Η Σειρά 1, για τους φανατικούς της BMW ήταν πάντα κόκκινο πανί (ίσως το μόνο μοντέλο του βαυαρού κατασκευαστή που την ξεπερνά σε αυτό, είναι η Σειρά 2 Active Tourer). Ωστόσο, μία ολιγοήμερη συμβίωση μαζί της, μας έδωσε μία γεύση από το τι προσπαθεί να επιτύχει η βαυαρική εταιρεία για το κοινό-στόχο του μοντέλου, πράγμα το οποίο ομολογουμένως επιτυγχάνει. Στην δοκιμή μας, είχαμε στη διάθεση μας την πιο δημοφιλή έκδοση της Σειράς 1, την 118i, με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων. Πάμε λοιπόν να τα δούμε λίγο πιο αναλυτικά, ξεκινώντας από το εξωτερικό της.
Conception externe
Η τωρινή γενιά της Σειράς 1, υπάρχει εδώ και κάποια χρόνια στην ελληνική αγορά, σημειώνοντας ομολογουμένως καλή εμπορική επιτυχία στο τομέα των premium hatchback επιλογών που έχουμε στη χώρα μας. Σχεδιαστικά, ξεκινώντας απο το εμπρός μέρος, αυτό το οποίο ναι μεν είναι λίγο too much αλλά όχι και εν τέλη τόσο υπερβολικό αν τη δει κανείς απο κοντά, είναι οι περίφημες μεγάλες εμπρός γρύλιες. Δεν είναι μικρές και όμορφες όπως ήταν στην προηγούμενη γενιά της, αλλά ούτε και υπερβολικές ως προς την αναλογία μεγέθους όπως σε κάποια άλλα μοντέλα.
Το πλαινό της προφίλ, είναι ομολογουμένως λίγο πιο εύστοχα σχεδιασμένο, με χαρακτηριστικό το νεύρο που ξεκινά απο το πίσω μέρος των εμπρός φτερών, το οποίο ακολουθεί τη γραμμή κάτω απο τις χειρολαβές των θυρών, μέχρι πίσω. Αντίστοιχα, έχουμε και χαμηλότερα άλλο ένα, το οποίο στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι κάπως πιο έντονο κατευθυνόμενο απο το εμπρός κάτω μέρος του θόλου, το οποίο καταλήγει στο άνω μέρος των πίσω θόλων, δίνοντας μία σχεδιαστική πινελιά στο πλάι της Σειράς 1.
Το πίσω μέρος, έχει το χαρακτηριστικό σχεδιαστικό στοιχείο των φωτιστικών σωμάτων των BMW των τελευταίων ετών, ενώ ο πίσω προφυλακτήρας έχει και αυτό μία σχεδιαστική πινελιά, για να σπάει τη μονοτονία. Στην περίπτωση της 118i, έχουμε μία χρωμιωμένη απόληξη εξάτμισης, ενώ δύο μονές έχουμε στις 128ti και M135i.
Εσωτερικός Σχεδιασμός
Στην καμπίνα της Σειράς 1, ομολογουμένως έχουμε περισσότερα στοιχεία να σχολιάσουμε και που μας άρεσαν σε σχέση με το κάπως πιο “διακριτικό” της εξωτερικό. Ανοίγοντας την πόρτα και αφότου καθίσουμε στην θέση του οδηγού, αντικρίζουμε το γνώριμο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών της BMW, με τα χειριστήρια καθρεφτών και παραθύρων να βρίσκονται όλα στην πόρτα του οδηγού, συνοδευόμενα απο τα καλύμματα των ηχείων.
Η κεντρική κονσόλα φέρει το γνώριμο επιλογέα ταχυτήτων και τις ρυθμίσεις για το κιβώτιο-κινητήρα, το ηλεκτρικό χειρόφρενων αλλά και το wheel για το σύστημα iDrive το οποίο ωστόσο έχει οθόνη αφής και το αγαπημένο μου, φυσικά κουμπιά για τις βασικές λειτουργίες. Ευχαριστούμε BMW.
Αριστερά του τιμονιού έχουμε ένα μικρό σύνολο κουμπιών για το χειρισμό των φώτων, ενώ κάτω απο την οθόνη του συστήματος ψυχαγωγίας έχουμε ξανά φυσικά πλήκτρα για τις βασικές λειτουργίες του συστήματος κλιματισμού και των χειρισμό των preset σταθμών, έντασης και πηγής ήχου για το σύστημα ψυχαγωγίας.
