Το απόγευμα της 12ης Αυγούστου του 1908, στο Ντιτρόιτ γεννιέται το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής της Ford με την ονομασία «Model T». Κοστίζει κάτι λιγότερο από 900 δολάρια και θεωρείται το πρώτο λαϊκό αυτοκίνητο. Le site όνειρο του Henry Ford να “δημοκρατικοποιήσει το αυτοκίνητο”, είχε μόλις πραγματοποιηθεί. Εκείνη την ημέρα, ο Ford άλλαζε τον κόσμο. Το πώς, θα το δεις παρακάτω…
Rewind στο 1829. Τότε, ο υπάλληλος στην εταιρεία ηλεκτροφωτισμού του Detroit, Henry Ford, κατάφερνε να φτιάξει, χρησιμοποιώντας παλιοσίδερα και σκουπίδια, στο νεροχύτη του σπιτιού του, τον πρώτο του κινητήρα. (Διάβασε ici de καταπληκτική ιστορία).
Τα επόμενα χρόνια, ο Henry, με τη σύζυγό του, Clara, θα τα πέρναγε προσπαθώντας να φτιάξει αυτοκίνητα. Μέχρι το 1908, όταν η Ford Motor Company, η οποία έχει ιδρύσει ο Ford, θα αρχίσει να παράγει μαζικά το Model T.
Ο Henry Ford και το Ford Model T
Η ιδέα του Ford ήταν να “δώσει” στον κόσμο ένα πρακτικό και φθηνό όχημα για τις καθημερινές του μετακινήσεις. Ο μηχανικός του, William C. Klann, επισκεπτόμενος τα μεγάλα σφαγεία των ΗΠΑ, συνέλαβε, μαζί με τον Ford, την ιδέα της γραμμής μαζικής παραγωγής. Και έτσι, εγένετο η πρώτη γραμμή παραγωγής αυτοκινήτων στον πλανήτη.
Αυτό θα άλλαζε ριζικά τον κόσμο. Γιατί θα επέτρεπε στην πραγματικότητα στο ευρύ κοινό να το αποκτήσει. Η “ευκολία” κατασκευής του Model T στη γραμμή παραγωγής, έριξε την τιμή του από 900 δολάρια, το 1908, σε λιγότερα από 300, το 1925. Το γεγονός ότι αυτοκίνητο που παραγόταν μαζικά είχε χαμηλό κόστος συντήρησης, ήταν σκληροτράχηλο, ευέλικτο και ισχυρότερο από πολλά πολυτελή αυτοκίνητα της εποχής, το έκανε hit. Πόσο;
Σκέψου ότι ο Henry Ford είχε την ευτυχία να δει το πρώτο Model T να βγαίνει από την παραγωγή γραμμής του Detroit μια μέρα σαν σήμερα, το 1908 (το ίδιο αυτοκίνητο έφυγε από το εργοστάσιο στις 27 Σεπτεμβρίου) και, στις 26 Μαϊου του 1927, ο ίδιος είδε το Model T που συμπλήρωνε 15 εκατομμύρια παραχθείσες μονάδες, να βγαίνει απ΄ την γραμμή του Highland Park. Δεν το λες και εμπορική αποτυχία…
Στις 26 Μαϊου 1927, ο Henry Ford φωτογραφίζεται ως συνοδηγός, στο Model T με το οποίο συμπληρώνονταν 15 εκατομμύρια μονάδες παραγωγής
Στα τεχνικά, το Ford Model T είχε έναν τετρακύλινδρο (εν σειρά) 2,9 litres, ο οποίος παρήγαγε 20 ίππους και ήταν τοποθετημένος στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου. Έκαιγε πετρέλαιο, κηροζίνη, ή αιθανολη. Είχε ένα κιβώτιο δύο ταχυτήτων (συν όπισθεν), κίνηση στους roues arrière et le Final του ταχύτητα κυμαινόταν μεταξύ των 64-72 χ.α.ω.
Και το ίδιο ακριβώς αυτοκίνητο, σαν να μην πέρασε μια μέρα από πάνω του, 89 χρόνια μετά
Το ενδιαφέρον είναι ότι δεν είχε φρένα στους τροχούς, αλλά φρέναρε με τη μηχανή, ενώ δεν είχε και γκάζι. Εξηγούμε: Είχε τρία πεντάλ. Το αριστερό, ήταν ο συμπλέκτης (ή κάτι τέτοιο). Όταν το πάταγες τέρμα, είχε νεκρά. Όταν το άφηνες μέχρι τη μέση, πρώτη ταχύτητα και όταν το απελευθέρωνες, πήγαινε με… όσα μπορούσε. Το δεξί πεντάλ, ήταν το “φρένο”, ενώ με το μεσαίο, έκανες όπισθεν.
