Δεν είναι και τεράστια έκπληξη το γεγονός ότι το νέο Ρeugeot 3008, το οποίο βασίζεται στην πλατφόρμα ΕΜΡ2 (τη γνωρίσαμε στο 308) “πατάει” καλά. Έκπληξη, ωστόσο, είναι το γεγονός ότι το γαλλικό crossover SUV τοποθετείται, με το “καλημέρα” στην κορυφή της κατηγορίας, για την οποία η εταιρεία δεν έδειχνε, μέχρι τώρα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Οι πωλήσεις, άλλωστε, που κάνει το 3008 (και) στην ελληνική αγορά, δείχνουν του λόγου το αληθές.
Αν και στα χέρια μου έχω το 3008 με τον δημοφιλέστερο κινητήρα, τον ντίζελ 1.6 των 120 ίππων, με το χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο και το σύστημα μεγιστοποίησης της ελκτικής πρόσφυσης, Advanced Grip Control, εν αρχή ην η… εμφάνιση. Το νέο γαλλικό μοντέλο, είναι κάθετα διαφοροποιημένο από τον προκάτοχό του, ο οποίος ήταν και εμφανισιακά και, οδηγικά, αλλά και… δομικά, αυτός ενός crossover MPV και έχει μεταμορφωθεί σε ένα σύγχρονο, πολυτελές και άρτιο crossover SUV.
Μπλα, μπλα, μπλα… Αυτό που πραγματικά θα σε εντυπωσιάσει, είναι το εσωτερικό του 3008, το οποίο παραπέμπει άμεσα στην premium κατηγορία. Και, για την ακρίβεια, το i-Cockpit, το οποίο είναι εντυπωσιακότατο. Αυτό, αποτελείται από μια (στάνταρ, σε όλες τις εκδόσεις) οθόνη 12,3 ιντσών, η οποία αλλάζει modes από ένα κουμπί στο τιμόνι, με έναν εντυπωσιακό, σχεδόν… χολιγουντιανό τρόπο, ανάλογα με τις ενδείξεις που θέλεις να έχεις μπροστά σου. Από την ώρα, βέβαια, που θα δεις τον τρόπο με τον οποίο εμφανίζει
το τρισδιάστατο σύστημα πλοήγησης, απλά δεν θα θες να… ξεκολλήσεις.
Το πολύ μικρό τιμόνι, το οποίο έχει “τετραγωνιστεί” στο πάνω και το κάτω μέρος του, προσφέρει άριστη ορατότητα (και) προς τον πίνακα, αλλά και μπόλικο χώρο για τα γόνατα. Στο κέντρο της κονσόλας, υπάρχει μια οθόνη αφής 8 ιντσών, στην οποία είναι μαζεμένο όλο το μενού, με μια όμως ουσιαστική διαφορά από το 308:
Εδώ, κάτω από την οθόνη και σε απόσταση “δακτύλων” από το λεβιέ ταχυτήτων, υπάρχουν 6+6 πλήκτρα shortcut, τα οποία έχουν δημιουργηθεί με τη λογική των πλήκτρων του πιάνου. Και βολικά και γρήγορα και όμορφα είναι. Ξεχώρισα, από το φουτουριστικό μενού, τη λειτουργία Mirror Screen για αναπαραγωγή της οθόνης του smartphone και η δυνατότητα επαγωγικής φόρτισης του κινητού.
Η θέση οδήγησης είναι άριστη, η ορατότητα εμπρός και περιφερειακά το ίδιο, ενώ πίσω, περιορίζεται σχετικά από το μικρό παρμπρίζ, αν και, εκεί που πρακτικά θα σου “έλειπε”, στο παρκάρισμα, είναι αχρείαστη, καθώς υπάρχει στάνταρ το ραντάρ με την ηχητική προειδοποίηση και τις σχετικές ενδείξεις στο τιμόνι.
Οι χώροι, είναι όπως θα περίμενες, κορυφαίοι, συνδυαζόμενοι με την άριστη εργονομία. Ταξιδεύουν άνετα πέντε ψηλοί ενήλικες, μιας και το κεντρικό τούνελ στο δάπεδο είναι σχεδόν ανύπαρκτο, υπάρχουν δεκάδες πρακτικές θέσεις στην καμπίνα για ποτήρια και άλλα μικροπράγματα (με κορυφαίο αυτόν στο χώρο ανάμεσα σε οδηγό- συνοδηγό, που μπορεί να χωρέσει ό,τι βάλει ο νους σου). Ο χώρος αποσκευών των 520 λίτρων είναι επαρκής και έχει χαμηλό κατώφλι που κάνει την φόρτωση εύκολη, ενώ το δάπεδο, μπορεί να τοποθετηθεί σε δύο θέσεις ώστε ο χώρος φόρτωσης να έχει ενιαίο ύψος όταν διπλώσουν τα πίσω καθίσματα. Η αναδίπλωσή τους γίνεται αυτόματα, με δύο χειριστήρια στα πλάγια του πορτμπαγκάζ.
Comment ça se passe
Ο προβληματισμός μου, όμως, ήταν πώς, παρά την “off-road” εμφάνισή του, το νέο 3008, θα τα κατάφερνε σε συνθήκες εκτός δρόμου, με δεδομένο ότι δεν προσφέρεται με τετρακίνηση, αλλά μόνο με μπροστινή σε όλες τις εκδόσεις. Αρχικά, τη “δουλειά” κάνουν το μεγάλο ύψος από το έδαφος (219 mm), αλλά και οι πολύ καλές γωνίες προσέγγισης και διαφυγής (20 και 29 μοίρες). Και έπειτα, το σύστημα Advanced Grip Control με τα 5 ξεχωριστά προγράμματα για άσφαλτο, χιόνι, λάσπη, άμμο (συν ένα για την απενεργοποίηση του ESP), το οποίο, σε συνδυασμό με τα Mud & Snow ελαστικά σε διαστάσεις 225/55-18, δεν θα προβληματίσει τον οδηγό σε καμία περίπτωση.
