TopSpeed Retro Car Sunday – Chapter : Porsche 911, Generation 993
Αναμφίβολα, η γενιά 993 της 911, είναι μία που έφερε σημαντικές αλλαγές, τόσο στο κομμάτι του σχεδιασμού και της οδηγικής συμπεριφοράς, όσο και στα μηχανικά μέρη, καθώς ήταν η τελευταία αερόψυκτη 911. Έχοντας διατηρήσει μόλις το 20% των μερών της 964, ήταν άλλο ένα μεγάλο άλμα στην πρόοδο και την εξέλιξη της πλατφόρμας, γεγονός που φάνηκε και απο την βελτίωση που είχε σε κάθε τομέα, έναντι της προκατόχου της, της 964.
Οι μηχανολογικές βελτιώσεις της 993
Η πρώτη μεγάλη μηχανολογική αλλαγή που έγινε στην 993, ήταν ο σχεδιασμός της πίσω ανάρτησης της. Ο σχεδιασμός της, προήλθε απο την 989, ένα concept sedan το οποίο ωστόσο δε μπήκε ποτέ στη παραγωγή. Κατασκευασμένη εξ’ ολοκλήρου απο αλουμίνιο, σχεδιασμού πολλαπλών συνδέσμων και ενσωματωμένη στο πίσω υποπλαίσιο, η νέα ανάρτηση βελτίωσε σε πολύ μεγάλο βαθμό τη σταθερότητα του πίσω μέρους της 911, η οποία ήταν και το αδύναμο σημείο της, λόγω της ιδιαίτερης τοποθέτησης του κινητήρα και της κατανομής βάρους της. Με τη νέα ανάρτηση, η οποία χρησιμοποιήθηκε και στην επόμενη γενιά της 911 (την 996) λόγω της αποτελεσματικότητας της, μείωσε σε μεγάλο βαθμό την αστάθεια που είχαν όλες οι προηγούμενες 911, όταν ο οδηγός μείωνε το ποσοστό που πατούσε το γκάζι εν’ μέσω στροφής, ενώ βελτιώθηκε και η άνεση.
Η 993, ήταν η πρώτη 911 στην οποία τοποθετήθηκε κιβώτιο 6 σχέσεων. Με τις περισσότερες σχέσεις, ο οδηγός είχε πάντα μία σχέση που μπορούσε να επιλέξει, προκειμένου οι στροφές του κινητήρα να είναι άνω των 4500, όπου είναι και το εύρος μέγιστης δύναμης και ροπής του flat-6. Οι Carrera 2, Carrera 2S, Cabriolet και Targa, είχαν ως μέρος του προαιρετικού εξοπλισμού τους, τη δυνατότητα επιλογής ενός αυτόματου κιβωτίου 4 σχέσεων, του Tiptronic, το οποίο πρωτοεμφανίστηκε στην προηγούμενη γενιά, την 964. Απο τις MY1995 και έπειτα, η Porsche προσέφερε το βελτιωμένο αυτόματο κιβώτιο, Tiptronic S, το οποίο πλέον είχε κουμπιά για σειριακή λειτουργία στο τιμόνι, αλλά αναγνώριζε και ανηφόρες & κατηφόρες, κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές. Τα αυτοκίνητα ωστόσο με το Tiptronic κιβώτιο, είναι λίγο πιο αργά τόσο στην επιτάχυνση όσο και στη τελική τους ταχύτητα, αλλά και 25 κιλά βαρύτερα.
Ένα ακόμη στοιχείο το οποίο η Porsche βελτίωσε, ήταν το προαιρετικό σύστημα τετρακίνησης, το οποίο και αυτό έκανε πρώτη φορά την εμφάνιση του στην γενιά 964. Η Porsche, χρησιμοποίησε το σχεδιασμό που είχε η κορυφαία 959, όπου το κεντρικό διαφορικό αντικαθίσταντο απο ένα σύστημα viscous coupling, το οποίο ήταν ελαφρύτερο και καλύτερο στη κατανομή της ισχύος μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα. Βέβαια, οι τετρακίνητες 993, παρέμειναν κατά 50 κιλά βαρύτερες απο τις πισωκίνητες, αλλά ήταν ανώτερες σε δυνατότητα αξιοποίησης των επιδόσεων τους, σε κακές καιρικές συνθήκες.
