Το 2009, η Rolls Royce παρουσίασε τη πρώτη γενιά της Ghost, ένα αυτοκίνητο διαφορετικό απο όλα εκείνα που είχε κατασκευάσει έως τότε. Απευθυνόταν σε ένα νεότερο, διαφορετικό κοινό. Ένα κοινό που ήθελε μία μικρότερη και λιγότερο επιδεικτική Rolls Royce. Στη δεύτερη γενιά της Ghost, η Rolls Royce κλήθεικε να δημιουργήσεις ένα νέο είδος υπερπολυτελούς sedan, το οποίο θα είναι δυναμικό, άνετο και μινιμαλιστικό. Έτσι, γεννήθηκε η νέα Ghost. Το μόνο που κράτησε απο τη προκάτοχο της, είναι οι ομπρέλες στις πόρτες και η Emily, η Spirit Of Ecstasy. Ας δούμε λοιπόν, διεξωδικά, τι κάνει τη νεα Rolls Royce Ghost, μοναδική.
Μηχανική
Το αλουμινένιο Space Frame πλαίσιο
Ένα μεγάλο advantage το οποίο έχουν όλοι όσοι μετέχουν στην δημιουργία και την εξέλιξη μίας Rolls Royce είναι, πως πρόκειται για ένα αυτοκίνητο το οποίο δεν ακολουθεί τους κανόνες του περιορισμού του κόστους παραγωγής ή τη μαζική παραγωγή. Είναι ελέυθεροι να δημιουργήσουν οτι καλύτερο μπορούν, με όποιο κόστος έχει αυτό, τόσο οικονομικά, όσο και χρονικά.
Η πατέντα της Rolls Royce πάνω στο Space Frame πλαίσιο της (το οποίο ήδη χρησιμοποιούν οι Phantom και Cullinan), δηλώνει τη μοναδικότητα της χρήσης του αποκλειστικά απο το κορυφαίο αυτό κατασκευαστή, προσφέροντας ένα μοναδικό αποτέλεσμα που κανείς δεν μπορεί να αγοράσει απο κανέναν άλλο. Το Space Frame πλαίσιο, βασίζεται σε μία αρχιτεκτονική σχεδίασης, όπου το πλαίσιο αποτελείται απο 4 fixed σημεία, 1 σε κάθε γωνία του αυτοκινήτου, με το δάπεδο, το εμπρός τείχος της καμπίνας, τα crossmembers και τα πλαϊνα sills, να έχουν τη δυνατότητα να κινούνται ελαφρώς, προκειμένου να απορροφούν κάθε μορφής κραδασμό, διατηρώντας ωστόσο μία υψηλή στρεπτική ακαμψία.
Η Ghost, μεγάλωσε, προκειμένου να μπορέσει να λάβει το σύστημα τετρακίνησης, αλλά και το σύστημα τετραδιεύθυνσης που ήθελε να της τοποθετήσει η Rolls Royce. Το μήκος της πλέον φτάνει τα 5.55m και το πλάτος της τα 1.98m . Επιπλέον, 4 άνθρωποι μετέχουν στη συγκόληση της οροφής και των λοιπών εξωτερικών μερών στο πλαίσιο, σε μία συνεχόμενη κίνηση, προκειμένου να αποφύγουν τη στρέβλωση του αλουμινίου, ως αποτέλεσμα της άνισης κατανομής θερμότητας. Το τελικό αποτέλεσμα, είναι ένα συνεχόμενο panel σε όλο το μήκος του αυτοκινήτου, το οποίο πέρα απο λόγους αισθητικής, βελτιώνει και τη στρεπτική ακαμψία, όσο και την ακουστική του αυτοκινήτου.
Η 12κύλινδρη καρδιά της Ghost
Εν αντιθέση με τη Bentley που ακολουθεί τη νόρμα του downsizing στη Flying Spur, η Rolls Royce μένει πιστή στο ” There is no replacement for displacement “. Για αυτό και δίνει στη Ghost ένα twin-turbo V12 κινητήρα, 6.750 κ. εκ., με απόδοση 563 ίππων και 850 Nm μόλις απο τις 1600 σ.α.λ. ! 850 Nm ροπής, σε μόλις 600 σ.α.λ. πάνω απο το ρελαντί. Αυτό δίνει στη Ghost την ικανότητα να κινείτε με ελάχιστη προσπάθεια και με ελάχιστο θόρυβο, καθώς οι στροφές παραμένουν πάντα χαμηλά. Επιπροσθέτως, η Rolls Royce μεγάλωσε και λείανε τις εισαγωγές του κινητήρα, προκειμένου να μειώσει τον ήχο που παράγεται απο αυτές, ώστε να μη γίνεται αισθητός στη καμπίνα, παρά μόνο σε έντονο φορτίο.
