Προσπάθεια μείωσης του κόστους της ενεργειακής μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση με κλείσιμο εργοστασίων και αναγκαστικές απολύσεις στη Γερμανία προσπαθεί η VW, η οποία εκτιμά ότι ένα μεγάλο εργοστάσιο οχημάτων και ένα εργοστάσιο εξαρτημάτων στη χώρα είναι παρωχημένα, σύμφωνα με το συμβούλιο εργαζομένων της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ο όμιλος Volkswagen δήλωσε ότι δεν μπορεί πλέον να αποκλείσει το κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία, καθώς αναζητά τρόπους για να εξοικονομήσει επιπλέον πολλά δισεκατομμύρια ευρώ στην κύρια μάρκα VW.
Η αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε επίσης να εφαρμόσει υποχρεωτικές απολύσεις στη Γερμανία, τερματίζοντας ένα πρόγραμμα διασφάλισης θέσεων εργασίας που απέκλειε τις αναγκαστικές απολύσεις μέχρι το 2029.
Η VW θεωρεί ότι ένα μεγάλο εργοστάσιο οχημάτων και ένα εργοστάσιο εξαρτημάτων στη Γερμανία είναι παρωχημένα, σύμφωνα με το συμβούλιο εργαζομένων της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Αντιδράσεις από τα συνδικάτα
Τυχόν κλεισίματα θα σηματοδοτήσουν το πρώτο κλείσιμο στη Γερμανία κατά τη διάρκεια της 87χρονης ιστορίας της εταιρείας, θέτοντας τη VW σε σύγκρουση με ισχυρά συνδικάτα.
Το συνδικάτο IG Metall υποσχέθηκε «σθεναρή αντίσταση» στα σχέδια.
«Το διοικητικό συμβούλιο παρουσίασε σήμερα ένα ανεύθυνο σχέδιο που κλονίζει τα θεμέλια της Volkswagen και αποτελεί τεράστια απειλή για τις θέσεις εργασίας και τις εγκαταστάσεις», ανέφερε σε δήλωσή του ο Thorsten Groeger του IG Metall.
«Δεν θα ανεχτούμε σχέδια που η εταιρεία κάνει εις βάρος του εργατικού δυναμικού και που διαταράσσουν μαζικά τις περιοχές στη χώρα μας», πρόσθεσε ο Groeger.
Η μάρκα VW, η οποία τροφοδοτεί το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων οχημάτων της αυτοκινητοβιομηχανίας, είναι η πρώτη από τις μάρκες του ομίλου που θα υποβληθεί σε μια προσπάθεια περικοπής του κόστους με στόχο την εξοικονόμηση 10 δισεκατομμυρίων ευρώ (11,07 δισεκατομμυρίων δολαρίων) μέχρι το 2026, καθώς προσπαθεί να εξορθολογήσει τις δαπάνες για να επιβιώσει από τη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η αύξηση των αποδόσεων στη μάρκα VW έχει γίνει πιο δύσκολη με το υψηλότερο κόστος εφοδιαστικής, ενέργειας και εργασίας. Το περιθώριο κέρδους της μάρκας μειώθηκε στο 2,3% κατά το πρώτο εξάμηνο, σε σύγκριση με 3,8% πριν από ένα χρόνο. Οι προσπάθειες γίνονται όλο και πιο δύσκολες εν μέσω της φρενήρους μετάβασης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και της επιβράδυνσης των καταναλωτικών δαπανών.
Πρόσθετη πίεση από τον κινέζικο ανταγωνισμό
Η VW έχει επίσης χάσει τη δυναμική της στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά της, καθώς οι ταχέως κινούμενοι Κινέζοι ανταγωνιστές προωθούν φιλικά προς τον καταναλωτή, προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτές οι ίδιες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν τώρα να επεκτείνονται στην Ευρώπη, ασκώντας πρόσθετη πίεση στη VW να αναπτύξει γρήγορα φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή να διακινδυνεύσει να χάσει τις πωλήσεις στην πατρίδα της.
Ο διευθύνων σύμβουλος του VW Group Oliver Blume δήλωσε ότι ένα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, νέοι ανταγωνιστές στην Ευρώπη και η πτώση της ανταγωνιστικότητας της γερμανικής οικονομίας σήμαινε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία έπρεπε να κάνει περισσότερα.
«Το οικονομικό περιβάλλον έχει γίνει ακόμη πιο σκληρό και νέοι παίκτες πιέζουν στην Ευρώπη», ανέφερε ο Blume σε δήλωσή του. «Η Γερμανία ως επιχειρηματικός τόπος υποχωρεί όλο και περισσότερο από πλευράς ανταγωνιστικότητας».
Μια ολοκληρωμένη εργατική διαμάχη θα ήταν μια σημαντική δοκιμασία για τον Blume, ο οποίος είναι επίσης επικεφαλής της μάρκας σπορ αυτοκινήτων Porsche, μετά τις συνδικαλιστικές συγκρούσεις που έπληξαν αρκετούς προκατόχους του στη VW.
