Vivre le mouvement dans la rue

Stellantis : Le gouvernement Meloni fait pression sur John Elkann pour qu'il augmente ses investissements en Italie

Ο πρόεδρος της Stellantis στριμώχτηκε από την κυβέρνηση απαιτώντας περισσότερες επενδύσεις στην Ιταλία ή είσοδο του κράτους

Μετά από χρόνια κατά τα οποία η Stellantis στην Ιταλία μπορούσε να κάνει ό,τι ήθελε, ο όμιλος αυτοκινήτων του διευθύνοντος συμβούλου Carlos Tavares φαίνεται ότι έχει μπει στο στόχαστρο της κυβέρνησης της Giorgia Meloni. Γεννημένη από τη συγχώνευση της Fiat Chrysler Automobiles και της PSA τον Ιανουάριο του 2021, η εταιρεία, σύμφωνα με τους επικριτές της, φαίνεται προς το παρόν να ενδιαφέρεται περισσότερο να εκτελεί τα συμφέροντα της Γαλλίας παρά εκείνα της Ιταλίας. Για παράδειγμα, τις τελευταίες ημέρες εγκαινιάστηκε το εργοστάσιο Gigafactory στο Douvrin, το οποίο θα απασχολεί περίπου 6.000 εργαζόμενους και θα έχει δυναμικότητα 40 Gwh. Αυτή η μονάδα παραγωγής, που γεννήθηκε χάρη στην κοινοπραξία με την Total και τη Mercedes, αντιπροσωπεύει μια επένδυση 7 δισεκατομμυρίων ευρώ για τον όμιλο αυτοκινήτων, ο οποίος έχει λάβει στήριξη από τη γαλλική κυβέρνηση ύψους περίπου 2,8 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Θα υπάρχει επίσης μια παρόμοια εγκατάσταση στη Γερμανία στο Kaiserslautern. Ακόμη και στην Ιταλία θα υπάρχει στην πραγματικότητα το δικό της εργοστάσιο gigafactory από το 2026 στο Termoli. Σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να απασχολούνται περίπου 2.000 εργαζόμενοι στο χώρο παραγωγής. Προς το παρόν, ωστόσο, δεν φαίνεται να υπάρχει βεβαιότητα ως προς το πότε θα κατασκευαστεί αυτό το γιγαντιαίο εργοστάσιο και έτσι υπάρχει η πιθανότητα να καθυστερήσει η έναρξη λειτουργίας του. Σύμφωνα με τους επικριτές, η εταιρεία του John Elkann δεν δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για επενδύσεις στη χώρα μας. Και έτσι η ιταλική κυβέρνηση σκοπεύει να παρέμβει για να προστατεύσει τα ιταλικά προϊόντα, όπως έχει ήδη προβλέψει ευρέως ο υπουργός Adolfo Urso. Δεν τους αρέσει το γεγονός ότι υπάρχει μια ανισορροπία υπέρ του γαλλικού κράτους, το οποίο κατέχει 6,5% των μετοχών της Stellantis μέσω της BPI France, το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των μετόχων του ομίλου.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλοί στην ιταλική κυβέρνηση ζητούν την είσοδο του κράτους μας στη Stellantis μέσω της Cassa Depositi e Prestiti. Επί του παρόντος, το ιταλικό κράτος δεν είναι παρόν στο κεφάλαιο του ομίλου παρά μόνο μέσω ενός ελάχιστου μεριδίου 1,13% στα χέρια της Τράπεζας της Ιταλίας. Το μερίδιο της BPI France προέρχεται από μια προηγούμενη συμφωνία με την Peugeot, όταν το γαλλικό κράτος παρενέβη για να σώσει την αυτοκινητοβιομηχανία του λιονταριού, η οποία βρισκόταν σε δεινή θέση. Πρόσφατα, ο πρόεδρος John Elkann απέκλεισε την κρατική παρέμβαση, λέγοντας ότι η κρατική παρέμβαση γίνεται συνήθως όταν τα πράγματα πηγαίνουν άσχημα, αλλά για τη Stellantis τα πράγματα πηγαίνουν σήμερα πολύ καλά και επομένως δεν υπάρχει καμία απολύτως ανάγκη για κρατική παρέμβαση.

Αρκεί να πούμε ότι η Stellantis έκλεισε το 2022 με κύκλο εργασιών 180 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη 16,8 δισ. ευρώ. Σημαντικά νούμερα που πιστοποιούν την επιτυχία αυτής της συγχώνευσης από την οποία προέκυψε ο νέος όμιλος. Ακόμη και στο χρηματιστήριο τα πράγματα πάνε αρκετά καλά για τον όμιλο με την αξία του να βρίσκεται σταθερά πάνω από τα 50 δισ. ευρώ. Προς το παρόν, μια είσοδος του ιταλικού κράτους στην εταιρεία φαίνεται δύσκολη. Φαίνεται πιο εύκολο να υποθέσουμε ότι ο John Elkann μπορεί τελικά να αποφασίσει να αυξήσει περαιτέρω τις επενδύσεις στην Ιταλία για να περιορίσει τη διαμάχη με την εκτελεστική εξουσία.

Ένας άλλος κίνδυνος, ωστόσο, ελλοχεύει πάνω από τη Stellantis σύμφωνα με ορισμένους. Η πρόσφατη συνάντηση του Elon Musk με την Giorgia Meloni στο Palazzo Chigi εγείρει φόβους για μελλοντικές συμφωνίες που θα μπορούσαν να μειώσουν το βάρος του ομίλου του John Elkann στην Ιταλία. Κάποιοι, για παράδειγμα, εικάζουν για την πιθανή δημιουργία ενός εργοστασίου παραγωγής gif της Tesla στη χώρα με σκοπό να υποκλέψει τελικά τη σκυτάλη από τη Stellantis. Η Ιταλία στηρίζει σήμερα σχεδόν το σύνολο της παραγωγής αυτοκινήτων στον όμιλο του Κάρλος Ταβάρες, αλλά με ένα εργοστάσιο της Tesla τα πράγματα θα άλλαζαν ριζικά. Η παρουσία ενός ισχυρού ανταγωνιστή θα μπορούσε επομένως να ωθήσει την εταιρεία του John Elkann να κάνει νέες επενδύσεις στη χώρα για την παραγωγή νέων αυτοκινήτων στα εργοστάσιά της. Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση ζητά να αυξηθεί η παραγωγή αυτοκινήτων στην επικράτειά της από τις 473.000 που είναι σήμερα σε πάνω από 1 εκατομμύριο. Θα δούμε λοιπόν πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση του ομίλου αυτοκινήτων στη χώρα και αν η πίεση που προέρχεται από την ιταλική κυβέρνηση θα οδηγήσει σε κάποια σημαντική είδηση.