Categorie: RETROUncategorized

Il ritorno della leggendaria BMW 507 di Elvis al Concours d'Elegance di Pebble Beach

BMW Group Classic ha presentato per la prima volta al pubblico la roadster del "Re del Rock'n'Roll", completamente restaurata, in occasione del popolare salone di auto d'epoca in California.

Η θρυλική επιστροφή της BMW 507 είναι γεγονός. Προηγήθηκε μία από τις πιο θεαματικές ανακαλύψεις κλασικών αυτοκινήτων των τελευταίων χρόνων. Πρόκειται για τη BMW 507 που οδηγούσε ο Αμερικανός μουσικός Elvis Presley, ήδη διάσημος την εποχή εκείνη σαν “Βασιλιάς του Rock’n’Roll”, ενώ υπηρετούσε τη στρατιωτική θητεία του στη Γερμανία. Στη συνέχεια εξαφανίστηκε για σχεδόν 50 χρόνια και όλοι πίστευαν ότι είχε χαθεί πριν ξαναδεί το φως της δημοσιότητας. Μετά από σχεδόν δύο χρόνια σχολαστικών εργασιών αποκατάστασης, το BMW Group Classic παρουσίασε το roadster για πρώτη φορά  στο κοινό. Πλήρως αναπαλαιωμένο αποκαλύφθηκε στις 21 Αυγούστου 2016 στο Concours d’Elegance στο Pebble Beach, Καλιφόρνια. Η BMW 507 με αριθμό πλαισίου 70079 προσέλκυσε τους επισκέπτες της δημοφιλούς έκθεσης κλασικών αυτοκινήτων όπως ακριβώς την εποχή που ο στρατιώτης Elvis Presley παρέλαβε το αυτοκίνητο στις 20 Δεκεμβρίου του 1958: βαμμένη σε Feather White, με αλουμινένιο κινητήρα V8 150 hp, ζάντες με κεντρικό μπουλόνι, ασπρόμαυρο εσωτερικό και ραδιόφωνο Becker Mexico.

«Η δυνατότητα να φέρουμε τη BMW 507 του Βασιλιά του Rock’n’Roll εδώ στο Μόναχο για αναπαλαίωση σύμφωνα με τις επιθυμίες του προηγούμενου ιδιοκτήτη της Jack Castor, ήταν έναν όνειρο που έγινε πραγματικότητα για όλους τους εμπλεκόμενους», σχολίασε ο Ulrich Knieps, Επικεφαλής του BMW Group Classic. «Ήταν ένα απίστευτα συναρπαστικό project. Το αποτέλεσμα μας κάνει τρομερά υπερήφανους αλλά και ο ίδιος ο Jack αναμφίβολα θα ένιωθε την ίδια συγκίνηση». Το καλοκαίρι του 2014, η έκθεση του αυτοκινήτου στο BMW Museum όπως ακριβώς ανασύρθηκε από μία αποθήκη  ενθουσίασε τους φίλους των κλασικών αυτοκινήτων αλλά παράλληλα πυροδότησε κάποιες ερωτήσεις: ήταν πραγματικά κάποτε η BMW 507 του Elvis; Θα μπορούσε να μεταμορφωθεί αυτό το roadster σε κόσμημα της δεκαετίας του 1950;

Dal "ritorno al mittente" al "ora o mai più".

La situazione della biposto era una vera sfida. Sebbene i componenti e gli altri elementi della prima carrozzeria fossero quasi tutti presenti e intatti, la roadster aveva perso il motore e la trasmissione. L'asse posteriore era stato sostituito con un altro sistema di origine sconosciuta, la ruggine aveva eroso il pavimento, i sedili erano usurati e non c'era il quadro strumenti. Tuttavia, il fascino di un'auto rara e dalla bellezza seducente superava qualsiasi difetto e imperfezione, cosa a cui contribuirono la fama e i grandi successi di Elvis Presley. Mentre la roadster tornava a Monaco con lo slogan "Return to Sender", la soluzione era senza dubbio "It's Now or Never". I lavori di restauro sono stati eseguiti da BMW Group Classic. Gli esperti dell'azienda e i partner esterni hanno unito le forze e il risultato ha stabilito nuovi standard per il restauro di una BMW 507.

