Vivere il Movimento nelle strade

To dieselgate της FCA, ο ιταλογερμανικός πόλεμος και η επόμενη μέρα

Στις ΗΠΑ, η EPA (Αρχή Προστασίας του Περιβάλλοντος) καλεί σε απολογία την FCA, επειδή βρήκε οκτώ συσκευές λογισμικού που αλλάζουν τις emissioni inquinanti σε συνθήκες δοκιμής, στα 3λιτρα V6 turbodiesel της (Grand Cherokee, Dodge RAM 1500). Η FCA αρνείται κατηγορηματικά κάτι τέτοιο και συνεργάζεται με την αρμόδια Αρχή, στην οποία πρέπει να αποδείξει το ορθό των λεγομένων της. Μιας και εκεί πρόκειται νομικά για ένα Legal Notice, κάτι σαν “κλήση σε απολογία”, το θέμα, που αφορά 104.000 αυτοκίνητα, δεν παίρνει διαστάσεις. Τουλάχιστον όχι ακόμα.

A Europa, ωστόσο, οι καταγγελίες άλλου φορέα, έχουν πάρει διαστάσεις πολέμου. Τέτοιου, που μπορούν, αν οι Βρυξέλλες δεν καταφέρουν να “συμμαζέψουν” την κατάσταση, να αλλάξουν ριζικά τον τρόπο με τον οποίο παράγονται και πωλούνται τα αυτοκίνητα στην ΕΕ. Και, για την ακρίβεια, να καταργήσουν το πεπραγμένο, το οποίο λέει ότι εφόσον ένα μοντέλο αυτοκινητοβιομηχανίας χώρας-μέλους πάρει έγκριση Τύπου από τη χώρα στην οποία “ανήκει”, αυτομάτως, έχει έγκριση Τύπου για όλη την ΕΕ. Αλλά, ας δούμε το πώς και το γιατί

Il γερμανικό Υπουργείο Μεταφορών, με επιστολή του στην Κομισιόν, καταγγέλλει ότι υπάρχουν αποδείξεις πως η FCA usi παράνομο λογισμικό παραποίησης των εκπομπών ρύπων (defeat devices) σε τουλάχιστον τρία diesel μοντέλα της: Το Fiat 500X, το Jeep Renegade e il Fiat Doblo. Και ενώ η Γερμανία απαιτεί την ανάκληση αλά VW των τριών αυτών μοντέλων, ο CEO της FCA, Sergio Marchionne, απαντά ότι αυτά “είναι ανοησίες τις οποίες λένε άνθρωποι που καπνίζουν παράνομα πράγματα” και έχει ξεσπάσει κόντρα σε υψηλό κυβερνητικό επίπεδο.

Ο Sergio Marchionne

Συνοπτικά: Ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών, Alexander Dobrindt, ζήτησε από την ΕΕ να προχωρήσει σε πρόγραμμα ανάκλησης τω τριών παραπάνω μοντέλων που παραβιάζουν τους γερμανικούς νόμους για τις εκπομπές ρύπων. Ο Ιταλός ομόλογός του, Graziano Delrio απάντησε ότι “δεν υπήρχαν παράνομες συσκευές σε μοντέλα της FCA” και επανέλαβε ότι οι Αρχές κάθε χώρας είναι υπεύθυνες για τις δοκιμές των μοντέλων των αυτοκινητοβιομηχανιών τους. Είπε, επίσης με νόημα ότι “εμείς δεν κάναμε ελέγχους στη Volkswagen μετά το σκάνδαλο, εμπιστευτήκαμε τη Γερμανία“.

Η εκπρόσωπος της Κομισιόν, Lucia Caudet είπε ότι “η Ιταλία πρέπει να παράσχει πειστικές απαντήσεις το συντομότερο δυνατό” και ότι, αν δεν το κάνει, οι Βρυξέλλες θα λάβουν μέτρα. Η Ιταλία απάντησε διαψεύδοντάς τη και δίνοντας στη δημοσιότητα τις Test που είχε κάνει η αρμόδια Αρχή της Ιταλίας (Υπηρεσία Αδειοδότησης Οδηγών και Οχημάτων) για το 500Χ και τις απαντήσεις που είχε στείλει σε παλιότερα ερωτήματα των Βρυξελλών. 

Και ενώ τα ιταλικά ΜΜΕ κατηγορούν τη Γερμανία ότι προσπαθεί να πάρει “εκδίκηση” για το dieselgate της VW, η υπόθεση που φαίνεται να έχει ξεσπάσει τώρα, έχει τις ρίζες της αρκετά πιο πίσω: Τον Μάιο του 2016, η αρμόδια γερμανική Αρχή, εντόπισε “μη κανονικά προγράμματα εκπομπών ρύπων” σε μοντέλα Ευρωπαίων κατασκευαστών. Κλήθηκαν στο Βερολίνο, όπου τους έγιναν υποδείξεις e συμφωνήθηκε να αλλάξουν σιωπηρά τα λογισμικά τους. Ανάμεσά τους, ήταν και η Fiat, για το 500Χ. 

