Αναδιαμορφώνει γρήγορα τη στρατηγική της η Stellantis υπό τον John Elkann μετά την αποχώρηση του Carlos Tavares, καθορίζοντας τον τρόπο με τον οποίο θα διοικηθεί ο αυτοκινητιστικός όμιλος σε αυτή τη μεταβατική περίοδο.
Ειδικότερα, με επικεφαλής τον πρόεδρο John Elkann, η Stellantis ενεργεί γρήγορα για να απεμπολήσει την κληρονομιά του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της, Carlos Tavares, και να αποκαταστήσει τις σχέσεις με τους εμπόρους, τους εταίρους του κλάδου, τις κυβερνήσεις και τους εργαζόμενους.
Ο Ταβάρες παραιτήθηκε αιφνιδιαστικά την 1η Δεκεμβρίου, σχεδόν 18 μήνες πριν από τη λήξη του συμβολαίου του, καθώς διευρύνθηκε το χάσμα μεταξύ του διοικητικού συμβουλίου και των βασικών μετόχων μιας από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου.
Ενώ αναζητείται νέος διευθύνων σύμβουλος, η Stellantis διοικείται από μια προσωρινή εκτελεστική επιτροπή, υπό την προεδρία του Elkann.
Έχοντας προειδοποιήσει για τα κέρδη της στα τέλη Σεπτεμβρίου και αντιμετωπίζοντας ένα διογκωμένο απόθεμα, η Stellantis δεν έχει την πολυτέλεια να παρασυρθεί υπό την προσωρινή της ηγεσία.
Ο Elkann, 48 ετών, είναι γόνος της οικογένειας Agnelli που ίδρυσε τη Fiat πριν από περισσότερο από έναν αιώνα. Είναι επίσης πρόεδρος της Ferrari και διευθύνει την οικογενειακή εκμετάλλευση Exor της οικογένειας.
Εστιάζοντας στην Ιταλία
Η νέα προσέγγιση θα δοκιμαστεί στις 17 Δεκεμβρίου, όταν οι εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας θα συναντηθούν με τον Ιταλό υπουργό Βιομηχανίας Adolfo Urso και τα τοπικά συνδικάτα για να προσπαθήσουν να συμφωνήσουν σε ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο για την παραγωγή στην Ιταλία.
Η Stellantis – η μοναδική μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας – μπορεί να δεσμευτεί να επεκτείνει την παραγωγή και να προστατεύσει τις θέσεις εργασίας με αντάλλαγμα τη βελτίωση των συνθηκών παραγωγής και την κυβερνητική υποστήριξη για την ηλεκτρική μετάβαση της βιομηχανίας, χαλαρώνοντας τις εντάσεις με τη Ρώμη.
Μια πηγή της Stellantis, μιλώντας υπό τον όρο της ανωνυμίας, δήλωσε ότι είναι η κατάλληλη στιγμή για την υπογραφή συμφωνίας.
Η Stellantis επανέρχεται στο λόμπι αυτοκινήτου ACEA
Λιγότερο από μια εβδομάδα μετά την παραίτηση του διευθύνοντος συμβούλου, η Stellantis δήλωσε ότι θα επανενταχθεί στην ευρωπαϊκή ομάδα λόμπι αυτοκινήτων ACEA. Έφυγε από την ένωση του κλάδου στις αρχές του 2023 με βάση μια απόφαση του Tavares, ο οποίος επέλεξε μια ανεξάρτητη στρατηγική άσκησης πίεσης χωρίς να συμβουλευτεί το διοικητικό συμβούλιο, σύμφωνα με μια δεύτερη πηγή.
Η αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει να ευθυγραμμιστεί με τις προτάσεις της ομάδας, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ο επικεφαλής της Stellantis Europe, Jean-Philippe Imparato.
Ο Tavares είχε αντιταχθεί σε μια έκκληση της ACEA για ανακούφιση από τους ενδιάμεσους στόχους για τους στόχους μείωσης του CO2 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, βάσει των οποίων οι αυτοκινητοβιομηχανίες κινδυνεύουν με πρόστιμα πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η θέση του δεν υποστηρίχθηκε από τις ενώσεις των ευρωπαίων εμπόρων Stellantis, οι οποίες υποστήριξαν την πρόταση της ACEA.
Αλλά σε μια συνάντηση των ευρωπαίων εμπόρων Stellantis, που πραγματοποιήθηκε στο Άμστερνταμ λίγες ημέρες μετά την αναχώρηση του Tavares, ο Imparato ήταν ο κύριος προσκεκλημένος και το κλίμα ήταν χαλαρό.
«Η συνεργασία με τη Stellantis … είναι ισχυρή και είμαστε βέβαιοι ότι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις μελλοντικές προκλήσεις με τον συνεργάτη μας», ανέφεραν οι έμποροι σε ανακοίνωσή τους.
Ο Alberto Di Tanno, πρόεδρος του ιταλικού ομίλου αντιπροσώπων Intergea, δήλωσε ότι είναι πολύ νωρίς για να δούμε συγκεκριμένες αλλαγές, αλλά ότι είναι σίγουρος.
«Φαίνεται ότι η εταιρεία θέλει να παρουσιαστεί λιγότερο συγκεντρωτική και να δώσει μεγαλύτερη αυτονομία στις δομές της χώρας της, συμπεριλαμβανομένων των σχέσεων με τους αντιπροσώπους», δήλωσε.