Ανατρέχοντας στο παρελθόν, η ιστορία της BMW 507 του Elvis και η αναπαλαίωσή της είναι καθαρά Rock’n’Roll: σαγηνευτική όπως οι λικνιζόμενοι γλουτοί του ‘Βασιλιά’, ενεργοβόρα,  κυκλοθυμική, γεμάτη απροσδόκητες αλλαγές και ανατροπές. Δεν είναι απλά μία ιστορία για τον νεαρό GI Elvis Presley. Αλλά και για τον έμπειρο πρωταθλητή αναβάσεων Hans Stuck, για φιλήδονα χείλη αποτυπωμένα σε λευκή μπογιά, έναν συνταξιούχο αεροναυπηγό, μια αποθήκη για κολοκύθες, έναν τεράστιο κινητήρα Chevy, ελαστικά πατάκια από ίνες καρύδας και χειρολαβές θυρών από τρισδιάστατο εκτυπωτή. Και η ιστορία ήδη ξεκίνησε τρία χρόνια πριν ο ‘Βασιλιάς’ είχε ξεκινήσει τη στρατιωτική θητεία του στον Αμερικανικό Στρατό στη βάση της Έσσης, στη Νότια Γερμανία.

Un'auto iconica proveniente da una collezione rara: La BMW 507 del "Re".

La BMW 507 è sempre stata uno dei modelli rari più esclusivi e ricercati nella storia del marchio, con una produzione limitata a 254 esemplari tra il 1955 e il 1959. Subito dopo la sua anteprima mondiale al Salone di Francoforte del 1955, la due posti firmata dal designer Albrecht Graf Goertz fu acclamata dalla stampa come il "Sogno dell'Isar". Proprietari famosi come Alain Delon, Ursula Andress e John Surtees hanno contribuito a farne uno status symbol. Tuttavia, nessun'altra vettura di questa serie ha raggiunto lo status di icona come la BMW 507 appartenuta a Elvis Presley. Questa particolare roadster è stata considerata persa per quasi cinque decenni. In realtà, il numero di telaio dell'auto guidata dal "Re" non era stato nemmeno confermato. C'erano anche dubbi sul fatto che Elvis Presley avesse riportato l'auto in America dopo aver terminato il servizio militare in Germania, poiché nessuno conosceva il suo successivo proprietario.

Το μυστήριο λύθηκε πρόσφατα χάρη στους ειδικούς των Αρχείων του BMW Group Classic και την Αμερικανίδα δημοσιογράφο Jackie Jouret που εργάζεται στο περιοδικό “Bimmer” στην Καλιφόρνια. Το 2006, αυτή ήδη είχε αρχίσει να ψάχνει τα άρθρα που είχαν γραφτεί για τη BMW 507 του Elvis και σε σχετική βιβλιογραφία για την ιστορία του μοντέλου. Κατά τη διάρκεια της έρευνάς της, ανακάλυψε μία σημαντική λεπτομέρεια. Διάφορες πηγές τόνιζαν το γεγονός ότι η BMW 507 που παραδόθηκε στον Elvis Presley στη Γερμανία δεν ήταν καινούργια αλλά μεταχειρισμένη, και προηγούμενος ιδιοκτήτης της ήταν ο οδηγός αγώνων Hans Stuck. Από το Μάιο μέχρι τον Αύγουστο του 1958, ο οδηγός γνωστός και σαν Πρωταθλητής Αναβάσεων κέρδισε σε πολλές αναβάσεις σε Γερμανία, Αυστρία και Ελβετία – με μία λευκή BMW 507 με αριθμό πλαισίου 70079 και πινακίδα κυκλοφορίας M–JX 800. Είναι γεγονός που αποδεικνύεται και από φωτογραφίες ότι αυτό το roadster έφυγε από τη γραμμή συναρμολόγησης στις 13 Σεπτεμβρίου 1957. Λίγες ημέρες αργότερα, παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης και οδηγήθηκε κατ’ επανάληψη σε test drives από τον τύπο. Τον Οκτώβριο του 1957, ο Hans Stuck έφερε το αυτοκίνητο στο Σαλόνι του Λονδίνου και στη συνέχεια ταξίδεψε με το roadster στο Βέλγιο, όπου το παρουσίασε στον Βασιλιά Baudouin, πριν πάει στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τορίνο. Το καλοκαίρι του 1958, η BMW 507 του Stuck κέρδισε το διαγωνισμό καλλιστείων αυτοκινήτων στο Wiesbaden και μετά πήρε ένα ρόλο στο κινηματογραφικό στούντιο της Βαυαρίας  στην ταινία “Hula-Hopp Conny” με τους Cornelia Froboess και Rudolf Vogel.