Στη κεντρική κονσόλα, γύρω απο τον επιλογέα του συστήματος iDrive, έχουμε τις υπόλοιπες επιλογές για τον χειρισμό του συστήματος ψυχαγωγίας, ενώ στο αριστερό μισό της κονσόλας, είναι ο επιλογέας ταχυτήτων και οι επιλογές για τους αισθητήρες στάθμευσης, το χειρόφρενο και τα προγράμματα οδήγησης.
Απο τη θέση του συνοδηγού, παρατηρούμε οτι το εμπρός μέρος του εσωτερικού γενικά είναι πιο οδηγοκεντρικό σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές, χωρίς ωστόσο να γίνεται δύσκολο στο χειρισμό, καθότι η κλίση της οθόνης είναι μικρή προς το μέρος του οδηγού. Αυτό το οποίο σχολιάστηκε από κάθε συνεπιβάτη αμέσως πάντως, ήταν η διακοσμητική “ραφή” στο ταμπλό, η οποία αν και είναι απλά ένα σχεδιαστικό στοιχείο πάνω στο πλαστικό ταμπλό, είναι ομολογουμένως κάτι που σπάει τη μονοτονία, μαζί με τη διαφορετική υφή στο μάτι και δίνει μία πινελιά που παραπέμπει σε κάτι πιο premium όπως μία BMW.
Στο πίσω μέρος της καμπίνας, θα καθίσουν άνετα δύο ενήλικες επιβάτες, έχοντας επαρκή χώρο για το κεφάλι και τα πόδια τους, ακόμα και με ελαφρώς πιο ψηλούς επιβάτες μπροστά, ενώ το πίσω μέρος με τα μεγάλα πλαϊνά παράθυρα δίνει μια αίσθηση άνεσης και δεν νιώθει κανείς “στριμωγμένος”.
Πρακτικότητα και εργονομία
Κλείνοντας το κομμάτι του hatchback, πριν μεταβούμε στο κομμάτι της οδηγικής εμπειρίας και το κομμάτι της BMW, δεν μπορούμε παρά να μιλήσουμε για πρακτικότητα και εργονομία.
Ξεκινώντας απο τους αποθηκευτικούς χώρους, κάθε πόρτα έχει μία δική της ποτηροθήκη και έναν αποθηκευτικό χώρο για επιπλέον μικροαντικείμενα, ενώ στο μπροστά μέρος της κεντρικής κονσόλας έχουμε άλλες δύο ποτηροθήκες, μαζί με μία θύρα USB Type A. Το υποβραχιώνιο στη μέση έχει επιπλέον αποθηκευτικό χώρο για μικροαντικέιμενα, μαζί με μία θύρα USB Type C.
Στο πίσω μέρος, έχουμε πάλι απο μία ποτηροθήκη και αποθηκευτικό χώρο σε κάθε πόρτα, ενώ στο κέντρο έχουμε δύο θύρες USB Type C. Οπότε, μην ανησυχείτε, δεν θα υπάρχουν “καυγάδες” για το ποιος φορτίζει τώρα. Επιπλέον, κάθε κάθισμα έχει και ένα διχτάκι, για όλα εκείνα τα αντικείμενα που ίσως δεν χωρέσουν τόσο άνετα στις θήκες της πόρτας.
Ο χώρος αποσκευών είναι αρκετά μεγάλος, για την ακρίβεια ανέρχεται στα 380 λίτρα. Επιπλέον, μπορεί κανείς να ανασηκώσει το κάλυμμα και μίας και δεν υπάρχει ρεζέρβα, μπορεί να χρησιμοποιήσει τον επιπλέον διαθέσιμο χώρο για αποθήκευση επιπλέον αντικειμένων.
Άλλο ένα προσωπικό θετικό για εμένα, είναι όπως και στο MINI Cooper, η ευχρηστία και η λειτουργικότητα του συστήματος ψυχαγωγίας. Το κινητό δεν ψάχνει για λεπτά το αυτοκίνητο, το Apple CarPlay συνδέεται αμέσως, η φωνητικές εντολές είτε με τη χρήση του Apple CarPlay και τη Siri, είτε μόνο στο αυτοκίνητο λειτουργούν, το σύστημα δεν κολλάει και δεν προσπαθεί να φορτώσει για 1-2 λεπτά μία μεγάλη playlist, ενώ η επικοινωνία και συμμετοχή σε κλήση μέσω τηλεφώνου, ήταν εξαιρετικά καθαρή.
