Vivere il Movimento nelle strade
Emissions

Unione Europea: sette paesi chiedono di rivedere i regolamenti sui limiti di emissione di Co2 per il 2025

Κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου με επιχείρημα την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας

Emissions

Επτά χώρες ζητούν αναθεώρηση κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα όρια εκπομπών Co2 για το 2025, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου με επιχείρημα την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ο κατάλογος των ευρωπαϊκών χωρών που αντιτίθενται στον ισχύοντα κανονισμό για τα όρια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα διευρύνεται: το αίτημα της Ιταλίας να αναβληθεί η εφαρμογή των νέων απαιτήσεων που έχουν προγραμματιστεί για το 2025 και να ακυρωθεί το σχετικό καθεστώς κυρώσεων υποστηρίζεται πλέον όχι μόνο από την Τσεχική Δημοκρατία, αλλά και από την Αυστρία, τη Βουλγαρία, την Πολωνία, τη Ρουμανία και τη Σλοβακία. Ο συνασπισμός, σύμφωνα με έγγραφο που συνέλεξαν ειδησεογραφικά πρακτορεία και δημοσιεύθηκε επίσης στην ιστοσελίδα του αυστριακού κοινοβουλίου, προτίθεται να υποβάλει τα αιτήματά του στο Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας που έχει προγραμματιστεί για αύριο, 28 Νοεμβρίου.

Όρια και πρόστιμα

Εδώ και αρκετό καιρό, ο κλάδος και ορισμένες κυβερνήσεις, όπως η ιταλική, ζητούν την αναθεώρηση των ισχυόντων κανονισμών. Tο 2025 θα τεθεί σε ισχύ το νέο βιομηχανικό όριο των 94 g/km CO2, με τα σχετικά πρόστιμα των 95 ευρώ για κάθε γραμμάριο υπέρβασης πολλαπλασιασμένο επί τον αριθμό των εγγεγραμμένων οχημάτων. Στο πλαίσιο αυτό, ο πρόεδρος της Acea, Luca de Meo, έχει ήδη κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για το ενδεχόμενο οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές να μη συμμορφωθούν με τα νέα όρια (κυρίως λόγω της επιβράδυνσης των πωλήσεων των BEV) και να βρεθούν να πληρώνουν πρόστιμα ύψους τουλάχιστον 15 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η ίδια αντίληψη επαναλαμβάνεται στο κοινό έγγραφο των χωρών που ζητούν επανεξέταση, το οποίο επισημαίνει ότι «οι ισχύοντες στόχοι για τα επιβατικά αυτοκίνητα, που πρόκειται να εφαρμοστούν το 2025, κινδυνεύουν να επιβάλουν πρόστιμα στους κατασκευαστές που δεν είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις αυστηρές αυτές απαιτήσεις λόγω της επιβράδυνσης της εξάπλωσης των ηλεκτρικών οχημάτων».

Κρίσιμη στιγμή

«Τέτοιες κυρώσεις», συνεχίζουν οι επτά χώρες που ανησυχούν για τον τομέα των αυτοκινήτων, »θα περιόριζαν σημαντικά τη δυνατότητα της βιομηχανίας να επανεπενδύσει στην καινοτομία και την ανάπτυξη, βλάπτοντας έτσι την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης στην παγκόσμια σκηνή. Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων έχει επισημάνει αυτές τις ανησυχίες και υποστηρίζουμε την ανάγκη για επείγοντα μέτρα και επαρκή οικονομικά μέσα σε επίπεδο ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου ενός πιθανού βραχυπρόθεσμου πακέτου μέτρων, ώστε να διευκολυνθεί μια δίκαιη μετάβαση που δεν θα υπονομεύσει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητά μας. Η βιομηχανία βρίσκεται σήμερα σε μια κρίσιμη καμπή, αντιμετωπίζοντας σημαντικές προκλήσεις που σχετίζονται με την παραγωγή, την απασχόληση και τον παγκόσμιο ανταγωνισμό, οι οποίες απαιτούν επείγουσα και συντονισμένη δράση», συνεχίζει ο συνασπισμός, τονίζοντας ότι η νέα πορεία των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων «προσφέρει μια ευκαιρία για την καλύτερη ευθυγράμμιση της βιομηχανικής πολιτικής με τους ευρύτερους στόχους απαλλαγής από τον άνθρακα». Υπάρχει επίσης ένα απόσπασμα σχετικά με τη λεγόμενη ρήτρα αναθεώρησης του κανονισμού που θα επιβάλει το σταμάτημα της πώλησης ενδοθερμικών αυτοκινήτων το 2025: «Πρέπει να υποβληθεί το συντομότερο δυνατό έκθεση προόδου και πλήρης αξιολόγηση. Οι επτά χώρες ζητούν η επανεξέταση να πραγματοποιηθεί ένα χρόνο νωρίτερα από το 2026 και μαζί με την αξιολόγηση άλλων σχετικών κανονισμών, όπως εκείνων για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων και το σύστημα εμπορίας εκπομπών.