Vivre le mouvement dans la rue

9 617 morts sur les routes, c'est beaucoup ?

Πέντε παιδιά, μαθητές Λυκείου, επιστρέφουν από διασκέδαση, στις τέσσερις παρά είκοσι τα ξημερώματα. Με αυτοκίνητο που οδηγεί ο ένας εξ αυτών. Στον περιφερειακό της Θεσσαλονίκης, γίνεται το μοιραίο. Les τέσσερις 17χρονοι σκοτώνονται et le πέμπτος συνεπιβάτης τους, χαροπαλεύει στην εντατική. Η υπόλοιπη Ελλάδα, κάνει το συνηθισμένο, πια: Θρηνεί.
Γιατί “συνηθισμένο“; Όσο σκληρή και αν φαίνεται, η αλήθεια είναι ότι ο συγκλονιστικός απολογισμός του τελευταίου τροχαίου δυστυχήματος, στον Εύοσμο, “απλά” επιβεβαιώνει το στατιστικό που θέλει 5 Έλληνες Pour χάνουν τη ζωή τους καθημερινά από τροχαία κατά μέσο όρο.

Η Ελλάδα, είναι γεμάτη από καντηλάκια. Σχεδόν σε κάθε δρόμο, σε κάθε γωνία. Σχεδόν κάθε σπίτι, έχει κάποιον που έχει θρηνήσει. Ή που θα θρηνήσει. Ως συνήθως, οι αριθμοί καταδεικνύουν τη σκληρή αλήθεια. Πρόχειρη μελέτη των στοιχείων της Τροχαίας et le Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας de la TopSpeed.gr, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι από το 1991 ως το 2016, έχουν εμπλακεί σε τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα στους δρόμους της Ελλάδας 126.393 άνθρωποι. Για το ίδιο διάστημα, έχασαν τη ζωή leur 9.617 άνθρωποι. Προφανώς, οι νεκροί δεν ήταν αρκετοί για να μας “ταρακουνήσουν”.
Πηγή: Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία

Πάρε μια στιγμή να το σκεφτείς: Είναι σαν, μέσα σε μια 15ετία, να εξαφανιζόταν η Ζάκυνθος από το χάρτη. Ή η Καλαμπάκα, η Σητείαle Πόρτο Ράφτη, η Νάξος. Δεν θα μίλαγες για “γενοκτονία“;  Πάρε ένα άλλο στοιχείο. Στην χώρα που κατέχει την τρίτη θέση στα θανατηφόρα τροχαία στην Ευρώπη των 28 (μετά τη Ρουμανία και τη Λιθουανία, σύμφωνα με τη Eurostat), τον τελευταίο μισό αιώνα έχουν σκοτωθεί 120.000 άνθρωποι et έχουν τραυματιστεί 2 εκατομμύρια. Στην ίδια χώρα, η πρώτη αιτία θανάτου για τους νέους, ηλικίας 15 ως 29 ετών, είναι τα τροχαία. Άρα, η πραγματική μάστιγα, δεν είναι το AIDS, τα ναρκωτικά, ή ό,τι άλλο σκεφτείς. Είναι τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια. Και μετά θα πεις ότι φταίνε μόνο τα μνημόνια που μειώθηκε ο πληθυσμός της χώρας κατά 6% το 2015 (ΕΛΣΤΑΤ);
Που συμβαίνουν τα περισσότερα τροχαία;

Κι όμως. Σε αυτή τη χώρα, το να μιλάς για ασφαλείς μετακινήσεις, είναι σαν να χτυπάς στου κουφού την πόρτα. Όσο συγκλονιστικό είναι το γεγονός ότι τα πέντε αθώα παιδιά που σκοτώθηκαν τόσο άδικα χθες, (πιθανότατα) δεν φορούσαν ζώνη ασφαλείας, άλλο τόσο είναι και το ότι οι Έλληνες -όλων των ηλικιών- δείχνουν indifférence pour les τριτοκοσμικό τρόπο με τον οποίο (οι ίδιοι) αντιμετωπίζουν την κίνησή τους στους δρόμους και, φυσικά, απροθυμία να τον αλλάξουν.
Ποσοστιαία κατανομή των νεκρών σε κάθε περιφέρεια της χώρας, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ

Πρόσεξε: Σε διάστημα ενός έτους, 19.486 συνελήφθησαν από την Τροχαία να οδηγούν δίκυκλο χωρίς κράνος. Άλλοι 13.342, να οδηγούν αυτοκίνητο χωρίς να φορούν ζώνη ασφαλείας. Και, 210 τραγικοί, μετέφεραν το μωρό τους στο αυτοκίνητο, χωρίς το ειδικό καθισματάκι. Στο ίδιο διάστημα, η Τροχαία σταμάτησε 12.693 μεθυσμένους οδηγούς. Άλλοι 5.708, πιάστηκαν να παραβιάζουν τον ερυθρό σηματοδότη, ενώ 5.057 συνελήφθησαν να οδηγούν στο αντίθετο ρεύμα! Απλά τα πράγματα: Όσο ασφαλή αυτοκίνητα και να φτιάξουν οι κατασκευαστές, θα καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι πάντα θα υπάρχουν ηλίθιοι, πρόθυμοι να σκοτώσουν συνανθρώπους τους.
Και, κάπως έτσι, η Πολιτεία μοιάζει να δείχνει δικαίως αδιάφορη να κατασκευάσει ανθρώπινους δρόμους για έναν λαό που δεν νοιάζεται ο ίδιος πρωτίστως για την ασφάλεια των παιδιών του. Που δεν έχει καταφέρει να εμφυσήσει στη νέα γενιά ότι η οδήγηση χωρίς να φοράς ζώνη ασφαλείας, η κράνος, ή μεθυσμένος/η, είναι η υπέρτατη χαζομάρα. Ότι έχεις τεράστιες πιθανότητες να πεθάνεις, ή να μείνεις παραπληγικός, απλά κινούμενος στο δρόμο.

Και, αφού λύση με την παιδεία δεν μπορεί (δεν θέλουμε) να βρεθεί, υπάρχει ένας ενδιαφέρων παράγοντας που ενδεχομένως θα μας σώσει. Το τελευταίο δυστύχημα έγινε με Volvo, μια εταιρεία πρωτοπόρο στην οδική ασφάλεια (το XC90 έγινε το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο που σημειώνει την απόλυτη επίδοση 100% στα crash tests EuroNCAP) που έχει θέσει στόχο μέχρι το 2020 να έχει εξελίξει όλες τις απαραίτητες τεχνολογίες ασφάλειας ώστε να μην υπάρχει ούτε μία απώλεια ζωής ή σοβαρός τραυματισμός σε ένα καινούργιο Volvo (δες ici το σχετικό ρεπορτάζ). Ίσως, μία από αυτές, η σημαντικότερη, να είναι η αυτόνομη οδήγηση. Ίσως οι machines, να έχουν τελικά μεγαλύτερη νοημοσύνη από τη δική μας και να μπορούν να μας προστατεύσουν καλύτερα… 

H Volvo έχει ήδη έτοιμα τα αυτόνομα οχήματα, που οδηγούν μόνα τους, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση

Tip: Μόνο οργή μπορεί να νιώσει κανείς αναλογιζόμενος ότι τέσσερα παιδιά έχασαν τη ζωή τους με αυτό τον τρόπο. Ας αφήσουμε τις οικογένειές τους να θρηνήσουν και ας κοιτάξουμε πώς μπορούμε να σώσουμε αυτά που έμειναν πίσω.