Vivere il Movimento nelle strade

Μια BMW M6 GT3 το πρώτο ψηφιακό Art Car

Παγκόσμια πρεμιέρα του τελευταίου BMW Art Car στις 31 Μαΐου στο Minsheng Art Museum στο Πεκίνο. Η BMW M6 GT3 Art Car θα αγωνιστεί στο GT World Cup της FIA στο Μακάο, το Νοέμβριο του 2017.  

Το μέλλον είναι εδώ: Μετά τα έργα των Jeff Koons και John Baldessari, η Cao Fei (γεννημένη το 1978) είναι η νεαρότερη και η πρώτη Κινέζα δημιουργός ενός BMW Art Car. Επιστρατεύοντας τεχνολογίες επαυξημένης (AR) και εικονικής πραγματικότητας (VR), η διεθνούς φήμης ‘multimedia artist’ οραματίζεται το μέλλον της μετακίνησης με συστατικά στοιχεία όπως αυτόνομη οδήγηση, εναέρια αυτοκίνητα και ψηφιοποίηση. Παρουσία του Dr Ian Robertson, Μέλους Δ.Σ. της BMW AG, και εκατοντάδων προσκεκλημένων, η αποκάλυψη του BMW Art Car #18 γιορτάστηκε στο Minsheng Art Museum στο Πεκίνο, στις 31 Μαΐου.

Dr Ian Robertson, Μέλος Δ.Σ. της BMW AG: «Ενθουσιαστήκαμε με την πρόταση της ανεξάρτητης επιτροπής διευθυντών διεθνών μουσείων για τη δημιουργό Cao Fei. Το ‘18’ θεωρείται τυχερός αριθμός στην Κίνα και το όχημά της είναι το επίσημο 18ο ‘γλυπτό σε τροχούς’ της Συλλογής. Για το project της, η Cao Fei επέλεξε μία πρωτοφανή, βιωματική προσέγγιση, που συνδέει το κοινό με το έργο τέχνης μέσα από προηγμένη τεχνολογία. Πρόκειται για ένα αληθινό BMW Art Car για τον 21ο αιώνα!»

Η Cao Fei σχολίασε για το BMW Art Car της: «Για μένα, το φως αντιπροσωπεύει σκέψεις, καθώς η ταχύτητα των σκέψεων δεν μπορεί να μετρηθεί, το #18 Art Car αμφισβητεί την ύπαρξη ορίων του ανθρώπινου μυαλού. Μπαίνουμε σε μία νέα εποχή, όπου το μυαλό ελέγχει άμεσα αντικείμενα και όπου οι σκέψεις μπορούν να μεταφέρονται, όπως οι αυτόνομες λειτουργίες και η τεχνητή νοημοσύνη. Ποια μυαλά και ποιες φιλοσοφίες είναι αυτά που θα μας μυήσουν στη νέα εποχή;»

Το BMW Art Car #18 της Cao Fei

Το έργο της Cao Fei αντανακλά την ταχύτητα αλλαγής στην Κίνα, την παράδοση και το μέλλον. Με το BMW Art Car project, ανατρέχει σε μία ιστορία χιλιάδων χρόνων, αποτίνοντας φόρο τιμής στην αρχαία πνευματική σοφία της Ασίας καθώς εισέρχεται ταχύτατα στην τρίτη χιλιετία. Η δημιουργός προσέγγισε το BMW Art Car με τρόπο χαρακτηριστικό για την καλλιτεχνική πρακτική της, χτίζοντας ένα παράλληλο σύμπαν. Τα βασικά χαρακτηριστικά είναι τρία: ένα βίντεο που παρακολουθεί έναν πνευματιστή -ταξιδιώτη στο χρόνο, τα στοιχεία επαυξημένης πραγματικότητας που αποτυπώνουν πολύχρωμα, φωτεινά σωματίδια, προσβάσιμα μέσω ειδικής εφαρμογής (App Store: λέξη κλειδί “BMW Art Car #18”), και η αγωνιστική BMW M6 GT3 σε γνήσιο carbon black. Τιμώντας την ανθρακονημάτινη δομή του πλαισίου του αγωνιστικού, η ολιστική χρήση ενός ματ μαύρου της Cao Fei ενσωματώνει το αυτοκίνητο στις δυνατότητες του ψηφιακού κόσμου.