Όμως, με δεδομένο ότι ένα σύγχρονο SUV περνά το 80-90% της “ζωής” του στην πόλη, το μεγάλο ερώτημα είναι το πώς τα πάει σε αυτές τις συνθήκες. Και εδώ ακριβώς είναι που υπερέχει το 3008: Ο 8βάλβιδος τουρμποντίζελ 1.6 BlueHDi των 120 PS και 30,6 kgm ροπής δεν θα σε αφήσει ποτέ παραπονεμένο, δίνοντάς σου την αίσθηση ότι “κρεμάει”, ενώ το εξάρι κιβώτιο είναι ακριβές.
Η ανάρτηση (McPherson εμπρός και ημιάκαμπτος άξονας πίσω) κάνουν άριστη δουλειά στην απορρόφηση των ανωμαλιών του εδάφους και όχι μόνο. Το 3008 δίνει μια συμπαγή, στιβαρή αίσθηση, χωρίς να χτυπά σε καμία περίπτωση και απορροφώντας τις ανωμαλίες αθόρυβα, προσφέροντας την… κλασική γαλλική, κορυφαία στην κατηγορία άνεση, είτε σε συνθήκες καθημερινής κίνησης, είτε σε συνθήκες ταξιδίου.
Η έκπληξη, ωστόσο (όχι για κάποιον που γνωρίζει τις δυνατότητες της ΕΜΡ2) είναι σε συνθήκες πίεσης. Το 3008 δεν είναι μόνο ευέλικτο σε συνθήκες κίνησης πόλης, αλλά μπορεί και να… τιμήσει το όνομά του εάν πιεστεί σε κάποια ορεινή διαδρομή. Στιβαρό και σταθερό, έχει το κορυφαίο ίσως τιμόνι της κατηγορίας, ενώ όταν ξεπεραστούν τα μεγάλα περιθώρια πρόσφυσης που διαθέτει, αντιδρά ομαλά και προοδευτικά, χωρίς να προβληματίσει τον μέσο οδηγό. Τα δε ηλεκτρονικά συστήματα επεμβαίνουν εκεί που πρέπει, όταν πρέπει και η υποστροφή αργεί να εμφανιστεί, σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Γενικότερα, το γαλλικό μοντέλο δίνει μια ελαφριά αίσθηση πολύ μικρότερου αυτοκινήτου όταν πιεστεί και σε αυτό πιθανότατα συμβάλλει και το γεγονός ότι το αμάξωμά του δεν παίρνει κλίσεις, όπως θα περίμενες από ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας που, σε χαλαρές συνθήκες οδήγησης, προσφέρει άνεση από τις αναρτήσεις του.
Ακόμα και στις υψηλές ταχύτητες, κοντά στην τελική του, το 3008 είναι ήσυχο (έχει γίνει καλή δουλειά στην ηχομόνωση) χωρίς κραδασμούς από τον κινητήρα και ενοχλητικούς αεροδυναμικούς θορύβους και χωρίς, φυσικά, τάσεις “πλεύσης”. Τα δε φρένα του, σταματούν ικανοποιητικά το βάρους 1470 κιλών αμάξωμα, ενώ δεν εμφανίζουν κόπωση και όταν πιεστούν.
Και πόσο έχει;
Το 3008 της δοκιμής μας, είναι η έκδοση Allure Grip και κοστίζει €31.500. Έχει στάνταρ τον ψηφιακό πίνακα και το σύστημα πολυμέσων με την οθόνη αφής 8”, τα συστήματα Active Grip Control, Hill Assist και Hill Descent Control, συστήματα ανίχνευσης κόπωσης του οδηγού και προειδοποίησης για ακούσια αλλαγή λωρίδας, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, αυτόματη λειτουργία φώτων και καθαριστήρων, προβολείς ομίχλης και αισθητήρα παρκαρίσματος πίσω. Εξτρά, έχει αισθητήρες παρκαρίσματος και μπροστά, σύστημα πλοήγησης 3D, αναδιπλούμενους καθρέφτες, ρυθμιζόμενη στήριξη μέσης για τον οδηγό, αναδιπλούμενο κάθισμα συνοδηγού, φιμέ πίσω κρύσταλλα και σύστημα εισόδου και εκκίνησης χωρίς κλειδί.
Ο εξοπλισμός του, ακόμα και στη βασική έκδοση Active Grip, είναι υπερεπαρκής και, σε συνδυασμό με την χαμηλή κατανάλωση από τον 1,6 ντίζελ (μέτρησα περίπου 7,0 λίτρα/100 χιλιόμετρα στα 1000 χιλιόμετρα της δοκιμής) και τα χαμηλά τέλη με τα 111 g/km των εκπομπών CO2, καταδεικνύει ότι η τιμή είναι, τελικά, χαμηλή γι’ αυτά που προσφέρει. Σε αυτά, πρόσθεσε και ότι η διετής εγγύηση του 3008 για τα μηχανικά μέρη επεκτείνεται στα 5 χρόνια με το πρόγραμμα 5Χ5 της ελληνικής αντιπροσωπείας της Peugeot καθώς και το γεγονός ότι χρειάζεται σέρβις κάθε 25.000 km ή μία φορά το χρόνο και θα καταλάβεις γιατί με το “καλημέρα”, το Peugeot 3008 έγινε best seller.