Vivere il Movimento nelle strade

27 αυτοκίνητα κλέβονται κάθε μέρα στην Ελλάδα!

Τις τελευταίες εβδομάδες και ιδιαίτερα μέρες, στα κοινωνικά δίκτυα, έχουν φουντώσει οι αναφορές για κλεμμένα αυτοκίνητα. Οι φωτογραφίες αυτοκινήτων -με αποκορύφωμα μια μπλέ Integrale που εκλάπη από την Κερατέα, προχθές- τα στοιχεία τους και την υποσημείωση “εκλάπη από την τάδε περιοχή, όποιος το δει ας ενημερώσει”. Στην πραγματικότητα, βέβαια, το πρόβλημα ειναι πολύ μεγαλύτερο απ’ ότι νομίζεις, όπως θα δεις παρακάτω, διαβάζοντας το ρεπορτάζ του TopSpeed.gr.
Μια από τις πολλές “αναγγελίες” κλοπής αυτοκινήτων, που αναπαρήχθη και από το TopSpeed.gr στο Facebook

Γιατί, θα σοκαριστείς, εάν δεις το “φαινόμενο” σε πραγματικούς αριθμούς. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας (τα οποία, δυστυχώς, αφορούν μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2015), στην Ελλάδα εκλάπησαν 5.011 ΙΧ επιβατικά αυτοκίνητα. Πρακτικά, αυτό σημαίνει, ότι κάθε μήνα, κλέβονται 835 αυτοκίνητα, κάθε μέρα 27 και κάθε ώρα, ένας (και κάτι) ιδιοκτήτης κλαίει το τετράτροχό του.

Μεγάλος αριθμός, ο οποίος έχει αυξηθεί σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014 (σύνολο 4.550 κλοπές ΙΧ) και αναμένεται να αυξηθεί κι άλλο, αν κρίνουμε με βάση τα όσα βλέπουμε γύρω μας, για το δεύτερο εξάμηνο του ’15 και τις αρχές του 2016. Και είναι απογοητευτικό το γεγονός ότι, τελικά, λίγοι τα ξαναβρίσκουν: Από τις 5.011 κλοπές αυτοκινήτων, εξιχνιάστηκαν μόλις 1.612, ενώ σε 170 περιπτώσεις, κάτι “στράβωσε” και η κλοπή δεν ολοκληρώθηκε.

Και οι δράστες; Στην πλειοψηφία τους, όπως μαρτυρούν τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ., είναι Greci. Από τους συλληφθέντες, οι 219 è stato ημεδαποί e il 80 αλλοδαποί.

Προσέξτε: Αυτά τα στοιχεία, αφορούν μόνο τα ΙΧ αυτοκίνητα. Γιατί, αν προσθέσουμε το σύνολο των τροχοφόρων, δηλαδή και φορτηγά- λεωφορεία, μοτοποδήλατα και μοτοσικλέτες και λοιπά οχήματα, το σύνολο των κλοπών για το Ά εξάμηνο του 2015, φτάνει τις 12.041 και των εξιχνιάσεων μόλις τις 4.148. Εννοείται, ότι σε αυτά τα στοιχεία δεν προσθέτουμε τις διαρρήξεις σε αυτοκίνητα που έφτασαν, για το εξεταζόμενο διάστημα, τις 7.415…
“Εντάξει όλα αυτά. Αλλά, ποια αυτοκίνητα προτιμούν οι κλέφτες και γιατί;”, θα αναρωτηθεί κανείς. Εδώ, δυστυχώς, υπάρχουν οι κατηγορίες συμμοριών. Υπάρχουν, για παράδειγμα, οι “βολτάδες“. Αυτοί, προτιμούν “εφετζίδικα” σπορ αυτοκίνητα που κλέβονται εύκολα, όπως για παράδειγμα τα Honda S2000 (έχουν βρει το “κουμπί” για να κλέβουν το συγκεκριμένο roadster). Στην Αθήνα, ας πούμε, τα παίρνουν για “βόλτα” στις περιοχές τους, που συνήθως είναι τα γκέτο του Ζεφυρίου κλπ και, όταν, τα βαρεθούν, αν ο ιδιοκτήτης είναι “τυχερός”, τα εγκαταλείπουν. Αν όχι, τα πετούν σε κανένα ρέμα, ή τα κάνουν ανταλλακτικά…