Πέραν της ανάρτησης, του κιβωτίου και του συστήματος τετρακίνησης, η Porsche τοποθέτησε ένα νέο σύστημα εξάτμισης, μεγαλύτερα φρένα με τρυπητές δισκόπλακες και ένα ανασχεδιασμό σύστημα υδραυλικής υποβοήθησης για το σύστημα διεύθυνσης.
Οι εκδόσεις της 993
Carrera Coupe & Cabriolet
H Carrera ήταν διαθέσιμη σε πισωκίνητη και τετρακίνητη έκδοση. Η Porsche τοποθέτησε την βελτιωμένη εκδοχή του ατμοσφαιρικού 3.6 flat-6 Μ64 κινητήρα (ο οποίος αρχικά είχε τοποθετηθεί στην 964), με το νέο σύστημα εξάτμισης το οποίο έφερε και σύστημα 2 καταλυτών. Η 993 Carrera, αρχικά είχε πορτοκαλί φλας (και πλαϊνα sidemarkers στις αγορές ΗΠΑ/Καναδά) και κόκκινα πίσω φώτα (και πλαϊνα sidemarkers στις αγορές ΗΠΑ/Καναδά), είχε μαύρες δαγκάνες φρένων, μαύρο λογότυπο Carrera στο πίσω μέρος και ζάντες 16 ιντσών. Η MY1994 Coupe, ζυγίζει με όλα τα υγρά της στη μέγιστη στάθμη, 1370 κιλά, κάνοντας την την ελαφρύτερη, στιβαρότερη και πιο άκαμπτη απο όλες τις 993. Το ύψος της απο το οδόστρωμα, ήταν μόλις 110mm (120mm στις αγορές ΗΠΑ/Καναδά), ενώ με το προαιρετικό πακέτο Μ030 (Sport Chassis Option), το ύψος μειωνόταν στα 90mm.
Η Cabriolet, η οποία παρουσιάστηκε παράλληλα με τη Coupe τον Απρίλιο του 1994 ως MY1995, έφερε πλήρως ηλεκτρική οροφή, με ενίσχυση μεταλλικών ελασμάτων και ανεμοθραύστη. Στο πίσω μέρος των Cabriolet, τοποθετήθηκε ένα μικρότερο spoiler, το οποίο έφερε και το 3ο φως φρένων. Η Cabriolet ήταν κατά 50 κιλά βαρύτερη της Coupe. Η πλειοψηφία των Cabriolet ήταν για την Αμερικανική αγορά, ενώ τόσο η Coupe όσο και η Cabriolet, ήταν διαθέσιμες ως πισωκίνητες ή τετρακίνητες.
Η τετρακίνητη εκδοχή της 993, ονομάστηκε Carrera 4 (η Porsche είχε καταργήσει το 2 απο την ονομασία των πισωκίνητων εκδόσεων όπως έκανε στην 964, ωστόσο οι enthusiasts έμεινε να της αποκαλούν C2 και C4). Στην Carrera 4, η Porsche τοποθέτησε το σύστημα ABD (Automatic Braking Differential), όπου το αυτοκίνητο φροντίζει να φρενάρει τον εσωτερικό πίσω τροχό, κατά την επιτάχυνση στην έξοδο της στροφής. Η Carrera 4, ζυγίζει 1420 κιλά (όσο και η πισωκίνητη έκδοση Cabriolet), κάνοντας την 50 κιλά βαρύτερη απο τη Coupe. Το δυνατό χαρτί της Carrera 4, είναι το βελτιστοποιημένο σύστημα τετρακίνησης της, προερχόμενο απο την 959, όπου το σύστημα viscous coupling, που αντικατέστησε το κεντρικό διαφορικό (όπως ήταν στην 964), μείωσε το βάρος και μπορούσε να στείλει απο 5% εως 50% της ισχύος στον εμπρός έξονα. Υπήρχε η δυνατότητα επιλογής και του κιβωτίου Tiptronic στην Carrera 4.