Στο πλαίσιο αυτής της φιλοσοφίας, η χρήση video art της Cao Fei καθώς και η επαυξημένη πραγματικότητα δημιουργούν ένα περιβάλλον, στο οποίο κυριαρχεί η M6 GT3. Στο βίντεο ο πνευματιστής εκτελεί κινήσεις που απηχούν πολύχρωμες ροές φωτός. Όταν χρησιμοποιείται η εφαρμογή εντός του αυτοκινήτου, οι ροές φωτός δημιουργούν μία εικόνα επαυξημένης πραγματικότητας (AR) που αιωρείται πάνω και γύρω από την BMW M6 GT3 – με το θεατή να συμμετέχει διαδραστικά. Αυτή η αφήγηση θυμίζει παραδοσιακή πνευματική τελετή – πολύ συνηθισμένη σε όλη την Ασία – στην οποία νέα αντικείμενα όπως τα αυτοκίνητα, ευλογούνται – στην περίπτωση αυτή – με ευχές καλής τύχης σε αυτοκίνητο και οδηγό. Σε ευρύτερο επίπεδο, τα στοιχεία του φωτός αντανακλούν στοιχεία που τα μάτια δεν μπορούν να δουν και το μυαλό δεν μπορεί να αποτυπώσει.

Κατά τη διάρκεια τριών και πλέον ετών μετά την ανακοίνωση, η Cao Fei συμμετείχε σε μία αγωνιστική εμπειρία την οδηγό αγώνων Cyndie Allemann, στην Ελβετία το 2015. Στα πλαίσια πολλαπλών επισκέψεων στα κεντρικά γραφεία, συνεργάστηκε στενά με τους μηχανικούς, σχεδιαστές και ειδικούς ψηφιακής τεχνολογίας του Ομίλου BMW. Για περαιτέρω έρευνα, η καλλιτέχνης επισκέφθηκε ακόμα και το εργοστάσιο της BMW στο Tiexi.

Η Επιτροπή

Η επιτροπή του 18 ου BMW Art Car αποτελείται από τα παρακάτω ονόματα: Richard Armstrong, Director, Solomon R. Guggenheim Museum (Νέα Υόρκη), Chris Dercon, μετέπειτα Director, Tate Modern (Λονδίνο), Juan Gaitán, Director, Museo Tamayo Arte Contemporáneo (Μεξικό), Gabriele Horn, Director, Berlin Biennale (Βερολίνο), Udo Kittelmann, Director, Nationalgalerie Staatliche Museen zu Berlin, Dr. Matthias Mühling, Director, Städtische Galerie im Lenbachhaus (Μόναχο), Hans-Ulrich Obrist, Artistic Director, Serpentine Gallery (Λονδίνο); Shwetal A. Patel, Kochi-Muziris Biennale (Ινδία), Beatrix Ruf, Director, Stedelijk Museum (Άμστερνταμ), Bisi Silva, Director, The Centre for Contemporary Art (Λάγος), Philip Tinari, Director, Ullens Center for Contemporary Art (Πεκίνο) and Adam D. Weinberg, Director, Whitney Museum of American Art (Νέα Υόρκη).

Κοινή δήλωση της διεθνούς επιτροπής για το BMW Art Car project της Cao Fei: «Η Cao Fei παίζει με πολλές διαφορετικές διαστάσεις στην καλλιτεχνική πρακτική της. Στον διεθνή καλλιτεχνικό κόσμο, είναι διάσημη για τη διερεύνηση της εικονικής πραγματικότητας και των ψηφιακών πλατφορμών, ενώ επαναφέρει παράλληλα την αφήγηση στον αναλογικό κόσμο. Δε μας εκπλήττει το γεγονός ότι επέλεξε ένα σενάριο που είναι από τη μία φανταστικό, ακόμα και ανυπόστατο, αλλά από την άλλη πολύ συμπαγές και φυσικό».

