγορές της ΕΕ αυξήθηκαν σημαντικά με διψήφια και τριψήφια ποσοστιαία αύξηση, συμπεριλαμβανομένων των δύο μεγαλύτερων, της Γερμανίας (+68,9%) και της Γαλλίας (+32,4%). Αξίζει να σημειωθεί ότι το Βέλγιο κατέγραψε τις υψηλότερες πωλήσεις με εντυπωσιακή αύξηση 235,9%. Αθροιστικά, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία κατέγραψαν σημαντική αύξηση 54,7% από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο, με 819.725 ταξινομημένες μονάδες.
Υβριδικά αυτοκίνητα
Οι ταξινομήσεις νέων υβριδικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 31,6% τον Ιούλιο, κυρίως λόγω της σταθερής ανάπτυξης στις μεγαλύτερες αγορές της περιοχής: Γερμανία (+46,6%), Γαλλία (+32,8%), Ισπανία (+30,8%) και Ιταλία (+16,7%). Αυτό οδήγησε σε σωρευτική αύξηση 28,5%, με σχεδόν 1,6 εκατομμύρια μονάδες που πωλήθηκαν μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουλίου, που ισοδυναμεί με το ένα τέταρτο του μεριδίου αγοράς.
Τον περασμένο μήνα, οι ταξινομήσεις νέων plug-in υβριδικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 14,5%, φτάνοντας τις 67.060 μονάδες. Οι ισχυρές επιδόσεις σε μεγάλες αγορές όπως η Ολλανδία (+107,6%), η Γαλλία (+80%) και η Ισπανία (+42,7%) αντισταθμίστηκαν από την πτώση στη Γερμανία (-39,5%), τη μεγαλύτερη αγορά για αυτόν τον τύπο καυσίμου. Παρά την αύξηση αυτή, το μερίδιο αγοράς των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων παρέμεινε σταθερό στο 7,9% τον Ιούλιο.
Βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα
Τον Ιούλιο, η αγορά βενζινοκίνητων αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 5%, φτάνοντας τις 304.903 μονάδες. Ωστόσο, το μερίδιο αγοράς μειώθηκε από 39,3% σε 35,8% σε σύγκριση με τον περασμένο Ιούλιο. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στις σταθερές επιδόσεις των μεγάλων αγορών, ιδίως της Γαλλίας (+16,4%) και της Γερμανίας (+12,5%). Πάνω από 2,3 εκατομμύρια βενζινοκίνητα αυτοκίνητα πωλήθηκαν τους πρώτους επτά μήνες του τρέχοντος έτους, σημειώνοντας σημαντική αύξηση 14,3% σε σύγκριση με το 2022.
Από την άλλη πλευρά, η αγορά πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων της ΕΕ συνέχισε να μειώνεται (-9,1% τον Ιούλιο), παρά την αύξηση στη Γερμανία (+2,7%) και στις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, ιδίως στη Σλοβακία (+36,1%) και τη Ρουμανία (+19,8%). Τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα κατέχουν πλέον μερίδιο αγοράς 14,1%, από 17,9% τον Ιούλιο του περασμένου έτους.
Οι τάσεις στην ελληνική αγορά
Στη χώρα μας θεαματική ήταν η αύξηση των ταξινομήσεων των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η οποία άγγιξε το 152,4% για το μήνα Ιούλιο, που μεταφράζεται σε 573 μονάδες, έναντι 227 τον περσινό Ιούλιο, ενώ για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2023 η αύξηση ήταν 150,2% με τις ταξινομήσεις να φτάνουν τις 3.785 έναντι 1.513 το ίδιο διάστημα πέρσι.
Για τον μήνα Ιούλιο αύξηση 93,0% υπήρξε και στα επαναφορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα με ταξινομήσεις ν ανέρχονται στις 685 έναντι 355 τον περσινό Ιούλιο. Το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου η αύξηση ήταν 36,1% με 4.305 μονάδες έναντι 3.162 το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Όσον αφορά τα πλήρως υβριδικά αυτοκίνητα, η αύξηση άγγιξε το 61,6% για τον Ιούλιο με 4.273 μοναδες έναντι 2.644 τον περσινό Ιούλιο, ενώ από την αρχή του χρόνου η αύξηση ήταν 33,5% με τις ταξινομήσεις να αγγίζουν τις 24.247 έναντι 18.164 το αντίστοιχο διάστημα.
Μικρή πτώση 7,1% σημείωσαν τα αυτοκίνητα με εναλλακτικά καύσιμα τον Ιούλιο με 418 ταξινομήσεις έναντι 450 τον περσινό Ιούλιο, παρόλα αυτά από τις αρχές του έτους υπήρξε και εκεί αύξηση της τάξης του 4,6% με 2.262 μονάδες έναντι 2.163 το ίδιο διάστημα πέρσι.
Μικρή πτώση της τάξης του 8,9% είχαν τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, τα οποία άγγιξαν τις 4.738 μονάδες τον Ιούλιο έναντι των 5.203 τον περσινό Ιούλιο. Συνολικά από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούλιο υπήρξε σημαντική αύξηση της τάξης του 17,7% με 36.449 ταξινομήσεις, έναντι των 30.957 το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Αναφορικά με τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, στην ελληνική αγορά τον μήνα Ιούλιο υπήρξε πτώση 15,1%, με 1.693 ταξινομήσεις έναντι 1.995 τον περσινό Ιούλιο. Παρόλα αυτά ταξινομήθηκαν 11.694 νέα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα από τις αρχές του χρόνου έναντι 9.711 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι, πετυχαίνοντας σημαντική αύξηση 20,4%.
Συνολικά από τις αρχές του έτους ταξινομήθηκαν 82.742 αυτοκίνητα όλων των συστημάτων κίνησης, έναντι 65.670 το ίδιο περσινό διάστημα, με αύξηση 26,0%, ενώ τον Ιούλιο η αύξηση περιορίστηκε στο 13,8% με 12.380 ταξινομήσεις, έναντι 10.874 τον περσινό Ιούλιο.
Ανάλυση
Οι αυξητικές τάσεις τόσο στην Ευρωπαϊκή όσο και στην Ελληνική αγορά δείχνουν πως η κρίση των πρώτων υλών, καθώς και των ημιαγωγών έχουν ξεπεραστεί με την αγορά να βρίσκει τη ροή της. Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνονται διστακτικά, με το καταναλωτικό κοινό να κρατάει επιφυλάξεις. Ωστόσο έχει ξεπεραστεί το σημείο καμπής, που δείχνει ισορροπία στην αγορά. Τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης διατηρούν την πρωτοκαθεδρία με τα υβριδικά αυτοκίνητα να αποτελούν την πιο αξιόπιστη λύση.
Επίσης, ένας από τους λόγους της ραγδαίας αύξησης των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων, έγκειται στο γεγονός πως έχουν πολλαπλασιαστεί οι προτάσεις αυτών στην αγορά, ωθώντας τις πωλήσεις των εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων.
Ειδικότερα, η ελληνική αγορά έχει δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης, δεδομένου πως η χώρα μας διαθέτει τον παλαιότερο στόλο οχημάτων στην Ευρώπη, ενώ παράλληλα βρίσκεται σε τροχιά οικονομικής σταθερότητας, που προμηνύει μία σταθερή ροή ταξινομήσεων τους επόμενους μήνες. Η επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», συνεχίζει να παραμένει ένα θετικό κίνητρο, για τους δυνητικούς αγοραστές.