Ο Tavares αύξησε τα περιθώρια κέρδους, αλλά αποξένωσε τους καταναλωτές που δεν είχαν χρήματα
Ο Tavares, ένας βετεράνος του κλάδου που είχε ηγηθεί της Stellantis από τη δημιουργία της το 2021 μέσω της συγχώνευσης του ομίλου PSA και της Fiat-Chrysler, είχε αποθεωθεί για την αύξηση των λειτουργικών περιθωρίων.
Ωστόσο, οι έμποροι και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού παραπονέθηκαν ότι η αύξηση των τιμών για τις μάρκες μαζικής αγοράς της έχασε τελικά την υποστήριξη των πελατών που πλήττονται από τον πληθωρισμό.
Η Stellantis αυτό το μήνα προσέλαβε γρήγορα εκ νέου το συνταξιοδοτημένο στέλεχος Τιμ Κουνίσκις για να ηγηθεί της Ram, μιας από τις σημαντικότερες μάρκες της.
Αναλυτές του κλάδου ερμήνευσαν την απόφαση ως ένα βήμα για τη βελτίωση των σχέσεων με τους αντιπροσώπους στις ΗΠΑ, την ατμομηχανή των κερδών του ομίλου, και την αναστροφή των πωλήσεων της Ram στις ΗΠΑ, οι οποίες μειώθηκαν κατά 24% φέτος στο τέλος του τρίτου τριμήνου.
Ο Κέβιν Φάρις, επικεφαλής του συμβουλίου των εμπόρων της Stellantis, δήλωσε ότι ο Έλκαν συναντήθηκε με το εκτελεστικό τους συμβούλιο στις ΗΠΑ στις αρχές Δεκεμβρίου για να συζητήσουν πώς η αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε να αποκαταστήσει τις σχέσεις της με τους εμπόρους.
Ο Elkann δήλωσε ότι ο Antonio Filosa, ο οποίος διορίστηκε επικεφαλής των επιχειρήσεων της Βόρειας Αμερικής τον Οκτώβριο, θα έχει την εξουσία να ανταποκρίνεται στις συνθήκες της αγοράς, δήλωσε ο Farrish.
«Αυτό σήμαινε πολλά για εμάς», ανέφερε σε μήνυμά του. «Έχουμε έναν τόνο ευκαιριών για να διορθώσουμε ό,τι έβλαψε ο κ. Ταβάρες».
Ο Santosh Viswanathan, ο οποίος είναι ιδιοκτήτης μιας αντιπροσωπείας Stellantis στο Delaware, δήλωσε ότι οι πρώτες ενέργειες του Elkann ήταν ελπιδοφόρες, αν και υπάρχει πολλή δουλειά να γίνει.
«Το σώμα των αντιπροσώπων, το οποίο είναι το κανάλι διανομής σας, έχει πέσει στα τάρταρα», δήλωσε ο Viswanathan.
«Αυτή τη στιγμή, οι δραστικοί χρόνοι απαιτούν δυναμικά μέτρα».
Η αποχώρηση του Ταβάρες ενισχύει τις σχέσεις της Stellantis με την ΕΕ
Αφού υποχώρησαν στο χαμηλότερο επίπεδό τους από τον Ιούλιο του 2022 στις 2 Δεκεμβρίου, μετά την είδηση της παραίτησης του Tavares, οι μετοχές της Stellantis ανέκαμψαν πάνω από 18%, αφού είχαν υποχωρήσει πάνω από 40% από την αρχή του έτους.
Ο Andrea Scauri, διαχειριστής κεφαλαίων της Lemanik με έδρα την Ελβετία, ο οποίος ανασυγκρότησε ένα μικρό μερίδιο της Stellantis την περασμένη εβδομάδα, δήλωσε ότι ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία θα επωφεληθεί από μια πιο ήπια προσέγγιση της ΕΕ όσον αφορά τους κανόνες για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, συμπεριλαμβανομένων των πιθανών προστίμων για τους ενδιάμεσους στόχους του 2025.
«Ο Tavares αρνήθηκε ότι αυτό αποτελεί πρόβλημα», δήλωσε ο Scauri.
«Η αναγνώριση ότι μπορεί να υπάρχουν κίνδυνοι και η ύπαρξη πιο εποικοδομητικών σχέσεων με την πολιτική, σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, θα πρέπει να βοηθήσει τη Stellantis».
Μια τρίτη πηγή, η οποία, όπως και οι άλλες, μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας επειδή δεν είχε την εξουσιοδότηση να μιλήσει δημόσια για τα θέματα, δήλωσε ότι ο Elkann αφιερώνει τον περισσότερο χρόνο του στη Stellantis.
Η πηγή είπε επίσης ότι ο Elkann είχε επιλέξει μια προσωρινή εκτελεστική ομάδα, αντί να αναλάβει τη θέση του προσωρινού διευθύνοντος συμβούλου, όπως είχε κάνει όταν η Ferrari έμεινε χωρίς διευθύνοντα σύμβουλο στα τέλη του 2020.
«Η ιδέα του ήταν να έχει μια πιο συλλογική διοίκηση κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης, με αυξημένη εστίαση στα κορυφαία στελέχη, το ρόλο και τις ικανότητές τους, σε σύγκριση με το προηγούμενο στυλ του ενός και μόνο ανθρώπου υπό τον Tavares», δήλωσε η πηγή.