Από την άλλη, έχουμε τα ακριβά. Πρόκειται για  Range Rover, Porsche Cayenne, Jeep, BMW, Benz κ.α.. Αυτά, συνήθως «απαγάγονται». Δηλαδή τα κλέβουν και τα κρύβουν, ζητώντας λύτρα από τους ιδιοκτήτες για να τα επιστρέψουν.

Κατά κόρον όμως, κλέβονται τα μικρά αυτοκίνητα. Τα Smart, Suzuki, Daihatsu. Επειδή έχουν βρει τα κατάλληλα εργαλεία για το άνοιγμά τους (πχ πώς να παρακάμπτουν το immobilizer των συγκεκριμένων μοντέλων). Επειδή μπορούν να ξεφύγουν μέσα στο πλήθος (κυκλοφορούν πολλά). Επειδή μπορούν εύκολα με laser να παραποιήσουν τους αριθμούς πλαισίων. Και επειδή τα ξαναπουλάνε εύκολα και γρήγορα.

Φυσικά, υπάρχουν και οι σπείρες οι οποίες κάνουν κλοπές για να εκτελέσουν… παραγγελίες ανταλλακτικών. οι δράστες φαίνεται ότι προχωρούν σε κλοπή κατόπιν… παραγγελίας. Όταν, δηλαδή, διαπιστωθεί από τους κλεπταποδόχους «έλλειψη» σε ανταλλακτικά συγκεκριμένου μοντέλου, ένα όμοιο όχημα πρέπει να κλαπεί και να διαλυθεί για να βρεθούν τα κατάλληλα εξαρτήματα. Συνεπώς, στόχο αποτελούν δυνητικά τα περισσότερα ΙΧ. Μάλιστα, οι δράστες δεν δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση σε πολυτελή αυτοκίνητα, αφού συνήθως οι ιδιοκτήτες τους αναζητούν ανταλλακτικά από τις επίσημες αντιπροσωπείες και όχι στα μεταχειρισμένα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το αυτοκίνητο κλέβεται αργά τη νύχτα και μέχρι το πρωί, έχει γίνει ανταλλακτικά…

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των Smart. Lui Μάιο του 2015, οι αστυνομικοί έκπληκτοι διαπίστωσαν ότι είχαν κλαπεί 29 Smart. Δηλαδή αρπαζόταν ένα τέτοιο αυτοκίνητο τη μέρα! Τον επόμενο μήνα, εντόπισαν κύκλωμα που διέπραττε κλοπές ΙΧ, κυρίως από περιοχές της Αττικής καθώς και της Αχαΐας και της Βοιωτίας. Εξιχνιάστηκαν 27 κλοπές αυτοκινήτων. Οι αστυνομικοί βρήκαν 9 από τα κλεμμένα. Il πέντε από αυτά, ήταν Intelligente.

Το «περίεργο» όμως, είναι ότι οι κλέφτες αυτοκινήτων, προτιμούν συγκεκριμένες μάρκες αυτοκινήτων, αλλά και συγκεκριμένες περιοχές. Όπως τις περιοχές περιμετρικά της Αττικής Οδού που προσφέρει εύκολη και γρήγορη διαφυγή. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των Βριλησσίων, όπου εκλάπησαν μέσα σε 2,5 μήνες περισσότερα από 50 αυτοκίνητα!

Οι σπείρες

Και τι είναι αυτοί οι τύποι που κλέβουν αυτοκίνητα; Κατ’ αρχάς, είναι θρασείς και συχνά, οπλισμένοι. Έπειτα, σε πολλές περιπτώσεις, εξειδικευμένοι. Έχουν συσκευές που γεμίζουν παράσιτα τα GPS trackers των αυτοκινήτων, μέχρι να τα μεταφέρουν σε υπόγεια που δεν “πιάνει”. Και φυσικά, κάθε είδους “γκατζετάκι“, με το οποίο κλέβουν ένα αυτοκίνητο σε δευτερόλεπτα.

