Categorie: RETROUncategorized

La Fiat 124 Spider festeggia il suo 50° anniversario

3 Νοεμβρίου 1966 – 3 Νοεμβρίου 2016: το εμβληματικό Fiat convertible γίνεται 50 χρονών. Έζησε σε σημαντικές δεκαετίες του περασμένου αιώνα διαθέτοντας κομψότητα και σπορ χαρακτήρα μέχρι και σήμερα. Το 1966 ήταν το California Dreamin. Δεν είναι τυχαίο ότι η νέα συναρπαστική εξέλιξη του μοντέλου παρουσιάστηκε στο Λος Άντζελες το 2015. Σήμερα, το στυλ του ενσαρκώνει τη διαχρονική ομορφιά του προκατόχου του, παραμένοντας πιστό στον πραγματικό εαυτό του με σκοπό να εντυπωσιάσει τη νέα γενιά των οπαδών του.

Contesto storico

Il 3 novembre 1966 il Salone dell'Automobile di Torino accolse i suoi visitatori con ottimismo attraverso un'esposizione di luci e colori spettacolari. Lo stand Fiat si distingueva per le sue dimensioni, tra 515 espositori provenienti da 13 Paesi diversi, attraverso una gamma completa di modelli e tre novità assolute. I visitatori hanno potuto ammirare la Fiat Dino, così come la Fiat 124 Familiare, la versione scoperta della 124. Il 3 novembre, tuttavia, rimarrà nella memoria di tutti come la data di presentazione della Fiat 124 Sport Spider. Quest'auto rappresentava l'apice dell'evoluzione dell'imponente, e ora accessibile, classe di cabriolet in cui Fiat era leader dopo la fine della Seconda Guerra Mondiale con modelli come la 1100 Spider del 1954, la 1200 e la 1500 Bialbero bialbero del 1958, la 1500 S e la 1600 S del 1961.

Το 124 Sport Spider σχεδιάστηκε για τους λάτρεις της οδήγησης που αναζητούσαν εξαιρετικές επιδόσεις σε προσιτή τιμή: ήταν ένα σπορ αυτοκίνητο ευρείας κυκλοφορίας. Ο τύπος τότε το αποκάλεσε “το σύγχρονο γεγονός”, και όχι ένα απλό αυτοκίνητο. Ήταν ένα σύγχρονο μέσο μετακίνησης, καθώς ικανοποιούσε το αίτημα για συναρπαστική οδική συμπεριφορά σε λογική τιμή, συνδυαστικά με ένα προσωπικό στυλ, εξαιρετικές επιδόσεις και καινοτόμες τεχνικές και κυρίως μηχανικές λύσεις. Το 124 Sport Spider ήταν η εξέλιξη του 124 saloon, αλλά και ένα αυθεντικό σπορ αυτοκίνητο, το οποίο το αγάπησαν όλοι. Η Fiat κάλεσε τον Πινινφαρίνα – τον γνωστό σχεδιαστή αυτοκινήτων παγκοσμίως και επί μακρόν συνεργάτη της εταιρείας – για να σχεδιάσει το αυτοκίνητο.

