Με το σκάνδαλο ρύπων της VW να επεκτείνεται σε 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα και να απειλεί τη σταθερότητα του γερμανικού κολοσσού, η παραίτηση του CEO της αυτοκινητοβιομηχανίας, Martin Winterkorn, μοιάζει σαν σταγόνα στον ωκεανό. Κυρίως επειδή μάλλον αυτός, είναι το εξιλαστήριο θύμα.
Όχι ότι θα τον λυπηθείς. Με τα 16 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο που έπαιρνε για μισθουλάκο, δεν θα πεινάσει κιόλας. Από την άλλη, είναι να αναρωτιέσαι αν όντως αυτός ήταν ο ενορχηστρωτής της επί σειρά ετών εξαπάτησης των καταναλωτών και των αρχών των χωρών. Γιατί, αν δεν ήταν, είναι εξιλαστήριο θύμα. Αν ήταν, τότε έχουν έναν βαθμό εμπλοκής, έστω και έμμεσο, οι “άνθρωποί” του.
Και ποιοι είναι οι φιλοι του; Είναι κοινό μυστικό ότι στη Γερμανία, Κράτος και επιχειρήσεις, πολιτική και επιχειρήσεις, συνδέονται άρρηκτα. Έτσι, στην περίπτωσή μας, η Γερμανίδα Καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ, δεν θα μπορούσε να μη συνδέεται με τον καλύτερα αμοιβόμενο εκτελεστικό διευθυντή στη Γερμανία, τον Winterkorn (Βίντερκορν, για να καταλαβαινόμαστε). Για την ακρίβεια, “απολάμβανε την αμέριστη εμπιστοσύνη και στήριξη της Καγκελαρίου Μέρκελ”, γράφει η “Καθημερινή”. Αλλά, δεν χρειάζεται να είσαι βαθύς γνώστης της πολιτικής για να το καταλάβεις αυτό.
Η κυρία Μέρκελ, τον είχε στηρίξει στην αναρρίχησή του από το τεχνικό τμήμα της VW στην κεφαλή της Audi και από εκεί, μετά απο ένα σκληρό μπρα ντε φερ με τον Φέρνιναντ Πιχ, στην κεφαλή της VW. Και, κάπως έτσι, μόλις δυο βδομάδες πριν ξεσπάσει το σκάνδαλο, το ΔΣ της αυτοκινητοβιομηχανίας είχε αποφασίσει την επέκταση της παραμονής του στη θέση της ηγεσίας, από το 2016, στο 2018. Εν τω μεταξύ, δεν υπήρχε παρουσίαση ή εκδήλωση της VW, στην οποία να ήταν παρών ο Βίντερκορν και να μην είναι παρούσα και η Μέρκελ. Και δεν εννοούμε μόνο την έκθεση της Φρανκφούρτης.
Πάντως, η γερμανική κυβέρνηση, δια του υπουργού Μεταφορών, Alexander Dobrindt, διαψεύδει ότι γνώριζε κάτι: “Όπως όλοι μας, το έμαθα όταν το διάβασα στις εφημερίδες. Η Γερμανική Κυβέρνηση δεν είχε καμία απόλυτως γνώση όλων αυτών, συμπεριλαμβανομένων και των defeat mechanisms”, είπε ο υπουργός.
Τι θέλουμε να πούμε με αυτά; Ότι οι κυβερνήσεις -και ιδιαίτερα οι ευρωπαϊκές- γνωρίζουν και ενθαρρύνουν τις πρακτικές που ακολουθούν πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες. Αλλά αφήνουν “χαλαρούς” τους ελέγχους, για ευνόητους λόγους (το πώς, θα σας το εξηγήσουμε τις επόμενες μέρες).
Και τώρα; ο Στέφαν Βιλ, προωθυπουργός της Κάτω Σαξονίας, ερωτώμενος για το μέλλον του Βίντερκορν, λέει ότι “δεν θα ήθελα να προκαταβάλω καμία συζήτηση για το μέλλον και πιθανές συνέπειες των εξελίξεων».
Αν και πολλοί προεξοφλούν επιστροφή (!) του Βίντερκορν στην εταιρεία, σε άλλο πόστο, έχουν αρχίσει να παίζουν και τα ονόματα των πιθανών αντικαταστατών του. Ως πιθανότερος, προβάλλεται ο
Matthias Mueller της Porsche.
Και κλείνουμε με τη δήλωση του Βιντερκορν, με την οποία ανακοίνωσε την παραίτησή il suo.
«Είμαι σοκαρισμένος από τα γεγονότα των τελευταίων ημερών. Πάνω από όλα έχω μείνει άναυδος με το ότι μια κακοδιαχείριση τόσο μεγάλης κλίμακας ήταν εφικτό να γίνει στο Volkswagen Group.
Ως CEO αναλαμβάνω την ευθύνη για τις ανωμαλίες που παρατηρήθηκαν στους πετρελαιοκινητήρες και ζήτησα από το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας να κάνει δεκτή την παραίτησή μου. Προχωρώ σε αυτή την πράξη για να διαφυλάξω τα συμφέροντα της εταιρείας, παρόλο που απο όσο γνωρίζω δεν έκανα κάτι λάθος από τη μεριά μου.
Η VW χρειάζεται ένα φρέσκο ξεκίνημα και από άποψη προσώπων – ανοίγω το δρόμο για μια νέα αρχή με την παραίτησή μου. Πάντα με οδηγούσε η επιθυμία να υπηρετώ αυτή την εταιρεία, και ιδιαίτερα τους πελάτες και τους εργαζόμενούς της. Η Volkswagen ήταν, είναι και θα είναι όλη μου η ζωή.
Η διαδικασία της διαλεύκανσης της κατάστασης και της διαφάνειας πρέπει να συνεχιστεί. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος να κερδίσουμε και πάλι την εμπιστοσύνη. Είμαι πεπεισμένος ότι το VW Group και η ομάδα του θα καταφέρει να ξεπεράσει αυτή τη σοβαρή κρίση.»