Σχόλια με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Πρεμιέρας του BMW Art Car #18

Το 18ο BMW Art Car αποκαλύφθηκε παρουσία των Olaf Kastner (Προέδρου και CEO του BMW Group, China Region), Jens Marquardt (Διευθυντή της BMW Motorsport), Augusto Farfus (οδηγό αγώνων BMW Motorsports και Fan Di’an (Προέδρου της Κεντρικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Κίνας – China Central Academy of Fine Arts).

Olaf Kastner, Πρόεδρος και CEO του BMW Group, Περιοχή Κίνας: «Είμαστε περήφανοι που παρουσιάζουμε το πρώτο BMW Art Car σχεδιασμένο από την Κινέζα δημιουργό, Cao Fei, που επίσης είναι μακράν η νεότερη. Αυτή αποτελεί ατράνταχτο παράδειγμα της δέσμευσης του BMW Group να προωθήσει τη νέα, ανερχόμενη γενιά Κινέζων καλλιτεχνών. Όχι μόνον είμαστε ενεργοί στη διαμόρφωση του μέλλοντος της μετακίνησης, αλλά και στην ανάπτυξη ισχυρών κοινωνικών δεσμών με την Κίνα, μέσω εμπλοκής σε κοινωνικές πρωτοβουλίες, που χρονολογούνται εδώ και 11 χρόνια. Η Κίνα βρίσκεται σε φάση τεράστιων και ραγδαίων εξελίξεων, κυρίως στο ψηφιακό τοπίο. Το 18ο BMW Art Car αποτελεί φόρο τιμής στις αλλαγές που συντελούνται στην Κινεζική Κοινωνία».

Jens Marquardt, Διευθυντής BMW Motorsport: «Το 18ο BMW Art Car δένει άριστα με την εποχή του. Η Cao Fei έκανε ένα λογικό βήμα δημιουργώντας το πρώτο ψηφιακό Art Car. Η εμπειρία επαυξημένης πραγματικότητας κάνει αυτή τη BMW M6 GT3 μοναδική. Για τους ανθρώπους της BMW Motorsport ήταν συναρπαστικό και γοητευτικό ταυτόχρονα να δουλεύουν με την Cao Fei και την ομάδα  της σε αυτό το project. Το 2017 σηματοδοτεί μία πολύ ξεχωριστή χρονιά στην ιστορία των BMW Art Cars. Πρώτα, η BMW M6 GTLM Art Car του John Baldessari έδωσε το παρών στην πίστα της Daytona, στο τέλος της σεζόν έρχεται το Art Car #18 της Cao Fei στο Μακάο. Αυτό κάνει την παράδοση των BMW Art Cars πιο ζωντανή από ποτέ».

 Augusto Farfus, Εργοστασιακός οδηγός της BMW: «Είναι τεράστια τιμή για μένα να τρέξω με το BMW Art Car της Cao Fei, το 18ο μέλος της BMW Art Car Collection. Είμαι εξαιρετικά περήφανος που έχω την ευκαιρία να οδηγήσω το δεύτερό μου Art Car φέτος. Είναι απόλυτα μοναδικό για οδηγό αγώνων. Πραγματικά ανυπομονώ να μπω πιο βαθιά στο project και να μάθω περισσότερα για τις ιδέες της δημιουργού και τη φιλοσοφία που κρύβεται πίσω από αυτό».

Fan Di’an, Πρόεδρος της China Central Academy of Fine Arts: «Το πρωτοποριακό, 18ο BMW Art Car που δημιούργησε η Cao Fei μέσω επαυξημένης πραγματικότητας ως μία εγκατάσταση πολυμέσων απηχεί τη ραγδαία ανάπτυξη και τεράστια μεταμόρφωση της Κίνας τις τελευταίες δεκαετίες. Η παγκοσμιοποίηση, αστικοποίηση και ψηφιοποίηση οδηγούν και την εξέλιξη της σύγχρονης τέχνης στην Κίνα. Σε έναν αυξανόμενα ψηφιακό κόσμο, η τεχνολογία έχει γίνει σημαντικό δημιουργικό εργαλείο των καλλιτεχνών. Χαίρομαι που βλέπω ότι οι Κινέζοι καλλιτέχνες είναι στο προσκήνιο της ψηφιακής τέχνης».