Για να καταλάβουμε πώς δρουν οι σπείρες των κλεφτών, ας δούμε τι έκαναν οι συλληφθέντες μιας από αυτές τις σπείρες (έχουν πιαστεί τέσσερα μέλη της οργάνωσης, εκ των οποίων δύο ημεδαποί ηλικίας 46 και 26 ετών ως αρχηγικά μέλη, ένας 25χρονος ημεδαπός και ένας 39χρονος αλλοδαπός υπήκοος Αλβανίας, ενώ αναζητούνται και άλλοι συνεργοί τους), οι οποίοι είχαν μεγάλη… αγάπη στα Smart.

 Οι δράστες, προκειμένου να επιτύχουν τον σκοπό τους, εντόπιζαν σταθμευμένα οχήματα που τους ενδιέφεραν και στη συνέχεια είτε τα αφαιρούσαν επιτόπου είτε σημείωναν τη διεύθυνση και τα αφαιρούσαν μεταγενέστερα. Στην περίπτωση που τα εντόπιζαν εν κινήσει, τα παρακολουθούσαν μέχρι τον τελικό προορισμό τους και έπειτα προέβαιναν κατά τον ίδιο τρόπο στην κλοπή τους. Ακόμη, αναζητούσαν οχήματα και μέσω διαδικτύου, από ιστοσελίδες με αγγελίες πώλησης οχημάτων, στοχοποιώντας κυρίως επιχειρήσεις εμπορίας αυτοκινήτων στην Αττική.

Περαιτέρω, έχοντας αναπτύξει ένα μεγάλο δίκτυο «πελατών», ενεργούσαν κατά παραγγελία και συγκεκριμένα αφαιρούσαν οχήματα συγκεκριμένου μοντέλου και προδιαγραφών, με σκοπό να αντικαταστήσουν προϋπάρχοντα ίδιου τύπου, παλαιότερης κυκλοφορίας, αφού προηγουμένως είχαν παραποιήσει τους αριθμούς πλαισίου.

Ως προς τον τρόπο που πραγματοποιούσαν τις κλοπές των αυτοκινήτων, χρησιμοποιούσαν εξελιγμένο ηλεκτρονικό εξοπλισμό με κατάλληλο λογισμικό, που παρέκαμπτε το ηλεκτρονικό σύστημα ακινητοποίησης των οχημάτων. Στην συνέχεια, αφού τα απομάκρυναν από το αρχικό σημείο, τα εγκατέλειπαν για μικρό χρονικό διάστημα σε γειτονικές περιοχές έως ότου βεβαιωθούν ότι δεν αναζητούνται μέσω συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού (GPS) και τελικώς τα μετέφεραν σε υπόγεια γκαράζ ή νοικιασμένες αποθήκες. Το ίδιο έκαναν και με τις μοτοσυκλέτες: Αφού τις εντόπιζαν, έσπαγαν την κλειδαριά, τις απομάκρυναν και τις στάθμευαν πρόχειρα καλυμμένες, έως ότου βεβαιωθούν ότι δεν αναζητούνται μέσω συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού (GPS). Εν συνεχεία, τις φόρτωναν σε κλειστό φορτηγό με υδραυλική ράμπα και τις μετέφεραν απευθείας σε συνεργεία και καταστήματα ανταλλακτικών είτε για να πωληθούν αυτούσιες με παραποιημένο αριθμό πλαισίου είτε για να αποσυναρμολογηθούν και να πωληθούν ως ανταλλακτικά. Επίσης, σε ορισμένες περιπτώσεις τις πωλούσαν με παραποιημένα στοιχεία, μέσω ιστοσελίδων αγγελιών του διαδικτύου.

Όπως εξακριβώθηκε, σε αρκετές περιπτώσεις επέστρεφαν τα κλεμμένα οχήματα στους ιδιοκτήτες τους, τους οποίους υποχρέωναν να καταβάλλουν χρηματικό ποσό ανάλογο της αξίας του κλεμμένου οχήματος τους.

