
Η Γερμανία, κέντρο της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, αμφισβητεί τις πολιτικές της ΕΕ για την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035. Ο καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς και οι ηγέτες της BMW, Mercedes και Volkswagen ζητούν μεγαλύτερη ευελιξία και προώθηση της τεχνολογικής ουδετερότητας, υποστηρίζοντας ότι η ηλεκτροκίνηση θα επικρατήσει, αλλά χρειάζεται χρόνος και υποδομές.
Στο επίκεντρο βρίσκεται η σύγκρουση ανάμεσα στη βιομηχανική πραγματικότητα και τις πολιτικές αποφάσεις των Βρυξελλών. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προειδοποιούν ότι μια απότομη απαγόρευση μπορεί να πλήξει επενδύσεις, θέσεις εργασίας και ανταγωνιστικότητα. Ο Μερτς παίρνει σαφή θέση υπέρ της σταδιακής μετάβασης, τονίζοντας ότι οι κανονισμοί πρέπει να είναι «έξυπνοι, αξιόπιστοι και ευέλικτοι».
Το ζήτημα δεν είναι αν η ηλεκτροκίνηση θα αποτελέσει το μέλλον – όλοι συμφωνούν πως ναι. Η διαφωνία βρίσκεται στον τρόπο και στον ρυθμό μετάβασης. Εκεί ακριβώς οι πολιτικές της Γερμανίας συγκρούονται με τις στρατηγικές της ΕΕ, ανοίγοντας έναν διάλογο που θα κρίνει όχι μόνο το μέλλον της αυτοκίνησης, αλλά και την παγκόσμια θέση της Ευρώπης στην αγορά.
Η γερμανική βιομηχανία σηκώνει «ασπίδα» απέναντι στις Βρυξέλλες
Η συζήτηση για το μέλλον της αυτοκίνησης στην Ευρώπη κορυφώνεται. Στη Γερμανία, το πολιτικό και βιομηχανικό κατεστημένο ενώνονται για να αμφισβητήσουν τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035. Ο καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς έδωσε τον τόνο, χαρακτηρίζοντας το μέτρο «λάθος προσέγγιση», ενώ οι μεγάλοι κατασκευαστές –BMW, Mercedes-Benz και Volkswagen– ζητούν περισσότερο χρόνο και πιο έξυπνους κανονισμούς.
Η θέση του Φρίντριχ Μερτς
Κατά την ομιλία του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Μονάχου, ο Μερτς υπογράμμισε ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι αναπόφευκτη, αλλά η απαγόρευση των θερμικών κινητήρων δεν αποτελεί την ενδεδειγμένη στρατηγική. «Χρειαζόμαστε ευέλικτους και αξιόπιστους κανόνες, όχι μονομερείς αποφάσεις», σημείωσε, δείχνοντας προς την ανάγκη τεχνολογικής ουδετερότητας.
Η προσέγγιση αυτή κερδίζει έδαφος στο CDU αλλά και στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, που βλέπουν στην ποικιλία τεχνολογιών (ηλεκτρικά, υβριδικά, συνθετικά καύσιμα) έναν πιο ρεαλιστικό δρόμο προς τη μείωση των εκπομπών.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προειδοποιούν
Στο πλευρό του καγκελάριου στέκονται οι επικεφαλής των μεγάλων ομίλων. Ο Oliver Zipse (BMW), ο Ola Källenius (Mercedes-Benz) και ο Oliver Blume (Volkswagen) τονίζουν ότι η βιομηχανία δεν είναι έτοιμη για μια τόσο απότομη στροφή.
Η ηλεκτροκίνηση θεωρείται το μέλλον, αλλά η έλλειψη υποδομών φόρτισης, οι υψηλές τιμές και η εξάρτηση από την κινεζική αγορά μπαταριών καθιστούν την πλήρη απαγόρευση προβληματική. «Χρειαζόμαστε περισσότερο χρόνο και τεχνολογική ποικιλία», είναι το μήνυμα που επαναλαμβάνεται.
Τεχνολογική ουδετερότητα: η νέα στρατηγική
Η έννοια της τεχνολογικής ουδετερότητας βρίσκεται στο επίκεντρο. Σημαίνει ότι η Ευρώπη δεν πρέπει να επιβάλλει μία μόνο τεχνολογική λύση, αλλά να επιτρέψει στον κλάδο να καινοτομήσει μέσα από διαφορετικές επιλογές: ηλεκτρικά οχήματα, e-fuels, υδρογόνο και πιο αποδοτικούς θερμικούς κινητήρες.
Με αυτόν τον τρόπο, η Γερμανία φιλοδοξεί να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας της και να παραμείνει στην κορυφή της παγκόσμιας αγοράς, απέναντι στις ΗΠΑ και την Κίνα.
Οι επόμενες κινήσεις
Το ζήτημα θα τεθεί στο επίκεντρο του Στρατηγικού Διαλόγου για την αυτοκινητοβιομηχανία. Η γερμανική πλευρά αναμένεται να πιέσει για αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο της ΕΕ, ζητώντας μεγαλύτερη ευελιξία και ρεαλισμό.
Η έκβαση της αντιπαράθεσης δεν θα κρίνει μόνο την πορεία της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη, αλλά και το μέλλον εκατομμυρίων θέσεων εργασίας που εξαρτώνται από την αυτοκινητοβιομηχανία.






