Σενάρια συμβιβασμού μεταξύ Κομισιόν και ACEA βλέπουν το φως της δημοσιότητας, αναφορικά με τον στρατηγικό διάλογο για την ευρωπαϊκή industria automobilistica, στα οποία κερδίζουν έδαφος τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά (Plug – In) και ηλεκτρικών αυτοκινήτων με επέκταση της αυτονομίας (REV).
Ειδικότερα, ο Στρατηγικός Διάλογος μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της αυτοκινητοβιομηχανίας θα μπορούσε να ολοκληρωθεί με αρκετές υποχωρήσεις, συμπεριλαμβανομένης της πιθανότητας μιας βαθιάς αλλαγής του ισχύοντος κανονισμού για τις εκπομπές ρύπων, ο οποίος στην πραγματικότητα επιβάλλει τη διακοπή της πώλησης νέων μοντέλων με κινητήρα εσωτερικής καύσης το 2035. Σύμφωνα με το Der Spiegel, οι Βρυξέλλες εξετάζουν το ενδεχόμενο εξαιρέσεων ώστε να επιτραπεί η πώληση plug-in υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων με επέκταση της αυτονομίας (REV) ακόμα και μετά την έναρξη ισχύος της απαγόρευσης.
Πιέσεις από τη βιομηχανία
Συγκεκριμένα, το γερμανικό περιοδικό ανασυνθέτει την έντονη παρασκηνιακή δραστηριότητα των κατασκευαστών που βρίσκεται σε εξέλιξη στις Βρυξέλλες και κάνει λόγο για τα πρώτα σημάδια μιας Ευρωπαϊκής Επιτροπής έτοιμης να ανταποκριθεί θετικά στα αιτήματα του κλάδου, ο οποίος αντιτίθεται εδώ και καιρό στην απαγόρευση πωλήσεων αυτοκινήτων με θερμικό κινητήρα και πιέζει για την αναστολή του καθεστώτος κυρώσεων που συνδέεται με τα νέα όρια εκπομπών ρύπων.
Ως εκ τούτου, ο Στρατηγικός Διάλογος θα μπορούσε επίσης να αποδειχθεί επιτυχής: άλλωστε, η ίδια η Επιτροπή δημοσίευσε ένα μακροσκελές έγγραφο στον ιστότοπό της, το οποίο επιβεβαιώνει αυτό που η πρόεδρος Ursula von der Leyen έχει δηλώσει αρκετές φορές τους τελευταίους μήνες και επιβεβαιώνει την πρόθεση να «αξιολογήσει τις πιθανές ευελιξίες για να διασφαλίσει ότι ο τομέας θα παραμείνει ανταγωνιστικός χωρίς να μειωθεί η συνολική φιλοδοξία των στόχων: η επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας για τα αυτοκίνητα έως το 2035 θα απαιτήσει μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση, στην οποία τα ηλεκτρονικά καύσιμα θα διαδραματίσουν ρόλο μέσω μιας στοχευμένης τροποποίησης του κανονισμού στο πλαίσιο της σχεδιαζόμενης αναθεώρησης».
Οι πιθανές αλλαγές
Ως εκ τούτου, οι Βρυξέλλες είναι πρόθυμες να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των κατασκευαστών. Στο πλαίσιο αυτό, το Der Spiegel επικαλείται τον Eckart von Klaeden, πρώην Γερμανό πολιτικό που τώρα είναι υπεύθυνος για τις θεσμικές σχέσεις της Mercedes-Benz, ο οποίος επανέλαβε την έκκληση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Acea, Ola Källenius, να επιδιωχθεί μια μετάβαση «με γνώμονα την αγορά και όχι τις κυρώσεις». Η εταιρεία με έδρα τη Στουτγάρδη«, πρόσθεσε ο von Klaeden, είναι προσηλωμένη στην απαλλαγή από τον άνθρακα και δεν θέλει να «γυρίσει πίσω στο παρελθόν», αλλά πιστεύει ότι «η ρύθμιση πρέπει να είναι μόνιμα ανοικτή στην τεχνολογία, ώστε να μπορούν να συνεχίσουν να εγκρίνονται προϊόντα φιλικά προς το κλίμα, όπως τα plug-in υβριδικά και τα συστήματα επέκτασης της αυτονομίας».
Πρόκειται για έναν συμβιβασμό που μπορεί να έχει ήδη επιτευχθεί σε καθαρά άτυπο επίπεδο. Για το σκοπό αυτό, το Spiegel επισημαίνει μια φάση του εγγράφου της Επιτροπής: «Στο πλαίσιο του διαλόγου, θα βρούμε άμεσες λύσεις για να διασφαλίσουμε την ικανότητα της βιομηχανίας να επενδύσει, εξετάζοντας πιθανές ευελιξίες. Και αυτή η εξέταση μπορεί να έχει ήδη καλύψει διάφορα σενάρια: από την αναβολή των κυρώσεων έως την αντιστάθμισή τους με μελλοντική μείωση των οριακών τιμών, έως τη χαλάρωση της απαγόρευσης με την εξαίρεση των PHEV. Πολλά εξαρτώνται, ωστόσο, από το πώς θα είναι δυνατόν να ενσωματωθούν τέτοιες αλλαγές στους ισχύοντες κανονισμούς, δεδομένου του πόσο άκαμπτες είναι οι διαδικασίες κανονιστικής έγκρισης σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Σίγουρα, το σχέδιο δράσης που υποσχέθηκε η Επιτροπή για τις 5 Μαρτίου θα πρέπει να δώσει ακριβείς απαντήσεις.