Προηγούμενες συγκρούσεις οδήγησαν στο τέλος ή συντόμευσαν τη θητεία κορυφαίων στελεχών, όπως ο πρώην διευθύνων σύμβουλος Bernd Pischetsrieder, ο πρώην επικεφαλής της μάρκας VW Wolfgang Bernhard και ο Herbert Diess, ο προκάτοχος του Blume στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου. Και οι τρεις προσπάθησαν να προωθήσουν την αποτελεσματικότητα ιδιαίτερα στις εγχώριες γερμανικές δραστηριότητες της VW.
Η VW απασχολεί περίπου 650.000 εργαζόμενους παγκοσμίως, εκ των οποίων σχεδόν 300.000 στη Γερμανία. Οι μισές έδρες στο εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας κατέχονται από εκπροσώπους των εργαζομένων και το γερμανικό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, το οποίο κατέχει το 20% των μετοχών της αυτοκινητοβιομηχανίας, συχνά τάσσεται στο πλευρό των συνδικαλιστικών οργάνων.
Ο όμιλος κατασκεύασε πέρυσι περίπου 9 εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως, σε σύγκριση με τη συνολική παραγωγική ικανότητα των 14 εκατομμυρίων μονάδων.
Εγκαταστάσεις υπό απειλή
Η μάρκα VW διαθέτει εργοστάσια παραγωγής εξαρτημάτων στο Brunswick, το Kassel, το Salzgitter, το Ανόβερο και το Chemnitz, καθώς και εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων στο Wolfsburg, το Emden, το Zwickau, τη Δρέσδη, το Osnabrueck και το Ανόβερο.
Αναλυτές έχουν στο παρελθόν κατονομάσει τις εγκαταστάσεις της VW στο Osnabrueck και τη Δρέσδη ως πιθανούς στόχους για κλείσιμο.
Τα τελευταία σχέδια του VW Group για περαιτέρω περικοπές ακολουθούν μια ανακοίνωση του Ιουλίου που περιγράφει λεπτομερώς το πιθανό κλείσιμο ενός εργοστασίου στις Βρυξέλλες που κατασκευάζει ηλεκτρικά Audi. Το εργοστάσιο παλεύει με το υψηλό κόστος και τη χαμηλή ζήτηση για το πολυτελές Q8 e-tron, το μοναδικό μοντέλο που παράγει.
Η επικεφαλής του εργοστασιακού συμβουλίου Daniella Cavallo δήλωσε ότι η διοίκηση είχε λάβει «πολλές λανθασμένες αποφάσεις» τα τελευταία χρόνια, μεταξύ των οποίων το να μην επενδύσει σε υβριδικά αυτοκίνητα ή να μην είναι ταχύτερη στην ανάπτυξη προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρίες.
Αντί για κλείσιμο εργοστασίων, το διοικητικό συμβούλιο θα έπρεπε να μειώσει την πολυπλοκότητα και να εκμεταλλευτεί τις συνέργειες σε όλα τα εργοστάσια του ομίλου, δήλωσε η Cavallo σε συνέντευξή της στο intranet της VW.
Ο Cavallo επέκρινε την «τρέλα της τεκμηρίωσης» και την «τακτική του τεμαχισμού του σαλαμιού» της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο Cavallo αναφερόταν στο ότι η VW όχι μόνο σταθμίζει το κλείσιμο εργοστασίων, αλλά και διαλύει τις μισθολογικές συμφωνίες και εγκαταλείπει τη δέσμευσή της τόσο για την ασφάλεια των θέσεων εργασίας όσο και για την αποτελεσματικότητα.
Ο Cavallo είπε επίσης ότι η διοίκηση της VW ισχυρίστηκε ότι η κατασκευή των μοντέλων Golf και Tiguan απειλεί να γίνει ζημιογόνα.
Το εργατικό συμβούλιο δήλωσε ότι η VW «αμφισβητεί» επίσης την παραγωγή ενός συμπαγούς ηλεκτρικού SUV στην κύρια μονάδα παραγωγής αυτοκινήτων στο Wolfsburg από το 2026, που αποτελεί κλειδί για την πλήρωση της δυναμικότητας του εργοστασίου.
Η ναυαρχίδα της μάρκας, το ηλεκτρικό μοντέλο Trinity, που σχεδιάζεται επί του παρόντος στο Zwickau, κινδυνεύει επίσης να καθυστερήσει.
Η χρηματιστηριακή αποτίμηση της VW έχει βυθιστεί σε περίπου 51 δισεκατομμύρια ευρώ (56,5 δισεκατομμύρια δολάρια), ακόμη και όταν η εταιρεία συνεχίζει να αποκομίζει κέρδη με λειτουργικά κέρδη ύψους 22,6 δισεκατομμυρίων ευρώ πέρυσι.