Η l'Union européenne ψήφισε υπέρ των δασμών στα κινέζικα EVs, με τους κινέζους κατασκευαστές να αντιδρούν, υποσχόμενοι πως οι τιμές των μοντέλων τους δεν θα αυξηθούν στην Γηραιά ‘Ήπειρο.
Ειδικότερα, όπως σημειώνει η ACEA σημειώνει ότι το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας των κρατών μελών της ΕΕ σήμερα το πρωί επιτρέπει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει με την πρότασή της για την επιβολή οριστικών αντισταθμιστικών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Παράλληλα. ο σύνδεσμος έχει σταθερά επιβεβαιώσει ότι το ελεύθερο και δίκαιο εμπόριο είναι απαραίτητο για τη δημιουργία μιας παγκοσμίως ανταγωνιστικής ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ ο υγιής ανταγωνισμός οδηγεί στην καινοτομία και την επιλογή για τους καταναλωτές.
Διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού
Το ελεύθερο και δίκαιο εμπόριο είναι απαραίτητο για τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού για όλους τους ανταγωνιστές, αλλά αποτελεί μόνο μία πτυχή της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας. Για να είναι ανταγωνιστικός ο ευρωπαϊκός κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας στον παγκόσμιο αγώνα των ηλεκτρικών οχημάτων, είναι ζωτικής σημασίας μια ολοκληρωμένη βιομηχανική στρατηγική, όπως τονίζεται στην έκθεση Ντράγκι. Αυτή περιλαμβάνει την εξασφάλιση της πρόσβασης σε κρίσιμα υλικά και προσιτή ενέργεια, τη δημιουργία ενός συνεκτικού ρυθμιστικού πλαισίου, την επέκταση των υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο, την παροχή κινήτρων στην αγορά και την αντιμετώπιση διαφόρων άλλων βασικών παραγόντων.
Η ACEA αναμένει ότι ο κανονισμός που θα επιβάλει τα μέτρα κατά των επιδοτήσεων θα δημοσιευθεί έως τα τέλη Οκτωβρίου. Αναγνωρίζουμε επίσης τις συνεχιζόμενες παράλληλες προσπάθειες των Βρυξελλών και του Πεκίνου να διαπραγματευτούν μια πιθανή εναλλακτική λύση για τους αντισταθμιστικούς δασμούς.
Η αντίδραση των Κινέζων
Το πράσινο φως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την επιβολή δασμών στα κινεζικής προέλευσης ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν θα οδηγήσει σε γενικευμένη και άμεση αύξηση των τιμών, τουλάχιστον προς το παρόν και σύμφωνα με τους πρώτους κατασκευαστές που έχουν δώσει συγκεκριμένες υποσχέσεις.
MG και BYD
Μεταξύ εκείνων που επιβεβαίωσαν την πρόθεσή τους να μην προσαρμόσουν τις τιμές των προσφορών τους για να αντισταθμίσουν τις συνέπειες της υιοθέτησης των νέων δασμών είναι η MG, ένας από τους κατασκευαστές που τιμωρούνται περισσότερο από τις Βρυξέλλες: εκτός από τον κανονικό δασμό του 10%, η εταιρεία του ομίλου Saic θα πρέπει να πληρώσει επιπλέον 35,3%. Προφανώς, για την εταιρεία, οι δασμοί είναι υπερβολικοί και θα εμποδίσουν τη μετάβαση του ευρωπαϊκού τομέα στην ηλεκτροκίνηση, αλλά δεν θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τιμές των ηλεκτρικών μοντέλων στη Γαλλία ή την Ιταλία: αν και οι αποφάσεις για τους τιμοκαταλόγους λαμβάνονται σε μηνιαία βάση, η MG αποκλείει ήδη κάθε είδους αναπροσαρμογή. Εξάλλου, η MG έχει γίνει ο πιο επιτυχημένος κινέζος κατασκευαστής στη Γηραιά Ήπειρο κυρίως χάρη στη συμβολή των θερμικών ή υβριδικών μοντέλων, τα οποία δεν επηρεάζονται στο ελάχιστο από το νέο καθεστώς τιμολόγησης. Ένας άλλος κατασκευαστής που αναμένεται να διατηρήσει τις τιμές του αμετάβλητες μέχρι το τέλος του έτους είναι η BYD, η οποία εκτός από ένα plug-in (το Seal U DM-i) προσφέρει μόνο ηλεκτρικά. Εν ολίγοις, φαίνεται να επικρατεί μια σχετική αισιοδοξία μεταξύ των κινέζων κατασκευαστών: μεταξύ άλλων, δεν αποκλείεται ακόμη και το ενδεχόμενο ότι στο τέλος η διαμάχη μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου θα επιλυθεί με μια συμφωνία, δεδομένης της θέρμης των διαπραγματεύσεων για έναν μηχανισμό ελάχιστων τιμών.
Οι Ευρωπαίοι… που «τιμωρούνται»
Οι δασμοί θα τιμωρήσουν, φυσικά, και τα οχήματα με μπαταρία που παράγονται στην Κίνα από ευρωπαϊκές μάρκες. Το Cupra Tavascan, για παράδειγμα, συναρμολογείται σε εργοστάσιο της Volkswagen στο Hefei, πρωτεύουσα της επαρχίας Anhui. Οι Καταλανοί έχουν χαρακτηρίσει τους νέους δασμούς ως «τιμωρητικούς», σε σημείο που να θέτουν σε κίνδυνο ακόμη και το μέλλον του ηλεκτρικού SUV, αλλά στοχεύουν να βρουν λύσεις για να ξεπεράσουν τα όποια προβλήματα. «Στο πλαίσιο της δέσμευσής μας προς τους πελάτες και τους συνεργάτες μας, θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να αποτρέψουμε αυτούς τους πρόσθετους δασμούς να επηρεάσουν την τιμή του Tavascan», αναφέρει η εταιρεία. «Ως πρώτη απόδειξη αυτής της δέσμευσης, ο τιμοκατάλογος θα παραμείνει αμετάβλητος για όλες τις παραδόσεις που έχουν προγραμματιστεί για το 2024». Εν τω μεταξύ, ένας Ευρωπαίος κατασκευαστής έχει ήδη δώσει σαφείς ενδείξεις για πιθανές λύσεις στις αρνητικές επιπτώσεις των δασμών: πρόκειται για τη Volvo, η οποία σκοπεύει να μεταφέρει την παραγωγή του EX30 στο εργοστάσιό της στη Γάνδη του Βελγίου. Οι δραστηριότητες συναρμολόγησης θα ξεκινήσουν το πρώτο εξάμηνο του 2025. Ομοίως, ορισμένοι κινέζοι κατασκευαστές έχουν επιταχύνει την αναζήτηση κατάλληλων χώρων για βιομηχανική εγκατάσταση στην Ευρώπη: η τελευταία είναι η Xpeng, αλλά ο κατάλογος μεγαλώνει κάθε μέρα.