Le site électrique αυτοκίνητα κυκλοφορούν ολοένα και πιο συχνά στους δρόμους μας, και επαινούνται για το χαμηλότερο κόστος συντήρησής τους και κυρίως για τις μειωμένες επιπτώσεις τους στο περιβάλλον. Ωστόσο, μια πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα στο περιοδικό Journal of Epidemiology and Community Health, που αναδημοσιεύει ο Guardian, σήμανε έναν μικρό συναγερμό σχετικά με την αθόρυβη λειτουργία αυτών των οχημάτων σε σύγκριση με τα αντίστοιχα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης- μια κατάσταση που τα καθιστά πιο δύσκολο να γίνουν αντιληπτά, ιδίως εντός των αστικών περιοχών. Η μελέτη αποτυπώνει το ζήτημα σχετικά με τη μεγαλύτερη πιθανότητα που διαθέτουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να εμπλακούν σε ατύχημα με πεζούς, ιδίως όσον αφορά τη χρήση τέτοιων οχημάτων στην πόλη. Η ίδια μελέτη αναφέρει ότι η πιθανότητα πρόκλησης ατυχήματος με πεζούς είναι τουλάχιστον τρεις φορές μεγαλύτερη από ό,τι με τα «παραδοσιακά» οχήματα.
H πιθανότητα πρόκλησης ατυχημάτων με πεζούς από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι εκτεταμένη
Η μελέτη που δημοσιεύεται στην επιστημονική επιθεώρηση Journal of Epidemiology and Community Health βασίζεται σε 51,5 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα που διανύει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο καθώς και σε ανάλυση 916.713 οδικών ατυχημάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο, εκ των οποίων 120.197 αφορούσαν πεζούς. Η μελέτη έδειξε ότι για κάθε χιλιόμετρο που διανύθηκε (περίπου 1,6 χιλιόμετρα) τα ηλεκτρικά, ή υβριδικά, αυτοκίνητα είχαν διπλάσιες πιθανότητες να χτυπήσουν πεζούς σε σχέση με τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, τουλάχιστον στις αστικές περιοχές. Αν και η βασική αιτία του συγκεκριμένου φαινομένου δεν είναι απολύτως σαφής, η μελέτη τοποθέτησε μια σειρά παραγόντων στο επίκεντρο- αυτοί θα σχετίζονταν με το γεγονός ότι οι οδηγοί των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τείνουν να είναι νεότεροι και λιγότερο έμπειροι, και κυρίως με το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο αθόρυβα από τα συμβατικά αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες.
«Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν κίνδυνο για τους πεζούς επειδή είναι λιγότερο πιθανό να ακουστούν από τα βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα», δήλωσε στον Guardian ο Phil Edwards, επικεφαλής συγγραφέας της έρευνας και καθηγητής επιδημιολογίας και στατιστικής στη Σχολή Υγιεινής και Τροπικής Ιατρικής του Λονδίνου. Κατά την άποψη του Edwards, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να μετριάσουν αυτούς τους κινδύνους, καθώς θα καταργούν σταδιακά την πώληση οχημάτων που κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Από την άλλη πλευρά, οι πεζοί κινούνται επίσης στους δρόμους ακούγοντας την κυκλοφορία- με την αυξανόμενη επικράτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους μας, οι οδηγοί τέτοιων τύπων οχημάτων θα πρέπει να ενεργούν πιο προσεκτικά κατά τη χρήση τους.
Tα ηλεκτρικά και τα υβριδικά αυτοκίνητα ενέχουν υψηλότερο κίνδυνο για τους πεζούς
Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν την κύρια αιτία θανάτου μεταξύ παιδιών και νέων ενηλίκων στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τους πεζούς να ευθύνονται για το ένα τέταρτο όλων των θανάτων στους δρόμους.
Πίσω στο 2017, μια έκθεση του Υπουργείου Μεταφορών των Ηνωμένων Πολιτειών διαπίστωσε ότι τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά αυτοκίνητα ενέχουν 20 % υψηλότερο κίνδυνο για τους πεζούς από ό,τι τα βενζινοκίνητα και τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, ή 50 % υψηλότερο κίνδυνο κατά τη διάρκεια μετακινήσεων με χαμηλή ταχύτητα, όπως η στροφή, η όπισθεν, η ένωση με την κυκλοφορία και το σταμάτημα.
Ο Edwards και οι συνεργάτες του μελέτησαν δεδομένα ταξιδιών και οδικών ατυχημάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο από το 2013 έως το 2017- αν και λόγω προβλήματος αρχειοθέτησης τα δεδομένα από το 2018 και μετά δεν ήταν διαθέσιμα, η ανάλυσή τους περιλάμβανε 916.713 θανάτους εκ των οποίων οι 120.197 ήταν πεζοί εκ των οποίων περισσότεροι από 96.000 χτυπήθηκαν από αυτοκίνητο ή ταξί. Παρόλο που τα περισσότερα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους κινούνται με κινητήρες βενζίνης ή ντίζελ και εμπλέκονται στα τρία τέταρτα των ατυχημάτων με πεζούς, για την ίδια απόσταση που διανύεται, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρέθηκαν πιο επικίνδυνα.
Σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύεται στο περιοδικό Journal of Epidemiology and Community Health, το μέσο ετήσιο ποσοστό θανάτων πεζών ανά 100 εκατομμύρια διανυθέντα μίλια (πάνω από 160 εκατομμύρια χιλιόμετρα) ήταν 5,16% για τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα έναντι 2,4% για τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Η μελέτη διαπίστωσε ότι, αν και στις αγροτικές περιοχές τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν ήταν πιο επικίνδυνα από τα συμβατικά αυτοκίνητα, σε χρήση στην πόλη είχαν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να προκαλέσουν ατυχήματα με πεζούς.
Υπενθυμίζεται ότι από τον Ιούλιο του 2019 όλα τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη θα πρέπει να εγκαταστήσουν ένα ακουστικό σύστημα ικανό να εκπέμπει ήχο κατά την οδήγηση με χαμηλή ταχύτητα. Ωστόσο, υπάρχουν ακόμη πολλά ηλεκτρικά οχήματα στους δρόμους που δεν υιοθετούν αυτές τις συσκευές- μια καλή αρχή για να μειωθεί η πιθανότητα ατυχημάτων στην πόλη θα μπορούσε να είναι η προσαρμογή των παλαιότερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε αυτούς τους κανονισμούς. Αν θυμηθούμε ότι οι πεζοί ανέκαθεν βασίζονταν στον ήχο που παράγουν τα αυτοκίνητα για να κρίνουν την παρουσία, την ταχύτητα και τη θέση τους στο δρόμο, αν λείπουν αυτά τα σήματα, θα μπορούσαν να δημιουργηθούν προβληματικές συνθήκες, ιδίως σε πολυσύχναστες αστικές περιοχές.