Η “μαγική” Planar αερανάρτηση
Η Rolls Royce πάντα ήταν περίφανη για το ” Magic Carpet Ride ” σύστημα ανάρτησης της. Έδινε πρωτόγνωρα επίπεδα άνεσης και απορρόφησης κραδασμών. Ωστόσο, σε ένα 10ετές πλάνο εξέλιξης και βελτίωσης του, αντικαταστάθηκε απο το ” Planar Suspension System “, ένα σύστημα ανάρτησης το οποίο θέλει να δώσει αίσθηση πτήσης…..στο δρόμο.
Στο εμπρός μέρος, η Rolls Royce τοποθετεί ένα επιπλέον αμορτισέρ, πάνω απο το άνω ψαλίδι, το οποίο βοηθά περαιτέρω στη μείωση των κραδασμών που φτάνουν στο πλαίσιο. Στο πίσω μέρος, η ανάρτησης 5 σημείων, βελτιώθηκε και αυτή στο σύνολο της και αυτή με τα ίδια αυτο-ρυθμιζόμενα αεραμορτισέρ, δίνοντας πρωτόγνωρα επίπεδα άνεσης, χωρίς ωστόσο να χάνεται η δυναμική πλευρά της Ghost.
Το σύνολο του συστήματος αυτού, ελέγχει μία κάμερα στο εμπρός μέρος της Ghost, η οποία μέχρι τα 100 χιλιόμετρα / ώρα, διαβάζει το οδόστρωμα και προετοιμάζει κάθε αμορτισέρ ξεχωριστά, να δεχθεί και να απορροφήσει την εκάστοτε επερχόμενη ανωμαλία του οδοστρώματος. Σε συνδυασμός με το σύστημα δορυφορικής πλοήγησης, το οποίο ανάλογα την επερχόμενη στροφή επιλέγει την ανάλογη σχέση στο 8 σχέσεων ZF αυτόματο κιβώτιο της Ghost, συμβάλει και αυτό, αποθηκεύοντας και μεταδίδοντας δεδομένα για την κατάσταση του οδοστρώματος για μελλοντική αναφορά.
Σχεδόν, πλήρης αυτοματοποίηση των θυρών
Ένα εμβληματικό χαρακτηριστικό κάθε Rolls Royce, ήταν οι μηχανικά υποβοηθούμενη κίνηση για το κλείσιμο των θυρών, με πρώτη εφαρμογή στη 1η γενιά της Phantom και τώρα αποτελεί αναπόσπαστο χαρακτηριστικό κάθε μοντέλου της εταιρείας. Στη Ghost ωστόσο, η Rolls Royce πήγε το σύστημα στο επόμενο του στάδιο, με πλήρη μηχανική υποβοήθηση, τόσο στο άνοιγμα, όσο και στο κλείσιμο. Τραβόντας είτε την εσωτερική, είτε την εξωτερική λαβή κάθε πόρτας, η Ghost θα συνεχίσει να τη κινεί για όσο το χερούλι παραμένει τραβηγμένο. Μόλις αφεθεί, η πόρτα σταματά σε εκείνο ακριβώς το σημείο. Ακόμη και αν η κίνηση γίνει χειρονακτικά, το σύστημα το αντιλαμβάνεται και πάλι υποβοηθά τη κίνηση αυτή.
Για να κλείσει η πόρτα, ο επιβάτης δεν έχει παρά να πατήσει το one-touch κουμπί είτε στο εξωτερικό, είτε στο εσωτερικό της Ghost και το σύστημα θα αναλάβει πλήρως αυτόματα το κλείσιμο, τραβώντας απαλά τη πόρτα προς το κλείσιμο, με το μηχανισμό soft close να κάνει το τελευταίο βήμα του κλεισίματος.