Η BMW M6 GT3 στην αγωνιστική πίστα

Η BMW M6 GT3 είναι κορυφαίο μοντέλο του αγωνιστικού προγράμματος πελατών της BMW Motorsport από το 2016. Το αυτοκίνητο αντλεί ισχύ από έναν V8 4.4-L με τεχνολογία M TwinPower Turbo, που παράγει 585 hp – με ολόκληρο το αυτοκίνητο να ζυγίζει κάτω από 1.300 kg. Τεχνικά χαρακτηριστικά της BMW M6 GT3 είναι επίσης η φιλοσοφία κίνησης, το εξατάχυτο, σειριακό αγωνιστικό κιβώτιο και ηλεκτρονικά υψηλών επιδόσεων από το χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το 2016 η GT έκανε ένα ιπτάμενο ξεκίνημα, αποδεικνύοντας το αγωνιστικό DNA της από την πρώτη στιγμή. Οι Maxime Martin (BEL), Alexander Sims (GBR) και Philipp Eng (AUT) οδήγησαν τη BMW M6 GT3 στη νίκη του 24-hour Spa-Francorchamps (BEL). Επιπλέον, ιδιωτικές ομάδες και οδηγοί της BMW συγκέντρωσαν πολλές ακόμα νίκες και τίτλους σε όλη τη διάρκεια της σεζόν με αυτό το αγωνιστικό μοντέλο. Η έκδοση GTLM του αυτοκινήτου τρέχει στο IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Οι Sims, Bill Auberlen (USA), Augusto Farfus (BRA) και Bruno Spengler (CAN) οδήγησαν την John Baldessari’s BMW M6 GTLM Art Car κατά τη διάρκεια του αγώνα 24 Hours of Daytona (USA). Και πάλι, ο Farfus θα τρέξει με ένα ακόμα Art Car, αυτή τη φορά σχεδιασμένο από την Cao Fei, στο FIA GT World Cup in Macau (CHN).

Διαστάσεις:

Μήκος:                     4.944 mm

Πλάτος:                    2.046 mm

Μεταξόνιο:              2.901 mm

Βάρος:                     κάτω από 1.300 kg (χωρίς οδηγό, ανάλογα με τους κανονισμούς)

Κινητήρας:         

Μοντέλο                     Βασισμένο στον κινητήρα παραγωγής της S63 και ελαφρώς τροποποιημένος για τις ιδιαίτερες απαιτήσεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού, Τεχνολογία M TwinPower Turbo

Τύπος:                        V8

Κυβισμός:                 4.395 cc

Επιδόσεις:                μέχρι 585 hp (ανάλογα τις προδιαγραφές)

Παροχή λαδιού:        Σύστημα λαδιού, βασισμένο σε ξηρό κάρτερ, ειδικά σχεδιασμένο από τη BMW Motorsport

Τελική ταχύτητα:      περίπου 280 km/h

BMW Art Car Collection

Από το 1975, συνολικά 19 καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο έχουν δημιουργήσει τα BMW Art Cars, βασισμένα σε σύγχρονα μοντέλα της BMW. Η συλλογή εγκαινιάστηκε όταν ο Γάλλος οδηγός αγώνων και θιασώτης των τεχνών Hervé Poulain σε συνεργασία με το σημερινό Διευθυντή της BMW Motorsport, Jochen Neerpasch, ζήτησε από το φίλο του καλλιτέχνη Alexander Calder να σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο. Το αποτέλεσμα ήταν μία BMW 3.0 CSL, που το 1975 έτρεξε στο 24 Hours of Le Mans και έγινε αμέσως η αγαπημένη του κοινού: έτσι γεννήθηκε η BMW Art Car Collection. ‘Σπίτι’ των BMW Art Cars είναι το BMW Museum στο Μόναχο. Επιπλέον ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο για εμφανίσεις σε εκθέσεις και μουσεία.

