Categories: UncategorizedNEWS

What is the new Aston Martin DBX

Η Aston Martin, είναι ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων, που μεταξύ άλλων, τη διακρίνουν το διαχρονικό design, η φινέτσα και η πολυτέλεια. Στο πέρασμα των ετών, η βρετανική εταιρεία εδραιώθηκε ως η πλέον classy, στον χώρο των σπορ αυτοκινήτων, τα οποία είχαν ανέκαθεν αυτό το “σωστό” μείγμα μεταξύ sport και GT αυτοκινήτου στο DNA τους. Διανύοντας πλέον το 106ο έτος της, η Aston Martin ξεκινάει τη παραγωγή των αυτοκινήτων της, στο δεύτερο, ολοκαίνουργιο εργοστάσιο της, με την νέα DBX, το πρώτο της SUV.

Ουκ ολίγες φορές, η Aston Martin, έχει κλέψει τη παράσταση, όταν παρουσιάζει ένα νέο μοντέλο. Είτε πρόκειτε για την “μικρή” της Vantage, την DB11, την Rapide, έως και το hypercar της, τη Valkerie, πάντα θα παρουσιάσει κάτι εντυπωσιακό.

With the advent of luxury and sport SUVs from all the competition, it was Aston Martin's turn to introduce its own, the DBX. The DBX had been in digital development since 2015, where a concept car was unveiled at the Geneva Motor Show that year, with development with prototype vehicles beginning in 2018 and concluding in early 2019. The result ? Impressive.

Design that attracts every look

If nothing else, the DBX is certainly one of the most beautiful, if not the
prettiest, SUV on the market today. The DBX carries the features
design elements, such as the front grille from the models of the series
DB, the air vents on the bonnet from the DBS Superleggera and the rear
from Vantage.

The front is dominated by the DB11-derived grille, which is accompanied by the air intakes on the bonnet, a design element reminiscent of those on the DBS Superleggera, and by the side air intakes at the bottom, which serve to reduce aerodynamic drag and cool the brakes by directing some of the air to the front brakes and the rest of it to the side, surrounded by the daytime running lights.

The DBX's side profile is more reminiscent of a 4-seater coupe than an SUV. The roof, although it looks low, offers the most interior space in its class, according to Aston Martin, while the center section ensures smooth airflow along the length of the car. For aesthetic reasons, the windows on the DBX's doors are frameless and create an almost uniform, continuous image with the center pillar.

Looking at the DBX from the rear, you immediately notice the fact that it looks a lot like the Vantage. And indeed, they do. Aston's designers have managed to perfectly integrate the rear end of the Vantage into the body of the DBX, without sacrificing aerodynamics or aesthetics. The wide dark lower section, along with the twin exhaust tips, lend to the dynamic design of the rear end.

In fact, the design of the rear is so aerodynamically optimised that the air flowing through the air intake opening removes any dirt that tends to collect on the rear glass as it flows along it towards the second rear air intake.

Impressive performance

The dynamic and luxurious side of the DBX is highlighted through its versatile driving character. Its air suspension offers plenty of travel to raise or lower the DBX's ride height, either increasing its height by 4.5cm or decreasing it by 5cm, giving it plenty of room to move over rough terrain (although we know the majority of DBXs will never be driven off-road), or to move at a faster pace on a winding road. Much of both the sport and luxury side of its ride is provided by the electric spring and anti-roll bar system, which varies its stiffness depending on the driving conditions at hand.

The DBX is powered by Mercedes-AMG's 4-litre, V8 twin-turbo engine, which you'll find in the Vantage, as well as the V8 DB11. In the DBX, it produces 550bhp and 700Nm of torque with a 0 to 60 sprint in 4.5 seconds.

The transmission is a 9-speed automatic with torque converter, while in the centre is a lockable differential and an electronically variable rear differential for the best possible distribution of power to the 4 wheels.

Το μοντέρνο “old-school” εσωτερικό

Αρχικά, υπάρχει μία αντίφαση. Και μοντέρνο και “old-school” ; Ναι. Βλέπετε, η Aston Martin κρατάει όλα τα καλά στοιχεία του “παλιού” και τα συνδυάζει με οτι νέο και τεχνολογικά εξελιγμένο υπάρχει. Και τέλος, προσθέτει και μία δική της πινελιά καινοτομίας.

Το σαλόνι της DBX είναι στο βασικό εξοπλισμό επενδυμένο εξ’ ολοκληρου με δέρμα, προερχόμενο απο τη Σκοτία, απο την επι σειρά δεκαετιών προμηθευτή της εταιρείας, Bridge of Weir Leather Co., μία εκ των κορυφαίων προμηθευτών δέρματος για χρήση στα αυτοκίνητα ανα το κόσμο.

The roof has a panoramic sunroof with Alcantara upholstery from the middle of the saloon upwards and is the first car to date to have an Alcantara sunshade.