Εκτενής ήταν η λίστα εξτρά τόσο για τη Carrera όσο και για όλες τις υπόλοιπες εκδόσεις που ακολούθησαν, με 5 επιλογές για τις ζάντες αλουμινίου, μία πληθώρα επιλογών που αφορούσαν το σύστημα ανάρτησης, καθώς και 3 είδη καθισμάτων (comfort, sport & racing). Πολλές επιλογές υπήρχαν και για το εσωτερικό, τόσο στα χρώματα και στα υλικά για τις επενδύσεις του εσωτερικού, όσο και για το ηχοσύστημα, με επιλογή και για digital sound processor, υπερ-σπανιο εξτρά σε οποιοδήποτε αυτοκίνητο εκείνης της εποχής. Στο εξωτερικό κομμάτι, πέραν της βασικής παλέτας χρωμάτων, τα προγράμματα Tequipment (Technology Equipment, με τα οποία μπορούσε κανείς να παραγγείλει μέχρι και σύστημα fax για την 993 του) και Exclusive (αφορούσε το χρωματικό κομμάτι, τόσο για το εξωτερικό, όσο και για το εσωτερικό) μπορούσαν να ικανοποιήσουν μέχρι και τη πιο συγκεκριμένη ή ξεχωριστή επιθυμία των κατόχων.
Η παραγωγή των απλών Carrera (Coupe & Cabriolet), ήρθε με το τέλος του 1997, ωστόσο κάποια ελάχιστα τελευταία αυτοκίνητα, κατασκευάστηκαν το 1998.
Targa
H έκδοση Targa της 993, παρουσιάστηκε για το ΜΥ1996 και ήταν η πρώτη γενιά που έφερε το σχεδιασμό “Greenhouse”, o οποίος χρησιμοποιήθηκε και στις 996 και 997. Αντί της αφαιρούμενης οροφής που ήταν μέχρι τώρα, γεγονός που δημιουργούσε και μία δυσκολία στην αποθήκευση της, η Porsche αντικατέστησε το σχεδιασμό της αφαιρούμενης οροφής (ο οποίος έφερνε και μία χοντρήτερη μεσαία κολώνα, που λειτουργούσε και ως roll-bar), με μία γυάλινη ηλιοροφή, η οποία ηλεκτρικά, κατέβαινε προς το πίσω μέρος, κάτω απο το πίσω παρμπριζ. Ο σχεδιασμός αυτός, όχι μόνο διατηρεί τη πλαϊνή σιλουέτα της 911, αλλά είναι και πιο πρακτικός, μίας και το άνοιγμα-κλείσιμο γίνεται απο μηχανισμό και λύνεται και το ζήτημα της αποθήκευσης της οροφής. Χαρακτηριστικό στοιχείο της Targa, είναι οι 2-piece ζάντες της.
Turbo
Η 993 Turbo Coupe, παρουσιάστηκε το 1995. Έφερε ένα νέο, για πρώτη φορά twin-turbo, κινητήρα 3.6 λίτρων, με απόδοση 408 ίππους. Air-to-air intercoolers, electronic engine management, επανασχεδιασμένες κεφαλές και άλλα διαφοροποιημένα και ενισχυμένα μηχανικά εξαρτήματα, δημιούργησαν τον νέο αυτό, κινητήρα.
Η 993 Turbo, ήταν η πρώτη 911 Turbo με σύστημα τετρακίνησης, το οποίο ήταν το ίδιο με της 959. Εμφανησιακά, η Turbo έχει κατά 6 εκατοστά φαρδύτερα πίσω φτερά, διαφορετικούς εμπρός και πίσω προφυλακτήρες και μία σταθερή “whale tail” πίσω αεροτομή, κάτω απο την οποία ήταν τοποθετημένα τα intercooler. Τέλος, για πρώτη φορά, κάνουν την εμφάνιση τους οι “hollow spoke design” ζάντες 18 ιντσών.
Η 993 Turbo, ήταν επίσης, το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με το σύστημα OBD-II diagnostic.
Στην 993 Turbo, υπήρχαν δύο “σειρές” : οι ΜΥ1996 και οι ΜΥ1997/98. Οι ΜΥ1997/98, είχαν τις εξής διαφορές σε σχέση με τις ΜΥ1996 :
- Ενισχυμένα input shaft στο κιβώτιο (ένα απο τα αδύναμα σημεία των ΜΥ1996, λόγω της μεγάλης ισχύος και του συστήματος τετρακίνησης)
- Ενα ECU το οποίο μπορούσε να διαβαστεί και να γίνει remap (των 1996 δε μπορεί να τροποποιηθεί)
- Με τη προσθήκη του παιδικού καθίσματος Porsche o αερόσακος του συνοδηγούς απενεργοποιείται
- Οι αισθητήρες του συστήματος συναγερμού, τοποθετήθηκαν δίπλα απο το map light
- Τα wheel center caps, γράφουν “Turbo”, αντί να έχουν το crest της Porsche
Turbo S
Το 1997, η Porsche προσέφερε την 993 Turbo S, η οποία κατασκευαζόταν απο την Porsche Exclusive Manufaktur. Η Turbo S, είναι μία Turbo με κάποιες αλλαγές σε μηχανικά και ηλεκτρονικά της μέρη. Τα turbo της ΚΚΚ είναι τα Κ-24, μεγαλύτερα απο της απλής Turbo, που αύξησαν την ιπποδύναμη στους 450 ίππους. Επιπλέον, τοποθετήθηκε ένα επιπλέον ψυγείο λαδιού και ένα τροποποιημένο σύστημα διαχείρισης του κινητήρα, Motronic.