Πλήρες φιλτράρισμα του αέρα του μικροπεριβάλλοντος
Ενα εξελιγμένο σύστημα διαχείρισης του αέρα του εσωτερικού της Ghost, το Micro-Enviroment Purification System (MEPS), τόσο στο κομμάτι του hardware, όσο και στο κομμάτι του software, αναλαμβάνει να διατηρήσει τον αέρα του εσωτερικού της καμπίνας, όσο το δυνατόν πιο καθαρό γίνεται.
Όταν το σύστημα αντιληφθεί μη-επιτρεπτό αριθμό μικροσωματιδίων στον εισερχόμενο αέρα, ενεργοποιεί τη λειτουργία ανακύκλωσης. Τα φίλτρα τεχνολογίας nanofleece, συμβάλουν ενεργά στην συλλογή ακόμα και των πιο μικροσκοπικών σωματιδίων που υπάρχουν στον αέρα της καμπίνας, μόλις σε διάστημα 2 λεπτών.
Η πιο τεχνολογικά εξελιγμένη Rolls Royce, ever !
Η νέα Ghost, αποτελεί το πιο δύσκολο και φιλόδοξο project της Rolls Royce μέχρι σήμερα. Καθώς η εταιρεία προσπάθησε να δοκιμάσει να δημιουργήσει το πιο άνετο, πρακτικό και αποτοξινοτικό περιβάλλον που μπορούσε, πέρα απο τις προαναφερθήσες τεχνολογίες, συμπεριέλαβε επίσης και : εμπρός φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED και Laser με ακτίνα φωτισμού 600m, σύστημα Vision Assist που προβάλει τόσο τη μέρα οσο και τη νύχτα όλους τους ενδεχόμενους κινδύνους, σύστημα cruise control επιπέδου 2, σύστημα ελέγχου επαγρύπνησης και αμέτρητες άλλες τεχνολογίες άνεσης και ασφάλειας, δημιουργώντας έτσι την πιο τεχνολογικά εξελιγμένη Rolls Royce μέχρι σήμερα.
Ακουστική
Η φόρμουλα της απόλυτης γαλήνης
Η Rolls Royce είναι μεταξύ άλλων γνωστή για τη σχεδόν απόλυτη σιγή που επικρατεί στο εσωτερικό κάθε αυτοκινήτου της. Αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό για τη νέα Ghost. Με πάνω απο 120 κιλά ηχομονωτικού υλικού σε κάθε σπιθαμή του αυτοκινήτου, η Rolls Royce συνέχισε την αναζήτηση της για τη δημιουργία ενός σχεδόν πλήρους ηχητικά απομονωμένου εσωτερικού περιβάλλοντος.
Για παράδειγμα, το πάτωμα της Ghost, είναι δύο κομμάτια αλουμινίου, τα οποία είναι ενωμένα με ένα ειδικό υλικό συγκόλησης, το οποίο απορροφά δονήσεις και κραδασμούς. Το πλαίσιο της αυτό καθ’ αυτό, δεν είναι πλήρως λείο και γυαλισμένο, ακριβώς για να βοηθά στην απορρόφηση των κραδασμών. Ακόμη και οι αεραγωγοί του συστήματος κλιματισμού, είναι πλήρως λείοι στο εσωτερικό τους, προκειμένου να μην ακούγεται ήχος απο τον αέρα που εξέρχεται απο αυτούς.
Η ηχομόνωση έφτασε σε επίπεδα, μη-αποδεκτά για το ανθρώπινο σώμα. Ναι, η νέα Ghost ήταν τόσο αθόρυβη που αποπροσανατόλιζε τον οδηγό και τους επιβάτες της. Για αυτό και η Rolls Royce, άφησε κάποιες μικρές δονήσεις και θορύβους, που συνδυαστικά δημιουργούν μία ενός-τόνου, σταθερή νότα, να έρχονται στο εσωτερικό. Η απόλυτη ηχομόνωση δεν υπήρξε, όχι γιατί δεν ήταν εφικτή, αλλά γιατί είναι “επιβλαβής” για το ανθρώπινο σώμα.
Ένα εκπληκτικό, bespoke ηχοσύστημα
Όσο υπέροχη είναι όμως η ηρεμία και η γαλήνη, μαζί με την πλήρη απουσία εξωτερικών θορύβων στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου, είναι και η δυνατότητα να απολαύσει ο κάθε επιβάτης την αγαπημένη του μουσική.