Επιπλέον, η DBX είναι το πρώτο αυτοκίνητο που φέρει δέρμα ανεμειγμένο με βαμβάκι, σε βαθμό 80%, που το κάνει πολύ πιο μαλακό και απαλό στην αφή, χωρίς ωστόσο να το κάνει πιο επηρεπές στη φθορά. Επιπλέον, είναι η πρώτη φορά που αυτοκίνητο “ντύνεται” με δέρμα, ακόμη και στα ηχεία, προκειμένου να υπάρχει απόλυτη ομοιομορφία στο χώρο του εσωτερικού.

Στο κομμάτι της τεχνολογίας, η DBX είναι εφοδιασμένη με τη τελευταία έκδοση του συστήματος infotainment της Mercedes Benz, με μία οθόνη 10.25″ στη κεντρική κονσόλα για το χειρισμό του, καθώς και μία οθόνη 12.3″ στο ταμπλό, το οποίο όπως και στα υπόλοιπα μοντέλα της εταιρείας, είναι πλέον πλήρως ψηφιακό. Επίσης, φέρει το σύστημα εσωτερικού mood light, ίδιο με αυτό της Mercedes Benz, με δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε 64 χρώματα και 2 ζώνες φωτισμού (άνω και κάτω μισό καμπίνας).

Accessory packages for every need

The ability to meet a wide range of needs for each customer base was a key element for Aston Martin in the DBX. There are extra packages for literally any need. Binding:

Roof rails for mounting ski, snowboard, bicycle, etc.
Protectors for mounting inside, in sensitive areas
Protector for luggage compartment and dog pad
Dog pillow by Aston Martin. Not that and that
Bag for the cushion as well as a separate bag for the tailor made saucers
Picnic blanket
Luggage set 6 pieces, especially for DBX
Child seat, made of the same leather as the interior lining

These are just a small sample of the individual package options offered by Aston Martin.

All in all

Η DBX είναι ένα ιδανικά τοποθετημένο luxury SUV. Η τιμή του, στα 193.500€ στη Γερμανία, το τοποθετεί κοντά στη Bentayga, απο την οποία σίγουρα έχει μία πιο εκλεπτυσμένη και “μοναδική” αίσθηση, καθώς η Bentayga έχει πολλά στοιχεία απο το Volkswagen Group, ενώ η DBX φέρει ελάχιστα στοιχεία που θυμίζουν Mercedes Benz. Είναι σχεδόν όμοια σε επιδόσεις με το RS Q8 της Audi, με σαφώς ανώτερη ποιότητα υλικών και συναρμογής, ενώ, παρόλο που είναι πιο αργή απο την performance super-star της παρέας, Lamborghini Urus, είναι και εν συγκρίση με αυτή, πολύ πολυτελέστερη και, ας είμαστε ειλικρινής, πολύ πιο όμορφη και ποιοτικά ανώτερη. Και περίπου 55.000€ φτηνότερη.

DBX is therefore the most balanced choice. Made of top quality materials, hand-assembled, aesthetically differentiated from its competitors, equipped with all the latest technologies and safety and assistance systems. All this, at a price that is somewhere in the middle to lower end, compared to its competition.

So, one could say that apart from being unique, it is perhaps the best value for money choice, with great personalization possibilities, both in terms of the choice of colors, interior trim etc, but also in terms of practicality, with the various optional equipment packages offered.

Μπορεί να είναι υποκειμενική (και στη συγκεκριμένη περίπτωση, προσωπική) άποψη, αλλά, όσο εντυπωσιακό αν ακούγεται το “Lamborghini”, για την Urus, ή sophisticated το Bentley, για την Bentayga, όταν σε ρωτούν τι οδηγείς, έχει μία άλλη αίγλη να πεις, Aston Martin… 

Alexandros Fertakis

Recent Posts

DS 3 : Άμεσα διαθέσιμο, με το πρόγραμμα Premium Upgrade

Η DS Automobiles ανακοινώνει το νέο πρόγραμμα «Premium Upgrade» που δίνει την ευκαιρία στους λάτρεις…

7 hours ago

Porsche ready to launch the first hybrid 911 with higher performance

Porsche adds a battery to the 911 sports car for the first time, with the electric motor...

23 hours ago

The European car industry turns its back on electrification

With European carmakers expressing widespread reaction from the slowdown in sales of pure...

1 day ago

Ford Performance announces its entry into the 2025 Dakar Rally

Ford Performance is delighted to announce today its participation in the 2025 Dakar Rally,...

1 day ago

Driving Volkswagen ID.3 Pro Performance: the symbol of transition (Video)

But is this the case? Volkswagen's mid-size all-electric hatchback, differs aesthetically and...

1 day ago

Behold, the all-electric Mercedes Benz G580 EQ

The new Mercedes-Benz G 580, equipped with EQ technology, continues the legacy of its predecessors...

1 day ago