Το όχημα αυτό περνούσε από διεξοδικό σέρβις στη BMW μετά από κάθε αγώνα, ο κινητήρας είχε αναβαθμιστεί και είχε εφοδιαστεί με νέο κιβώτιο όταν κατέληξε στα χέρια ενός εμπόρου στη Φρανκφούρτη, το φθινόπωρο του 1958. Ο νεαρός Αμερικανός στρατιώτης Presley ήταν 23 ετών την εποχή εκείνη, και ζήτησε να κάνει ένα test drive. Ο ‘Βασιλιάς’ εντυπωσιάστηκε αμέσως και αποφάσισε να αγοράσει το αυτοκίνητο. Φωτογραφίες της εποχής δείχνουν ότι πινακίδες κυκλοφορίας για εξαγωγή οχήματος είχαν ήδη τοποθετηθεί στη BMW 507. Αργότερα, έλαβε άδεια κυκλοφορίας από τον Αμερικανικό στρατό που άλλαζε κάθε χρόνο. Αυτός ήταν εν μέρει ο λόγος που η αναζήτηση της ταυτότητας του αυτοκινήτου αργότερα έγινε τόσο περίπλοκη. Οι ειδικοί των Αρχείων του BMW Group Classic δεν ήταν απόλυτα σίγουροι για την προέλευσή του όταν βρήκαν την ασφαλιστική προσφορά από το Δεκέμβριο του 1958 που περιείχε τον αριθμό πλαισίου 70079  μαζί με την άδεια κυκλοφορίας στο όνομα του χρήστη: Elvis Aaron Presley.

Το ‘χαϊδεμένο’ αυτοκίνητο της Γερμανίας υπέστη ριζική αλλαγή στις  ΗΠΑ.

Elvis Presley guidò la sua BMW 507 dalla sua casa di Bad Nauheim alla base dell'esercito americano di Friedberg. I suoi fan lo guardavano sempre e spesso formavano un cerchio intorno a lui. Spesso lasciavano messaggi d'amore sulla roadster con il loro rossetto. Queste manifestazioni di adorazione non erano certo rare per una rockstar, ma mettevano in imbarazzo Presley da giovane soldato. Una nuova tonalità di rosso ha risolto il problema.

Nel marzo 1960, Elvis Presley termina il servizio militare in Germania. Tornato sulle autostrade americane, rinunciò al genuino piacere di guida di una BMW scoperta dopo aver accettato, pochi mesi dopo, di scambiare la sua roadster rossa, numero di telaio 70079, con un concessionario Chrysler di New York. Il concessionario a sua volta vendette l'auto a un prezzo esorbitante per gli standard odierni (4.500 dollari) al produttore radiofonico Tommy Charles. Charles portò l'auto nella sua città natale, Birmingham, nello stato dell'Alabama, dove iniziò una carriera agonistica di grande successo, una mossa che fu messa in discussione in termini di autenticità. La BMW 507 fu equipaggiata con un motore Chevrolet in vista delle gare su pista. A causa dell'enorme volume del motore, è stato necessario rimuovere alcuni componenti della base del telaio anteriore. Sono stati sostituiti la trasmissione, l'asse posteriore e gli strumenti dell'abitacolo. Charles vinse una gara a Daytona Beach/Florida con questa roadster radicalmente modificata e fu sulla linea di partenza di diverse gare prima di venderla definitivamente nel 1963.

Seguirono altri due cambi di proprietà e la BMW 507 fu ritrovata in California. L'ingegnere aeronautico Jack Castor acquistò la vettura nel 1968 e la utilizzò occasionalmente prima di decidere di metterla da parte per un futuro restauro. Castor era un appassionato collezionista di biciclette storiche e nel corso degli anni aveva accumulato un'impressionante collezione di auto d'epoca a Half Moon Bay, a sud di San Francisco. Era coinvolto in diversi club di auto d'epoca e faceva sempre ricerche sulla storia dei veicoli che acquistava.

Un Mito nel campo di zucche.

