Η δεξιά στροφή που παρατηρείται από το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών θέτει προς αμφισβήτηση την Πράσινη Συμφωνία και συνακολούθως την απαγόρευση πωλήσεων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035.
Ειδικότερα, το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών επιβεβαίωσε τις προβλέψεις για την άνοδο των δεξιών κομμάτων, γεγονός που όχι μόνο αλλάζει τα πολιτικά σενάρια σε χώρες-κλειδιά, όπως η Γαλλία ή η Γερμανία, αλλά αποτελεί επίσης ένα σαφές μήνυμα για τους θεσμούς της ηπείρου. Το επόμενο νομοθετικό σώμα, όσον αφορά τις έδρες, θα παράγει την ίδια πλειοψηφία που στήριξε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της Ursula von der Leyen, αλλά θα πρέπει να λάβει υπόψη του νέες πολιτικές ευαισθησίες: οι νικητές έχουν ήδη αμφισβητήσει το Green Deal και ακόμη πιο αμφιλεγόμενες διατάξεις, όπως η διακοπή της πώλησης νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων το 2035.
Το ΕΛΚ πρωτοστατεί
Η απαγόρευση, όπως αναφέρει το Politico, ήταν από τα πρώτα θέματα που ανέφερε ο Μάνφρεντ Βέμπερ, ηγέτης του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος. Μετά την εκλογική τους νίκη (κέρδισαν 186 έδρες, έναντι 178 που είχαν προηγουμένως), ο Βέμπερ και οι συνεργάτες του επανέλαβαν την παλιά τους κριτική στην απαγόρευση της εσωτερικής καύσης, χαρακτηρίζοντάς την «λάθος» και θέτοντάς την στο επίκεντρο των διαπραγματεύσεων «τις επόμενες ημέρες» για τον σχηματισμό της νέας Επιτροπής.
Ο Peter Liese, επικεφαλής της κλιματικής πολιτικής του ΕΛΚ, επανέλαβε επίσης την ανάγκη για μια λιγότερο περιοριστική Πράσινη Συμφωνία: «Θα πρέπει να κάνουμε κάποιες προσαρμογές. Η απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης πρέπει να αρθεί». Προφανώς, όπως αναφέρει το Politico, μια πραγματική στροφή δεν θα είναι εύκολη, όχι μόνο λόγω της ανάγκης να βρεθεί μια πλατεία με τα αριστερά κόμματα. Ο Liese, ωστόσο, είναι βέβαιος ότι «δεν θα ληφθούν άλλες αποφάσεις χωρίς το ΕΛΚ. Δεν υπάρχει υποχώρηση όσον αφορά τους κλιματικούς στόχους, αλλά όσον αφορά τις απαγορεύσεις και τη γραφειοκρατία υπάρχει».
Πολιτική σύγκλιση
Δεν είναι μόνο το ΕΛΚ που επιθυμεί την αναθεώρηση των περιβαλλοντικών κανονισμών. Για τον Alexandr Vondra από τους δεξιούς Ευρωπαίους Συντηρητικούς και Μεταρρυθμιστές (ECR), η πολιτική για το κλίμα θα γίνει πιο «ρεαλιστική» τα επόμενα πέντε χρόνια. «Αν συγκρίνω την Πράσινη Συμφωνία με την οδήγηση ενός αυτοκινήτου, περιμένω από το νέο Κοινοβούλιο να χρησιμοποιεί και το τιμόνι ή το φρένο, όχι μόνο το πεντάλ του γκαζιού». Ακόμη και από τους Πράσινους έρχονται δειλά ανοίγματα: «Το Green Deal δεν είναι νεκρό», λέει ο ευρωβουλευτής Michael Bloss. «Ωστόσο, θα πρέπει να δούμε τι επιφυλάσσουν οι επόμενες εβδομάδες. Αν υπάρξουν πλειοψηφίες στις οποίες συμμετέχουν δεξιά κόμματα, θα είναι δυνατόν να κάνουμε ένα βήμα πίσω».
Ο επικεφαλής υποψήφιος των Πρασίνων απέκλεισε κάθε ενδεχόμενο υποστήριξης της κατάργησης των κανονισμών, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης πωλήσεων θερμικών αυτοκινήτων, αλλά και το ΕΛΚ του Βέμπερ δεν σκοπεύει να «αναθεωρήσει την Πράσινη Συμφωνία» στο σύνολό της»: αν μη τι άλλο, θα πρόκειται για τη βελτίωση ορισμένων σημείων . Προφανώς, μιλάμε για πολιτικές κινήσεις με στόχο την επιβεβαίωση της νέας Επιτροπής με επικεφαλής τη φον ντερ Λάιεν, αλλά οι επόμενες εβδομάδες δεν θα είναι σε καμία περίπτωση εύκολες. Η γερμανική πολιτική στοχεύει σε έναν συνασπισμό μεταξύ του ΕΛΚ και των κεντροαριστερών κομμάτων, αλλά λίγες μόνο έδρες αρκούν για να εξασθενίσει η πλειοψηφία- μια κατάσταση που θα μπορούσε να οδηγήσει τον απερχόμενο πρόεδρο να ζητήσει τη στήριξη των Πρασίνων ή κάποιου δεξιού σχηματισμού.