Live η Κίνηση στους δρόμους
ΤΡΟΧΑΙΟ

Ηλικία οδηγού και τροχαία: Τι δείχνει η έρευνα της Hellas Direct για το 2024

Ποιοι οδηγοί τρακάρουν περισσότερο, ποια είναι η συχνότερη αιτία, τι λένε τα στοιχεία – και τι δεν τεκμηριώνεται πλήρως

ΤΡΟΧΑΙΟ

Η ηλικία του οδηγού φαίνεται πως παίζει σημαντικό ρόλο στην πιθανότητα να εμπλακεί σε τροχαίο. Αυτό προκύπτει από την έρευνα που δημοσίευσε η Hellas Direct για το 2024, βασισμένη στα στοιχεία του στόλου ασφαλισμένων της σε αυτοκίνητα και μηχανές. Σύμφωνα με τα ευρήματα, οι νεότεροι οδηγοί εξακολουθούν να έχουν την «πρωτιά» στα ατυχήματα, ενώ η πιο συχνή μορφή σύγκρουσης για όλες τις ηλικιακές ομάδες είναι η πρόσκρουση με… παρκαρισμένο όχημα. Ωστόσο, η εικόνα δεν είναι πάντα τόσο ξεκάθαρη: κάποια ποσοστά δεν είναι πλήρως τεκμηριωμένα δημόσια, ενώ άλλες κατηγορίες εμφανίζουν μικρό δείγμα.

Η έρευνα της Hellas Direct αποκαλύπτει σαφή μοτίβα: οι οδηγοί ηλικίας 20-29 ετών έχουν τα υψηλότερα ποσοστά εμπλοκής σε τροχαία, ακολουθούμενοι από τους 30-39. Η πιο συχνή αιτία παραμένει το «μπαμ με παρκαρισμένο», ενώ η μη τήρηση αποστάσεων εμφανίζεται σχεδόν σε όλες τις δεκαετίες. Παράλληλα, καταγράφονται διαφοροποιήσεις ανάλογα με την ηλικία του οχήματος ή της μηχανής, αλλά και τον τύπο του ατυχήματος. Ωστόσο, χρειάζεται προσοχή: σε ορισμένες ηλικιακές ομάδες (π.χ. άνω των 80 ετών) τα στοιχεία δεν έχουν στατιστική βαρύτητα, ενώ κάποια ποσοστά που κυκλοφορούν δεν έχουν παρουσιαστεί επισήμως από την εταιρεία.

Η συζήτηση για την οδική ασφάλεια δεν είναι απλώς αριθμοί. Είναι μια αφορμή για να καταλάβουμε καλύτερα τις συνήθειες μας στον δρόμο και να δούμε πώς μπορούμε να μειώσουμε τους κινδύνους. Η έρευνα της Hellas Direct δίνει χρήσιμα στοιχεία, αλλά και τροφή για σκέψη. Πάμε να δούμε πιο αναλυτικά τι αποκαλύπτει – και τι αφήνει ανοιχτό.

Οι νεότεροι οδηγοί (20-29 ετών) έχουν την πρωτιά

Σύμφωνα με την έρευνα, οι οδηγοί ηλικίας 20-29 ετών βρίσκονται στην κορυφή των τροχαίων ατυχημάτων για το 2024. Τα ποσοστά εμπλοκής είναι:
• 15,3% στα ατυχήματα με μηχανές
• 14,3% στα ατυχήματα με αυτοκίνητα

Πρόκειται για την ηλικιακή ομάδα που τείνει να οδηγεί αυτοκίνητα έως 5 ετών, αλλά και μηχανές μικρού κυβισμού (έως 400cc). Η δεύτερη συχνότερη αιτία ατυχημάτων για αυτούς είναι η μη τήρηση αποστάσεων (26,3% στα αυτοκίνητα), ενώ για τις μηχανές αναφέρεται η όπισθεν/αναστροφή (18,6%).

Ωστόσο, πρέπει να τονιστεί ότι το δείγμα των νεότερων οδηγών είναι μεγάλο και η υπεραντιπροσώπευση τους στον στόλο της εταιρείας μπορεί να επηρεάζει τα ποσοστά.

Οι 30άρηδες: συχνά με το πρώτο τους αυτοκίνητο

Η δεύτερη ομάδα με υψηλή συχνότητα εμπλοκής σε τροχαία είναι οι 30-39 ετών:
• 12,4% των ατυχημάτων με αυτοκίνητα
• 9,2% με μηχανές

Το πιο συχνό «μπαμ» για αυτή την ομάδα είναι με παρκαρισμένο όχημα, σε ποσοστό περίπου 40% για τα αυτοκίνητα και 39% για τις μηχανές. Δεύτερη συχνότερη αιτία παραμένει η μη τήρηση αποστάσεων.

