Για πολλές δεκαετίες, ταcoupé αμαξώματα
αποτελούσαν την αγαπημένη σχεδιαστική συνταγή για παραγωγή ελκυστικών και
εμπνευσμένων μοντέλων. Οι κατασκευαστές αυτών των μοντέλων, τα οποία
παραδοσιακά ήταν δίπορτα, και είχαν πιο σπορ εμφάνιση σε σχέση με τα σεντάν,
εστίαζαν περισσότερο στο στυλ αλλά και σε χαρακτηριστικά επιδόσεων, όπως ήταν η
αυξημένη ακαμψία, η αεροδυναμική και ο περιορισμός του βάρους.
Η Mazda καθόριζε
από τα πρώτα της βήματα, τα πρότυπα κατασκευής ενόςcoupé. Το
πρώτο της επιβατικό αυτοκίνητο ήτανcoupé. Πρακτικό και προσιτό οικονομικά, το 2πορτοMazdaR360
των 2.96μ., ήταν ένα ιδιαίτερα κομψό, και σαν το ελαφρύτερο μοντέλο της
κατηγορίας του, ένα εξαιρετικά απολαυστικό στην οδήγηση, αυτοκίνητο. Ο
συνδυασμός αυτών των χαρακτηριστικών συνέβαλε ώστε το μοντέλο να γίνει άμεσαbestseller, κατακτώντας
το 65% των πωλήσεων της ραγδαία αναπτυσσόμενης κατηγορίας των (“kei”car) της
Ιαπωνικής αγοράς, και το 15% της τοπικής αγοράς το 1960, όπου και λανσαρίστηκε.
Αντίστοιχη επιτυχία σημείωσε το 1962 και τοMazdaCarolP360coupé, που
διέθετε μακρύτερο μεταξόνιο και τετρακύλινδρο κινητήρα.
Η εποχή των coupe, με περιστροφικό κινητήρα
Το πρώτο αυτοκίνητο επιδόσεων της μάρκας, ήταν επίσης
έναcoupé. ΤοMazdaCosmoSport/110Sπου παρουσιάστηκε
στην διεθνή έκθεση του Τόκυο το 1964, θα έκανε το εμπορικό του ντεμπούτο το 1967
σαν το πρώτο μοντέλο μαζικής παραγωγής παγκοσμίως, με κινητήρα διπλού ρότορα – και
το δεύτερο μοντέλο στην αγορά με περιστροφικό κινητήραWankel. Με
τη διαστημική του εμφάνιση και τον χαρακτηριστικό ήχο της τουρμπίνας, αποτέλεσε
την απαρχή μίας λαμπρής εποχής των αντισυμβατικών σπορcoupé
μοντέλων τηςMazda. ΤοCosmoSportήταν επίσης και το μοντέλο που σηματοδότησε την εποχή
των αγωνιστικών θριάμβων της μάρκας.
Το μεγάλο άλμα στις πωλήσεις της Mazda
διεθνώς, θα ερχόταν με τη σειρά των Familia/R100 και Capella/616/RX-2 – τους προγόνους ουσιαστικά των Mazda3 et Mazda6 – μαζί
avec le Grand Familia/818/RX-3. Η
παγκόσμια αναγνώριση της Mazda σαν
ηγέτη των περιστροφικών κινητήρων, ξεκίνησε το 1968, όπου χάρη και στην Ιταλική
σχεδίαση των μοντέλων της, ενθουσίαζε τους αγοραστές της, εκτοξεύοντας τις
πωλήσεις της διεθνώς, σε 6ψήφια νούμερα.
Ένα ακόμα πιο εντυπωσιακό μοντέλο, ήταν και το Mazda Luce R130 coupé που
παρουσιάστηκε το 1969. Σχεδιασμένο από τον οίκο Bertone et le Giorgetto Giugiaro (ο οποίος είχε σχεδιάσει και το πρώτο Familia), ήταν
το μοναδικό μπροστοκίνητο μοντέλο της Mazda par
περιστροφικό κινητήρα, και αποτελεί σήμερα συλλεκτικό αντικείμενο. Τοποθετημένο
πάνω από το RX-2 και
Le site RX-3, το
Luce R130,
το 1972 θα δώσει τη θέση του στο Mazda RX-4.
Πολυτελές και σπορ, το coupé με
τη σκληρή οροφή διέθετε έναν περιστροφικό κινητήρα τεχνολογίας “AP" (anti–pollution) που επιτύγχανε
περιορισμό των εκπομπών ρύπων αλλά και βελτίωση της κατανάλωσης. Ο
συγκεκριμένος κινητήρας τοποθετήθηκε στη συνέχεια και στα μοντέλα RX-3 και
Mazda Cosmo/RX-5 που
παρουσιάστηκαν το 1975 σε εκδόσεις coupé και fastback. Τα συγκεκριμένα coupé RXavec
τον περιστροφικό κινητήρα των 110-135hp, και με βάρος που δεν ξεπερνούσε τα 900-1.100κιλά,
επιτύγχαναν αξιοζήλευτες για την εποχή επιδόσεις.
Η υπεροχή του sport χαρακτήρα
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Χιροσίμα προχώρησε
ανεβάζοντας τη συγκεκριμένη τεχνολογία ένα επίπεδο παραπάνω, παρουσιάζοντας το 1978
τοMazdaRX-7, με
το μοναδικό σφηνοειδέςdesignπου
ξεχώριζε χάρη και στο κοίλο πίσω τζάμι του. Κάτω από το καπό αυτού του πρώτου
πραγματικά σπορ αυτοκινήτου μαζικής παραγωγής τηςMazda,
φιλοξενούνταν ένας εντελώς ανασχεδιασμένος περιστροφικός κινητήρας.