Το Νοέμβριο του 2015, το BMW Group ανακοίνωσε δύο καλλιτέχνες για τη δημιουργία των επόμενων BMW Art Cars στο Solomon R. Guggenheim Museum, Νέα Υόρκη. Εκτός από την multimedia artist Cao Fei, ο διάσημος Αμερικανός John Baldessari σχεδίασε μία BMW M6 GTLM, αποτελώντας πλέον μέλος της δημιουργικής ομάδας των: Alexander Calder, Frank Stella, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Ernst Fuchs, Robert Rauschenberg, M. J. Nelson, Ken Done, Matazo Kayama, César Manrique, A. R. Penck, Esher Mahlangu, Sandro Chia, David Hockney, Jenny Holzer, Olafur Elíasson και Jeff Koons. Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του στις 30 Νοεμβρίου, 2016, κατά τη διάρκεια της Art Basel στο Miami Beach, το BMW Art Car του John Baldessari ολοκλήρωσε το θρυλικό αγώνα 24 Hours of Daytona από 28 – 29 Ιανουαρίου, 2017.

Το BMW Art Car θα αποκαλυφθεί στο Minsheng Art Museum στο Πεκίνο, την 1η Ιουνίου. Το καλοκαίρι η multimedia εγκατάσταση θα εκτίθεται στη BMW Experience Shanghai, ένα κέντρο εμπειρίας μάρκας και οδήγησης, πριν η BMW M6 GT3, ένα αγωνιστικό μοντέλο με 585 hp, αποδείξει τις ικανότητές της στην αγωνιστική πίστα του FIA FT World Cup στο Μακάο στις 17-19 Νοεμβρίου, 2017. Μία εικονική εμπειρία του BMW Art Car θα προσφέρεται επίσης στο UBS Forum κατά τη διάρκεια της Art Basel στη Βασιλεία τον Ιούνιο του 2017.

Σχετικά με την Cao Fei

Γεννημένη το 1978 στην Guangzhou, η Cao Fei είναι από τις πιο καινοτόμες παρουσίες στο χώρο των νέων  Κινέζων καλλιτεχνών που έχουν αναδυθεί στη διεθνή σκηνή. Ζει στο Πεκίνο και ‘παντρεύει’ πολιτικές θέσεις, λαϊκές αισθητικές τάσεις, αναφορές στο Σουρεαλισμό και στοιχεία ντοκιμαντέρ στις ταινίες και τα εκθέματά της. Τα έργα της αντανακλούν τις ραγδαίες και χαοτικές αλλαγές που συμβαίνουν την Κινεζική κοινωνία σήμερα.  Έχει εκθέσει έργα της στο Serpentine Gallery, Tate Modern (Λονδίνο), New Museum, Guggenheim Museum, MoMA (Νέα Υόρκη), Palais de Tokyo και Centre Pompidou (Παρίσι). Τα πρόσφατα projects της Cao Fei το 2016 περιλαμβάνουν την πρώτη της ανασκόπηση στο MoMA PS1. Επιπλέον, η, Cao Fei κέρδισε το Βραβείο Νέου Καλλιτέχνη το 2006 στο θεσμό Chinese Contemporary Art Award (CCAA) και του Καλύτερου Καλλιτέχνη το 2016, Piedra de Sal Award στη Cuenca Biennale το 2016.