Η Turbo S, ξεχωρίζει απο τις κίτρινες δαγκάνες φρένων της, μία ελαφρώς μεγαλύτερη πίσω αεροτομή, τις 4 απολήξες της εξάτμισης, το εμπρός spoiler με τις οπές για τη ψύξη των φρένων (μόνο στα ευρωπαϊκα αυτοκίνητα) και τα carbon fibre sills των πορτών με την επιγραφή “Turbo S”.
Τα βάρος της, ανέρχεται στα 1500 κιλά, με το sprint 0-100 να ολοκληρώνεται σε 3.6 δευτερόλεπτα, το 0-160 σε 8.9 δευτερόλεπτα και τη τελική ταχύτητα να ανέρχεται στα 300 χιλιόμετρα / ώρα.
Carrera S / Carrera 4S
Η Carrera 4S (1996) και αργότερα η Carrera S (1997), χρησιμοποιούσαν το σώμα της Turbo. Και στις δύο εκδόσεις, η 993 ήταν ελαφρώς χαμηλότερη, σε σχέση με τις απλές Carrera. Η 4S όπως είναι αναμενόμενο, είναι πιο βαριά απο την απλή. Oι S εκδόσεις, είναι η πλέον περιζήτητες καθώς κατασκευάστηκαν κάτω απο 2000 αυτοκίνητα, μίας και ήταν διαθέσιμες μόνο το 1997. Το φαρδύτερο σώμα τους, είναι πιο εντυπωσιακό στο μάτι και προσφέρει μεγαλύτερη σταθερότητα, αλλά αυξάνει και την αεροδυναμική αντίσταση, γεγονός που επηρεάζει τόσο την επιτάχυνση, όσο και τη τελική της ταχύτητα.
Carrera RS
Η Carrera RS (RennSport), είναι μια ελαφρύτερη και πιο track-oriented έκδοση της απλής 993. Στην RS, η Porsche τοποθέτησε έναν ατμοσφαιρικό 3.8 λίτρων flat-6, με απόδοση 300 ίππους.
Ο κινητήρας φέρει, ελαφρύτερα και ενισχυμένα πιστόνια, διπλό ψυγείο λαδιού, μεγαλύτερες βαλβίδες εισαγωγής, τη Varioram (μεταβλητή) πολλαπλή εισαγωγής, ένα τροποποιημένο σύστημα Motronic της Bosch και ελαφρύτερα rocker arms. Επίσης, το μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, είχε πιο κοντή 1η, 2α και 3η.
Το σύστημα πέδησης, είναι ίδιο με αυτό της Turbo και το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, είναι μέρος του βασικού εξοπλισμού.
Το συστημα ανάρτησης, αποτελείται απο αμορτισέρ της Bilstein, ενώ οι εμπρός και πίσω αντιστρεπτικές ράβδοι είναι και αυτές ρυθμιζόμενες.
H RS είναι εύκολα διακριτή, καθώς το εξωτερικό της φέρει μία μεγάλη, σταθερή, πίσω αεροτομή, μικρά flaps στο εμπρός μέρος και απο τις 18 ινστών ζάντες αλουμινίου της. Το σύστημα πλύσης των εμπρός φαναριών, έχει αφαιρεθεί για λόγους μείωσης βάρους. Επιπλέον, η Porsche χρησιμοποίησε πιο λεπτό γυαλί, για να μειώσει περαιτέρω το βάρος.
Το εσωτερικό, δεν έχει πίσω καθίσματα, ενώ τα εμπρός καθίσματα είναι bucket και τα πάνελ των πορτών έχουν αντικατασταθεί με ένα κομμάτι carbon. Επίσης, μειώθηκε στο ελάχιστο η χρήση του ηχομονωτικού υλικού.
Το συνολικό βάρος της RS, ανέρχεται στα 1280 κιλά.
