Η Γαλλία και η Γερμανία συζήτησαν σχέδια για την προστασία των ευρωπαϊκών κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων μετά τον νόμο των επιδοτήσεων των ΗΠΑ για αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη Β. Αμερική
Ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν θέλει να επιστρατεύσει την υποστήριξη του Γερμανού Καγκελαρίου Όλαφ Σολτς για ένα νέο σχέδιο που θα βοηθήσει τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να ανταγωνιστούν τις ΗΠΑ και την Κίνα, αφού ο Πρόεδρος Μπάιντεν δίνει μεγάλες επιδοτήσεις προς όφελος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στη Βόρεια Αμερική.
Αν και έχουν κοντραριστεί για τις αμυντικές και ενεργειακές πολιτικές, το Παρίσι και το Βερολίνο συμφωνούν ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να κάνει περισσότερα για την προώθηση των εθνικών βιομηχανιών, δήλωσαν αξιωματούχοι και στις δύο πρωτεύουσες.
Σε μια συνέντευξη την Τετάρτη στην τηλεόραση France 2 μετά τη συνάντηση με τον Scholz στο Παρίσι, ο Macron είπε ότι οι δύο ηγέτες συγκλίνουν στην ιδέα να διασφαλίσουν ότι οι επιδοτήσεις αυτοκινήτων της ΕΕ χρησιμοποιούνται για οχήματα ευρωπαϊκής κατασκευής.
Αυτό θα μπορούσε να βοηθήσει να αμβλυνθούν οι επιπτώσεις του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού των ΗΠΑ, ο οποίος μεταξύ άλλων διατάξεων προσφέρει επιδοτήσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη Βόρεια Αμερική.
«Βλέπουμε την Κίνα και τις ΗΠΑ να προστατεύουν τη βιομηχανία τους, αλλά η Ευρώπη παραμένει ανοιχτή σε όλους τους κινδύνους, πρέπει να το αλλάξουμε», είπε ο Μακρόν στο France 2. «Η Γαλλία και η Γερμανία πρέπει να μείνουν μαζί γιατί ήμασταν πολύ ανοιχτοί σε κινδύνους, επειδή πολλές από τις αυτοκινητοβιομηχανίες μας πουλούσαν πολύ στην Κίνα και δεν ήθελαν να κλείσουν τα πράγματα».
Ο Scholz έχει συμφωνήσει σε αυτήν την άποψη, σύμφωνα με ένα άτομο που γνωρίζει τη σκέψη του Γερμανού ηγέτη.
Ο Μακρόν το 2017 πίεσε για αυτό που ονόμασε Buy European Act για τις δημόσιες συμβάσεις, η οποία θα ίσχυε για εταιρείες με πάνω από το ήμισυ της παραγωγής τους στο μπλοκ.
Αλλά αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την ιδέα ενόψει της αντίθεσης από τις Βρυξέλλες.
Η Γερμανία αντιτάχθηκε επίσης στο σχέδιο, επικαλούμενη συνέπειες για το εμπόριο με την Κίνα και τις ΗΠΑ, ιδιαίτερα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες Volkswagen Group, Mercedes-Benz και BMW.
Από τότε, ωστόσο, η πανδημία COVID έχει αποκαλύψει την εξάρτηση της Ευρώπης από τις υπερπόντιες αλυσίδες εφοδιασμού και η ΕΕ έχει ουσιαστικά χαλαρώσει ορισμένους από τους κανόνες της για τις κρατικές ενισχύσεις, υποδηλώνοντας ότι νέες πρωτοβουλίες για την προστασία των εταιρειών από τον ανταγωνισμό θα μπορούσαν να βρουν υποστήριξη στις Βρυξέλλες.
Ωστόσο, η αναβίωση της ιδέας «Αγοράστε τώρα “Made in Europe” ηλεκτρικά οχήματα» μπορεί να αποδειχθεί περίπλοκη, ακόμη και με τη Γερμανία να συμφωνεί.
Οι συμφωνίες ελεύθερων συναλλαγών θα πρέπει να επαναδιαπραγματευθούν και το μέτρο θα μπορούσε να παραβιάζει τους υφιστάμενους κανόνες της ΕΕ ή τις συμφωνίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου. Θα μπορούσε επίσης να πυροδοτήσει έναν εμπορικό πόλεμο, με άλλες χώρες να θεσπίζουν αντίποινα.