«Οι Constructeurs automobiles européens μπορούν να ευδοκιμήσουν στον παγκόσμιο αγώνα της ηλεκτροκίνησης», δηλώνει με αισιοδοξία ο Επίτροπος για το κλίμα της ΕΕ και υποστηρίζει ότι «Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να διασφαλίσουμε ότι ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας θα έχει ένα πολύ λαμπρό μέλλον εδώ στην Ευρώπη».
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι έτοιμη να διασφαλίσει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα είναι έτοιμες να εκπληρώσουν τον στόχο της για το 2035 σχετικά με την ουσιαστική σταδιακή κατάργηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης, σημείωσε ο επικεφαλής της ομάδας για το κλίμα, παρά τον σκληρό ανταγωνισμό από την Κίνα.
Η αισιόδοξη άποψη του Wopke Hoekstra, ο οποίος ξεκίνησε μια δεύτερη θητεία επιβλέποντας τους πράσινους στόχους της Ένωσης τον περασμένο μήνα, έρχεται σε μια ευαίσθητη στιγμή για τον τομέα των αυτοκινήτων. Η ζήτηση για ηλεκτροκίνητα οχήματα στην Ευρώπη έχει υποχωρήσει, ενώ αυτοκινητοβιομηχανίες όπως ο όμιλος Volkswagen αγωνίζονται να πουλήσουν αυτοκίνητα εκτός Γηραιάς Ηπείρου. Αντιμετωπίζουν επίσης τους αυστηρούς στόχους της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων και μια πλημμύρα κινεζικών EVs σε μικρότερη τιμή.
«Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να διασφαλίσουμε ότι ο τομέας αυτός θα έχει ένα πολύ λαμπρό μέλλον εδώ στην Ευρώπη», δήλωσε ο Hoekstra σε συνέντευξή του στην τηλεόραση του Bloomberg. «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία στο μυαλό μου ότι θα επιτύχουμε τον στόχο του 2035 εγκαίρως».
Η απειλή των προστίμων
Το πιο πιεστικό βραχυπρόθεσμο ζήτημα για τη βιομηχανία έχει τη μορφή πιθανών προστίμων για την απώλεια των στόχων εκπομπών του 2025, τα οποία, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό βιομηχανικό οργανισμό ACEA, θα μπορούσαν να φτάσουν τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ (15,4 δισεκατομμύρια δολάρια). Για να τα αποφύγουν, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της περιοχής θα μπορούσαν να «συνεταιριστούν» με άλλες που βρίσκονται πιο μπροστά στην πορεία προς την ηλεκτροκίνηση, υπολογίζοντας κατά μέσο όρο τις εκπομπές τους.
Ωστόσο, αυτό θα σήμαινε ότι όσοι πωλούν λιγότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποζημιώνουν εταιρείες όπως η Tesla και η κινεζική BYD που υπερκαλύπτουν τα όρια εκπομπών. Αναλυτές έχουν πει ότι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απρόσμενο κέρδος για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ο Hoekstra δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει ακόμη υπολογίσει τις πιθανές κυρώσεις για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά παρόμοιοι στόχοι για το 2020 είχαν ως αποτέλεσμα να επιβληθεί πρόστιμο μόνο σε έναν από αυτούς ένα μικρό ποσό. Είπε ότι άλλοι που είχαν επενδύσει σε μεγάλο βαθμό στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα «ασκούν έντονες πιέσεις» για να διατηρηθούν οι στόχοι για το κλίμα.
Ανοιχτός στην αναθεώρηση κανονισμών, με στόχο την ανταγωνιστικότητα
Ενώ ο Hoekstra δεσμεύτηκε να παραμείνει στην πορεία του κλίματος, αναγνώρισε την ανάγκη να αντιμετωπιστούν καλύτερα οι ανησυχίες των εταιρειών και των ψηφοφόρων σχετικά με τις επιπτώσεις των πολιτικών της ΕΕ.
Πέντε χρόνια αφότου η πρόεδρος της Επιτροπής Ursula von der Leyen παρουσίασε την Πράσινη Συμφωνία ως πιθανό ακρογωνιαίο λίθο της ανάπτυξης της Ένωσης, η δημόσια υποστήριξη για την αναθεώρηση έχει συρρικνωθεί εν μέσω ανησυχιών σχετικά με το κόστος της μετάβασης και την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας της περιοχής.
Στην επιδίωξη του καθαρού μηδενικού αποτυπώματος, «ήμασταν πολύ μονοδιάστατοι», δήλωσε ο Hoekstra. «Και ως εκ τούτου είναι τόσο σημαντικό να επενδύσουμε πολύ περισσότερο στην πλευρά της ανταγωνιστικότητας».