Η μεγαλύτερη σπείρα 

Μόλις το Νοέμβριο που μας πέρασε, η  Ασφάλεια Αττικής κατόρθωσε, μετά τη συγκρότηση ειδικής ομάδας και πολύμηνη έρευνα να εξαρθρώσει την πιο μεγάλη σπείρα κλοπών οχημάτων των εποχών, που έδρασε στη χώρα μας η οποία αποτελείτο από Ρομά.

Για την υπόθεση, ο διοικητής της Ασφάλειας Αττικής, Ταξίαρχος Χρήστος Παπαζαφείρης ανέφερε μεταξύ άλλων: «Τα μέλη της παραπάνω ομάδας διέπρατταν κλοπές αυτοκινήτων από την ευρύτερη περιοχή της Αττικής, τα οποία αποσυναρμολογούσαν στις περιοχές Ζεφυρίου και Αχαρνών, διαθέτοντας τα εξαρτήματά τους ως ανταλλακτικά στο εμπόριο. Δρούσαν οργανωμένα, μεθοδικά, με διακριτούς ρόλους και συγκεκριμένο τρόπο δράσης. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες εγκληματικές ομάδες, κλοπής αυτοκινήτων, που έχουν δράσει στη χώρα μας“.

Τα μέλη της ομάδας, από τα τέλη του 2014, με διαφορετική κάθε φορά σύνθεση, κινούνταν στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής και εντόπιζαν αυτοκίνητα κυρίως φορτηγά, τα οποία και αφαιρούσαν. Είτε τα έκλεβαν, είτε (σε δύο περιπτώσεις) κατέβαζαν τους οδηγούς με τη βία από αυτά και τα άρπαζαν. Στη συνέχεια τα μετέφεραν σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους, κοντά στα σπίτια τους και εντός του καταυλισμού Ρομά Ζεφυρίου, όπου προέβαιναν στην άμεση αποσυναρμολόγησή τους, με σκοπό την πώληση των εξαρτημάτων, ως ανταλλακτικών στο εμπόριο. Για τον ίδιο σκοπό τα μετέφεραν και σε μάντρα σκραπ, στην περιοχή Αγίας Σωτήρας Αχαρνών, ιδιοκτησίας ενός εκ των συλληφθέντων.Εκτιμάται ότι η παραπάνω ομάδα, αποκόμισε από την εγκληματική της δραστηριότητα, που κράτησε από τέλη του 2014 με αρχές του 2015 μέχρι τη σύλληψή τους, χρηματικό ποσό που υπερβαίνει το 1.000.000 ευρώ!

Και η Αστυνομία; Τι κάνει η Αστυνομία; Στο παραπάνω κύκλωμα, τα μέλη του κυκλώματος που είχαν αφαιρέσει προηγουμένως αυτοκίνητο από την περιοχή του Μαρκόπουλου, έγιναν αντιληπτοί από αστυνομικούς της Ομάδας ΔΙ.ΑΣ. και καταδιώχθηκαν. Οι δράστες εγκατέλειψαν το κλεμμένο όχημα στον καταυλισμό των Ρομά στο Ζεφύρι, από τον οποίο βγήκε ομάδα 200 Ρομά και επιτέθηκε με πέτρες, ξύλα και σίδερα στους αστυνομικούς της Ομάδας ΔΙ.ΑΣ. τραυματίζοντας έναν εξ αυτών. Πού πας και συ στο άβατο ρε φίλε αστυνομικέ; 

 Leggi qui τη συνέχεια του ρεπορτάζ: Πώς να προστατεύσεις το αυτοκίνητό σου

Σου άρεσε το ρεπορτάζ μας; Μην ξεχάσεις να κάνεις like a la nostra pagina Facebook για να ενημερώνεσαι από εμάς και για να στηρίξεις τη δουλειά μας! Άλλωστε, το να κάνεις ένα like, όπως και i sogni sono liberi...