Η Ghost χρησιμοποιεί έναν ενισχυτή 18 καναλιών, σε συνδυασμό με 18 ηχεία, κάποια απο τα οποία είναι κατασκευασμένα απο ένα κεραμικό μείγμα με μαγνήσιο μαζί με άλλα που διατηρούν το παραδοσιακό κωνικό σχεδιασμό. Τα magnesium-cermaic ηχεία αξιοποιούν ακόμη και το κενό του πλαισίου προκειμένου να μεταδόσουν ένα βαθύ, καθαρό ήχο, ενώ τα κλασσικού σχεδιασμού ηχεία, είναι σταθερά, μεταδίδοντας τον ήχο μέσα απο τα κενά του υφάσματος της οροφής, μετατρέποντας την σε ένα ενιαίο, τεράστιο ηχείο.
Επιπλέον, κάθε θέση έχει απο πάνω ένα μικροσκοπικό μικρόφωνο, το οποίο αναλύει τον ήχο και προσαρμόζει ανάλογα το κάθε κανάλι του ενιχυτή προκειμένου να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό ηχητικό αποτέλεσμα.
Design
Externe
Η Ghost σχεδιάστικε ως κάτι πιο μινιμαλιστικό και οχι τόσο εντυπωσιακό, όσο αφορά τον όγκο της συνολικά. Έχει πιο κυματιστές γραμμές και καμπύλες. Είναι η διακριτική της σχεδίαση που συμβάλει στην επιβλητικότητα της.
Το εμπρός της μέρος έχει αποκτήσεις λιγότερες γωνίες, με τα ανασχεδιασμένα εμπρός φώτα να δίνουν μία φρέσκια νότα στο μπροστινό της μέρος. Η πλαϊνή της σιλουέτα, αποτελείται απο ένα μεγάλο, συνεχόμενο σχεδιαστικό κομμάτι, το οποίο απορροφά το μάτι απο την απουσία μεμονομένων panel που δημιουργούν κενά. Το πίσω μέρος, έχει υιοθετήσει τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της Rolls Royce, με τα τετραγωνισμένα φώτα.
Τα δύο πιο αισθητά της σχεδιαστικά στοιχεία, είναι η “Λίμνη της Emily”, όπου η Spirit Of Ecstasy “πλέει” πλέον σε μία δική της “λίμνη”, ενώ στην εμπρός μη-γυαλισμένη γρύλια, 20 LED τοποθετημένα στο άνω μέρος κάθε οπής, τη φωτίζουν διακριτικά. Επισημαίνουμε το μη-γυαλισμένη καθώς η πρώτη απόπειρα ήταμ γυαλισμένη γρύλια, η οποία ωστόσο ήταν “too flashy” για τη μινιμαλιστική Ghost.
Interne
Στο εσωτερικό, ακολουθείτε η ίδια σχεδιαστική φιλοσοφία με το εξωτερικό. Επικρατεί ο μινιμαλισμός και οι απαλές πινελιές. Οτιδήποτε υπερβολικά επιβλητικό ή έντονο στο μάτι, αππορίφθηκε. Η έμφαση δόθηκε σε ένα σχεδιασμό που ανάγει τη ποιότητα των υλικών, αλλά και τις μοναδικές χρωματικές επιλογές κάθε πελάτη.
Η Rolls Royce εξακολουθεί να δίνει, περισσότερο απο ποτέ, έμφαση στη ποιότητα του δέρματος, του μετάλλου και του ξύλου που επιλέγει για να χρησιμοποιήσει στο εσωτερικό κάθε αυτοκινήτου της. Το δέρμα για παράδειγμα, το οποίο είναι απο 38 ζώα ανά αυτοκίνητα, περνά απο ένα εξονυχιστικό έλεγχο πριν κριθεί κατάλληλο για χρήση. Καθε ένα απο τα 338 μεμονομένα πανελ που απαρτίζουν το εσωτερικό της Ghost είναι δημιουργημένα στη τελειότητα. Ακόμα και αν είναι εντελώς άφαντα στο βλέμμα (πχ το κάλυμμα του αερόσακου των γονάτων).