Επιπλέον, εξαιρετικά εύχρηστη και ακριβής είναι η λειτουργία του συστήματος αναγνώρισης πινακίδων και ορίων ταχύτητας, το οποίο όταν έχει οριστεί ταχύτητα στο cruise control, απλά πατώντας το πλήκτρο SET αναπροσαρμόζεται στο αναγνωρισθέν όριο, αν ο οδηγός το επιθυμεί.
Pièces mécaniques
Πάμε τώρα στο κομμάτι που κινεί την 118i. Στην συγκεκριμένη έκδοση, η Σειρά 1 εξοπλίζεται με τον 1,5 λίτρων, 3 κυλίνδρων, τεχνολογίας TwinPower Turbo (B38A15F) κινητήρα, ο οποίος αποδίδει 136 ίππους (μεταξύ 4500-6500 σ.α.λ.) και 220 Nm ροπής (μεταξύ 1500-4100 σ.α.λ), με τη μετάδοση να γίνεται στον εμπρός άξονα, μέσο του αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη, 7 σχέσεων, Steptronic (όπως το ονομάζει η BMW).
Η κατανάλωση σύμφωνα με τα στοιχεία της BMW είναι περίπου 6.2 λίτρα εντός πόλης, 4.4 εκτός και περίπου 5.1 σε μεικτό κύκλο. Προσωπικά, είδαμε περίπου 7 λίτρα με πιο σβέλτη οδήγηση στο πρόγραμμα Normal και Sport, ενώ με το Eco Pro όντως, φτάνει κανείς αρκετά κοντά στις τιμές του κατασκευαστή. Νομίζω, 5.5-6 λίτρα είναι ρεαλιστικά με ήπια οδήγηση, ενώ σίγουρα γύρω στα 7 μπορούν να επιτευχθούν ακόμα και με λίγο πιο σβέλτη χρήση. Φυσιολογικές τιμές για το μέγεθος, βάρος και μηχανικό σύνολο.
Στο κομμάτι των επιδόσεων, η τελική σύμφωνα με τη BMW είναι 215 χιλιόμετρα/ώρα, ενώ το 0-100 απαιτεί 8.8 δευτερόλεπτα. Σαν μηχανικό σύνολο, η 118i δεν είναι “γρήγορη”, αλλά σβέλτη, επιταχύνοντας άνετα μέχρι τις σύνηθες ταχύτητες που απαιτεί μία προσπέραση ή η είσοδος στον αυτοκινητόδρομο. Είναι αρκετή, για το μέσο οδηγό, ενώ για τους πιο απαιτητικούς, υπάρχει και το μηχανικό σύνολο της 120i με τους 178 ίππους, ίδιο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και μηχανικό σύνολο με αυτό του Mini Cooper S.
Μικρή μεν λεπτομέρεια, ωστόσο αρκετά χρήσιμη πριν την πιο σβέλτη οδήγηση, είναι η δυνατότητα να μπει κανείς μέσα του iDrive στο κομμάτι των πληροφοριών του αυτοκινήτου και να επιλέξει την επιλογή “Sport ενδείξεις”, προκειμένου να μπορεί να παρακολουθεί κατά βάση τη θερμοκρασία του λαδιού του κινητήρα πριν αρχίσει να πιέζει περισσότερο, ενώ μπορεί παράλληλα να δει τις ενδείξεις της πίεσης του turbo, της ισχύος και της ροπής, αλλά και το G Meter. Αχρείαστα; Μπορεί. Αλλά υπάρχουν.
Οδηγική εμπειρία
Εδώ, φτάνουμε στο δύσκολο κομμάτι της εξίσωσης της 118i, καθότι δεν μπόρεσα να καταλήξω αν πρέπει να την κρίνω σαν προσθιοκίνητο premium hatchback, ή σαν BMW. Οπότε, θα προσπαθήσω να κάνω και τα δύο.
Ας ξεκινήσουμε να την κρίνουμε σαν ένα προσθιοκίνητο premium hatchback. Το τιμόνι της έχει ωραίο ζύγισμα, τείνοντας προς το ελαφρύ αλλά χωρίς να παραείναι ελαφρύ. Για τον μέσο χρήστη, η μετάδοση εμπρός είναι απλά ένα αμελητέο στοιχείο, οπότε και θεωρώ οτι δεν θα έχει γενικά κάτι αρνητικό να σχολιάσει, ειδικά σε σχέση και με τον υπόλοιπο γερμανικό ανταγωνισμό, με βάση της μέχρι τώρα επαφές μας.