Από τα 40 μέχρι τα 59: περισσότερη εμπειρία, ίδια λάθη

Οι οδηγοί ηλικίας 40-49 και 50-59 ετών φαίνεται να τρακάρουν συχνότερα με μεγαλύτερα οικογενειακά αυτοκίνητα, συχνά παλαιότερης χρονολογίας. Η μη τήρηση αποστάσεων παραμένει βασικός λόγος σύγκρουσης (με ποσοστά γύρω στο 22-23%).

Η Hellas Direct αναφέρει ότι οι συγκεκριμένες ομάδες έχουν αυξημένα «μπαμ» με παρκαρισμένα οχήματα, αλλά και συγκρούσεις σε όπισθεν/αναστροφή όταν πρόκειται για μηχανές.

Οι 60άρηδες και 70άρηδες: εμπειρία μεν, ρίσκο δε

Για τους οδηγούς ηλικίας 60-69 ετών, παρατηρείται ότι τρακάρουν με αυτοκίνητα μεγαλύτερης ηλικίας (11-15 ετών), αλλά συχνά οδηγούν νέες μηχανές. Η δεύτερη αιτία τροχαίων με αυτοκίνητο είναι η μη τήρηση αποστάσεων (20,7%), ενώ με μηχανές συναντώνται συχνότερα όπισθεν/αναστροφή ή μη τήρηση απαγορεύσεων.

Οι 70-79 ετών εμφανίζονται να οδηγούν πιο σπάνια, αλλά όταν εμπλέκονται, οι συγκρούσεις αφορούν συχνά όπισθεν/αναστροφή ή παραβίαση απαγορεύσεων.

Οι μεγαλύτεροι των 80: μικρό δείγμα, περιορισμένα στοιχεία

Η έρευνα καταγράφει και τους 80-89 ετών, με βασική παρατήρηση ότι το δείγμα είναι πολύ μικρό για ασφαλή συμπεράσματα. Ωστόσο, το μεγαλύτερο ποσοστό συγκρούσεων αφορά παρκαρισμένα αυτοκίνητα (37,8%). Για τις μηχανές δεν υπήρχαν επαρκή στοιχεία.

Το «μπαμ με παρκαρισμένο»: η νούμερο 1 αιτία

Ανεξάρτητα από ηλικία, το πιο συχνό τροχαίο είναι η πρόσκρουση σε παρκαρισμένο όχημα. Η Hellas Direct το καταγράφει διαχρονικά ως την πιο συνηθισμένη αιτία. Είναι μάλιστα ένα «αισιόδοξο» εύρημα, αφού συνήθως περιορίζεται σε υλικές ζημιές και όχι σε σοβαρούς τραυματισμούς.

Επιφυλάξεις και αβεβαιότητες

Η Hellas Direct δημοσιεύει αρκετά στοιχεία, αλλά όχι πάντα με την ίδια λεπτομέρεια. Υπάρχουν ορισμένα σημεία που χρειάζονται προσοχή:
• Για ορισμένες ηλικιακές ομάδες (π.χ. άνω των 80 ετών), το δείγμα είναι πολύ μικρό για ασφαλή συμπεράσματα.
• Τα ποσοστά που αφορούν λεπτομέρειες όπως κυβισμό μηχανής ή ακριβείς κατηγορίες οχημάτων δεν είναι πάντα πλήρως δημοσιοποιημένα.
• Υπάρχει πιθανότητα κάποια στοιχεία να σχετίζονται με το 2023 και να επαναλαμβάνονται για το 2024 χωρίς να υπάρχει δημόσια έκθεση για το πώς ακριβώς συγκρίνονται.

Τί κρατάμε από την έρευνα

Η ηλικία του οδηγού όντως φαίνεται να επηρεάζει την πιθανότητα τροχαίου. Οι νεότεροι έχουν περισσότερα ατυχήματα, κυρίως λόγω απειρίας και χαμηλότερης τήρησης αποστάσεων. Οι μεγαλύτεροι οδηγούν πιο έμπειρα, αλλά συχνά ρισκάρουν σε άλλες συνθήκες.

Το βασικό μάθημα; Η πλειονότητα των ατυχημάτων είναι συγκρούσεις με παρκαρισμένα – κάτι που θα μπορούσε εύκολα να αποφευχθεί με περισσότερη προσοχή. Ένα μικρό βήμα από όλους μπορεί να φέρει μεγάλη βελτίωση στη συνολική οδική ασφάλεια.