Ως προεπιλογή, όλες οι ξύλινες επενδύσεις έχουν ανοικτούς πόρους, προκειμένου να αντανακλούν τη φυσικότητα τους στην αφή. Επιπλέον, δύο νέες εσωτερικές επενδύσεις είναι διαθέσιμες. Η Obsidian Ayous, προερχόμενη χρωματικά απο τη παλέτα χρωμάτων που έχει η ηφαιστιακή λάβα, δίνει μία μοναδική φινέτσα στο εσωτερικό. Απο την άλλη, η επένδυση Dark Amber, χρησιμοποιεί μη-γυαλισμένο μέταλλο, εμφυτευμένο μέσα στο ξύλινο διάκοσμο, δίνονtας μία modern retro νότα στο εσωτερικό.
Bespoke
H Starlight οροφή, στο διάκοσμο του ταμπλό
Η Rolls Royce, μετά την τεχνολογία και το μινιμαλιστικό σχεδιασμό που εμφύτευσε στο DNA της νέας Ghost, ήθελε να βάλει μία ακόμα πινελιά. Κάτι εντελώς μοναδικό, κάτι καινοτόμο, κάτι εντελώς RR.
Έτσι, δημιούργησε το Illuminated Fascia, το διάκοσμο του ταμπλό που βρίσκεται ακριβώς μπροστά απο το συνοδηγό. Θα μπορούσε να γίνει με μία οθόνη, αλλά τι το καινοτόμο ή μοναδικό έχει αυτό; Για αυτό και η Rolls Royce, χρησιμοποιεί 152 LED, πίσω και πάνω απο το κομμάτι αυτό του ταμπλό, που αντικατοπτρίζουν και εκπέμπουν το φως μέσα απο τις 90.000 οπές του ταμπλό, πάχους μόλις 2 χιλιοστών. Έτσι, περνώντας το βλέμμα απο τη μία μεριά προς την άλλη, το σχέδιο μοιάζει πλήρως φυσικό στο μάτι, όπως γίνεται και με τη Starlight οροφή.
Το ταμπλό ουσιαστικά προβάλει πέραν του ονόματος Ghost, τα αστέρια του ουρανού πάνω απο το εργοστάσιο της εταιρείας. Φυσικά, κάθε πελάτης, μπορεί να επιλέξει το αγαπημένο κομμάτι του ουρανού του και να το προβάλει τόσο στην οροφή όσο και στο ταμπλό.
Tout compte fait
Όπως δηλώνει και η ίδια η Rolls Royce, δεν αγοράζει κανείς μία Rolls Royce. Δε παραγγέλνει απλά ένα πολυτελές αυτοκίνητο. Δημιουργεί ένα δικό του, μοναδικό, καλλιτέχνημα. Αγοράζει οτι ποιοτικότερο και πολυτελέστερο υπάρχει στο χώρο του αυτοκινήτου.
Αποκτά μία δική του όαση γαλήνης, μέσα στο χάος της καθημερινότητας. Ένα “ησυχαστήριο” μέσα στο χάος της ζωής του 21ου αιώνα. Ένα μέσο ηρεμίας και μετακίνησης, που φέρνει ένα διάλειμμα απο τη φασαρία.
Αυτό το δημιούργημα, απλά, τυγχάνει να είναι οτι καλύτερο έχει δημιουργηθεί μέχρι σήμερα, στο τομέα του πολυτελούς αυτοκινήτου. Όχι, δεν έχει τις τεχνολογίες της S Class, τη σβελτάδα και το νεύρο της Flying Spur. Έχει, το δικό της μοναδικό τρόπο να επιταγχύνει αθόρυβα και δίχως καμία παρενόχληση, να κάνει τα χιλιόμετρα να περνούν ασυναίσθητα, όλα σε ένα καθεστώς απόλυτης ηρεμίας.
Η νέα Ghost είναι ίσως, κατά τη δική μου άποψη τουλάχιστον, η κορυφαία όλων των Rolls Royce. Δε χρειάζεται ο περίσσιος όγκος της Cullinan, ή το ατελείωτο μέγεθος της Phantom. Τουλάχιστον, όχι για κάποιον που θέλει να οδηγεί τη Rolls Royce του. Εγώ, ανήκω στο driver’s fan club, βλέπεται…