![]()
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε κρίσιμη κατάσταση λόγω της έλλειψης ημιαγωγών, κρίσιμων για τα ηλεκτρονικά συστήματα των οχημάτων. Οι περιορισμοί στις εξαγωγές τσιπ από την Κίνα και η καθυστέρηση στην προμήθεια από εναλλακτικούς προμηθευτές έχουν οδηγήσει σε επικείμενες διακοπές παραγωγής. Με εταιρείες όπως BMW, Fiat, Peugeot και Volkswagen να εξαρτώνται από αυτά τα βασικά εξαρτήματα, οι γραμμές συναρμολόγησης στην Ευρώπη κινδυνεύουν να σταματήσουν μέσα στις επόμενες ημέρες, προκαλώντας αλυσιδωτές επιπτώσεις στην οικονομία και την εφοδιαστική αλυσίδα.
Συναγερμός έχει σημάνει στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς οι κατασκευαστές προειδοποιούν ότι ενδέχεται να σταματήσουν γραμμές συναρμολόγησης μέσα στις επόμενες ημέρες, λόγω οξείας έλλειψης ημιαγωγών από την Κίνα.
Σύμφωνα με τον Guardian, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), της οποίας μέλη είναι μεταξύ άλλων BMW, Fiat, Peugeot και Volkswagen απηύθυνε επείγουσα προειδοποίηση, με τη γενική διευθύντρια Σίγκριντ ντε Βρις να τονίζει ότι οι εταιρείες λειτουργούν πλέον με «εφεδρικά» αποθέματα που εξαντλούνται ραγδαία: «Οι παύσεις παραγωγής ίσως είναι ζήτημα ημερών. Καλούμε όλες τις πλευρές να καταλήξουν άμεσα σε διπλωματική λύση».
Η Mercedes, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Όλα Κέλενιους, αναζητά εναλλακτικές πηγές προμήθειας παγκοσμίως. Στην Ιαπωνία, ο επικεφαλής επιδόσεων της Nissan, Γκιγιόμ Καρτιέ, δήλωσε ότι η επάρκεια τσιπ «φτάνει» μόνο έως την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου.
Η κρίση εντάθηκε μετά την απόφαση του κινεζικού υπουργείου Εμπορίου να μπλοκάρει τις εξαγωγές προϊόντων της Nexperia από εργοστάσια στην Κίνα, ως αντίδραση στην ανάληψη ελέγχου της εταιρείας από την ολλανδική κυβέρνηση και την αναστολή καθηκόντων του Κινέζου διευθύνοντος συμβούλου, κατόπιν αμερικανικών επισημάνσεων για ζητήματα ασφάλειας. Παρότι μεγάλο μέρος των ημιαγωγών της Nexperia παράγεται στην Ευρώπη, περίπου το 70% συσκευάζεται στην Κίνα πριν από τη διανομή, γεγονός που επιτείνει τα προβλήματα.
Οι ευρωπαϊκοί κατασκευαστές επισημαίνουν ότι, ενώ υπάρχουν εναλλακτικοί προμηθευτές, η δημιουργία πρόσθετης παραγωγικής ικανότητας απαιτεί μήνες—χρόνος που η βιομηχανία δεν διαθέτει. Το πλήγμα έρχεται να προστεθεί στους περιορισμούς που έχει επαναφέρει το Πεκίνο στις εξαγωγές σπανίων γαιών, κρίσιμων για πλήθος συστημάτων στα σύγχρονα οχήματα.
Η κινεζική Wingtech, μητρική της Nexperia, κατηγόρησε την ολλανδική κυβέρνηση για «απερίσκεπτες ενέργειες» που διαταράσσουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Ευρωπαϊκές πηγές εκτιμούν ότι υπάρχει περιθώριο διευθέτησης, όμως η ACEA προειδοποιεί πως «ο χρόνος τελειώνει» και ότι τα χειρότερα αποτελέσματα της έλλειψης ενδέχεται να φανούν άμεσα.
Η ανακοίνωση της ACEA
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) εκφράζει αυξανόμενη ανησυχία για τον επικείμενο αντίκτυπο στην ευρωπαϊκή παραγωγή οχημάτων λόγω του μπλοκαρίσματος της προμήθειας βασικών μικροτσίπ, που είναι απαραίτητα για την παραγωγή των μελών μας.
Ενώ η πολιτική διαμάχη που οδήγησε στην απαγόρευση εξαγωγής των τσιπ Nexperia από την Κίνα παραμένει ανεπίλυτη, η κατάσταση γίνεται καθημερινά πιο κρίσιμη για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Η επακόλουθη έλλειψη των απλών τσιπ που χρησιμοποιούνται στις μονάδες ελέγχου των ηλεκτρικών συστημάτων των οχημάτων πλήττει σφοδρά τους κατασκευαστές αυτοκινήτων παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένης και της Ευρώπης.
Η βιομηχανία αυτή τη στιγμή χρησιμοποιεί αποθέματα ασφαλείας, αλλά οι προμήθειες εξαντλούνται γρήγορα. Από έρευνα μεταξύ των μελών μας αυτήν την εβδομάδα, ορισμένα ήδη αναμένουν επικείμενες διακοπές στις γραμμές παραγωγής. Υπάρχουν πολλοί εναλλακτικοί προμηθευτές, αλλά θα χρειαστούν πολλοί μήνες για να αυξηθεί η παραγωγική ικανότητα ώστε να καλυφθεί το έλλειμμα στην προμήθεια. Η αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει τόσο χρόνο πριν γίνουν αισθητές οι σοβαρότερες επιπτώσεις αυτής της έλλειψης.
«Γνωρίζουμε ότι όλα τα μέρη αυτής της διαμάχης εργάζονται πολύ σκληρά για να βρουν μια διπλωματική λύση. Ταυτόχρονα, τα μέλη μας μας ενημερώνουν ότι ορισμένα εξαρτήματα ήδη σταματούν να προμηθεύονται λόγω της έλλειψης», δήλωσε η Γενική Διευθύντρια της ACEA, Σίγκριντ ντε Βρις. «Αυτό σημαίνει ότι οι διακοπές στις γραμμές παραγωγής μπορεί να απέχουν μόνο ημέρες. Καλούμε όλους τους εμπλεκόμενους να εντείνουν τις προσπάθειές τους για να βρουν μια διπλωματική διέξοδο από αυτήν την κρίσιμη κατάσταση».






