Οι πωλήσεις των BEV καταρρέουν και οι αυτοκινητοβιομηχανίες απειλούνται με πρόστιμα μαμούθ από την ΕΕ, επισημαίνει ο πρόεδρος της ACEA και CEO της Renault, Luca de Meo ρίχνοντας τα βέλη του στα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατηγορώντας την για απουσία ευελιξίας.
Ειδικότερα, ο Luca de Meo επανέρχεται για να σημάνει το καμπανάκι του κινδύνου σχετικά με την τάση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ζητά από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα «περισσότερη ευελιξία» στην πορεία της οικολογικής μετάβασης, με την απειλή μιας βροχής προστίμων που απειλεί να λυγίσει ολόκληρο τον κλάδο: περίπου 15 δισεκατομμύρια ευρώ μόνο το 2025. «Ο απλός καθορισμός προθεσμιών και προστίμων χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα να γίνουν πιο ευέλικτα είναι πολύ επικίνδυνος», δήλωσε ο πρόεδρος της Acea και διευθύνων σύμβουλος της Renault στον γαλλικό Τύπο, τονίζοντας τις συνέπειες της τρέχουσας επιβράδυνσης των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Συγκεκριμένα, από το επόμενο έτος οι κατασκευαστές θα αντιμετωπίσουν νέα όρια εκπομπών του στόλου: η ελάχιστη απαίτηση για τα νέα αυτοκίνητα θα μειωθεί από 116 g/km CO2 το 2024 σε περίπου 94 γραμμάρια. Ως αποτέλεσμα, οι κατασκευαστές θα αναγκαστούν να αυξήσουν σημαντικά το βάρος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων για να αποφύγουν την καταβολή των σχετικών προστίμων (95 ευρώ ανά γραμμάριο υπερβολικού CO2, πολλαπλασιασμένο επί τον αριθμό των πωληθέντων αυτοκινήτων). Οι υπολογισμοί του De Meo είναι τρομακτικοί: «Προετοιμαζόμαστε για το 2025, διότι λαμβάνουμε παραγγελίες για τα αυτοκίνητα που θα παραδώσουμε το επόμενο έτος. Εάν η ηλεκτροκίνηση παραμείνει στο σημερινό επίπεδο, η ευρωπαϊκή βιομηχανία θα πρέπει πιθανότατα να πληρώσει πρόστιμα ύψους 15 δισεκατομμυρίων ευρώ ή να εγκαταλείψει την παραγωγή περισσότερων από 2,5 εκατομμυρίων οχημάτων».
Τα προβλήματα
Η επιβράδυνση των πωλήσεων Bev έχει και άλλες επιπτώσεις, ξεκινώντας από τον κίνδυνο να χρειαστεί να σταματήσουν αρκετές πρωτοβουλίες που σχετίζονται με τη μετάβαση, όπως η κατασκευή εργοστασίων μπαταριών. «Αν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν πουλήσουν, τα έργα αυτά θα δυσκολευτούν», εξήγησε ο de Meo, επιστρέφοντας στην απαρίθμηση των εμποδίων στην υιοθέτηση της κινητικότητας με μπαταρίες, από την αργή εφαρμογή των υποδομών επαναφόρτισης μέχρι τις πολύ υψηλές τιμές καταλόγου και την αβεβαιότητα σχετικά με τα εθνικά κίνητρα.
Υπό αυτή την έννοια, ο κορυφαίος μάνατζερ αναφέρει τη δραστική πτώση των πωλήσεων στη Γερμανία μετά τη διακοπή των επιδοτήσεων που αποφάσισε το Βερολίνο τον περασμένο Δεκέμβριο. Για το λόγο αυτό, ο de Meo τόνισε για άλλη μια φορά την ανάγκη ο τομέας να έχει «σταθερότητα, ορατότητα» και «συνέπεια» σε νομοθετικό επίπεδο.
Όσον αφορά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η Volkswagen στη Γερμανία, με τη σχετική υπόθεση του κλεισίματος εργοστασίων, ο de Meo αναγνώρισε τα προβλήματα του κλάδου και υπενθύμισε αυτά που έχει ήδη αντιμετωπίσει η Renault: «Πριν από μερικά χρόνια περάσαμε μια πολύ δύσκολη περίοδο», παρατήρησε ο Ιταλός εκτελεστικός διευθυντής, υπενθυμίζοντας τη μείωση της παραγωγικής ικανότητας «για πάνω από ένα εκατομμύριο οχήματα». Ωστόσο, η σημερινή κατάσταση είναι επίσης «πολύ, πολύ περίπλοκη» λόγω της αυξανόμενης πίεσης του κινεζικού ανταγωνισμού.