124 Sport Spider 1966: nasce una leggenda automobilistica mondiale

Το νέο μοντέλο ενσωμάτωσε την πλειονότητα των μηχανικών στοιχείων του Fiat 124 saloon, αλλά σχεδιάστηκε από το μηδέν με μερικά απόλυτα σπορ χαρακτηριστικά. Το όνομα του Πινινφαρίνα αποτελούσε εγγύηση για την εξωτερική και εσωτερική κομψότητα του μοντέλου. Συνολικά, το 124 Sport Spider ξεχώριζε για την υψηλή ποιότητα, το φινίρισμα, τα αξεσουάρ και τα χρώματά του. Το αυτοκίνητο είχε μήκος 3,97 μέτρα και το εξωτερικό του στυλ ήταν μοντέρνο, συγκροτημένο και με καλές αναλογίες. Με λίγα λόγια, το Spider αποτελούσε ο, ‘τι πιο ελκυστικό σε στυλ και αναλογίες για την εποχή του. Το αυτοκίνητο διέθετε ένα παρμπρίζ (Vinilite) πίσω και δυο πλαϊνά παράθυρα που χαμήλωναν όταν άνοιγε η οροφή. Οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες εξασφάλιζαν την ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις. Η αεροδυναμική είχε σχεδιαστεί με γνώμονα την ταχύτητα, αλλά και την ευελιξία στους δρόμους της πόλης. Ο σχεδιασμός των παραθύρων και του παρμπρίζ, καθώς και οι λεπτομέρειες στις λαβές των θυρών, οι προβολείς, τα καθίσματα και τα χρώματα, όλα στόχευαν στη χρηστικότητα και στην κομψότητα. Το εσωτερικό διέθετε ανατομικά καθίσματα, δερμάτινη ταπετσαρία και ένα ολοκληρωμένο ταμπλό που περιλάμβανε ταχύμετρο, ηλεκτρική ένδειξη πίεσης λαδιού, ένα ψυκτικό θερμόμετρο και ένα ηλεκτρονικό ταχύμετρο.

Διαθέτοντας πίσω κίνηση, η έκδοση Spider εξοπλιζόταν με έναν κινητήρα 124AC.000 (4 κυλίνδρους σε σειρά, διάμετρο 80 mm και διαδρομή 71,5 mm, χωρητικότητας 1438 κ.εκ.). Ήταν ένας εξαιρετικός κινητήρας, καθώς διέθετε διπλό εκκεντροφόρο επικεφαλής και βαλβίδες σε διάταξη V. Απέδιδε την ισχύ των 90 ίππων στις 6500 στροφές και άγγιζε τα 170 χλμ/ώρα σε τελική ταχύτητα. Είχε ένα κατακόρυφο καρμπυρατέρ διπλού σώματος, ενώ ένα σύστημα διπλού φιλτραρίσματος του λαδιού εξασφάλιζε καλύτερη λίπανση και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά τοποθετούσαν το μοντέλο στην κατηγορία των σπορ premium: στάνταρ κιβώτιο ταχυτήτων 6 σχέσεων, ακτινικά (radial) ελαστικά και σπορ διάκτινο (two-stroke) τιμόνι. Το κομψό στυλ, οι καλές επιδόσεις, η σταθερότητα και η ασφάλεια του αυτοκινήτου – που προερχόταν από τέσσερα δισκόφρενα με σερβοφρέν και την παρουσία μίας μπάρας θόλων Πανάρ για καλύτερη κατανομή του βάρους στις στροφές – εξασφάλιζαν την επιτυχία σε επίπεδο πωλήσεων και συνολικής εικόνας τους πρώτους μήνες της ζωής του. Η πρώτη σειρά μέχρι το 1969 έφτασε τις σχεδόν 25.000 πωλήσεις.

L'evoluzione del modello per toccare il sogno americano e il debutto della seconda serie

‘Έχοντας ως βάση την καλή ανταπόκριση της αγοράς, η Fiat εργαζόταν για την εξέλιξη του μοντέλου που θα έκανε την εμφάνισή του στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1968. Οι Αμερικανοί λάτρευαν τις αναλογίες και το απόλυτο ιταλικό στυλ του Spider, όπως και την οροφή του που αναδιπλωνόταν εύκολα και κατευθείαν από τη θέση του οδηγού. Η δεύτερη έκδοση παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 1969, και πάλι στην έκθεση του Τορίνο, στο πλαίσιο της αναβάθμισης ολόκληρης της σειράς. Διατηρούσε την πίσω κίνηση και την κλασική σπορ οδηγική αίσθηση, σε αντίθεση με τα διάφορα μοντέλα με κίνηση εμπρός που παρουσιάστηκαν στη ίδια έκθεση.