Castor ha realizzato un dossier completo sulla BMW 507. Nel frattempo, il meccanico era andato in pensione e un giorno gli capitò di vedere l'articolo sulla rivista Bimmer. Castor ha scritto alla giornalista, le ha parlato della BMW 507 numero di telaio 70079 e del fatto che lui era il proprietario e l'ha invitata a vedere il veicolo. Sapeva che era il proprietario dell'auto da corsa che Hans Stuck aveva guidato, ma fino a quel momento qualsiasi collegamento tra lui ed Elvis era solo speculativo. Tuttavia, Jackie Jouret era assolutamente certo della questione. Ha accompagnato Jack Castor in un campo di zucche dove la BMW 507 rossa era conservata insieme ad altri veicoli storici. "Jack aveva legato il cofano del motore con delle corde", ricorda il giornalista, riportando alla memoria il momento della scoperta. "C'è voluto un po' di tempo per aprire il cofano e identificare il numero di telaio inciso: 70079, un numero leggendario per BMW".

Jack Castor aveva già raccolto un gran numero di pezzi che aveva inscatolato per il previsto restauro della roadster. Mancava solo un motore adatto e il tempo necessario per lavorare al progetto, ma le cose cominciavano ad andare per il verso giusto. Jackie Jouret ha contattato il BMW Group Classic dove si stavano raccogliendo nuove informazioni sull'identità della BMW 507 di Elvis Presley in Germania. Ciò ha confermato le prove dell'indagine statunitense.

Jack Castor non era interessato a trarre profitto immediato dall'inaspettata fama aggiuntiva della sua BMW 507. Tuttavia, i contatti con il BMW Group Classic sono stati rafforzati. Dopo diversi anni e diverse discussioni con gli esperti di restauro di auto d'epoca di BMW Group Classic, Klaus Kutscher e Axel Klinger-Köhnlein, è stato raggiunto un accordo. L'acquisto del veicolo da BMW Group Classic comprendeva anche il restauro originale dell'auto secondo il design immaginato da Castor.

Trasporto in un container al museo - e da lì al laboratorio.

Il grande momento è arrivato nella primavera di. La BMW 507 fu trasportata in Germania, in un container, insieme ai pezzi di ricambio che Castor aveva raccolto. La prima tappa a Monaco è stata il Museo BMW, dove la roadster è stata presentata a un pubblico estasiato in occasione della mostra speciale "Elvis' BMW 507 - lost and found". Successivamente, sono iniziati i lavori di restauro presso l'officina del BMW Group Classic.

Come di consueto per progetti di questo tipo, la prima fase è stata in gran parte "catastrofica". Il veicolo è stato completamente smontato, un processo che in questo caso particolare ha richiesto un'intera settimana, anziché solo due giorni come inizialmente previsto. Per prima cosa, la carrozzeria in alluminio è stata separata dal pavimento, che era in lamiera. Questo era l'unico modo per preservare il più possibile il materiale originale. La vernice è stata quindi rimossa dal pavimento e dalla carrozzeria mediante immersione in una soluzione alcalina. Il motore era già stato rimosso insieme ai resti degli interni.

Πολλά εξαρτήματα έπρεπε να ανακατασκευαστούν επειδή το απόθεμα ανταλλακτικών για τη BMW 507 είναι περιορισμένο ακόμα και στο BMW Group Classic. Παραδοσιακές τεχνικές της δεκαετίας του 1950 συνδυάστηκαν με high-tech διαδικασίες παραγωγής. Η χύτευση του ταμπλό οργάνων έγινε βάσει του αρχικού. Η δερμάτινη ταπετσαρία ήταν εναρμονισμένη με το σχέδιο που υπήρχε σε παλιές φωτογραφίες και καταλόγους. Όταν τα καθίσματα ανακατασκευάστηκαν υπήρχε η δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί το αρχικό ατσάλινο υποπλαίσιο για τα καθίσματα αφού όλη η σκουριά είχε αφαιρεθεί προσεκτικά. Ένα ελαστικό κάλυμμα από ίνες καρύδας τοποθετήθηκε πάνω από τα ατσάλινα ελατήρια. Αυτό το φυσικό υλικό είχε ήδη χρησιμοποιηθεί στη δεκαετία του 1950 για  μαζική παραγωγή της BMW 507, σε συνδυασμό ΄με την τσόχα και τα στρώματα από λινό που έκαναν τα καθίσματα όσο το δυνατόν πιο αναπαυτικά. Οι μηχανισμοί των παραθύρων και οι λαβές θυρών ανακατασκευάστηκαν με μία προηγμένη, σύγχρονη διαδικασία τρισδιάστατης εκτύπωσης, με βάση τις αρχικές διαστάσεις. Μετά την παραγωγή ψηφιακών δεδομένων από μία τρισδιάστατη σάρωση του αρχικού εξαρτήματος, δημιουργήθηκε ένα πανομοιότυπο με τη βοήθεια προσθετικής κατασκευής που γυαλίστηκε για τέλειο φινίρισμα. Αντίθετα, η ελαστική τσιμούχα για το κάλυμμα  του ρεζερβουάρ αναπαράχθηκε με συμβατική διαδικασία παραγωγής. Επειδή αυτό το εξάρτημα όπως και πολλά άλλα της BMW 507 είχαν υποστεί τη φθορά του χρόνου, κατασκευάστηκε μία μικρή παρτίδα. Αυτό σημαίνει ότι οι χρήστες του roadster μπορούν τώρα να προμηθεύονται αυτό το ανταλλακτικό στο τμήμα ανταλλακτικών του BMW Group Classic.