Ακολούθησε και μία ακόμη πιο track-oriented έκδοση, η RS Clubsport. H Clubsport είχε ένα συγκολημένο roll-cage και είχαν αφαιρεθεί οι μοκέτες, τα ηλεκτρικά παράθυρα, το air condition και το ραδιόφωνο. Στο εξωτερικό της, φέρει μία ακόμη μεγαλύτερη αεροτομή και ένα πιο χαμηλό εμπρός chin spoiler.
H RS κατασκευάστηκε το 1995 και 1996, με συνολικά 1014 αντίτυπα, εκ’ των οποίων τα 213 ήταν Clubsport.
GT2
H GT2, ήταν η αγωνιστική έκδοση της 993 Turbo, με την οποία η Porsche συμμετείχε στην κατηγορία GT2 Class της FIA.
Για τις ανάγκες του homologation, η Porsche ήταν υποχρεωμένη να κατασκευάσει κάποια λίγα αντίτυπα δρόμου. Έτσι, προέκυψε η 993 GT, η οποία μοιράζεται ένα μεγάλο μέρος των μηχανικών μερών της με την Turbo.
Αρχικά, το αυτοκίνητο απέδιδε 430 ίππους, ενώ το 1998 με τη προσθήκη του twin ignition συστήματος ανάφλεξης και κάποιων λοιπών μικρών αλλαγών, η δύναμη της αυξήθηκε στους 450 ίππους.
Συνολικά, κατασκευάστηκαν μόλις 57 αυτοκίνητα, γεγονός που τη κάνει μία απο τις σπανιότερες και πιο συλλεκτικές εκδόσεις όλης της σειράς 911.
Speedster
H Porsche, αντίθετα με τη G-Modell και την 964, δε κατασκεύασε ποτέ επίσημα έκδοση Speedster στη γενιά της 993. Ωστόσο, η Exclusive Manufaktur, κατασκεύασε 2 αυτοκίνητα για 2 πολύ ιδιαίτερους πελάτες της. Η πρώτη, ήταν το 1995, μία σκούρη πράσινη για τα 60α γενέθλια του Ferdinand Alexander Porsche, μία Tiptronic S.
Η δεύτερη, ήταν αρχικά μία Carrera Cabriolet, η οποία το 1998 επέστρεψε στο Werk 1 και μετατράπηκε σε Speedster. Η δεύτερη, ανήκε στον αμερικανό Jerry Seinfield και ήταν χρώματος ασημί και με χειροκίνητο κιβώτιο.
Turbo Cabriolet
Μετά την G-Modell 3.3 Turbo Convertible (1987-1989), η Porsche δε κατασκεύασε ποτέ επίσημα ξανά, μία αερόψυκτη Turbo Convertible. Ωστόσο, το 1995, λίγο πριν την παρουσίαση της 993 Turbo Coupe, η Porsche κατασκεύασε 14 Turbo Cabriolet, με τον απόδοσης 360 ίππων single turbo 3.6 της 964, πίσω κίνηση, το μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων και τη πίσω αεροτομή της 964 Turbo 3.6 .
All-in-all
Με την 993, η Porsche έδωσε κατά πολλούς, το “τέλειο” επίλογο στις αερόψυκτες 911. Πολλοί, ήταν ενοχλημένοι απο την επιλογή της εταιρείας να στραφεί στη χρήση ενός υδρόψυκτου flat-6 στη γενιά της 996, γεγονός που φαίνεται και απο τις αρχικές πωλήσεις του συγκεκριμένου μοντέλου.
Η 993, είναι κατά μία έννοια, ένα αυτοκίνητο – σύμβολο, μίας εποχής. Μαζί της, τελείωσε μία ιστορία 30+ ετών. Ήταν ένα αυτοκίνητο, που έφερε τη τεχνολογική πρόοδο της δεκαετίας του ’90, στην ήδη πολύ καλά βελτιωμένη 964, κάνοντας την 911, ένα ακόμα καλύτερο, πιο οδηγικοκεντρικό και πιο γρήγορο αυτοκίνητο.
Η θέση της στην ιστορία τόσο της Porsche, όσο και της αυτοκίνησης στο σύνολο της, αντανακλάτε αν μη τι άλλο, στην μόνιμη αυξητική πορεία της τιμής της.
Η 993, είναι ένα πραγματικά ξεχωριστό αυτοκίνητο.
Διαβάστε και τα αφιερώματα στις προηγούμενες γενιές της 911, πατώντας πάνω στο αντίστοιχο όνομα :
Droits d'auteur de la photographie : Porsche AG