Το Model T, έγινε δημοφιλέστατο στις ΗΠΑ με τους Αμερικανούς να το αποκαλούν χαϊδευτικά “Tin Lizzie”. Αλλά, πώς, με αυτό, ο Ford άλλαξε τον κόσμο;
Στις αρχές του 20ου αιώνα, το αυτοκίνητο ήταν προνόμιο των πλουσίων. Ο Ford, εισήγαγε δύο καινοτομίες: Το ίδιο το Model T, το οποίο ήταν οικονομικά προσιτό στην κτήση και τη συντήρηση για τον μέσο Αμερικανό και τη γραμμή παραγωγής.Η γραμμή αυτή, εισήγαγε έναν διαφορετικό τρόπο απ’ αυτόν που ήξερε ο κόσμος μέχρι τότε για την κατασκευή αυτοκινήτων: Στα υπόλοιπα εργοστάσια, κάθε αυτοκίνητο φτιαχνόταν από μια ομάδα εργατών, μια αργή και ακριβή διαδικασία. Αντ’ αυτού, ο Ford έβαλε το αυτοκίνητο να “πηγαίνει” στον κάθε εργάτη που εκτελούσε μια συγκεκριμένη εργασία της “συναρμολόγησης” ξανά και ξανά.
Η συναρμολόγηση ενός Model T
Με αυτό τον τρόπο, ο Ford κατάφερε να μειώσει τον χρόνο συναρμολόγησης ενός Model T από τις 12μιση σε λιγότερες από έξι ώρες. Και να μειώσει το κόστος παραγωγής. Εδώ είναι η λεπτομέρεια: Ο Ford, αντί να βάλει τα λεφτά, τα έξτρα κέρδη στην τσέπη, έριξε την τιμή του αυτοκινήτου. Και, το 1914, άφησε άφωνους τους Αμερικανούς αυξάνοντας τον κατώτατο μισθό των εργατών του από 2,83 δολάρια για την 9ωρη βάρδια, στα 5 δολάρια για μια 8ωρη βάρδια.
Οργασμός εργασίας στη γραμμή παραγωγής της Ford
Μέχρι το τέλος του ίδιου έτους, τα αυτοκίνητα μετακινούνταν στη γραμμή παραγωγής επάνω σε έναν διάδρομο ο οποίος κινούταν ηλεκτρικά και “έστελνε” τα αυτοκίνητα στο πόστο του κάθε εργάτη. Και, την πρωτοχρονιά του 1909, υπήρχαν τρεις τέτοιες γραμμές. Όμως, ήδη, από το 1908, η μαζική παραγωγή και μια νέα εποχή για την ανθρωπότητα, είχε ήδη ξεκινήσει…
Conseil : Ο Ford ολοκλήρωσε την κατασκευή του πρώτου του αυτοκινήτου, στις 2 τα ξημερώματα της 6ης Ιουνίου 1896. Δυστυχώς γι’ αυτόν, αποδείχθηκε πως είχε κάνει ένα “μικρό” λάθος στον υπολογισμό του. Το αυτοκίνητο (το Quadricycle) ήταν φαρδύτερο από την πόρτα της αποθήκης μέσα στην οποία το είχε φτιάξει. Του πήρε ακριβώς μια ώρα για να γκρεμίσει τον τοίχο γύρω από την πόρτα, ώστε να το βγάλει εκτός αποθήκης. Στις 3 τα ξημερώματα εκείνης της νύχτας, το πρώτο Ford του πλανήτη, έκανε την πρώτη του δοκιμή…
O Henry Ford, δεξιά, ακουμπά στο πρώτο αυτοκίνητο που έφτιαξε, παρκαρισμένο δίπλα από το Model T με το οποίο συμπληρώθηκαν 10 εκατομμύρια μονάδες παραγωγής
Conseil2 : Αν σου άρεσε αυτό το κείμενο, ξόδεψε δυο δευτερόλεπτα απ’ τη ζωή σου, για να κάνεις ένα like à l'adresse σελίδα μας, στο Facebook. Και αυτό, άλλωστε, όπως και les rêves sont gratuits...
Conseil3 : Διάβασε κι άλλες τέτοιες ιστορίες στην ενότητα “Rétro” του Topspeed.gr
Tip4: Δεν θα ακολουθήσει άλλο tip.