La BMW 507 è tornata: è l'auto che Hans Stuck guidava, quella che Elvis comprò e quella che Jack Castor sognava.

Il motore della BMW 507 di Elvis è stato completamente ricostruito con pezzi di ricambio. Il motore V8 da 3,2 litri è stato ricostruito secondo le specifiche originali BMW 507, ma non è stato assegnato un numero a causa dell'inevitabile ma insolito utilizzo di parti vecchie e nuove. La base del telaio anteriore, che era stata tagliata in una fase precedente, doveva essere ricostruita secondo la geometria originale e integrata nel layout del pavimento. Anche la striscia di chiodatura in legno per l'ancoraggio della capote è stata ricostruita con materiali e metodi degli anni Cinquanta.

La massima autenticità era anche l'obiettivo della verniciatura dell'auto. La BMW 507 è ancora una volta verniciata nel colore bianco sporco Feather White. La mano di fondo, lo stucco e la finitura non venivano eseguiti con i metodi oggi comuni. Al contrario, è stato utilizzato un processo che corrisponde alla tecnologia utilizzata circa 60 anni fa. In questo modo si è evitata l'eccessiva lucentezza, considerata attraente al giorno d'oggi ma non adatta alle auto d'epoca. Come per la ricostruzione del motore V8 e l'utilizzo di parti e metodi di produzione corrispondenti agli originali, la scelta della vernice è stata fatta secondo le indicazioni di Jack Castor. 

Fin dall'inizio ha voluto che la roadster fosse restaurata nelle condizioni originali in cui si trovava nel 1958. Tuttavia, la sua aspettativa di poter vedere la BMW 507 attraverso gli occhi del "Re" è rimasta disattesa. Jack Castor è morto all'età di 77 anni nel novembre 2014, ma il suo nome si è fatto sentire a Pebble Beach. La BMW 507 fu presentata per la prima volta non solo come auto del "Re", ma anche come eredità di Jack Castor e capolavoro del BMW Group Classic.

Panagiotis Karagiannis

Messaggi recenti

Lamborghini: Επιφυλακτική με την ολοκληρωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση

Επιφυλακτική με την ολοκληρωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση παραμένει η Lamborghini, με τον CEO της ιταλικής…

2 ore ago

Hyundai Hellas alla ThinkBiz Academy 2024

Το μοναδικό διήμερο πολυσυνέδριο επιχειρηματικότητας ThinkBiz Academy 2024 πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, με…

12 ore fa

In Grecia le Smart #1 e Smart #3 completamente elettriche (Prezzi - Versioni)

Στην Ελλάδα έφτασαν τα νέα Smart #1 και Smart #3, η έλευση των οποίων σηματοδοτεί…

12 ore fa

Il furgone dell'anno 2024: Ford Transit Custom con noleggio preferenziale da 352€

Ford Transit Custom: Leasing από €352 μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης Ford ή χρηματοδότησης αγοράς με Ford…

12 ore fa

Evento Test Drive Volvo Saracakis a Kalamata, 24-26 maggio

Η Volvo Saracakis θα είναι Μεγάλος Χορηγός του Διεθνούς Meeting άλματος εις μήκος Tsatoumas Street…

1 giorno fa

Ford Puma: tecnologicamente avanzata ed economica, ora con un canone di noleggio di 199 euro

Το Ford Puma εξακολουθεί να αποτελεί στη χώρα μας την κορυφαία επιλογή στην κατηγορία των…

1 giorno fa