Ο κινητήρας αυτός σε συνδυασμό με την εξαιρετικά
ελαφριά κατασκευή του αμαξώματος και τη σχεδόν ιδανική κατανομή βάρους,
εξασφάλιζε στο αυτοκίνητο ένα πρωτόγνωρο αίσθημα οδηγικής απόλαυσης.
Εμβληματικό τόσο εντός όσο και εκτός πίστας, οι τρείς γενιές του RX-7 με
τον κινητήρα διπλής υπερτροφοδότησης εξελίχθηκε σαν ένα μοντέλο υψηλών
επιδόσεων κοιτάζοντας στα μάτια τους καλύτερους ανταγωνιστές της αγοράς, εκείνη
την εποχή. Με τις 811.000 μονάδες που κύλησαν από τη γραμμή παραγωγής, το RX-7 παραμένει
το πλέον δημοφιλές μοντέλο με περιστροφικό κινητήρα όλων των εποχών.
Στην γκάμα της εταιρείας περιλαμβάνεται επίσης και το
λιγότερο γνωστό Eunos Cosmo, μία αποκλειστικά για την Ιαπωνική αγορά έκδοση
πολυτελούς σπορ coupé, που κυκλοφόρησε από το 1990 μέχρι το 1995. Ήταν το
μοναδικό μοντέλο παραγωγής με κινητήρα με τρείς ρότορες. Ο twin–turbo “20B–REW” των 300hp, ήταν
επίσης και ο μεγαλύτερος περιστροφικός κινητήρας που
κατασκευάστηκε ποτέ.
Le site Cosmo ενσωμάτωνε
διάφορες τεχνολογίες αιχμής, όπως το πρώτο μοντέλο στον κόσμο με ενσωματωμένο
σύστημα δορυφορικής πλοήγησης GPS και οθόνη αφής.
Ένα άλλο επίσης εντυπωσιακό μοντέλο της τοπικής αγοράς
ήταν και το Autozam AZ-1. Με
βάρος που δεν ξεπερνούσε τα 720 κιλά, το εντυπωσιακό αυτό ‘κεντρομήχανο’ «Κ-voiture» που
εξελίχθηκε από τον Toshihiko Hira, μετέπειτα program gestionnaire de MX-5, διέθετε
πόρτες τύπου “gullwing” (με
άνοιγμα προς τα πάνω) και ένα κινητήρα που ανέβαζε μέχρι τις 9.000σ.α.λ.– σε
μία κατηγορία που εκείνη την εποχή, κυριαρχούσαν τα «κουτιά με ρόδες».
Αυτή ήταν και η χαρακτηριστική φιλοσοφία της Mazdaqui
αναζητούσε πάντα νέους τρόπους ώστε να κάνει τα coupé
μοντέλα της να φαίνονται εντελώς ξεχωριστά. Το Mazda 929 coupé
(1982-86), με τα χαρακτηριστικά ανοιγόμενα τζάμια στη μεσαία κολώνα, είναι ένα
ακόμα παράδειγμα.
Το κομψό Mazda MX-6 (1987-97), ήταν ένα μοντέλο που διέθετε και
προαιρετικό σύστημα τετραδιεύθυνσης και το μικρομεσαίο Mazda MX-3
(1992-98) ήταν διαθέσιμο με κινητήρα Κ8 των 1.8λίτρων, που ήταν και ο
μικρότερος κινητήρας V6 μαζικής παραγωγής στον κόσμο.
Εμπνευσμένα, coupe, cross-over
Από εκείνα τα χρόνια, ηMazdaασχολήθηκε με το σχεδιασμό μοντέλωνcrossover, τα
οποία θεωρούνται πλέον το φαινόμενο του 21th αιώνα. ΤοMazda323F(1989-98) ήταν ένα φιλικό 5θέσιο οικογενειακό μοντέλο με σφηνοειδές αμάξωμα και
αναδιπλούμενα εμπρός φώτα, ενώ τοMazdaXedos6 (1992-99) κατάφερε να συνδυάσει αριστοτεχνικά την
κατηγορία των πολυτελώνcoupé και των μεσαίων σεντάν.
Στη συνέχεια το Mazda RX-8
(2003-12), ένα 4θυρο & “4θέσιο coupé” με τις αντικρυστές πόρτες και την απουσία της
μεσαίας κολώνας, απέδειξε για ακόμα μία φορά την προσήλωση της μάρκας στον επαναπροσδιορισμό
de design ενός coupé.
Σήμερα η Mazda εξακολουθεί
να προκαλεί το σχεδιαστικό κατεστημένο, παρουσιάζοντας μοντέλα όπως Mazda MX-5 RF (“Retractable Fastback”). Όπως και το προηγούμενης γενιάς MX-5 Roadster Coupé, το μοναδικό RF roadster με τη σκληρή
ηλεκτρικά ανοιγόμενη οροφή, εξασφαλίζει στον ιδιοκτήτη του την αίσθηση και την
άνεση ενός μοντέλου με κλειστή καμπίνα.
Φέτος, η μάρκα θα παρουσιάσει το Mazda MX– 301, ένα ηλεκτρικό croisée coupé που συνδυάζει το σπορτίβ design (με
τις αντικρυστά ανοιγόμενες πόρτες), με την πρακτικότητα ενός SUV. Par
την κατάκτηση διεθνών βραβείων να έχει γίνει πλέον παράδοση για τη Mazdale MX-30 έχει ήδη κερδίσει τον τίτλο Rouge Point design award.