Era equipaggiata con il tradizionale motore da 1,4 litri e con un nuovo motore da 1,6 litri. Quest'ultimo aveva una capacità aumentata di 1608 cc e le sue prestazioni erano ancora più impressionanti. La potenza era di 110 cavalli e la velocità massima di 180 km/h. Anche l'impianto frenante era di tipo indipendente tra le ruote. L'esterno si distingueva per una nuova griglia del radiatore a cellule. La differenziazione più evidente era rappresentata dalle due sostanziose cupole ovali sul cofano, progettate per ospitare il motore più grande. Il sistema di illuminazione posteriore fu migliorato. Pneumatici radiali e tetto impermeabile completavano la dotazione di serie. Il tetto rigido e i cerchi in lega leggera facevano parte dell'equipaggiamento opzionale. La roadster si era quindi evoluta, pur rimanendo fedele a se stessa con il suo elegante design Pinfarina. Il suo successo fu più che mai grande, con circa 27.000 esemplari venduti tra il 1969 e il 1972.

Il glamour degli anni '70 dà il benvenuto alla terza generazione

Η δεκαετία του ’70 ήταν γεμάτη με πολιτιστικές και κοινωνικές αλλαγές. Οι εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία επηρεάστηκαν αρχικά από την κρίση πετρελαίου και την πολιτική αναταραχή, και αργότερα από την οικονομική ανάκαμψη και την αύξηση της παραγωγής. Η σειρά Fiat 124 ανανεώθηκε πλήρως, ενώ ενσωματώθηκαν μια σειρά από μηχανικές και στιλιστικές επεμβάσεις με σκοπό τη βελτίωση των επιδόσεων, της άνεσης και της κομψότητας. Σχεδιασμένο εξ ‘αρχής με διεθνή προσανατολισμό, το 124 ήταν το σημείο καμπής στην εξέλιξη των κινητήρων μεσαίου μεγέθους της Fiat και οι αρχές του 1970 ήταν το αποκορύφωμα  της επιτυχίας της. Η Fiat παρουσίασε μια νέα γενιά του Spider το 1972 χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές στο στυλ, με μερικές παρεμβάσεις στο ταμπλό όπως η ενσωμάτωση πίνακα οργάνων μαύρης απόχρωσης και ενός ρολογιού. Η ουσιαστικότερη είδηση αφορούσε τον κινητήρα καθώς και οι δυο κινητήρες του Fiat 132, 1600 και 1800, πλέον εφοδίαζαν και το Fiat 124 Sport Spider. Η χωρητικότητά τους άγγιζε τα 1592 κ.εκ. για τον “1600” και τα 1756 κ.εκ. για τον “1800”. Η ισχύς άγγιζε τους 108 και 118 ίππους, και οι τελικές ταχύτητες τα 180 και 185 χλμ/ώρα, αντίστοιχα.

La 124 Sport Spider ebbe successo grazie al suo look senza tempo e al suo immutato piacere di guida, nonostante i disordini sociali di quegli anni.

Dopo il 1972, la vettura è ricordata anche per i suoi trionfi nelle corse, con Eddy Merckx e Mark Spitz che si sono distinti per le loro vittorie. Questa è la versione da corsa, la Fiat 124 Abarth Rally Gr.4, che rispetto al modello di serie beneficia di un motore più potente, di un tetto e di un cofano in vetroresina, di porte in alluminio e di una significativa riduzione di peso. Migliorata dalla Squadra Corse Abarth, la vettura fa la sua prima apparizione nella stagione 1972 e continua a correre fino al 1975.