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία, ήταν η μόνη που δεν ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση του Βερολίνου (δεν πήγε ποτέ εκπρόσωπός της) και, αντ’ αυτού, το νομικό της τμήμα έγραψε μια επιστολή, στην οποία δήλωνε πως ο μόνος υπεύθυνος για την έγκριση τύπου στην ΕΕ για Il αυτοκίνητά της, είναι η ιταλική κυβέρνηση. Και, αυτό, ήταν αλήθεια, βάσει των κανόνων της ΕΕ. Έτσι, το ιταλικό Υπουργείο Μεταφορών, απάντησε με επιστολή του επίσης στο Βερολίνο, ότι δεν υπάρχει τίποτα παράνομο σε κανένα Fiat. 

Έτσι, η Γερμανία στράφηκε στην Κομισιόν, κατηγορώντας την Ιταλία ότι αποκρύπτει σκάνδαλο παράνομων λογισμικών της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας και ξέσπασε ο “πόλεμος”. Ο οποίος, αν συνεχιστεί, θα αλλάξει άρδην τον τρόπο με τον οποίο δίνονται οι εγκρίσεις για τα μοντέλα. 

Δηλαδή, εφόσον η Γερμανία δεν δέχεται τις εγκρίσεις της Ιταλίας, θα πρέπει η Fiat να παίρνει έγκριση από τις γερμανικές Αρχές. Αν γίνει αυτό όμως, όπως προειδοποίησε ο Delrio, η Volskwagen θα πρέπει να ελεγχθεί από την αρχή από τις ιταλικές Αρχές για το dieselgate και να ελέγχονται όλα τα μοντέλα της από αυτές για να κυκλοφορούν στην Ιταλία. Και, προφανώς, για τις τρίτες χώρες της ΕΕ, θα χρειαστεί να αναλάβει μια κεντρική υπηρεσία της ΕΕ γι’ αυτό το σκοπό. Το τελευταίο, αν γνωρίζεις πώς δουλεύουν οι γραφειοκρατικοί μηχανισμοί της ΕΕ, θα συμφωνήσεις ότι είναι τόσο “εύκολο”, όσο το να το κάνει το ελληνικό Δημόσιο.

Και, μέσα σε όλα αυτά, με τις δημοτικές αρχές διαφόρων πόλεων (και της Αθήνας, ο κ. Καμίνης) να εξετάζουν την απαγόρευση κυκλοφορίας των diesel, επειδή πιστεύουν ότι το πρόβλημα είναι οι πετρελαιοκινητήρες και όχι το παιχνίδι εξουσίας μεταξύ χωρών και αυτοκινητοβιομηχανιών, η Mercedes, κάνει μια επική ανακοίνωση ότι θα συνεχίσει να εξελίσσει τους diesel κινητήρες. Δηλώνοντας, έτσι, ότι οι diesel δεν πέθαναν ακόμα. 

Και, μάλλον, τα λόγια του αρθρογράφου του Forbes, Bertel Schmitt, περιγράφουν καλύτερα αυτό που συμβαίνει τούτη τη στιγμή: “Η κίνηση της Γερμανίας να στραφεί στις Βρυξέλλες είναιάκρως ασυνήθιστη, σε ένα σύστημα που υποθέτει ότι όλοι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές, μαζί με τις πολλές υπηρεσίες έγκρισης Τύπου της ΕΕ, πάντα κάνουν το σωστό, εκεί που μια αμοιβαία χρήση των δαχτύλων για ξύσιμο στην πλάτη είναι το συνηθισμένο και που μια αμοιβαία χρήση των δαχτύλων για να βγάλει ο ένας το μάτια του άλλου είναι το ανήκουστο”. 

Suggerimento: Η Γερμανία λέει ότι το defeat system της FCA κλείνει τον καταλύτη NOX μετά από 22 λεπτά λειτουργίας και απελευθερώνει τα καυσαέρια επάνω στην… ώρα, μιας και το επίσημο τεστ κρατά 20 λεπτά. Η Ιταλία μιλά για σύστημα προστασίας του κινητήρα.



Tip2: Ο ασκός του Αιόλου που άνοιξε η Γερμανία για την Ιταλία, φέρνει τους βοριάδες και πάνω της: Με αφορμή αυτή τη διαμάχη, στη Μ. Βρετανία έχει ξεσπάσει άλλη διαμάχη, με τις βρετανικές Αρχές να αλληλοκατηγορούνται για τους λόγους που δεν προστάτευσαν τους Άγγλους καταναλωτές, διεξάγοντας ελέγχους και παίρνοντας μέτρα στο dieselgate της VW.  



Tip3: Θα καταργηθούν οι diesel κινητήρες; Δύσκολο να το προβλέψει κανείς, αλλά θα ποντάρουμε, για διάφορους λόγους, στο “όχι”.