Vivre le mouvement dans la rue
l'industrie automobile

Industrie automobile européenne : BMW, Mercedes, Volkswagen se "protègent" face aux tarifs douaniers menaçants de Donald Trump

Φόβο στην αγορά και «βουτιά» των τιμών των μετοχών στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία προκάλεσε η εκλογική νίκη του Τραμπ

l'industrie automobile

Οι εκλογές των ΗΠΑ έλαβαν τέλος με τον Ντόναλντ Τραμπ να κερδίζει για δεύτερη φορά την προεδρία της χώρας. οι χθεσινές του αναγγελίες για δασμούς στα ευρωπαϊκά  αυτοκίνητα, προκάλεσαν φόβο στην αγορά και «βουτιά» των τιμών των μετοχών στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, με τις BMW, Mercedes, Volkswagen «θωρακίζονται» ενόψει των απειλητικών δασμών που ετοιμάζει ο Ντόναλντ Τραμπ για την ευρωπαϊκή l'industrie automobile.

Ο διευθύνων σύμβουλος της BMW Oliver Zipse δήλωσε ότι οι πιθανοί εισαγωγικοί δασμοί υπό την προεδρία του Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ μπορεί να ωφελήσουν την αυτοκινητοβιομηχανία, παρόλο που οι μετοχές της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας premium και των ανταγωνιστών της έπεσαν λόγω των ανησυχιών ότι ο κλάδος θα πληγεί από την κλιμάκωση των εμπορικών διαφορών.

Οι φόβοι για τους εισαγωγικούς δασμούς, με τους οποίους έχει απειλήσει ο Τραμπ σε προϊόντα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, προκάλεσαν πτώση 5,2% έως 7,7% στις μετοχές των BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz και Porsche. Οι μετοχές της Porsche, η οποία δεν διαθέτει εγκαταστάσεις παραγωγής στις ΗΠΑ, έφτασαν στο χαμηλότερο επίπεδό τους από την αρχική δημόσια προσφορά της τον Σεπτέμβριο του 2022, σύμφωνα με το Bloomberg.

Ο Zipse προσπάθησε να κατευνάσει τους φόβους μετά την παρουσίαση ζοφερών αποτελεσμάτων τρίτου τριμήνου στις 6 Νοεμβρίου, επισημαίνοντας το ισχυρό αποτύπωμα της εταιρείας στις ΗΠΑ, το οποίο περιλαμβάνει το μεγαλύτερο εργοστάσιό της παγκοσμίως.

Η αμερικανική αγορά αντιπροσωπεύει το 12,9% των 3,1 εκατομμυρίων των γερμανικών εξαγωγών επιβατικών αυτοκινήτων το 2023, καθιστώντας την τη μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι ΗΠΑ είναι όλο και πιο προσοδοφόρες για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες λόγω της ισχυρής ζήτησης για μεγάλα SUV και της βραδύτερης στροφής προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από ό,τι στην Ευρώπη, που τους επιτρέπει να πωλούν περισσότερα από τα μοντέλα τους με κινητήρα εσωτερικής καύσης με υψηλότερο περιθώριο κέρδους.

Η Goldman Sachs εκτιμά ότι αν οι ΗΠΑ αυξήσουν τους δασμούς από 7,5% έως 17,5%, «βλέπουμε τον μεγαλύτερο αντίξοο άνεμο στο EBIT της Volvo Cars, ακολουθούμενη από τις Mercedes, Porsche, BMW και VW».

Η εκλογική νίκη του Τραμπ «σηματοδοτεί την έναρξη της πιο δύσκολης οικονομικής στιγμής» στη μεταπολεμική ιστορία της Γερμανίας, δήλωσε ο Moritz Schularick, πρόεδρος του Ινστιτούτου του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία. «Η χώρα αντιμετωπίζει τώρα τεράστιες προκλήσεις στο εξωτερικό εμπόριο και την πολιτική ασφάλειας για τις οποίες δεν είμαστε προετοιμασμένοι».

Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας, ο Τραμπ είχε δηλώσει ότι σχεδιάζει να επιβάλει δασμούς στα αυτοκίνητα ξένης κατασκευής που αποστέλλονται στις ΗΠΑ για να προστατεύσει τις τοπικές θέσεις εργασίας. Μια εμπορική σύγκρουση με την Ουάσινγκτον θα δημιουργούσε ένα ακόμη πρόβλημα για τους Γερμανούς κατασκευαστές, οι οποίοι ήδη αντιμετωπίζουν σκληρό ανταγωνισμό στην Κίνα και υποτονική ζήτηση στην Ευρώπη.

«Θέλω οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να γίνουν αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες», δήλωσε ο Τραμπ κατά τη διάρκεια ομιλίας του στη Σαβάνα της Τζόρτζια τον Σεπτέμβριο. «Θέλω να χτίσουν τα εργοστάσιά τους εδώ».

Παραγωγή BMW, VW, Mercedes στις ΗΠΑ.

Οι περισσότερες από αυτές το έχουν ήδη κάνει. Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες λειτουργούν αρκετά εργοστάσια στις ΗΠΑ, όπου κατασκευάζουν αυτοκίνητα τόσο για τους τοπικούς αγοραστές όσο και για εξαγωγή – πράγμα που σημαίνει ότι τυχόν ευρωπαϊκά αντίμετρα θα μπορούσαν να αυξήσουν τις επιπτώσεις από μια εμπορική διαμάχη

Το εργοστάσιο της BMW στο Σπάρτανμπουργκ της Νότιας Καρολίνας παράγει περισσότερα από 1.500 οχήματα την ημέρα, καθιστώντας το το μεγαλύτερο εργοστάσιο της εταιρείας παγκοσμίως και κύριο εξαγωγέα σε αγορές όπως η Γερμανία, η Κίνα και η Βρετανία.

