Δημιουργείται «δεξαμενή» για την αποφυγή προστίμων για τα όρια emissioni di sostanze inquinanti του 2025 για την στήριξη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας από τις απειλές της Κομισιόν για συμμόρφωση με τις απαιτήσεις αναφορικά με την ενεργειακή μετάβαση. Βασικός είναι ο ρόλος της Tesla, ενώ ήδη συμμετέχουν σημαντικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων, που ενεργοποιούνται στη Γηραιά Ήπειρο.
Όπως ξέρουμε από την 1η Ιανουαρίου 2025 τέθηκε σε ισχύ το νέο όριο για την περίοδο 2025-2029 των 93,6 γραμμαρίων CO2 ανά χιλιόμετρο, πάνω από 20 λιγότερα από τα 115,1 που είχαν επιβληθεί για την περίοδο 2020-2024, δημιουργώντας άγχος και νευρικότητα στον οικονομικό τομέα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, τα μέλη της οποίας ψάχνουν διεξόδους για να αποφύγουν τα καταστροφικά πρόστιμα που προβλέπονται.
Ειδικότερα, μεγάλοι κατασκευαστές ενώνουν τις δυνάμεις τους με την Tesla για να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και να αποφύγουν τα βαριά πρόστιμα που σχετίζονται με τα όρια που τίθενται σε ισχύ το 2025. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω των δημόσιων διαύλων πληροφόρησης, ανακοίνωσε ότι έλαβε «δηλώσεις προθέσεων» για τη δημιουργία μιας ομάδας κατασκευαστών στο πλαίσιο του μηχανισμού συγκέντρωσης, του εργαλείου που επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να συνδυάσουν τους στόλους τους προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και έτσι να αποφύγουν την καταβολή των προστίμων που σχετίζονται με τυχόν υπερβάσεις και τα οποία έχουν ήδη ποσοτικοποιηθεί σε αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ. Η τελευταία ανακοίνωση προκαλεί έκπληξη, ωστόσο, διότι στην πραγματικότητα περιγράφει μια «maxi pool» που αποτελείται από αρκετούς ανταγωνιστές της αμερικανικής εταιρείας, μεταξύ των οποίων η Stellantis και η Toyota.
Τα μέλη της δεξαμενής
Συγκεκριμένα, η δεξαμενή ελέγχεται από την ίδια την Tesla, ή μάλλον από την ολλανδική θυγατρική της, με την ιδιότητα του «διαχειριστή της δεξαμενής», και αποτελείται από 15 ακόμη φορείς. Η πρώτη είναι η Toyota Motor Europe, η οποία είναι επίσης παρούσα ως εκπρόσωπος της Toyota Motor Corporation και της Toyota Gazoo Racing Europe GmbH. Η Ford Werke GmbH, που εκπροσωπεί επίσης τη Ford Motor Company, η Mazda Motor Europe GmbH και η Subaru Europe είναι επίσης μέλη. Στα μέλη περιλαμβάνονται επίσης οι Stellantis Auto Sas, Automobiles Peugeot SA, Automobiles Citroen SAS, Stellantis Europe Spa, FCA Us Llc (εκπροσωπούμενη από την Stellantis Europe), Alfa Romeo Spa, Opel Automobile GmbH και Leapmotor Automobile Co., Ltd. (εκπροσωπούμενη από την GreenKar Innovation Srl).
Οι αιτήσεις είναι ακόμη ανοικτές
Ωστόσο, ο κατάλογος δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί. Πρόκειται, στην πραγματικότητα, για μια «ανοιχτή» δεξαμενή για περαιτέρω ένταξη: άλλοι κατασκευαστές που επιθυμούν να ενταχθούν πρέπει να υποβάλουν ειδική αίτηση το αργότερο έως τις 5 Φεβρουαρίου. Όλα τα μέλη θα πρέπει να υπογράψουν μια συμφωνία εμπιστευτικότητας και να παράσχουν στον διαχειριστή της δεξαμενής δεδομένα σχετικά με τις εκπομπές CO2 τους (αυτά θα χρησιμοποιηθούν επίσης για να «αξιολογηθεί εάν υπάρχει κίνδυνος η δεξαμενή να υπολείπεται των στόχων της») και τη δυνατότητα «κάλυψης κάθε ενδεχόμενου πριμ υπέρβασης των εκπομπών», δηλαδή τυχόν πρόστιμα για υπέρβαση των στόχων. Τέλος, θα πρέπει να καταβληθεί ένα τέλος αίτησης για την κάλυψη της ανάλυσης δεδομένων και όλων των διαδικαστικών εξόδων. Η διάρκεια είναι επίσης καθορισμένη: η ομάδα θα ισχύει για ολόκληρο το 2025.