Η παραγωγή του 124 Sport Spider συνεχίστηκε από τον Ιούνιο του 1974 μέχρι το 1982 για την αγορά των Η.Π.Α., όπου το μοντέλο διατηρούσε την επιτυχία του. Το στυλ παρέμενε απαράλλαχτο. Η μόνη αλλαγή ήταν η ενσωμάτωση προφυλακτήρων απορρόφησης ενέργειας (energy-absorbing bumpers), όπως απαιτούσαν τα αμερικάνικα κριτήρια ασφαλείας, καθώς και η εισαγωγή ενός 2-λίτρου κινητήρα 87 ίππων, ξεκινώντας από το 1978. Το 1981, ο Πινινφαρίνα παρουσίασε στην έκθεση της Γενεύης ένα νέο μοντέλο που ονόμασε “Spider Europa”. Η εμφάνισή του ήταν ουσιαστικά η ίδια με τις προηγούμενες σειρές, με κάποιες βελτιώσεις, κυρίως επικεντρωμένες στην ασφάλεια και στην άνεση. Κάτω από το καπό βρισκόταν ένας διπλού εκκεντροφόρου (twin-shaft) τετρακύλινδρος κινητήρας 1995 κ.εκ. που απέδιδε 105 ίππους. Η οδική συμπεριφορά ήταν το ίδιο εξαιρετική, ενώ βελτιωμένη ήταν και η κατανάλωση. Η τελευταία εξέλιξη ήρθε το 1983 με τον κινητήρα “Volumex” των 136 ίππων με ογκομετρικό υπερσυμπιεστή. Σχεδιάστηκε κυρίως για την αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών και διατήρησε την επιτυχία του μοντέλου με πάνω από 200,000 πωλήσεις παγκοσμίως, το 75% εκ των οποίων αφορούσαν την αγορά των Η.Π.Α.

La nuova 124 Spider torna sulle strade di tutto il mondo

Gli Stati Uniti d'America sono sempre stati il mercato di riferimento della Fiat 124 Sport Spider. Non è un caso che la nuova Fiat 124 Spider sia stata presentata al Salone dell'Auto di Los Angeles dello scorso anno. Sulla scia della consegna della sua leggendaria omonima, mira a entusiasmare una nuova generazione di automobilisti con il suo autentico stile italiano e le sue prestazioni. La 124 Spider è l'autentica esperienza roadster. Dotata di emozioni, tecnologia, sicurezza e fascino italiano, compie oggi 50 anni.

I designer del Centro Stile Fiat hanno creato una vettura che racchiude la bellezza classica del suo predecessore in una nuova prospettiva, senza tradirne la vera essenza. Il frontale è audace senza essere aggressivo e le due piccole cupole sul cofano suggeriscono la potenza del motore. Le dimensioni sono quelle di una vera auto sportiva con trazione posteriore e abitacolo a scomparsa: un design che rende omaggio al passato e riflette il futuro.

Το νέο Fiat 124 Spider έχει εμπνευστεί από μερικές λεπτομέρειες του προκατόχου του 1966 που παρουσιάζονται ξανά με μια πιο μοντέρνα ματιά. Διαθέτει αεροδυναμική, διαχρονική σιλουέτα, καθώς και ένα κλασικό προφίλ, το χαμηλό κέντρο βάρους, ανασυρόμενη καμπίνα επιβατών και το μακρύ καπό ενός πραγματικά σπορ αυτοκινήτου. Αναφορές στο vintage μοντέλο υπάρχουν και στην πάνω γρίλια, στους κλασικούς “θόλους” στο μπροστινό καπό και στα τολμηρά πίσω οριζόντια φώτα. Παρομοίως, η επάνω εξαγωνική γρίλια εμπνεύστηκε από το αποκλειστικό σχήμα του εισαγωγέα αέρα στο vintage μοντέλο και ανακαλεί το κυψελοειδές σχήμα της σπορ γρίλιας στο θρυλικό 124 Spider. Η καμπίνα έχει σχεδιαστεί με γνώμονα τη μέγιστη άνεση των επιβατών μέσα από τη χρήση μαλακών και υψηλής ποιότητας υλικών. Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί στην εργονομία του μοντέλου με σκοπό την ενίσχυση της οδηγικής εμπειρίας, χάρη επίσης και στην τέλεια διάταξη των πεντάλ, του τιμονιού και του κιβωτίου ταχύτητας.