Στην εξίσωση της οδηγικής εμπειρίας σαν BMW, θεωρώ οτι θα πρέπει να δεχτούμε οτι πολύ απλά δεν είναι όπως η πισωκίνητη προκάτοχος της. Ένα πισωκίνητο πάντα θα είναι πιο διασκεδαστικό στην οδήγηση, ακόμα και με 136 ίππους, καθότι είναι αυτό το οποίο μάθαμε και συνδέσαμε τόσα χρόνια με την BMW. Απο την άλλη βέβαια, όπως ένας επι σειρά ετών κάτοχος BMW εύστοχα σχολίασε, δεν είναι η 118i η BMW που θα πάρεις για την οδηγική εμπειρία, αλλά για το οτι παίρνεις ένα premium hatchback αυτοκίνητο για καθημερινή χρήση.
Προσωπικά, η επαφή με τα διαδοχικά μοντέλα της MINI, ακόμα και με το αντίστοιχο Cooper 5d το οποίο είχε ακριβώς το ίδιο μηχανικό σύνολο, με κάνει ίσως να είμαι λίγο “κακός” μαζί της. Αν κανείς μπορεί να θυσιάσει χώρο αποσκευών και πίσω επιβατών για μία καλύτερη οδηγική εμπειρία, τότε το MINI Cooper 5d ίσως είναι καλύτερη επιλογή, αλλά η Σειρά 1 εξαρχής δεν προσπάθησε να είναι κάτι sport, τουλάχιστον οχι στην έκδοση 118i.
Συνολικά, είναι καλή. Μπαίνει με σιγουριά στις στροφές, το κιβώτιο και ο κινητήρας έχουν ικανοποιητικό ποσοστό της ισχύος στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, είναι σταθερή κατά την επιβράδυνση και γενικά είναι άνετη στο δρόμο, είτε είναι στη πόλη, είτε σε επαρχιακό δρόμο, είτε στον αυτοκινητόδρομο. Είναι μία τίμια premium hatchback πρόταση.
All-in-all
Συνοψίζοντας, νομίζω πως η BMW 118i είναι το premium hatchback το οποίο απευθύνεται σε ένα αγοραστικό κοινό το οποίο επιθυμεί ένα άνετο, ευρύχωρο και πρακτικό αυτοκίνητο, με καλή ποιότητα συναρμογής και υλικών, το οποίο εξοπλίζεται με τα συστήματα υποβοήθησης που βρίσκει κανείς και στα μεγαλύτερα μοντέλα του κατασκευαστή, χωρίς να ψάχνει το επόμενο του hot hatch ή pocket rocket.
Αγοράζεται επίσης σε μεγάλο βαθμό απο ιδιοκτήτες άλλων, πιο sport μοντέλων της εταιρείας, οι οποίο ενδεχομένως να ψάχνουν όλα εκείνα που τους αρέσουν στα άλλα μοντέλα, σε ένα πακέτο προσαρμοσμένο καλύτερα στις καθημερινές ανάγκες μετακίνησης των ιδίων ή και της οικογένειας τους, με έμφαση στην άνεση, την πρακτικότητα και τους χώρους.
Για κάποιον που αναζητά κάτι παρόμοιο, αλλά με πιο sport ή ho hatch αν θα μπορούσαμε να το πούμε έτσι χαρακτήρα, νομίζω οτι μία ενδιαφέρουσα εναλλακτική είναι και το MINI Cooper 5d το οποίο οδηγήσαμε και μας άρεσε, με άνεση και χώρους ωστόσο να θυσιάζονται. Ωστόσο, κερδίζουμε λίγο σε “διαφορετικότητα” (όσο αφορά το design εξωτερικά), αλλά να χάνουμε λίγο στην αίσθηση του άνετου και premium (σε μικρό, αλλα παρόλα αυτά, υπαρκτό βαθμό).
Αν κάποιος αναζητεί την “παλιά συνταγή BMW”, αναγκαστικά θα πρέπει να κινηθεί προς τη Σειρά 3, η οποία παραμένει πισωκίνητη και αρκετά διασκεδαστική (και συνάμα οικονομική), όπως μας μετέφερε ο Νίκος Μιχαλόπουλος που την είχε στη διάθεση του πριν μερικές εβδομάδες, στην έκδοση 330e.
Αν είστε στην αναζήτηση ενός premium hatchback, οδηγήστε την οπωσδήποτε καθώς είναι πολύ καλή value for money πρόταση, ενώ αν αναζητάτε ενδεχομένως και το πιο sport offering σε compact μέγεθος, δώστε μία ευκαιρία και στο MINI Cooper 5d.