Η ΕΕ και η Γερμανία κατέληξαν σε συμφωνία για τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών καυσίμων

Η συμφωνία, η οποία θα επιτρέπει ορισμένες μηχανές εσωτερικής καύσης μετά το 2035, αποδοκιμάστηκε γρήγορα από τους διαφωνούντες

Η Γερμανία κατέληξε σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με έναν κανονισμό-ορόσημο που απαιτεί τα νέα αυτοκίνητα να είναι ουδέτερα ως προς τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2035, επιλύοντας μια διαμάχη που απειλούσε να υπονομεύσει το φιλόδοξο σχέδιο της Ένωσης για τη μείωση των εκπομπών των ρύπων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Η συμφωνία, η οποία θα επιτρέψει ορισμένες μηχανές εσωτερικής καύσης μετά το 2035, καταδικάστηκε γρήγορα από τους διαφωνούντες.

Η ένωση και η μεγαλύτερη οικονομία της βρίσκονταν σε διαμάχη σχετικά με την προγραμματισμένη για το 2035 σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2, αλλά οι ηγέτες έδωσαν σήμα τις τελευταίες ημέρες ότι βρίσκονταν κοντά σε μια λύση.

Η Γερμανία ήθελε διαβεβαιώσεις ότι τα νέα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα μπορούν να πωλούνται μετά την προθεσμία, εάν λειτουργούν με ηλεκτρονικά καύσιμα – ένα αίτημα που υποστηρίχθηκε από την Porsche και άλλα μέλη της ισχυρής αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας.

“Βρήκαμε συμφωνία με τη Γερμανία σχετικά με τη μελλοντική χρήση των ηλεκτρονικών καυσίμων στα αυτοκίνητα”, δήλωσε στο Twitter ο Φρανς Τίμερμανς, επικεφαλής της πολιτικής της ΕΕ για το κλίμα.

Ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Φόλκερ Βίσσινγκ δήλωσε ότι “ο δρόμος είναι ελεύθερος” με τη συμφωνία που επιτεύχθηκε αργά την Παρασκευή.

“Οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μπορούν να εξακολουθούν να ταξινομούνται εκ νέου μετά το 2035, εάν ανεφοδιάζονται αποκλειστικά με καύσιμα ουδέτερα ως προς το CO2”, ανέφερε σε ανάρτησή του στο Twitter.

Η συμφωνία σημαίνει ότι η Γερμανία μπορεί να εγκρίνει επίσημα μια συμφωνία που επιτεύχθηκε τον Οκτώβριο και η οποία απαιτεί τα νέα αυτοκίνητα να είναι μηδενικών εκπομπών, έναν βασικό πυλώνα στα σχέδια της ΕΕ για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.

Η ψηφοφορία αυτόν τον μήνα, η οποία αναμενόταν να είναι μια απλή διαδικασία, καθυστέρησε λόγω αντιρρήσεων από το φιλοεπιχειρηματικό κόμμα FDP του Βίσσινγκ, το νεότερο μέλος της κυβερνητικής συμμαχίας του καγκελάριου της Γερμανίας Όλαφ Σολτς.

Η συμφωνία με τη Γερμανία δεν αλλάζει το κείμενο του κανονισμού που συμφωνήθηκε μεταξύ των εκπροσώπων των κρατών μελών και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πέρυσι. Αφού οι υπουργοί το υπογράψουν, η Επιτροπή θα παράσχει περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τα επόμενα βήματα για την εφαρμογή της διάταξης για τα ηλεκτρονικά καύσιμα, σύμφωνα με αξιωματούχο της ΕΕ.

Η ψηφοφορία αυτή, η οποία αναμένεται τώρα να διεξαχθεί την Τρίτη, όταν οι υπουργοί Ενέργειας θα συναντηθούν στις Βρυξέλλες, θα πρέπει να περάσει με την υποστήριξη της Γερμανίας, καθώς οι χώρες που αντιτίθενται δεν θα μπορέσουν να συγκεντρώσουν επαρκή μειοψηφία για να μπλοκάρουν την πρόοδο. Η Ιταλία ήθελε περαιτέρω διαβεβαιώσεις, μεταξύ άλλων για το πώς θα μπορούσαν επίσης να εξαιρεθούν τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν βιοκαύσιμα.

“Η μάχη για την τεχνολογική ουδετερότητα έχει κερδηθεί, η οποία είναι η προϋπόθεση για την αναγνώριση των βιοκαυσίμων”, δήλωσε η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι στους δημοσιογράφους την Παρασκευή μετά τη σύνοδο κορυφής των ηγετών της ΕΕ. “Δείχνουμε επίσης ότι τα βιοκαύσιμα είναι μηδενικών εκπομπών, συνεπώς δεν χρειάζεται να υπεισέλθουμε στις τεχνικές λεπτομέρειες. Εάν η τεχνολογία πετυχαίνει τον στόχο, τότε μπορείτε να τη χρησιμοποιήσετε”.

Μια προγραμματισμένη επανεξέταση το 2026 σχετικά με την πρόοδο της Ένωσης σε ό,τι αφορά τα οχήματα μηδενικών εκπομπών θεωρήθηκε πολύ αργά για ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας.

Αλλά οι περιβαλλοντικοί ακτιβιστές εξοργίστηκαν από την απόφαση της Γερμανίας να καθυστερήσει το σχέδιο εκπομπών και προειδοποίησαν κατά των αλλαγών που θα μπορούσαν να αποσπάσουν την πρόοδο προς την ευρύτερη χρήση ηλεκτρικών και άλλων οχημάτων μηδενικών εκπομπών.

Ο Μπέντζαμιν Στέφαν της Greenpeace δήλωσε ότι η συμφωνία αποτελεί πλήγμα για την προστασία του κλίματος.

“Αυτός ο βρωμερός συμβιβασμός υπονομεύει την προστασία του κλίματος στις μεταφορές και βλάπτει την Ευρώπη”, δήλωσε.

Αποδυναμώνει την αναγκαία εστίαση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην αποτελεσματική ηλεκτροκίνηση, είπε.

Ο Pascal Canfin, επικεφαλής της επιτροπής περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κάλεσε την Επιτροπή να διασφαλίσει ότι οι επερχόμενοι κανόνες για τα ηλεκτρονικά καύσιμα θα σέβονται τη συμφωνία που επιτεύχθηκε πέρυσι σχετικά με τα πρότυπα εκπομπών των αυτοκινήτων. Παρόλο που ο ρόλος του κοινοβουλίου στη διαδικασία που θα ακολουθήσει είναι περιορισμένος, θα μπορούσε να μπλοκάρει τον μελλοντικό κανονισμό.

“Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει αγκαλιάσει ολόψυχα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθιστώντας την προηγούμενη συζήτηση για το θέμα παράλογη και πλήττοντας την αξιοπιστία της Γερμανίας”, δήλωσε το Σάββατο ο Michael Bloss, Γερμανός Πράσινος, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. “Είναι πλέον καιρός να προβούμε σε επανορθώσεις”.