Ο Zipse δήλωσε ότι η BMW μπορεί ακόμη και να έχει «μεγαλύτερο πλεονέκτημα» αν υπάρξουν δασμοί «επειδή έχουμε ένα πολύ, πολύ μεγάλο αποτύπωμα στις ΗΠΑ».

«Από αυτή την άποψη, δεν θα πρέπει να είμαστε πολύ νευρικοί για το τι μπορεί να συμβεί», δήλωσε ο Zipse, προσθέτοντας ότι η BMW είναι παρούσα σε 30 τοποθεσίες σε 12 πολιτείες των ΗΠΑ.

Είπε ότι τα δύο τρίτα των πωλήσεων οχημάτων της BMW στις ΗΠΑ παράγονται στο Σπάρτανμπουργκ και ότι η BMW δεσμεύεται να επενδύσει περαιτέρω στην τοποθεσία με τους περισσότερους από 11.000 υπαλλήλους της.

Τους πρώτους εννέα μήνες, οι παραδόσεις της BMW στις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 2,1% σε 271.399 οχήματα.

Μόνο το εργοστάσιο στο Σπάρτανμπουργκ παρήγαγε 410.793 οχήματα το 2023, εκ των οποίων περισσότερα από τα μισά εξήχθησαν σε 120 χώρες, αφήνοντας αρκετό χώρο για την BMW να πουλήσει περισσότερα τοπικά σε περίπτωση που επιβληθούν δασμοί στις εισαγωγές οχημάτων.

«Υπάρχει κάποια φυσική κάλυψη έναντι πιθανών δασμών», δήλωσε ο Zipse.

Η Volkswagen κατασκεύασε πέρυσι περίπου 175.000 αυτοκίνητα στο εργοστάσιό της στην Τσατανούγκα του Τενεσί, συμπεριλαμβανομένου του μεσαίου crossover Atlas και του ηλεκτρικού crossover ID4. Η εταιρεία λέει ότι έχει επενδύσει περισσότερα από 4,3 δισεκατομμύρια δολάρια στην εγκατάσταση από το 2009.

Η Mercedes έχει δύο εργοστάσια παραγωγής στις ΗΠΑ – στην Tuscaloosa, Αλαμπάμα- και στο Charleston, Νότια Καρολίνα – τα οποία μεταξύ τους παρήγαγαν 346.600 οχήματα πέρυσι, περίπου το 14% των συνολικών πωλήσεων της αυτοκινητοβιομηχανίας. Περίπου τα δύο τρίτα της παραγωγής του εργοστασίου της Tuscaloosa εξάγονται.

Ο Τραμπ τάσσεται υπέρ των δασμών στις εισαγωγές από την ΕΕ, το Μεξικό και την Κίνα

Αναλυτές δήλωσαν ότι οι πιθανοί δασμοί στις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ θα προσθέσουν προβλήματα στις αυτοκινητοβιομηχανίες που ήδη αντιμετωπίζουν σκληρό ανταγωνισμό στην Κίνα και υποτονική ζήτηση στην Ευρώπη.

Ο Nicolas Forest, επικεφαλής επενδύσεων στην Candriam, δήλωσε: «Ο Τραμπ θα μπορούσε να εφαρμόσει δασμούς μέσω εκτελεστικών διαταγμάτων, οπότε για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ή τους γαλλικούς ομίλους πολυτελείας, οτιδήποτε εξάγει η Ευρώπη, είναι ένας κίνδυνος».

Ο Juergen Molnar, στρατηγικός επενδυτής στη χρηματιστηριακή RoboMarkets, δήλωσε ότι οι τιμωρητικοί δασμοί που απειλεί ο Trump «είναι πιθανό να αποτελέσουν έναν περαιτέρω αρνητικό παράγοντα στον ήδη μακρύ κατάλογο των αυτοκινητοβιομηχανιών».

Ο Τραμπ έχει διατυπώσει την ιδέα ενός δασμού 10% ή περισσότερο σε όλα τα αγαθά που εισάγονται στις ΗΠΑ, μια κίνηση που λέει ότι θα εξαλείψει το εμπορικό έλλειμμα.

Έχει επίσης πει ότι θα πρέπει να έχει την εξουσία να θέτει υψηλότερους δασμούς σε χώρες που έχουν επιβάλει δασμούς στις αμερικανικές εισαγωγές. Έχει απειλήσει να επιβάλει δασμό 200% σε ορισμένα εισαγόμενα αυτοκίνητα, λέγοντας ότι είναι αποφασισμένος ιδίως να εμποδίσει την είσοδο αυτοκινήτων από το Μεξικό στη χώρα.

Αλλά έχει επίσης προτείνει ότι σύμμαχοι όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσαν να δουν υψηλότερους δασμούς στα προϊόντα τους.

Ο Τραμπ έχει στοχοποιήσει ιδιαίτερα την Κίνα. Προτείνει τη σταδιακή κατάργηση των κινεζικών εισαγωγών αγαθών όπως τα ηλεκτρονικά, ο χάλυβας και τα φαρμακευτικά προϊόντα σε διάστημα τεσσάρων ετών. Επιδιώκει να απαγορεύσει στις κινεζικές εταιρείες να κατέχουν αμερικανικά ακίνητα και υποδομές στους τομείς της ενέργειας και της τεχνολογίας.

Ο Τραμπ έχει πει ότι οι «δασμοί» είναι η αγαπημένη του λέξη και τους θεωρεί ως γεννήτριες εσόδων που θα βοηθήσουν να γεμίσουν τα κρατικά ταμεία.