La Fiat 124 Spider è alimentata da un motore turbo MultiAir a 4 cilindri da 1,4 litri che eroga 140 CV di potenza e 240 Nm di coppia a 2250 giri/min. Il motore mantiene le stesse caratteristiche distintive: 4 cilindri in serie con testata in alluminio, 72 mm di diametro e 84 mm di corsa, e una capacità totale di 1368 cc. Il motore ha una velocità massima di 215 km/h e accelera da 0 a 100 km/h in 7,5 secondi. L'eccezionale dinamismo del modello è dovuto anche alla trazione posteriore, alla distribuzione dei pesi ben equilibrata e al baricentro basso. La Fiat 124 Spider è disponibile con cambio manuale a 6 rapporti, con cambiate ancora più istantanee e fluide, o con cambio automatico. Anche le sospensioni e lo sterzo sono stati progettati per offrire una guida estremamente dinamica. La nuova 124 Spider utilizza un sistema di sospensioni appositamente progettato con una disposizione a doppio braccio oscillante all'anteriore e multi-link al posteriore per un controllo ottimale del retrotreno in curva. Anche il sistema di sterzo, leggero e reattivo grazie al servosterzo elettrico, contribuisce in questa direzione.

Al Salone Internazionale dell'Automobile di Parigi è stata presentata una serie speciale della nuova 124 Spider, la 124 Spider America, che sarà prodotta in soli 124 esemplari. Questo modello è equipaggiato in modo speciale per onorare la sua omonima, lanciata nel 1980 per il 50° anniversario della Pinfarina. Non è un caso che questa serie riproduca lo stesso colore rame del famoso modello accattivante. Le calotte degli specchietti sono di colore argento, mentre all'interno sono presenti rivestimenti in pelle scura. A richiesta sono disponibili i cerchi in lega da 17 pollici e il portapacchi posteriore, accessori realizzati appositamente da Mopar che esaltano la personalità vintage del modello. Infine, la 124 Spider America include una targa commemorativa con il numero della versione e il logo sulla griglia anteriore.

Dal 1966 al 2016: cinquant'anni per il leggendario modello che continua ad affascinare con i suoi sviluppi stilistici e la sua qualità ingegneristica, dando uno sguardo al suo passato di successo.

Cresce per migliorare e raggiungere nuovi obiettivi: buon compleanno, 124 Spider.

 

Panagiotis Karagiannis

Messaggi recenti

Τουρκία: Σε προχωρημένες συνομιλίες με τις Κινέζικες BYD και Chery για κατασκευή εργοστασίων EV

Η Τουρκία βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες BYD και Chery για επενδύσεις…

16 ore fa

Η VW διακόπτει τις συνομιλίες με τη Renault για EV χαμηλού κόστους

Η VW εγκατέλειψε τις συνομιλίες με τη Renault για την από κοινού ανάπτυξη μιας προσιτής…

17 ore ago

DS 3 : disponibile immediatamente, con il programma Premium Upgrade

DS Automobiles annuncia il nuovo programma "Premium Upgrade" che offre agli appassionati la possibilità di...

2 giorni fa

Porsche è pronta a lanciare la prima 911 ibrida con prestazioni superiori

Porsche aggiunge per la prima volta una batteria alla vettura sportiva 911, con il motore elettrico...

2 giorni fa

L'industria automobilistica europea volta le spalle all'elettrificazione

Con le case automobilistiche europee che hanno espresso una reazione diffusa al rallentamento delle vendite di...

2 giorni fa

Ford Performance annuncia la sua partecipazione al Rally Dakar 2025

Ford Performance è lieta di annunciare oggi la sua partecipazione al Rally Dakar 2025,...

3 giorni fa