Η Πολιτιστική Δέσμευση του BMW Group

Επί σχεδόν 50 χρόνια, το BMW Group έχει δημιουργήσει και συμμετάσχει σε περισσότερες από 100 πολιτιστικές συνεργασίες σε όλο τον κόσμο. Η εταιρία επικεντρώνεται κυρίως σε δράσεις με θέμα τη σύγχρονη και μοντέρνα τέχνη, τη τζαζ και την κλασική μουσική καθώς και την αρχιτεκτονική και το design. Το 1972, ο Gerhard Richter δημιούργησε τρεις πίνακες ζωγραφικής μεγάλης κλίμακας ειδικά για το φουαγιέ των κεντρικών γραφείων του BMW στο Μόναχο. Από τότε, καλλιτέχνες όπως οι Andy Warhol, Jeff Koons, Daniel Barenboim, Jonas Kaufmann και η αρχιτέκτονας Zaha Hadid έχουν συνεργαστεί με τη BMW. Το 2016 και 2017, η Κινέζα καλλιτέχνης Cao Fei και ο Αμερικανός John Baldessari δημιούργησαν τα δύο επόμενα οχήματα για τη BMW Art Car Collection. Εκτός από κοινές πρωτοβουλίες όπως τα BMW Tate Live, BMW Art Journey και τα κονσέρτα “Opera for All” σε Βερολίνο, Μόναχο και Λονδίνο, η εταιρεία συνεργάζεται με κορυφαία μουσεία και καλλιτεχνικές εκθέσεις καθώς και ορχήστρες και λυρικές σκηνές από όλο τον κόσμο. Το BMW Group υποστηρίζει την απόλυτη δημιουργική ελευθερία σε όλες τις πολιτιστικές δραστηριότητες όπου εμπλέκεται, θεωρώντας την απαραίτητη για τη δημιουργία πρωτοποριακών έργων τέχνης, όπως και για την επίτευξη σημαντικών καινοτομιών σε μία επιτυχημένη επιχείρηση.

Το BMW Group στην Κινεζική κουλτούρα

Το BMW Group έχει δεσμευτεί σε μία στρατηγική εταιρικής, κοινωνικής ευθύνης, όπως φαίνεται από την εμπλοκή του σε πολιτιστικές δράσεις στην Κίνα, με σκοπό την ανάπτυξη  της Κινεζικής τέχνης και κουλτούρας.

Στην Κίνα, το BMW Group οργάνωσε το BMW Culture Journey το 2007 για να προστατεύσει και να προωθήσει την πολιτιστική κληρονομιά της Κίνας. Την περασμένη δεκαετία, η πρωτοβουλία επισκέφθηκε έξι σημαντικές ζώνες οικολογικής προστασίας και πάνω από 270 στοιχεία άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και έχει προσφέρει ως δωρεά πάνω από  6 εκατομμύρια RMB για την υποστήριξη 90 projects που χρειάζονταν επειγόντως προστασία.  

Το εργοστάσιο του Tiexi στην Κίνα είναι από τα πιο προηγμένα και βιώσιμα εργοστάσια αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο, και είναι επίσης γνωστό και σαν ‘εργοστάσιο τέχνης’. Υπάρχουν πολλά εκθέματα έργων τέχνης σε διάφορα σημεία, προερχόμενα από το project “10+10”, ένα πρόγραμμα πολιτιστικής δέσμευσης που ξεκίνησαν από κοινού τα BMW Group, BMW Brilliance, LuXun Academy of Fine Arts και Akademie der Bildenden Künste München, θέλοντας να δείξουν τη σχέση μεταξύ βιομηχανίας, φύσης και ανθρώπου κάτω από διαφορετικά πολιτιστικά περιβάλλοντα .

Το νέο BMW Brand Experience Center στη Σαγκάη, είναι ένα δημιουργικό κέντρο που συνδυάζει αρμονικά την ισχυρή ταυτότητα της μάρκας BMW με Κινεζικά στοιχεία και προσφέρει δωρεάν πρόσβαση στο κοινό. Το κέντρο διαθέτει ειδικό χώρο για την παρουσίαση των BMW Art Cars και επιτρέπει στο κοινό να σχεδιάζει τα δικά του art cars εικονικά. Πλέον των εταιρικών εκδηλώσεων και βιωματικών δραστηριοτήτων της BMW, διοργανώνει επίσης τακτικά διάφορα προγράμματα, όπως ομιλίες για την καινοτομία και εργαστήρια πολιτιστικών ταξιδιών.