Vivre le mouvement dans la rue

ACEA : L'UE sape la compétitivité de son industrie automobile

Η κυριαρχία της Κίνας στην αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και τα ενισχυμένα κυβερνητικά κίνητρα των ΗΠΑ για τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες κινδυνεύουν να βάλουν την ΕΕ πίσω στις προσπάθειές της να στηρίξει την ευρωπαϊκή παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, σημείωσε η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

Μια νέα έρευνα της École Polytechnique αποκάλυψε την τεράστια κλίμακα των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η UE για την ανάπτυξη μιας αλυσίδας εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων. Η μελέτη προειδοποιεί ότι ενώ άλλες παγκόσμιες περιοχές προχωρούν με φιλόδοξες βιομηχανικές στρατηγικές που ενισχύουν τις εγχώριες βιομηχανίες, η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων κινδυνεύει να καταρρεύσει.

Η ΕΕ εφαρμόζει μια αποσπασματική ρυθμιστική προσέγγιση της βιομηχανικής πολιτικής

Σύμφωνα με την έκθεση, η στρατηγική και ολιστική πολιτική της Κίνας που περιλαμβάνει εξόρυξη, διύλιση, κατασκευή, δίκτυα φόρτισης, φθηνή ενέργεια, κίνητρα αγοράς και ανακύκλωση σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής των ηλεκτρικών οχημάτων έχει ενισχύσει σημαντικά το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα. Σε πλήρη αντίθεση, η ΕΕ εφαρμόζει μια αποσπασματική ρυθμιστική προσέγγιση της βιομηχανικής πολιτικής – ρυθμίζοντας συγκεκριμένα στάδια της αλυσίδας αξίας.

Η έκθεση σηματοδοτεί επίσης την αυξανόμενη δυναμική για τη δημιουργία ενός κατασκευαστικού κόμβου για την αλυσίδα αξίας των ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ. Οι φιλόδοξοι στόχοι πωλήσεων σε πολιτείες όπως η Καλιφόρνια και σε ομοσπονδιακό επίπεδο, σε συνδυασμό με την άνευ προηγουμένου χρηματοδότηση στο πλαίσιο του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA), ενισχύουν την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία, επιβαρύνοντας την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών σε μια από τις πιο πολύτιμες εξαγωγικές αγορές για τα ηλεκτρικά οχήματα.

Μια ζωντανή ευρωπαϊκή βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων

«Σε αντίθεση με την Κίνα και τις ΗΠΑ, η ΕΕ δεν διαθέτει ισχυρή βιομηχανική στρατηγική για την ενίσχυση της κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων», δήλωσε η Sigrid de Vries, Γενική Διευθύντρια της ACEA. «Μια ζωντανή ευρωπαϊκή βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων. Η Ευρώπη θέλει να δώσει τον παγκόσμιο ρυθμό για την απεξάρτηση από τον άνθρακα, αλλά πρέπει να κάνει περισσότερα για να ενισχύσει τις κρίσιμες βιομηχανίες που αποτελούν μέρος της λύσης με συγχρονισμένο και συνεκτικό τρόπο».

Ενώ η έκθεση υπογραμμίζει την πρόοδο στην παραγωγή κυψελών μπαταριών στην Ευρώπη, η ανάπτυξη μιας προηγμένης αλυσίδας αξίας μπαταριών δεν συμβαδίζει με τη ζήτηση, οδηγώντας σε συνεχή εξάρτηση από την Κίνα. «Μας ενθαρρύνουν τα πρόσφατα μηνύματα από την ΕΕ που αναγνωρίζουν τις τεράστιες προκλήσεις και τις απειλές για την ανταγωνιστικότητα που αντιμετωπίζει ο τομέας μας. Η πρόσφατη πρόταση για την επέκταση των κανόνων καταγωγής ΕΕ-Ηνωμένου Βασιλείου για τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ενδεικτική, ωστόσο πολύ συχνά η ΕΕ βάζει το κανονιστικό άρμα μπροστά από το άλογο – εις βάρος των κρίσιμων βιομηχανιών της», πρόσθεσε η de Vries.

De Vries: Η ΕΕ υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα της

De Vries: «Το ρυθμιστικό πλαίσιο της ΕΕ δεν διαθέτει μια ολιστική προσέγγιση για την ηλεκτροκίνηση των οχημάτων. Ένα συνονθύλευμα κανονισμών – με ρυθμό οκτώ ή εννέα ανά έτος κατά μέσο όρο – εκτρέπει ζωτικά κεφάλαια και υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα. Για να αντιμετωπίσει την κλιματική αλλαγή και να δώσει ώθηση στην αναπτυσσόμενη ευρωπαϊκή βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων, η ΕΕ πρέπει να αναπτύξει ένα προσαρμοσμένο ρυθμιστικό και χρηματοδοτικό πλαίσιο για να δημιουργήσει ένα υποστηρικτικό επιχειρηματικό περιβάλλον».