NEWS

Carlos Tavares on electric cars: Without incentives they are too expensive for the middle class

Incentives provide an important weight in supporting the adoption of electric mobility and confirmation came from recently published ACEA data, which showed a loss of momentum in sales growth due to the disappearance of state subsidies. And it is precisely this data that reinforces the alarm raised by the CEO of Stellantis , Carlos Tavares, during the conference call on the group's annual results: "Without incentives, electric cars are still too expensive for the middle class," the top manager said. . "Where incentives exist, sales increase, where they stop they decrease, as happened in Germany. The challenge is how quickly it will be possible to reduce the cost of selling them even without subsidies."

Decision imposed from above

Of course, for Tavares, "electromobility must be made accessible with incentives and by reducing production costs thanks to the restructuring of our activities." And there is no shortage of concerns for the entire automotive industry: 'Globally, new challenges are constantly being imposed on the automotive industry, as if it has no limits to withstand crises. I think it's not right for people working in this sector, I think there should be a limit." One of the big challenges is electrification. Tavares reiterated that the decision to make the European fleet 100% electric "was not taken by manufacturers but by governments elected through a democratic process. That said, we have a responsibility to provide simple, safe and clean solutions to guarantee freedom of mobility to our citizens. There is a very important cost challenge there, it happens when new technologies start to be developed, the additional costs have to be absorbed in some way."

Industry at risk

"The danger is that if the middle class cannot buy cars, the market will shrink significantly, and if the market shrinks, then the industry will shrink," Tavares observed. "We need to optimise the way we sell, produce and supply to absorb the additional costs imposed by the policy. We try to take the most humane approach and we respect people, but it would be demagogic not to tell the truth: Society has decided on a new way of experiencing mobility, which, at the moment, is not yet accessible, and my responsibility is to transform the group to allow people to have accessibility." Of course, "the industry has been pushed into a corner."

The results

Σε κάθε περίπτωση, ο Ταβάρες επανέλαβε ότι η Stellantis θα συμμορφωθεί με τις πολιτικές επιταγές με μια στρατηγική που ήδη παράγει αποτελέσματα.  «Είμαστε ικανοποιημένοι με τις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μας και δεν έχουμε ξεκινήσει ακόμη την επίθεση στις ΗΠΑ, η οποία θα ξεκινήσει φέτος με το Ram ProMaster. Είμαστε η εταιρεία με τον ταχύτερο ρυθμό ανάπτυξης των πωλήσεων BEV, έχουμε καλά μοντέλα και η τεχνολογία μας εκτιμάται».  Ο όμιλος έχει ήδη 23 ηλεκτρικά οχήματα προς πώληση και θα φτάσει τα 32 εντός του τρέχοντος έτους και τα 47 στο τέλος του 2024 και για να υποστηρίξει την επίθεση που έχει ξεκινήσει με  μια ολόκληρη σειρά πρωτοβουλιών στον τομέα της προμήθειας πρώτων υλών και της παραγωγής μπαταριών, με σχέδιο για τρία γιγα εργοστάσια στην Ευρώπη που προχωρά σύμφωνα με τις προβλέψεις. Φέτος θα τεθεί σε λειτουργία το εργοστάσιο Douvrin, το 2025 αυτό του Kaiserlautern και το 2026 αυτό του Termoli.  Ακόμα στο ηλεκτρικό μέτωπο, ο Tavares δεν εξέφρασε φόβους για έναν πιθανό πόλεμο τιμών: “Κάποιοι από τους ανταγωνιστές μας μείωσαν τις τιμές για λόγους τακτικής. Υποθέτω ότι το έκαναν επειδή δεν είναι ευχαριστημένοι με τα αποτελέσματα των πωλήσεών τους στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Κάναμε +41% μόνο στην Ευρώπη και θα ξεκινήσουμε φέτος στις ΗΠΑ».

Euro 7 is "useless"

During the conference call, other relevant issues for Stellantis and the automotive industry were apparently discussed, starting with the Euro 7 standards. Tavares once again expressed all his scepticism, talking about the new regulation concerning emissions, "useless and meaningless because it is too expensive and brings no benefits for the environment and health, it is just a distraction". On the other hand, the part about pollution produced by tyres and brakes was positive, while on the semiconductor front the situation "continues to improve, albeit not to perfect levels". The prices of 'some raw materials are also freezing', which will determine a future stabilisation of production costs. Finally, he referred to the logistics issue, which Tavares said 'will be resolved' in a few months.

Nikolaos Michalopoulos

Recent Posts

Renault Group : Αυτόνομες αστικές συγκοινωνίες

Το Renault Group έχει θέσει ένα ρεαλιστικό όραμα για την τεχνολογία, βασισμένο στην αρχή ότι…

11 hours ago

Stellantis: Το υβριδικό Fiat 500 επιστρέφει στο Mirafiori

Μετά από αμέτρητες φήμες στον Τύπο, ήρθε η επιβεβαίωση: το Mirafiori θα γίνει το μέρος…

12 hours ago

Το νέο Ford Kuga, είναι εδώ

Το Ford Kuga είναι το μεσαίο SUV που έρχεται για μια ακόμα φορά να ανατρέψει…

13 hours ago

Η Audi επίσημος χορηγός του «Women’s Golf Day»

Η Audi, συνώνυμο του αθλητισμού, της ακρίβειας και του πάθους, συνδυάζοντας άψογα τον ενθουσιασμό του…

14 hours ago

Lancia: Αποκάλυψε την Ypsilon HF των 240 ίππων και ανακοίνωσε την επιστροφή της στα ράλι

Η Lancia παρουσίασε τις πρώτες εικόνες του Ypsilon HF, ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου που ανοίγει μια…

15 hours ago

Tavares: Η ελληνική κυβέρνηση είναι ευχαριστημένη που χρησιμοποιούμε το όνομα Lancia Ypsilon

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της νέας Lancia Ypsilon, ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos…

1 day ago