Luca De Meo: Αυτογκόλ της ΕΕ το Euro 7 – Περισσότερα παλιά αυτοκίνητα στους δρόμους  

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Renault και πρόεδρος της ACEA βάζει στο στόχαστρο την ευρωπαϊκή πολιτική σχετικά με την οικολογική μετάβαση

Η πολλοστή κραυγή σχετικά με τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία προέρχεται από τον Luca de Meo, Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου Renault.  Υπό την ιδιότητά του ως προέδρου της Acea, της ένωσης κατασκευαστών της Γηραιάς Ηπείρου, ο κορυφαίος μάνατζερ αναφέρθηκε εκτενώς στην αναγκαστική διαδικασία για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές ενός τομέα που περιλαμβάνει σχεδόν 13 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, ίσο με το 7% του συνόλου και 30 % των επενδύσεων στην έρευνα και ανάπτυξη. Ένας τομέας σε κίνδυνο, όχι μόνο λόγω της ημερομηνίας που έχει οριστεί για τη διακοπή των πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (προς το παρόν, το 2035), αλλά και λόγω των ενδιάμεσων προθεσμιών που προβλέπονται. «Στην τρέχουσα μορφή του», δήλωσε ο de Meo, «το Euro 7 θα μπορούσε να αυξήσει το κόστος των αυτοκινήτων κατά μέσο όρο 1.000 ευρώ, το οποίο διπλασιάζεται στο τελικό κόστος. Με αυτή την αύξηση υπολογίζουμε μια σημαντική μείωση στην αγορά νέων αυτοκινήτων, ίση με περίπου 7%».  Αυτογκόλ, με περιβαλλοντικούς όρους. Στην πραγματικότητα αυτό σημαίνει ότι «οι άνθρωποι θα κρατούν τα παλιά αυτοκίνητα για περισσότερο ή θα αγοράζουν μεταχειρισμένα αντί για καινούργια, τόσο που ο στόλος των οχημάτων θα γερνάει παντού».

Το πρόβλημα 

Απέναντι σε όλα αυτά, χρειάζεται μια ισχυρή αντίδραση από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα: «Τους χρειαζόμαστε να είναι στο πλευρό μας», συνέχισε ο de Meo, «ότι είναι συνεκτικοί, ότι βασίζονται σε γεγονότα και ότι οργανώνουν τους διάφορους τομείς και τα ενδιαφερόμενα μέρη».  Ο πρόεδρος της Acea έθεσε αυτά τα αιτήματα εγγράφως σε μια ανοιχτή επιστολή που απευθυνόταν στους πολιτικούς: «Η βιομηχανία μας», έγραψε, «έχει από καιρό ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα χάρη στην αλυσίδα αξίας των οχημάτων εσωτερικής καύσης, αλλά αυτό δεν θα συμβαίνει πλέον με τα ηλεκτρικά, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Οι ανταγωνιστές μας έχουν πολλούς άσους στο μανίκι τους που δεν έχουμε ακόμη, ιδίως στην αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών EV. Επιπλέον, επωφελούνται από τη μαζική υποστήριξη από τις εθνικές αρχές, οι οποίες εξακολουθούν να αυξάνονται σε Κίνα και ΗΠΑ. Για παράδειγμα, μέσω του IRA (Νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού) οι ΗΠΑ τονώνουν τη βιομηχανία τους στην οικολογική μετάβαση, ενώ η προσέγγιση της Ευρώπης είναι να επιβάλει κανόνες, συχνά με μη συγχρονισμένο τρόπο».

Η αντίδραση

Μια ευρωπαϊκή βιομηχανική Πράσινη Συμφωνία, υποστηρίζει ο de Meo, θα ήταν μια απάντηση στο αμερικανικό πλαίσιο και ένα πρώτο βήμα για τη διατήρηση των επενδύσεων στην Ευρώπη, διαφυλάσσοντας παράλληλα το ελεύθερο εμπόριο σε όλο τον κόσμο.  Ο κλάδος ελπίζει επίσης ότι ο νόμος περί κρίσιμων πρώτων υλών μπορεί να βοηθήσει την εσωτερική ικανότητα εξόρυξης, διύλισης και επεξεργασίας αυτών, καθιστώντας τις προμήθειες ασφαλέστερες. Διαφορετικά, γράφει και πάλι ο πρόεδρος της Acea, «η ευρωπαϊκή βιομηχανία οχημάτων θα συνεχίσει να υποφέρει από ένα σημαντικό μειονέκτημα σε σύγκριση με ανταγωνιστές από άλλες περιοχές».

Προβλέψεις

Τέλος, η Acea αποκάλυψε επίσης τις προβλέψεις πωλήσεων για το 2023. Παρά την εικόνα που εξακολουθεί να είναι γεμάτη αβεβαιότητες, οι ταξινομήσεις για το τρέχον έτος θα πρέπει να αυξηθούν κατά 5%, φτάνοντας τα 9,8 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα.  Μια τιμή που σε κάθε περίπτωση θα παρέμενε 25% χαμηλότερη από τις τιμές του 2019, αποδεικνύοντας πόσο εύθραυστη είναι η κατάσταση.  Και επαναλαμβάνοντας τη σημασία της ενίσχυσης των ευρωπαϊκών θέσεων που ζήτησε ο de Meo.